{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

Pony problemer. {{forumTopicSubject}}

Hej derude smiley
Jeg er temmelig ny på Hestegalleri, blev oprettet da jeg skulle ha solgt min dejllige men store Oldenborre, der desværre var blevet for stor til mig, pga jeg er begyndt at døje med gigt. Jeg har to børn der også gerne vil være med til "hesteriet" så min hest var bare for stor. Jeg forelskede mig i en lille Tinker pony, selfølgelig inden jeg fik min "kæmpe" solgt. Men søde mennesker som ponyéns "mor" og "far" var, holdt de ham tilbage til mig. Så for 14 dage siden blev jeg endelig pony ejer smiley Både mine piger og mig er bare helt vilde med den skønne pony. Han er bare så rar og nem og pigerne får trække ture og kan selv trække med ham og han står helt stille i stalden. Jeg fik han handels undersøgt da jeg fik ham hjem, da jeg gerne ville ha min egen dyrlæge til at tjekke ham. Han var bare super fin, bortset fra, at han havde noget dyrlægen kaldte for en "øre fistel" Det en noget med en ekstra kindtand der sidder i kæben og ikke kommer videre, får at vide at man kan operere, men at det ikke er nødvendigt, da han ikke har ondt af det. Det væsker dog lidt fra den lille åbning i fistelen. Nu har jeg jo kun lige hygge reddet i kort tid på ham, for lige at komme til at kende ham og omvendt. Jeg har været på to ture på ca en times tid, hvor han, da han blev varm, trak hovedet kraftigt ned mod jorden og hurtigt op igen og så rystede han kraftigt på hovedet, han gjorde det nogle gange på hjem turen. Da jeg så var på en lignende tur igår, hvor vi havde haft lidt mere fart på, gjorde han det næsten hele tiden på hjem turen, det var som at sidde på en gynge hest og faktisk meget irriterende. Syntes jo det er synd for ham, for der må jo være noget galt. Jeg får dyrlæge senere, der kommer og laver heste pas på ham, så jeg har selfølgelig tænkt mig at få ham til at se på det igen, men ville bare høre om nogen af jer har prøvet noget ligende ? Er jo super glad for ham ellers, men købte ham jo for at vi ku få nogle dejlige ture ud i naturen. Mvh Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony problemer.
  • #1   23. nov 2010 Jeg havde en pony som begyndt at ryste sig når jeg red, det viste sig at hun havde begyndende gjordsår, så det generede.
    Hvis din ikke er i kondi og derfor sveder, kan hovedtøj/ sadel jo godt sidde "forkert" og irreterer. Prøv at høre om han gjorde ved gamle ejer.


  • #2   23. nov 2010 Hej igen, dejligt med så hurtige svar smiley Er grøn i heste verdenen, så jeg er åben overfor at prøve alt. Vil prøve at høre tidligere ejer om de har prøvet det samme. Det er ikke kun på vej hjem, men lige så snart han bliver "varm". Han starter et stykke tid før med at pruste lidt og så kommer "gynge hesten" op i ham. Har ikke prøvet at hive ham op, da det ikke virker som ulydighed, men som noget der generer ham. Han har ingen sår eller noget og jeg er omhyggelig med at strække hans godt frem når jeg har spændt gjorden, så der ikke er noget i klemme. Den kindtand han har er ikke vokset frem, men er ligesom indkapslet inde i kæben, så den er ikke fremme inde i munden. Han gør det ikke i stalden eller på fold, kun når han er på tur. smiley Mystisk, må forhøre mig hos dyrlægen igen også, men tak for svar, Mvh Anne

  • #3   23. nov 2010 Hvis du har en blid hånd ville jeg osse foreslå at prøve at ride med et hackamore og se om han stopper med det... hvis han stopper er det nok fordi at han er øm i munden pga den tand:-)

  • #4   23. nov 2010 Det ku da godt være en ide med det hackamore halløj, er mest til at ride på hestens primisser, så det bliver så dejligt som muligt for ham, skal dog også kunne holde ham, da vi ikke ride på bane men i naturen. Har nogle trælse slappe hænder til tider, så jeg er til at ride med pænt løse tøjler og få ham til at lystre for stemmen. Er hackamore mere blid end med bid ? Har læst nogle ret hæftige diskutioner ang hackamore, men jeg er som sagt helt grøn og vil bare ha en glad pony som er styrbar smiley Mvh Anne

  • #5   23. nov 2010 Altså hvis du rider med løs tøjle kan du ikke skade ham:-) Det du skal være sikker på er at det ikke sidder for lavt på næseryggen:-) Og jeg rider med det, da det nemlig kan holde hesten hvis den bliver bange og vil stikke af:-)

    Det der er med hackamore er at du ikke kan ride med et konstant pres fra tøjlen da det ligger trykket på næsen, så hvis du kan ride med blid hånd er det en rigtig god måde at ride bidløst:-)

    Du kan se på mine profiler med både Baby og Elton at jeg er gået over til hackamore på begge... Det er dog pga at disse 2 heste ikke kan lide biddet... Baby hopper og danser med bid i munden, og elton bliver hidsig:-)


  • #6   23. nov 2010 Det kan også være hvis han trænger til at få raspet tænder, at de slår med hoved.

  • #7   23. nov 2010 Syntes det lyder spændende, kunne da godt være det er vejen for mig, har nemlig tænkt tanken med bidløs ridning, men skal lige ha lidt mere erfaring og ballance før jeg tør prøve noget nyt. Har også været lidt bange for om jeg kunne styre den på tur uden bid. Men det lyder jo ikke til at du har problemer med det smiley Tak for gode ideer, Mvh Anne

  • #8   23. nov 2010 Hovsa, så dig ikke Pony med pletter smiley Nej der ikke noget at komme med mht tænderne, de er gennem tjekket af min egen MEGET grundige dyrlæge. Tog ponyén med hjem og fik ham tjekket af min egen dyrlæge, da han er meget omhyggelig, brugte nemlig sælgers dyrlæge ved mit første heste køb og det viste sig senere ikke at være en god ide. Så jeg har da lært at af skade bliver man klog (eller klogere) smiley

  • #9   23. nov 2010 Lyder fornuftigt med balancen:-) Men hvis du ikke hænger i tøjlen er det ikke et problem;-)

    Min hoppe er absolut ikke rolig at ride og jeg har ingen problemer med hende... Men som du kan se på hendes profil(baby) kan du se at jeg kan ride tur med både hende og hendes føl som håndhest i både skridt og trav:-)

    Du kan evt have både bid og hackamore på i starten hvis du ikke har mulighed for at prøve nogle gange i et lukket område:-)


  • #10   23. nov 2010 Hold da op hvor ligner ham Sir Elton min "Lille Per" bare i en større og må jeg sige, en noget slankere og fit for fight udgave smiley Var lige inde og lure.

  • #11   23. nov 2010 Hehe det slanke er desværre gået af;-) Men han minder meget om en shire bare i lille format:-) Og så har han de skønneste bevægelser jeg har mødt hos en tinker:-) Store og behagelige at sidde i:-)

    Har Per ikke været til salg herinde?


  • #12   23. nov 2010 Alting ser så legende let ud når andre gør det smiley vil da helt sikkert ha det med hackamore i tankerne. Fine heste du har Stald Esmann smiley

  • #13   23. nov 2010 Jo min lille Per hed Klaus før og jeg har fundet ham herinde. Købte ham af nogle super søde mennesker fra Herning smiley

  • #14   23. nov 2010 De købte ham på et marked og han har ingen papirer, så det bliver desværre umuligt for mig at spore noget om hans fortid op, men han er ihvertfald en rar og rolig pony, så jeg ku ikke forestille mig at han nogensinde har haft det dårligt. Skal lige vænne mig til at der skal godt med kam til alt det hår, men hvor er de dog flotte når de sådan er nyfriseret smiley

  • #15   23. nov 2010 takker:-) Skriv da lige når Per kommer ind så vi kan lure ham;-)

  • #16   23. nov 2010 Min gamle vallak slog også meget med hovedet lige efter jeg havde købt ham når jeg red.

    Han var ude af kondi, ingen muskler, så når vi havde redet noget tid, så startede det somregel når vi havde skridte pause.

    Han svingede hovedet op og ned meget kraftigt, og han var også ren gyngehest.

    Han fik tjekket tænder og der var ikke noget galt.

    Efterhånden som han kom i kondi og fik sat nogen muskler holdt han faktisk op. Så jeg mistænker ham lidt for at han var øm i kroppen efter ridt.

    Men ved din kan der jo reelt sagtens være noget der genere ham med bid i munden når han har den tand.


  • #17   23. nov 2010 Hvor korte/løse tøjler rider du med når han gør det og når han ikke gør det?

  • #18   25. nov 2010 Hej igen alle sammen, hvor er det bare dejligt med det her forum smiley Tak for alle jeres råd. Havde dyrlæge igår til at chippe og gøre klar til at lave pas på Lille Per. Han sagde som du skriver Louise, at han nok lige skal sætte lidt muskler, han mener det er fordi han ikke er blevet reddet så meget før. Havde også startet med korte ture, men Lille Per vil meget gerne ha fart på, men nu har jeg lavet en ride plan, hvor det er indlagt nogle pauser hvor han får lov til at strække lidt ud og så skal han gå pænt, uden at lave "gynge hesten" indimellem. Dyrlægen sagde at det ikke ku være tanden, da den sidder inde i kæben, som en tand der aldrig kommer til at vokse ud.
    Eva, det er som regel når jeg skridter at han gør det, men jeg skridter ham jo også af på hjem turen.
    Stald Esmann, jeg vil prøve om jeg kan få min søde 20 år yngre ride makker til at hjælpe mig med at få nogle billeder lagt ind hen af vejen, er en total anti computer nørd, så jeg kan ikke rigtig finde ud af alt det her nye smiley Mvh Anne


  • #19   25. nov 2010 Min gjorde det også især når vi skridtede af, på hjem vejen. Jeg måtte også ligge træning om med en masse lange skridtture i skoven, plus op af bakke ridning. Det hjalp enormt, og som sagt, efterhånden som musklerne kom så holdt han op med det.


  • #20   26. nov 2010 Det lyder til jeg har noget at se frem til, jeg ku nu ogå godt bruge at sætte lidt flere muskler selv smiley God weekend til jer, Mvh Anne

  • #21   26. nov 2010 Anne - Hvor korte eller lange tøjler har du så når du skridter? (spurgte om tøjlelængde, ikke gangart, hehe)

  • #22   30. nov 2010 Hej Eva, jeg skrtdter og rider med løse tøjler, er dog nødt til at samle ham lidt op, da han er ret fremad gående, så jeg bremser ham indimellem og når han så sætter farten ned, så løsner jeg selfølgelig igen, så han finder ud af han har gjort det rigtige. Men rider ikke med stramme tøjler. Mvh Anne

Kommentér på:
Pony problemer.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce