{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

i tvivl.. {{forumTopicSubject}}

Hey alle smiley

Jeg er lidt i et dilemma.. Det går meget frem af med min hest, som jeg købte for omkring 4 mdr. siden.
Var ude og ride en tur i går, og det går så godt så godt. Vi skridter kun, og har trænet en masse øvelser i skridt. Men når han sættes frem i trav/tölt eller gallop, mister man kontrollen. (giver skylden til nogle problemer i fortiden, og så er han heller ikke blevet redet i et år) ;b men.. Så er det jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre, jeg syntes jeg har givet ham masser af tid, og han er faldet utroligt godt til, og vores træning går fantastisk smiley Men nu bliver jeg snart nød til at finde en løsning på det her problem. Ville selv sige at det er "stop signalet" der skal gentrænes - for det skulle det også i skridt! men hvordan, han løber jo så snart jeg sætter ham frem?

Nogle gode råd eller idéer, vi har massere af tid, så bare kom med en masse øvelser eller what ever smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  i tvivl..
  • #1   7. sep 2010 hvad med at starte med træningen smiley det plejer at være vejen frem smiley der er ingen quickfix til et stop-problem smiley

  • #2   7. sep 2010 hovsa.
    Du træner hesten ved stopsignal med dit vindue tilbage, altså bakker ham en masse gange både fra jorden og under rytter. samtidigt med at du bakker ham tilbage hvergang han går frem, uden du har givet signal til frem - også fra jorden og hvis du trækker med ham.


  • #3   7. sep 2010 Ja, i know - må til at i gang! smiley '
    I skridt og fra jorden af kan man stoppe ham ved et meget let signal. Men når jeg så - fra ryggen, sætter ham frem fra skridt bliver han umulig at stoppe. Men hvis jeg så kunne stoppe ham, og bakke når han begynder at sætte farten op, ville det jo være easy nok, men kan ikke stoppe fra trav/tölt & gallop smiley


  • #4   7. sep 2010 Husk når du træner bak fra jorden, også at trække ham frem, da det at bakke jo ofte er ment som en negativ og kuet ting. Vær desuden posiktiv i dit kropssprog

  • #5   7. sep 2010 Først skal han være helt afslappet og have bassis signalerne på plads fra jorden i både skridt, trav og galop. Når han kan det når du går ved siden af ham, kan du jo gå længere tilbage indtil du har hænderne der hvor du ville have dem når du red.. Eller måske lange liner. Når han kan det, kan du begynde på at han kan i longe. Også kan du begynde at sætte rytter på smiley

  • #6   9. sep 2010 negativ og kuet ting? POSITIV i kropssproget? Beskriv lige postiv ...

    der er desværre blevet forsket i forskellige hms metoder der viser kropssprog ikke er en dyt værd....


  • #7   9. sep 2010 Ude af emnet men, Tullamore: Så det hjælper heller ikke hvis man står helt afslappet i modsætning til helt anspændt og ''stor''? (Bare nysgerrig)

  • #8   9. sep 2010 ej hvor syret! det er jo total modsat alt andet man hører!
    Hvor har du hørt/fundet de resultater? smiley
    tak for jeres svar, alle sammen. smiley


  • #9   9. sep 2010 TteamTullamore - Fleur Penter F: Jeg mener bare at når man bakker hesten og det ikke er ment som en konsekvens, så skal man være afslappet i sit kropssprog og trække vejret, så hesten ikke forstår det som en straf. Da det at bakke, som jeg ihvertfal har forstået det, er noget heste i naturen bruger til at sætte hinanden på plads. Hvis man "giver sig" og accepterer lederen bakker man. Men, irettesæt mig endelig hvis du ved noget andet(;

  • #10   9. sep 2010 Hmm.. altså jeg kan ihvertfal mærke på min hest at der er enorm stor forskel på om jeg er afslappet når jeg træner, eller om jeg står og holder vejret og ser truende ud..

  • #11   10. sep 2010 det eneste der har betydning ( mednindre hesten har indlært det er en straf du indtager en specifik kropsholdning - men det skal være indlært af dig) er hvor hurtigt du bevæger dig. Hurtige bevægelser er stressende og kan virke pressende for hestens adfærd, og den vil derfor letttere have tendens til at flygte.
    Hvem holder vejret når de træner ? smiley det er da en selvfølge at ånde.. KUN hvis du har lært hesten vil det give mening.


    MOD :

    du kan finde noget af det på epona, men ellers er jeg jo i australien hos Andrew Mclean smiley jeg får både undervisning af ham og hans kone.. Vi har hingste med seriøse problemer, og tro mig smiley de er ret ligeglade om du holder vejret eller ser "agressiv" ud - hvordan det end ser ud smiley

    I må jo altså lige huske på vi er mennesker og vi ikke ligner heste, så de forstår os ikke hvis vi danser "agressivt" rundt omkring dem. De kan fornemme om vi er påvirket af kortisol ( stresshormon), hvis vi er, vil de sikkert blive nervøse, men jeg tror ikke de ser det som en straf. Man skal også lige huske på at der er en del debatteren om hesten overhovedet kan fornemme positiv straf. altså at du afstraffer den ved at slå den, skælde ud eller " se agressiv ud"...
    Der er en del psykologi i HMS-træningen( og JA det er en træningsform nu, kategoriseret som new age HMS) og indlæringsteori, men det falder bare til jorden når man begynder at snakke om respekt, tillid, dominans, passivt lederskab, kærlighed og at menneskeligt kropssprog forstås af heste. De syv lege bygger på nogle af de vigtige ting som hesten skal kunne, men de er bare misforstået, og hesten må blive sindssyg af dem... det ville jeg godt nok.. I mine øjne gør vi hestene for menneskelige SELV i HMS som jo er den træningsform alle sværger ved er naturlig for hesten... Hele teorien i det er jo bygget for rytteren, at rytteren skal høre " du er lederen af din hest nu" " du har styr på det nu" " du dominerer" " din hest elsker dig og tillid og respekt". Det er et billigt salgstrick der udadtil virker som naturligt, blidt og forståeligt for os - det er det bare ikke for hesten...

    Men i rider nok for det meste new age "HMS"... så jeg vil ikke flytte rundt med jeres tro omkring kropsprog... det er bare lidt mærkeligt hvis hesten ikke kan være fræk, at den så også skulle kunne være ked af det og fortryde dens handling. som straf jo er - og i det hele taget kunne opfange andet end at du bare vil have den til at bakke..




  • #12   11. sep 2010 Hmm.. det er ganske interresant og jeg tror sådan set at du har ret i rigtig meget af det. Er også udemærket klar over at du har dine kilder i orden(; Vedr. det at trække vejret, så er det sådan at mennesker har en tendens til holde vejret/trække vejret højt oppe i pressede og stressede situationer og også ved sport osv. Selv hvis vi nu holder hesten ude af det, så får man ved at trække vejret dybt mere luft til hjernen osv. hvilket selvfølgelig gør at man er i bedre stand til at træffe beslutninger m.m. Altså nu har jeg en hest har meget svært ved lede, styre(både på folden - han løber gennem hegnet hvis han bliver sat i lederrolle, men også når vi træner). Da han da jeg/når jeg er svag, usikker, nervøs osv. og lader ham bryde ind i mit personlige rum reagerer han ved at løbe sin vej, bide, sparke og stejle. Derimod reager han helt anderledes når jeg er afslappet(trækker vejret dybt, sænkede skuldre m.m.), fører ham og gør det helt klart hvor hans plads er. Så bliver han fuldstændig afslappet, med nakken under mankehøjde, rolig osv. Men jeg tror du har fuldstændig ret i at hms træning bliver så gennemanalyseret at ideen går helt af det.Ja, især det med at hesten bliver sur, fræk, ked af det, skuffet osv. Det er ligesom mere set med menneskets øjne, end med hestens.

  • #13   11. sep 2010 hvis du har en hest der direkte sparker og stejler og bukker, burde du overveje at begynde at træne mere og bedre. Det du gør virker måske i øjeblikket.. men det med lederrolle osv, betyder ingenting... for det ville jo betyde han ikke har "respekt" så du bruger jo bare et andet ord...hvis ikke din træning har gennemsyret nok aspekter ( som det lyder som), eller været konsekvent nok, vil han hvor end han ser et smut hul, løbe sig vej, altså du har en hest du fastholder i forvirring og frygt... sådan er de fleste heste hernede der skal omtrænes, kraftigt med en stopsignal..

    ang. at trække vejret, du skrev at du netop holder vejret og ser truende ud. Så hvorfor skulle at holde vejret få dig til ikke at træffe beslutninger? hvis du holder vejret for at være truende ud.. Hvis man kommer ud for en farlig situation er det SIDSTE du tænker på, at trække vejret, når kroppen er under stress sættes det parasympatiske nervesystem ind, og overtager styringen over det meste af din krop. Din fordøjelse stopper, din hjerterytme øges, og den vejrtrækninger bliver hyppigere. Din hjerne bliver "sat af" og du styrer efter panik-løsninger og instinkter. De flestes panik-løsning er at slå eller give modstand til det faretruende objekt, andre ville forsøge at flygte. Du tænker nødvendigvis ikke mere klart under stress, men din hjerne tænker hurtigere - ligegyldigt din vejrtrækning, din hjerne bruger meget lidt af den ilt du trækker ind. Og i en stresset eller farlig situation vil du sikkert automatisere dine bevægelser uden du egentligt selv tænker at du har kontrol - men din krop reagere for dig. smiley så vejrtrækning har du egentligt ikke selv styr på. - men du lyder noget tvetydig, du holder vejret når du truer din hest og gør den bange for dig, eller når du selv tror er i kontrol i en situation? Jeg kan selvfølgelig prøve at spørge andrew om der findes noget forskning omkring at holde vejret mens man træner eller truer?


  • #14   16. sep 2010 ja klart! ville være nice hvis du vil undersøge det lidt nærmere! smiley

  • #15   16. sep 2010 Har spurgt ham, og han siger det samme som jeg selv skriver. Medmindre hesten har lært at du vil slå den, altså at du er agressiv overfor den, vil den ikke forstå en trussel( som den nok ikke alligevel vil) og ej heller forstå kombinationen af at holde vejret, er negativt. Det kræver MEGEN indlæring og nok omkring 6-7 timers træning at lære hesten en trussels-skikkelse, og at du vil slå den. Det kræver jo selvfølgelig at du er villig til at gøre din hest bange og nervøs, og slå den gentagende gange for at den forstår en trussel, som den nok vil opfatte som en straf snarere end trussel. Så hvis din hest forstår at du truer den, vil den opfatte det som en negativ ting, og hesten vil blive nervøs og bange, og det er jo ikke sjovt.

    At hesten fra naturens side ser at holde vejret som en trussel, er der nok ikke tale om. Og det er et velfærds problem hvis man har lyst til at true hesten som man åbenbart har lyst til. At hesten ser det at bakke som en straf kan der ikke være tale om. Det kan måske ses som en korrigerende adfærd, men ikke afstraffende. smiley


Kommentér på:
i tvivl..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce