{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
557 visninger | Oprettet:

problem pony. {{forumTopicSubject}}

jeg har fået den "lille" opgave at tilride en lille pony på 136cm smiley men han er bare lidt af en problem pony. i går skulle jeg longere den gik han helt amok.. bukkede, stejlede løb som en gal og ødelagde hegnet på banen. men efter ca 40min blev han bedere. jeg longere kun med grime for den har aldrig prøvet at få hovedtøj på.
har prøvet at sætte underlag på ryggen, og det var han ligeglad med.
han er ikke bange for nye ting på den måde smiley

og i dag har han ødelagt hegnet på folden 2 gange..

hvordan kan jeg arbejde med ham? har I nogle gode råd? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  problem pony.
  • #1   1. jul 2010 Ej hvor han strid!! smiley og det væreste er at de der små ponyer ved bare at de er stærke! smiley

  • #2   1. jul 2010 Har den overhovedet lært at blive longeret?
    Og synes godt nok 40 minutter er meget /:


  • #3   1. jul 2010 ja det kan godt finde ud af at blive longeret. synes også det er meget men hver gang jeg satte den i trav så løb han bare som en gal. så den var mest skridt (;

    ja han er lidt strid. smiley


  • #5   1. jul 2010 Når vi tilrider heste plejer vi at tage det stille og roligt... Først lære hesten det grundlæggende, og udelukkende arbejde med stemmesignaler (: Vi longerer også uden snor i første omgang. Senere når vi føler, at der er nogenlunde styr på start/stop signalerne, så lægger vi longesnor på og fortsætter arbejdet på samme måde (: Vi trækker ture med hesten og tager den ind på banen og arbejder med den fra jorden... Senere lægger vi underlag/tæpper/trøjer/håndklæder osv. på ryggen af den og vænner den til det ... Under hele forløbet laver vi alt muligt sjovt, som f.eks. at hoppe ved siden af hesten, løbe rundt på banen mens den bliver longeret, spille musik og sådan, for at gøre hesten så nervefast som muligt smiley

    En idé til dig kunne være, at du skulle arbejde lidt med den fra jorden... Tage snoren af og finde ud af hvordan den reagere på stemmesignaler... Den hest jeg pt er ved at uddanne har jeg selv været med til at tilride, og da han var lidt et nervevrag da vi startede med ham, lærte vi ham, at han skulle undersøge tingene i stedet for at løbe fra det (: Hvis han f.eks. blev bange for, at jeg stod og flagrede med en trøje og ville løbe væk fra mig, så blev jeg ved med at flagre med trøjen indtil han reagerede på vores stop-signal, og med det samme han stod stille, stoppede jeg med at flagre, og vi roste ham alt hvad vi kunne (: ... Det er et virkelig sjovt arbejde, og man kan hurtigt se, at de "tænker" over tingene og lærer en masse...
    - Så det kunne være, at det ville hjælpe hvis du brugte noget energi på at lære den ét bestemt stop-signal (ordet "parer" er rigtig godt, da det er tonen hesten lytter på, og det er sådan et dejligt 'roligt' ord når man siger det), som du så vil kunne bruge når den spasser af... Det er vigtigt, at du ikke gør noget når det får sine flip, men bare står stille og passer på dig selv, og så bruger det stop-signal, som du har lært den... Når den så står stille, så skamroser du den, og fortsætter arbejdet som du kom fra (:


  • #6   1. jul 2010 okay for det første er jeg ikke dum! jeg har tilredet heste før! .. smiley
    jeg kan ikke longere den uden snår nu hvor der ikke er hegn på banen.
    og da jeg longerede ham var det mest SKRIDT for at få ham til at slappe af. i starten (de første 10min ca) gik jeg ved siden af og snakkede lidt med ham.

    grunden til jeg prøvede underlaget var kun fordi jeg ved ikke s meget om ham og ville lige prøve om jeg kunne finde hans grænse.


  • #7   1. jul 2010 Altså hvis det var mig, ville jeg ikke longere i en alm. grime. Hvis ikke ponyen er vant til hovedtøj, ville jeg tage en rebgrime da trykket ligger anderledes end en alm. grime, og derfor reagerer den bedre - lidt ligesom en trense...

  • #8   1. jul 2010 SWJP .
    okay det vil jeg så prøve smiley


  • #9   3. jul 2010 En dually kan helt sikkert også anbefales til at longere i! (: Vores heste reagerer helt super på den, da den "slipper" presset når man løsner i snoren...

    Men hegnet på banen skal vel laves igen? smiley ...


  • #10   3. jul 2010 lea : okay det vil jeg kigge på smiley
    jo men den det er hele langsiden så det tager tid (;


Kommentér på:
problem pony.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce