{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder til føl/plag
  • #1   12. dec 2010 mit føl får zutch musli fra eggersmann, det er rigtig godt, og specielt til kræsene heste smiley

  • #2   12. dec 2010 Brug Brogaarden smiley De har noget specielt til føl og plage. Sure Grow mener jeg det hedder smiley

  • #3   12. dec 2010 jeg hælder mest til brogårdens D&H fase 1. har tidligere brugt fase balanceren - det var virkelig godt.

    og det kan bruges med lucerne ikke?


  • #4   12. dec 2010 min er også ved at komme over på brogårdens face 1

  • #5   12. dec 2010 Mine 2 plage får bare sort havre og lucerne..
    Min fjordplag får pt også valset byg sammen med ovenstående foder, da hun skal tage på..
    Og så får de wrap..
    Min fjordplag er 2 og min haflinger 1år smiley


  • #6   12. dec 2010 "Line & hestene med z":
    Det er helt fint til plage.. Jeg står et sted med heste der koster over en halv mio.. og hende der har stedet har opdrættet mange føl osv.. Så det er korrekt nok..


  • #7   12. dec 2010 jeg bruger grow fra pavo køber hos en privat det er super godt og min plag er røngten fotograferet og har super ben fri for ocd og andet ,så foderet er godt og så lidt lucerne

  • #8   12. dec 2010 tror næsten alle fodermærker laver føl/plagfoder.
    jeg vil gå efter noget af det med det laveste stivelse og sukkerindhold (ingen, eller så lidt muligt korn)

    jeg bruger selv horselux easy og fiberpiller til min plag (easy er ikke lavet specielt til føl/plage men kan sagtens bruges, bare de får efter udvokset vægt)

    det er super godt, billigt og hestene elsker det.


    (Helle A.) ALLE med bare lidt forstand på hestefoder, fraråder fodring med korn til føl/plage. det er bestemt ikke egnet til især føl/plage da det kan gøre de får mange problemer med led, mus og andet senere hen. (videnskabeligt bevist)


    prøv at søge på det eller læs om det.
    Agronomer som er uddannet indenfor fodring vil ALDRIG råde til at fodre med korn.

    det kunne godt lyde til at det sted ikke har sat sig ind i fodring, men bare gør som man altid har gjord. det er der desværre mange store steder der er sådan endnu.
    og at de har dyre heste eller har haft heste i 40 år gør bestemt ikke at man ved noget om fodring af den grund. hvis man ikke læser/spørger om det hvor får man så den nye viden fra?

    kan heller ikke se dine får nogen former for vit/min.?


  • #9   13. dec 2010 ja havre og byg er absolut ikke godt til ungheste og man kan også mange gange se på de heste som ikke får optimal foder,men har nu haft ungheste i en del år og har fundet ud af det bedste føl og plagfoder,især da min plag var helt fri i røngten og dyrlægen sagde det var sjældent at se ,der er mange som vælger at fodre billigt men i sidste ende kan det blive dyrt

  • #10   13. dec 2010 Jeg står ikke et stort sted.. jeg står et privat sted, og jo hun HAR stor erfaring for fodring osv. af alle heste aldre.. både små som store..
    De får mest mus og led problemer hvis de vokser for hurtigt, for så kan knogler osv jo ikke følge med....
    Mine plage får også vitaminer, det havde jeg bare ikke skrevet.. Så de er dækket ind..
    Desuden er det ponyer som ikke skal have alt for meget foder, ellers bliver de for fede.. - og så kan de vokse for hurtigt osv..
    Dog skal min ny indkøbte fjordplag fedes op, da hun er ret så tynd..


  • #11   13. dec 2010 nej.. ikke i den mængde mine får..

  • #12   13. dec 2010 Men hvis man skulle skifte..
    Er det så nok med heste müesli breeder? Evt. suppleret med lucerne... samt wrap..
    Der er da alle vitaminer og mineraler i breeder ikke? Så man kan stoppe med at give vitaminer ved siden af..


  • #14   13. dec 2010 Helle A.

    hvis det er tjørnehøjs musli breeder du mener så nej den vil jeg ikke anbefale, den er fyld med korn og stivelse (stivelse indhold på 29 %)

    tjørnehøj mølle laver nogle der hedder super plus og horse balance (super plus er musli og horse balance skulle være det samme bare i pilleform)

    jeg ved der er mange der bruger dem og er glade for det. de indeholder ca. 7-8 % stivelse.(uden korn)
    de er begge tilskudsfoder og kræver kun en mindre mængde for at dække ind med vit/min. super godt til føl og plage der ikke kan spise ret meget krybbefoder, og så er der også mere plads til hø/wrap som jo er det de gerne skulle leve af smiley

    jeg bruger selv horselux easy og fiberpiller til min plag, super godt foder med lav stivelse og dosering. det er dog ikke lavet til føl/plage men der giver man efter udvokset vægt og så er de dækket ind.

    protein behovet bliver rigeligt dækket ved at give min. 1kg tørstof hø/wrap pr. 100kg hest. altså jo vådere wrap jo mere skal de have.

    jeg vil give adlibitum til føl og dosere hvis det bliver nødvendigt til når de bliver større. min plag bliver så tyk at han kan rulle af mit wrap hvis han fik alt det han kunne spise, så det vil være mit bud til din plag der skal tage på. grovfoder grovfoder og mere grovfoder..


  • #15   13. dec 2010 Min fjordhest der skal tage på får også meget wrap.. Tror hun er på 8 kg pt.. Men hun er kun 2, så hun skal heller ikke have for meget..
    Min anden er ca. på 5 kg wrap.. - Det synes jeg selv er for meget.. Da jeg synes hun er ret så rund.. - Men det kan man ikke bestemme helt selv her, da de får det på folden og så får de lidt i boksen ved eftermiddag samt nat.. - Så det er det i boksen jeg selv kan bestemme..
    Hvis jeg skal gå over til en müsli form, vil jeg have det som fuldfoder og så suppleret med lucerne.. De skal jo ikke have så meget foder, før de bliver fede, de ponyer..


  • #16   13. dec 2010 så vil jeg vælge super plus hvis jeg var dig. det indeholder alt de har brug for, og du kan give lidt lucerne ved siden af. (det skulle dog ligge højt i protein, så ikke flere kg lucerne for så vil der bliver overdoseret protein)

    forskellen på et fuldfoder og et tilskudsfoder er altså normalt kun hvor meget de skal have om dagen for at dække ind med vit/min. fuldfoderet indeholder en del mindre vit/min så de skal have MEGET mere af det end et tilskudsfoder hvor de kun behøver en meget mindre del.

    har læst et sted at det nok bliver forbudt at kalde fuldfoder for fuldfoder for det er det jo ikke, de skal jo have grovfoder ved siden af, så lige meget hvad vil det aldrig blive et fuldfoder.

    der er desværre mange der bliver forvirrede. forståeligt nok, da det er misvisende at kalde det tilskudsfoder når det gør det samme som et fuldfoder, bare ved mindre mængde. det var engang tænkt at man så selv kunne tilføje andet foder ved siden af et tilskudsfoder (eks roepiller), men det er jo ofte overhovedet ikke nødvendigt.

    8 kg wrap er ikke voldsomt meget til en plag, du kan sagtens give mere hvis den er for tynd. (min egen fik 10-12 kg da han var 1,5-2 år og han er MEGET nøjsom og kan nærmest leve på en sten, nu får han ca 9-10 kg tør wrap pr. dag. (han bliver 3 år til maj.)

    og kun 750g foder pr dag. (han er pt 142 i stg, blanding af haflinger og irish cob, og til den tykke side)

    så giv endelig mere wrap i boksen til natten hvis du har mulighed for det, de kan aldrig få for meget. (Kun hvis de bliver for fede selvfølgelig)


  • #17   13. dec 2010 Okay. Så kunne super plus være noget..
    De begge får 1 kg lucerne pr. dag oveni deres foder.(1/3 del, morgen, eftermiddag og nat)
    . Det er mest for fyld, og jo også godt for mave systemet smiley

    Jeg tænker også bare på at jeg havde en kraftig oldenborg som skulle have 5 kg wrap pr. dag. ellers blev hun for tyk..
    Og min 1 års haflinger får 5 kg wrap nu - hvilket jeg synes er i overkanten da hun er lidt tyk efter min mening.. - Det synes jeg er mest svært at få til at hænge sammen..
    Selvfølgelig ved jeg godt at de ikke kan få for meget af det, men man skal jo finde balance i hvornår de får rigeligt til at holde huld uden at være for tykke smiley


  • #18   14. dec 2010 Helle A. det lyder som en god plan med foder.

    du må endelig ikke give mindre end 5 kg wrap, selvom din plag ser tyk ud. (er den tjekket for orm, det er ikke halm vom?).

    man siger som MINIMUM at det er 1kg tørstof hø/wap pr 100 kg hest. og rimelig tør wrap har et tørstof på 75-85 % ofte er det noget mere vådt og har kun omkring 60-70 %

    hvis din haflinger vejer omkring de 350 kg (det gjorde min på den alder) så skal den minimum have lige omkring de 5 kg.

    nu ved jeg ikke hvor meget foder de får nu, men hvis du ikke skifter så kan der jo skæres ned der. endelig ikke skære ned på grovfoderet, slet ikke til en plag.


  • #19   14. dec 2010 Maja L:
    Mine plage har fået ormekur, så den del er i orden.. - Det kunne selfølgelig være halm vom på min haflinger.. Og hun bliver heller ikke skåret ned i wrap.. Hun vejer nok ca. 300kg..
    Min haflinger får pt. 2 håndfulde sort havre, og 1 kg lucerne, samt de ca 5 kg wrap pr. dag. - og selvfølgelig vitaminer så hun er dækket ind..

    Min fjordplag er lidt tynd: hun vejer nok også ca. 300 kg, og får ca. 8 kg wrap. 1 kg sort havre, 1 kg, byg samt 1 kg lucerne pr. dag. plus dækket ind med vitaminer smiley

    Hvis jeg skulle få dem begge på super plus, ville jeg nok ikke ændre på wrappen, men give min haflinger 1 kg pr. dag af super plus og 1 kg lucerne.. Og så der vel vitaminer i plusen??

    Min fjordhest ville jeg nok give 2 kg super plus pr. dag og 1 kg. lucerne...
    Men feder super plus?? - For fjordhesten skulle gerne tage på jo. og der får hun pt. byg til det..

    Det er tørt wrap der bliver fodret med her smiley



  • #20   14. dec 2010 jeg foder med suregrow fra brogaarden.. jeg har kun haft problemer med foder til malou.. hun kan ikke tåle korn så kan kun holde med de andre... Malou har haft hævet koder osv.. (har haft dyrlæge) de kan ikke tåle for meget korn

  • #21   15. dec 2010 Sandra J: Hvordan hævede koderne??
    Var det som om det sagde "knæk" når de gik?


  • #22   15. dec 2010 Helle A.

    det er godt nok meget korn din fjordhest får!
    det er lige til vækst problemer som jeg ser det. jeg ved ikke om du ved det, men store mængder korn kan faktisk gøre at hesten taber sig, da det er svært at omsætte for dem i maven så bruger de mere energi på at omsætte det end det energi de får ud af det, derfor taber de sig.
    især byggen er meget svært for hesten at omsætte. .der er havren trods alt bedre.

    hvis du vil bruge plus så skal du følge fodervejledningerne, du kan ikke give den ene dobbelt så meget som den anden fordi den skal tage på. det indeholder vitaminer/mineraler så det er vigtigt de er dækket ind, men må heller ikke få mere end det da de så bliver overdoseret..

    jeg kan ikke helt huske vejledningen af dosering, men mener det er o,9 kg til en på 500 kg (vil tro det er som udvokset vægt)

    prøv at gå ind på tjørnehøj mølles side. der står det smiley

    wrappen burde altså være nok til at kunne opfede fjordhesten, især hvis den får mere (jeg ville give den alt hvad den kunne spise og så kun det ca knap 1 kg plus udover)

    og hvis det ikke er nok så er fiberpiller altså en fantastisk opfindelse, både som alm fyld foder og til at fede op med.


  • #23   15. dec 2010 Maja L:
    Det er valset byg hun får, netop sammen med havren for at hun kan fordøje det..
    Jamen hvis hun får mere wrap kommer hun nærmest op på ca. 17 kg pr dag og det er for meget.. også dyre i pris end hvad jeg betaler for nu.. (Betaler en samlet pris for wrap, foder, boks og halm)
    Samt det er det samme som en stor dv får på gården.. Så det kan jeg ikke, det synes jeg også selv lyder af ret meget i forhold til min lille plag..

    Ja, har set man kan beregne foder sådan ca. på tjørnehøjs hjemmeside..

    Men kan man så ikke bare fodre hende med de ca. 8 kg wrap, super plus, 1 kg. lucerne og måske 0,5 kg valset byg, indtil hun tager på?
    Eller burde hun ikke tage på af super plus, wrap samt lucernen...?
    Ellers kan jeg jo også købe majsflager til hende.. indtil hun bliver tykkere..
    Det har jeg brugt engang til en tidligere part hvor man kunne se alle ribben.. ;/

    Ellers må jeg jo prøve og se om hun tager på, kun ved super plus, lucerne og wrap - Det værste er at der jo går et godt stykke tid inden man kan se det på dem.. smiley

    Jeg ville helst blande så lidt foder sammen som muligt.. Så de ikke skal have "20" forskellige foder løsninger i ved hvert måltid..



  • #24   15. dec 2010 Jeg ville helt klart finde et plag foder til den... Og kan du ikke få din opstaldning billigere hvis du ikke skal have havre og byg med i prisen?

  • #25   15. dec 2010 syntes du skal bruge grow fra pawo og lucerne

  • #26   15. dec 2010 Det har jeg ikke undersøgt endnu..
    Men det burde jeg jo, når jeg køber det selv..
    Må jeg lige se på..


  • #27   16. dec 2010 Helle A.

    den skal hverken have et helt eller et halvt kg byg, begge dele er for meget korn (korn er havre, byg. om det er valset eller ej gør ikke at de kan fordøje det bedre. det er lige dårligt i maven) majs fungerer lige som byggen. = meget stivelse som ikke er godt!

    hvis du ønsker en mere nøjagtig forklaring på hvorfor korn og især byggen er så svært for hesten at fordøje så må jeg prøve at finde det et sted, så sig til.


    siger det en gang mere, hvis du vil fede op er wrap nu altså det bedste smiley og i min verden er der nu langt fra 8 kg til nu pludselig 17 kg for at give lidt mere.?

    umiddelbart ville det være nok med 8 kg wrap 1 kg super plus og 1 kg lucerne (ingen byg) til en plag på den størrelse, MEN hvis den er så tynd nu vil jeg give mere wrap. det kan være de 8 kg er nok, men ville stadig give mere til du kan se en virkning ved at fjerne kornet og give noget godt foder som plagen kan udnytte. (super plussen mener jeg her)

    du må næsten kunne udskifte korn prisen med wrap prisen på opstaldningsstedet (her hvor jeg bor er 1 kg korn og 1 kg wrap stort set samme pris,hvis man køber kornet hos en bonde, ellers er det dyere.

    så hvis du feks. sparer 2 kg korn må det jo give 2-4 kg mere wrap hver dag i opstaldningsprisen som jo ville passe perfekt med hvad den har brug for af ekstra wrap.

    og husk at jo ofte der fodres jo bedre udnytter de det, samt det neutraliserer syredannelsen i maven så de ikke får mavesår smiley


  • #28   16. dec 2010 helle a : nej det sagde det ikke... nu har hun fået nyt foder, suregrow og nu er det væk, så det er bare mega dejligt...

  • #29   17. dec 2010 Maja L:
    Det med wrappen fra 8 - 17 kg, var fordi jeg havde skrevet på at hun skulle have en 1/4 fli til eftermiddag + nat, og de får også en 1/4 om morgen på folden nemlig. -Så fik jeg af vide at hvis hun skulle have det, kom hun altså op på 17 kg, og det ville være for meget og koste langt mere i pris end hvad jeg betaler nu...
    Hun får nu 1/4 fli om morgen på folden, og 1/8 fli eftermiddag + nat.. (1/8 = Halvdelen af en 1/4 fli.) Og det ville hun så mene var 8 kg i alt.. - Det er mere besværligt fordi de måler det op i dele, og ikke pr. kg.. Det lidt øv, men sådan er det derude..

    Min haflinger er meget rund og kraftig og hun får jo så også en 1/4 fli om morgen, og så får hun en håndfuld eftermiddag og nat.. - Det lever hun fint på huld mæssigt.
    Det er ca. 5 kg pr. dag

    Ved du hvad super plussen koster ca.?
    Jeg bor lige ved Tjørnehøj mølle, så det bliver intet problem at købe det der smiley

    Men vi blander ikke foderet selv, hvor jeg står.. Det gør nattevagten, så man skriver på en tavle hvor meget den skal have og så må jeg jo håbe at alle blander ens.. Ville være nemmest hvis man selv kunne blande så man var 100% sikker på hvad den fik..

    Men ja, jeg må lige høre derude hvor jeg har dem stående, om jeg kan få opstaldningen billigere, eller om der skal mere wrap til den ene hest. Min anden skal hvertfald ikke have mere...

    Men der går jo noget tid inden man kan se om fjordhesten har taget på, så man må jo have tålmodighed smiley



  • #30   17. dec 2010 Helle A

    Lige et lille råd... der hvor jeg stod inden jeg fik mine heste hjem der havde vi små spande med låg og så kunne vi selv sætte foder frem ved boksen, så var vi selv sikre på det var som vi ville have...

    Jeg bruger brogårdens face 1 og giver 198 kr for 20 kg og der er ca til 20 dage til mit føl. Jeg er blevet superglad for at fodre med det, men jeg er jo lidt pylret så jeg står med med en vægt og vejer alt hendes fodre og så putter jeg det i poser så kan jeg bare hælde en pose op til hende..

    Du skriver at de får hø på folden om morgen... Har du prøvet at holde øje med om der er nogle der jager hende væk? her ved mig er det sådan at min egen hoppe jager alle andre væk også selv om det er i mange bunker..


  • #31   17. dec 2010 Stald Hyppelyt.:

    Vi må jo ikke selv blande her hvor jeg står..
    Når man har vagt sørger man for alle heste.. og dem der har nattevagt skal blande foder til alle.. Så er der en tavle hvor vi selv bestemmer hvad hesten skal have og har skrevet på...
    Jeg ville også helst selv blande mit foder og veje mit wrap af - Men sådan fungere det ikke på det sted jeg er kommet hen, så man må jo rette sig efter hvad de gør..

    Jeg har selv morgenvagt hver lørdag, og der ser jeg hvordan de spiser wrappen på folden.. Lægger det i 3 bunker, og alle 3 heste kommer fint til og får spist det de skal.. Så der er ingen problemer..

    Jeg fik fjordhesten hjem den 4 - 12 -2010 - og hun var tynd da jeg købte hende, så det er ikke fordi hun er blevet det hos mig smiley
    Jeg skal bare have hende fedet op så hun bliver pæn smiley


  • #32   17. dec 2010 nogen der har erfaringer med brogaardens Fibre Beet?
    og hvor meget ville i ca. give en varmblods plag om dagen og hvad ville i give sammen med - udover hø/wrap.

    tænker at give det sammen med lucerne... og selvf. vitaminer og mineraler - vi bruger i forvejen havalger, som dækker dem ind med ALT. og så hybenpulver - til senerne.
    + olie.


  • #33   17. dec 2010 anna K

    På brogårdens hjemme side kan man gå ind og kigge på fodre planer og der står det hele smiler... man regner efter udvokset vægt og så står der hvor meget de skal have


  • #34   17. dec 2010 ja det er jeg godt klar over. men i alle D&h's føl/plage/ungheste produkter står der i forhold til udvokset vægt men det gør der ikke ved fibre beet. derfor mit spørgsmål.. men hvis du stadig mener at have ret vil jeg da gå ud fra dette, hvilkert også var min første antagelse...

    men har du pers. erfaringer med produktet? o",)


  • #35   18. dec 2010 jeg ville foreslå marstall fohlen rigtig lækkert foder til føl alt korn er varmebehandlet for nemmere fordøjelse bruger zucht tfra marstall til min plkag på 1 et halvt

  • #36   18. dec 2010 anna K

    Jeg fodre med broggårdens face 1 og jeg vil sige jeg er 120% tilfreds.
    Min baby fik før noget foder med for meget stivelse i for meget sukker i og hun var så pisse sur og ville ikke snakke med os, nu har hun fået face 1 i 1 uge og hold da op en forandring, jeg har nu et næsten glad føl som vi kan snakke med og som nu er pisse nysgerri... jeg er så forbavset at jeg aldrig skifter igen.....

    men spørg der hvor du køber foder om det ikke er efter udvokset vægt


  • #37   19. dec 2010 Helle A.
    jeg kan ikke finde en pris på super plus, hverken på tjørnehøjs hjemmeside eller ved at søge på google. (fandt en pris der var 3-4 år gammel, men det kan nok ikke bruges til noget nu)

    du må ringe og spørge dem ad, eller køre derud smiley

    jeg kan se at de skal have 0,9 kg pr dag til føl/plag med en udvokset vægt mellem 4-500 kg. så det må være det dine skal have om dagen.

    vil gætte på prisen ligger mellem 110-140 kr pr sæk (nok billigst for pille udgaven, som jeg også har nævnt, horse balance)for 20 kg og det er jo billigt når de kun skal have knap 1 kg pr dag. det er den samme dosering for begge slags.


    Har du prøvet at veje wrappen efter den dosering de får? man kan blive overrrasket over hvor meget der skal til til feks. 8 kg. og når det er et gæt fra udlejer, var det måske en god ide en dag at prøve om det passer med den dosering du får at vide de får af udlejer.

    på mit eget wrap er der feks. også meget forskel på hvor tykke stempelslagene er, så man kan ikke regne med det givere den samme dosering.
    jeg bruger altid vægt til det de får i boksen. der kan være 1-2 kg forskel på hvor meget man selv tror de får og hvor meget det så er på en vægt, også selv om man gør det hver dag så er det ikke nemt, man bliver dog bedre og bedre til at bedømme vægten smiley


  • #38   19. dec 2010 Maja L:
    Når jeg beregner på tjørnehøj mølles hjemmeside med nuværende vægt på 2-300 kg. siger den at de skal have 0.6 kg om dagen.. Det godt nok lidt når det skal deles over 3 måltider.. - Men det må man jo finde ud af.. (Det gælder både for pilleformen og müsli..)
    Hvis begge varianter er lige gode, kan man vel bare købe den billigste..

    Jeg kan ikke rigtig veje det af, der er ingen vægt.. Så det bliver lidt svært..
    Men jeg tror heller ikke at hun får så meget.. Jeg har vagt 3 gange om ugen, hvor jeg giver wrap til hestene i boksene. Så der giver jeg hende en ordentlig bunke, så jeg er sikker på hun får nok wrap..
    Da jeg kom derop igår, og der var givet wrap, havde hun nærmest bare fået en håndfuld.. og det jo ikke nok for hende.. Det er hvad min haflinger får.. - Pænt irriterende... - Men man kan jo ikke styre alt selv når man har dem stående et andet sted..

    Det er jo tørt wrap, så derfor tror jeg ikk det hun får svarer til 8 kg.. De skal jo have ret meget af det tørre hvis det skal blive 8 kg.. Det jo mere det våde som vejer en del..

    Og alle folk vurdere jo mængden forskelligt - Så det er jo ikke nemt at vide hvad hun præcist får...



  • #39   20. dec 2010 Helle A

    jeg var ellers sikker på man giver efter udvokset vægt og ikke hvad de vejer pt, er du sikker på der står nuværende vægt og ikke udvokset vægt?

    hvis jeg var dig så ville jeg købe eller låne en vægt (de kan fåes fra 50 kr)

    jeg kan godt se de ikke kan veje alt wrappen til de forskellige, men efter et par gangë får man en ide om hvor meget det vejer og fylder.

    ja hvis den er våd så vejer det mere til end hvis det er tørt, altså fylder det mere som tørrer. men hvis i kun har det tørre så er det bare at finde ud af hvor meget der skal til til de ca 8 kg. (i mine minibig baller er der 8-10 kg i et stempelslag/flage. men de er også ret tykke. jeg har noget andet wrap hvor de er en del tyndere så der skal mere til.


    hvis du betaler for 8 kg i opstaldningen er det jo det du skal have! jeg var godt nok blivet ret gal hvis jeg kom ud og der lige var givet wrap og der kun lå en lille tot. og oveni købet til en tynd plag.

    det bliver jo umuligt at fodre efter noget som helst hvis den ikke får som den skal have af wrap. og det er absolut minimum de 8 kg.

    er det ikke muligt at få lov at veje af og lægge det et sted som de så tager fra og bare smider det ind, evt foran boksen?


    er godt nok glad for jeg har hestene hjemme smiley


  • #40   21. dec 2010 Maja L:
    Der står kun "vægt" og så vælger jeg den vægt de har pt. 200-300 kg. så siger den 0,6 kg pr. dag til dem.
    Hvis jeg vælger deres udvokset vægt på 400-500 kg så siger den de 0,9kg.. - Så tror man tager efter hvad de vejer pt.

    Jeg har ikke mulighed for at ligge det frem eller give det selv..
    De gør det på en meget speciel måde derude..
    Hende der ejer stedet har selv 10 heste, og så har hun en opstalder foruden mig..
    Og når man har vagt skal man sørge for alle heste.. Stø boksene, give wrap, fodre, lukke ind og give wrap og foder i de 2 løsdrifter...
    og skrabe sne hvis det har sneet..

    De muger også kun 1 gang om mdr. fordi de gør det med bobcat..
    Så mine små heste står virkelig højt.. - Det synes jeg er knap så fedt, når jeg har været vant til at stå i selvpasser stald, hvor jeg mugede hver dag, og selv blandede foder og selv gav wrap til min hest.
    Det er nu fedest selv at kunne styre hvad de får og hvor pænt de står smiley

    Ville sku også gerne have mit eget sted.. Man skal bare lige have pengene til at købe noget ordentligt. smiley
    Det er jo også billigere at have hestene hjemme ikk..



  • #41   21. dec 2010 okay, ja så kan jeg godt se det ikke er nemt, jo for mig er det billigere at have dem hjemme. men der er nogle store udgifter til bygning af boks og hegn, men selve prisen pr måned er nu noget mindre end ved opstaldning.

    jeg laver selv mit wrap så selve foderet koster ikke ret meget (får det wrappet billigt da min kæreste arbejder der, og har selv resten af maskinerne)

    og det bedste er at man selv bestemmer hvordan det hele skal foregå. mine står på træpiller og det er nok den dyreste post her om vinterren, men dejligt nemt smiley

    hvis du ikke tror din plag får de 8 kg wrap, så må du nok give noget andet ved siden af super plus hvis du vælger det. ellers får din plag ikke nok FE og vil ikke tage på.

    hvor bor du i landet?

    jeg er selv riigtig glad for fiberpillerne og easy fra miljofoder. og der kan man regulere fiberpillerne efter hvor meget de har behov for at tage på/tilføje FE (FE er foderenheder og sådan man beregner hvor meget de har brug for)



  • #42   22. dec 2010 Jeg bor i hedehusene..
    Har også en søster på lolland der har heste - Hun rider bare ikke rigtig smiley

    Ja, kunne godt forestille mig at det er dyrt at skulle bygge de ting - Har også fundet en billig gård med jord, men det er en gammel kostald der så skal laves til hestestald hvis det er det man finder på - og det jo dyrt når gulvet skal brækkes op og man skal have bygget boksene, og lavet foldene.. Og marken er pt. stubmark, så der skulle jo også lige såes græs.. Det kan man jo kun med maskiner og det tager vel 1 år før det kommer op - kunne jeg forestille mig..

    Hvis man skal have en gård med folde og stald, så bliver den jo også dyrere at købe... og dyrere i husleje... - Det øv smiley

    Jeg venter lige til efter jul, med at ændre på foderet..
    Men kan jo starte med super plus og så se om hun taber sig igen eller om hun bliver ved med at tage på..
    Synes hun har taget lidt på nu hvertfald..

    Men hvor længe kan de blive ved med at få super plus? - Til de er 3 år eller?




  • #43   22. dec 2010 jeg har hørt flere der giver det til alle aldre af heste, man skal dog være opmærksom på proteinindholdet. så jeg ville få det lagt i et foderprogram for at se om det er ok. især til ældre heste.

    jeg er ret sikker på der er en forhandler af horselux i københavn området.

    det foder kender jeg og det er bare rigtig godt og billigt.

    jeg fodrer min plag for ca 150-170 kr om måneden på det. og det er for både easy og fiberpillerne.




Kommentér på:
foder til føl/plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce