{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.873 visninger | Oprettet:

hov problemer. HJÆLP {{forumTopicSubject}}

nu har vejret været så træls med der har været meget vådt og meget sne. jeg har ikke rigtig kunne få muget ud for tit(hver uge/hver 14 dag) herude ved os fordi der har været for meget sne og is. og da jeg har en hest, som spiser alt det halm han får ind i boksen eller sviner det hele til. så man aldrig har nogen chance for at holde det bare nogenlunde tørt ved ham, så har han fået utrolig dårlig hove. især ved starten af (trekanten. kan ikke huske hvad den hedder)

skal jeg sætte ham på spåner? hjælper det?

og hvad kan jeg gøre ved hans hove nu. for at de bliver bedre.

håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hov problemer. HJÆLP
  • #1   11. jan 2011 bare sørg for at holde hovene rene, og boksen tør, om det er våd halm, eller både spåner er ligegyldigt..

  • #2   11. jan 2011 ja det gør jeg også. og prøver at holde boksen tør. men det er simpelthen så svær. når jeg har muget helt ud og smider rigtig godt med halm ind til ham. så æder han halvdelen gennem natten og resten er lige så svinet som jeg ved ikke hvad. det ser ikke ud som om man har muget ud. og her til vinter har det ikke været nemt for mig at bruge ud. så skulle jeg have haft en staldkat. for at det kunne lade sig gøre

  • #3   11. jan 2011 det er ikke så godt han spiser halmen, det er ikke godt for maven, sørg for rigelig med hø/wrap, så spiser han ikke halmen

  • #4   11. jan 2011 ja han for os godt med hø. han får efter aftenmaden og igen inden jeg går i seng ved en 9-10 tiden. men alligevel spiser han det, hvis han ikke bare sviner det til. skal ikke kunne sige

  • #5   11. jan 2011 Det blå fra blue hors mod sur stråle og så få smeden til at se på det, måske skal der skæres noget af strålen, så det kan hele. Min har også haft det her i efterår/vinter og havde rigtig ømme fusser, men nu er det næsten væk, smeden syntes, det var pænt her for en uge siden smiley

  • #6   11. jan 2011 Så må du prøve med spåner, så kan han ikke spise det hvertfald

  • #7   11. jan 2011 hvor meget hø får han og hvad får han ellers at spise?

    træpiller er fantastiske til strøelse (bruger det selv) de holder hovene tørre og hesten kan ikke spise af bunden.

    det er dog vigtigt de så altid har noget at tygge i (evt lidt også halm i et hø net eller lign) man siger max 4 timer de må stå uden noget at spise.


    men jeg vil nok ikke anbefale det med mindre du kan muge klatter hver dag, for så bliver det noget møg hvis han roder det hele sammen.
    de er meget mere økonomiske end spåner og suger meget bedre.

    jeg bruger 1,5- 2 ton for TO heste på en vinter.
    men det kommer an på hvor meget de står inde selvfølgelig, og hvor meget de grisser i boksen.

    hvis du vil vide mere skriver du endelig smiley


  • #8   11. jan 2011 Når du behandler ham for sur stråle og holder boksen tør så godt som du nu kan, så skal du bare lade smeden om det sidste. Hvis mine har sur stråle/træls hove så behandler jeg dem endtil smeden kommer, så fjerne han de rester der er tilbage, også skulle det helst ikke komme igen:D .....

  • #9   11. jan 2011 Jeg har samme problem med min, men jeg har aldrig hørt at det er dårligt for deres mave at spise halm?
    vi har fået anbefaldet af en dyrelæge (der var ude ved en af de andre hest) at vi bare skulle forsætte med halm, da det virker som om han 'keder' sig om natten og vælger så at spise og da de som regl spiser alt det hø de får meget hurtigt er det kun halmen tilbage, så tager de det, bare sørg for at holde boksen tør, med rent halm hverdag, det er stort set det eneste du kan gøre med problemet med halmet. smiley


  • #10   11. jan 2011 halm er ikke det bedste til en hest. de har svært ved at fordøje det i maven så det passerer bare og sætter sig i tarmene.

    det er derfor man siger de har halm vom, når en hest spiser meget halm.
    så ligner det for et utrænet øje at de er tykke pga. den store mave, men kan faktisk være ret så tynde.

    de optager stort set ingen næring fra halm, men til en nøjsom hest som får nok wrap er det godt som beskæftigelse da det trods alt neutraliserer den mavesyre hesten hele tiden danner.


  • #13   12. jan 2011 En af hestene hos os har også rigtig dårlige stråler og den bliver smurt med tjære for at de ikke skal smuldre helt væk og i år har vi skiftet halem ud med tørv i boksene og det er SUPER for hestenes hove og vi har heller ikke haft MUK så de bakterier der opstår i halmen har vi ikke længere så tørven er kommet for at blive smiley Selv om det er lidt dyrer strøelse så opvejer det jo alle de medikamenter man ellers skal gå og købe for at pleje sår og dårlige hove....

  • #14   12. jan 2011 jamen det er ikke sur stråle. det er nede i den brede del af trekanten. hvor de to puder er. det skide svært at forklare.

    maja L . jamen han får en halv skive hø efter han har fået aftensmad også får han hø igen ved en 9-10 tiden og igen om morgen efter morgenmaden, som er ved en 6-7 tiden. han får heste müsli speciel blandet med valset byg som foder.

    hvad giver du så for for 2 tons træpiller ?


  • #15   12. jan 2011 ok, nu er det meget svært at bedømme hvor meget en halv skive hø er hos dig i kg, det kommer jo an på hvor stor ballen er og hvor tykke skiverne er smiley

    prøv at veje hvor meget han får i løbet af en dag i kg, det vil hjælpe lidt.

    man siger at de MIN, skal have 1kg tørstof hø/wrap pr. 100 kg hest. hø indeholder ikke 100% tørstof så det er lidt mere end 1 kg pr 100 kg hest.

    vil nok sige 1,2-1,5 kg hø pr 100 kg hest. ved ikke hvad din hest vejer men så kan du selv regne ud hvor meget han burde få smiley

    det lyder som om han er sulten eller har brug for noget i maven, siden han spiser meget af sin halm.

    byg er ikke godt til hest foder, de har meget svært ved at nedbryde det i maven og har ikke brug for eller godt af al den stivelse (som der sikkert også er noget af i muslien?) det kan være med til at give mavesår, eller holde det i gang og får han ikke nok hø eller jævnligt nok kan det være derfor han spiser halm.

    men det er svært for mig at sige når jeg ikke kender mængder på det hele


    2 ton træpiller koster ca 4000 kr alt afhængig af hvor det er i landet. men til 1 hest vil det som regel være mere end nok med 1 ton træpiller på en vinterseson. hvor de kommer ud i de lyse timer og står på stald mellem ca oktober og maj. men det kræver lidt øvelse og viden i hvordan man passer sådan en bund.

    det giver kun meget lidt mødding, men er dyrt i forhold til halm. (hvis man ikke også betaler for at komme af med møddingen, for så er det måske billigere)
    jeg betaler glædeligt det mere for at de står på træpiller, da det er så meget nemmere at muge og holde, og at man ikke skal slæbe alt det halm ud igen man kommer ind. og så står de tørt smiley

    det lyder nu for mig som det er sur stråle din hest har fået, det kommer i den du kalder trekanten (strålen), i den bredeste del hvor ballerne er (det kan man kalde hælen, det der vender bagud når de står) det hedder dragterne i selve hoven og ballerne i den blødere del og så kommer strålen som er hele trekanten hvor du renser på begge sider af når du renser hove.

    det er sikkert bagerst i strålen mod den brede del og ca midt i hoven din hest har fået sur stråle, det er oftest der de får det.


  • #17   12. jan 2011 nu kan jeg ikke huske præcis hvor meget sårn balle vejer, men mener det er en 300 kg. og der er ca 40 skiver i så må det jo være 7,5 per skive.
    hvad vil du så anbefalde jeg fodre min frederiksborger med ?

    Claire Isabelle B normalt er de ude fra kl. halv 8 morgen i hverdagen og inde kl. 5 igen. da jeg har nogle heste som helst gerne vil være ude hele tiden. men da alt det her is er kommet har jeg svært ved at få dem ud. på den ene eller anden marke. da den ene er fuld a is og den anden skal jeg hen langs grusvejen hvor de heller ikke rigtig kan gå. men det begynder at hjælpe på det nu .


  • #18   12. jan 2011 har lige snakket med naboen hvor jeg for hø fra og hun siger af en skive svarer til det en hest skal ha i døgnet så han får hvertfald nok. og det med med byg ikke er godt er os lidt af en skrøne. hvis jeg giver min frederiksborger hvarre feks. så bliver han skør i hovedet. og min og min nabos hest stor strives på byg de fejler intet overhovedet

  • #20   12. jan 2011 ja håber os snart det er nemmere at få dem ud smiley har virkon bare i pulver smiley det er rigtig godt til mange ting. men ved alligevel ikke om det kan hjælpe på det her.

    tvivler lidt på hans boks er for lille. den er 4,5 x 3 meter men mange vallakker sviner jo mere end andre smiley bare min frieser hingst han sviner kun i det ene hjørne af hans boks.

    der jeg købte ham kunne nogle af hestene godt stå i hø som madres. kan det være derfor han spiser halmen. at han er vant til at sine din madres


  • #21   12. jan 2011 Linette. ok, så lyder det til han får nok hø. men en balle på 300 kg er ret så stor, så skal det være bigbag. en minibig balle hø vejer ihvertfald noget mindre.


    det med byggen (og havre og alt andet der indeholder meget stivelse) men især byggen er altså ikke en skrøne, men noget der er forsket meget i. hvis det ikke er noget man ved så er det altså fordi man ikke har fået den viden om fodring der er nu til dage.


    jeg kan vise dig den ene lange tekst om det efter den anden. det er videnskabeligt bevist og er noget der er forsket rigtig meget i og ikke bare noget jeg finder på.
    søg på det og du vil finde det samme, alle nyere foderbøger siger det samme. agronomer (dem der er uddannet i hestefodring) siger det samme. osv osv..


    der findes så meget foder at jeg har svært ved at anbefale noget bestemt. men så meget så muligt UDEN korn. og mange blandinger indeholder desværre en del korn, så der er med at tjekke det hvis det er det man vil bruge.

    nogle eksempler som ikke er færdigblandinger kunne være:
    roepiller/grønpiller
    vitamin/mineral (det skal de have hvis det ikke er en blanding med det i)
    fiberpiller
    evt. lucerne


    jeg bruger selv horselux easy (og deres fiberpiller) det er et foder baseret på lucerne og med vit/min og de skal kun have 100g easy pr.100kg hest,
    dog lidt mere hvis hesten rides. fiberpiller er super, og perfekt til at give de ekstra FE hvis det er nødvendigt.

    mange bruger fiberpillerne i stedet for korn.

    horselux laver bla. også en der hedder plus, den er meget lig easy, men de skal have mere af den og der er så lidt korn i som jeg ikke er så glad for, men stadig mange gange bedre end et foder med meget byg. (kornet er altid varmebehandlet i foderblandinger for at hesten skal kunne optage det bedre, men stivelsen er stadig ikke god)


    det er en meget billig og god måde at fodre på med easy (mine spiser for ca 150-170 kr pr måned på easy og fiberpiller) de får så mere wrap så foderet er ikke meget i forhold til og skal i mit tilfælde egentlig bare dække dem ind med vit/min. plus lidt ekstra i krybben.


  • #22   13. jan 2011 Vores går i løsdrift, underlag/bund er træflis, efter "klatterens" bliver der strøet lidt savsmuld. Vi har også haft byghalm i bunden, det blev ædt over natten til trods for ubegrænset adgang til hø, derfor ændrede vi bunden. Alle vores får 2 skiver hø (minibig a 300 kg) er dog meget sjældent spist helt op, pr. dag, pr. hest. derudover får dem under 2 år, Müsli breeder fra Tjørnhøj mølle, og dem over 2 får ½ islænder/pony müsli og ½ müsli team også fra Tjærnhøj mølle, og 2 kg gulerødder til alle pr. dag. Alle spiser med stor appetit, og en banan eller mandarin som dessert er altid lækkert. :o)

  • #24   14. jan 2011 forhold til min hingst sviner ham meget meget mere. og kan se omme ved min nabo der sviner vallakkerne også mere end hopperne smiley
    hans boks er ca 12, 14 cm2

    men nu er der bestilt rapsfix pellets hjem som skulle være bedre end meget andet . smiley så det vil jeg prøve nu der er kun 10 % fugtighed i efter 60 dage


  • #26   14. jan 2011 det skal jeg da gøre smiley

  • #27   31. jan 2011 jeg lovede jo at skrive hvordan det går med det hele.

    jeg har fået rapsfix pellets hjem og har slet ikke fortrudt mit valg. boksen er HELT tør hver dag. og så er det rigtig dejlig at arbejde med det. stalden lugter altid ren, når jeg kommer derud. men nu da jeg har lidt store bokse, så bliver det lige en smule dyre end halm, men det er helt sikkert det værd. ellers koster det lige lidt over 400 kr sammenlagt for 3 mdr med en 9 cm2 boks. så hvis folk bøvler med hovproblemer kan jeg helt klart anbefale rapsfix pellets.


  • #29   31. jan 2011 nej det har jeg ikke endnu. bruger bare en skovl og en tynd plast rive. så det giver næsten det samme. smiley

Kommentér på:
hov problemer. HJÆLP

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce