{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

Uren, så ren nu ikke ifol {{forumTopicSubject}}

Hej
Den 12.juni sendte vi Eva til hingst og hun tog hingst samme aften.
4 dage efter kontakter hingsteholder mig, at hun er uren.
Vi venter så til kommende brunst, hvor der bliver taget prøve, hun bliver scannet og der ligger et stort æg klar. Men hun er uren, hun bliver efterfølgende skyllet 3 gange. Så er brunsten slut.
Næste brunst tjekkes alt er ren og hun er klar. Tager hingst i 5 dage og så venter vi igen....
21 dage efter afviser hun klart og tydeligt og vi tager hende så hjem igen.
Hun bliver så drægtigheds undersøgt på 100 dagen og konstateres ikke drægtig.
Surt øv træls osv.
Min dyrlæge siger så at vi starter i februar næste år, med skylning scanning osv for at være sikker hun er klar. Så det satser vi på.

Men har nogle af jer prøvet lignende og alligevel endt med et føl?

Håber at få svar fra jer.
Hilsen Heidi


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uren, så ren nu ikke ifol
  • #1   28. nov 2010 Hvad betyder det at en hoppe er uren? smiley

  • #2   28. nov 2010 min hoppe blev også skyllet osv efter og have fået taget biopsi, og hun blev også drægtig dengang, og blev scannet på 32 dagen, hvor der var føl i hende, men så halvanden måned efter ser vi tilfældigt hun viser brunst igen, så havde hun smidt det igen, om det er det der er sket for din også, det ved jeg ikke, men det kunne være?

    hvorfor er hun ikke undersøgt før dag 100??

    såfremt der havde været tvillinger kunne der intet gøres så sent?

    min hoppe har selv været med tvillinger 3 gange, så jeg tør simpelthen ikke lade være med og scanne på 16-20 dage, alt efter hvordan det passer bedst.


  • #3   28. nov 2010 Therese Bach: Det betyder at hun har en bakterie-sygdom i underlivet som gør hun ikke kan blive i fol og kan smitte hingsten og andre hopper han bedækker.

    Stald Vestergård: Jo hun kan have smidt føllet. Det er ikke umuligt.
    Min egen dyrlæge har først fået scanner for nylig, og vil ikke håndprøve hende for hun kan ikke nå ind i hende.
    Så har faktisk ikke undersøgt mine hopper tidligere.
    Det med tvillinger, sagde min dyrlæge sagtens kunne ordnes stadigvæk på det tidspunkt.


  • #4   28. nov 2010 det kan det ikke på det tidspunkt uden du mister begge fostre, men gør du det inden dag 30 med scanning kan det ene godt reddes og så de fjerner den ene bare.

  • #5   28. nov 2010 Stald Vestergård: Okay nu har jeg jo så muligheden for at få scannet uden at skal ha en fremmed dyrlægen ind over.

    *Stald R* Okay sådan må det også gerne være ved Eva. Se evt billede af Eva taget i går på hendes profil, hun fylder jo godt af hun først sku ha haft termin 23-28. juni.
    Her er det også kun håndprøve.


  • #6   28. nov 2010 vil anbefale dig en scanning så, for håndprøve kan snyde???

    og så altid scanning inden dag 30 fremover:-)

    held og lykke med det.

    min dyrlæge sagde at håndprøve var mest sikker omkring dag 65-70 dage, derefter kunne det godt snyde da den efterfølgende "mister" den tydelige form som den har omkring dag 65-70.


  • #7   29. nov 2010 Hej har en hoppe der kom til hingst 3 gange sidste bedækningssæson og hun kom hjem og kom i brunst herhjemme efter 21 dage efter hun havde været til hingst og blev så kørt til ham igen samme brunst. Til sidst tilkaldte jeg dyrlægen og hun mente jeg skulle prøve en anden hingst men da det allerede var efterår ville jeg vente til tidlige forår med at bedække hende. Vi har set at hingsten var på hende.
    Så i år i marts kom hun til min indkøbte hingst og hun holdt og blev scannet drægtig. Hun venter nu føl sidst i februar/ starten af marts.

    Så måske er hingsten ikke den rigtige for hende. og det skal ikke være ham.


  • #8   29. nov 2010 Vores dyrlæge fraråder scanning, da nogen hopper kaster føllet umiddelbart mellem 1 og 10 dage efter... En hoppe der var svær at få føl på blev scannet 3 år i træk, konstateret drægtig og tjekket igen senere på året, hvor den havde smidt føllet. Det 4. år blev den håndprøvet, konstateret drægtig og der kom et føl ret præcist på terminsdagen!

Kommentér på:
Uren, så ren nu ikke ifol

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce