{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.473 visninger | Oprettet:

Lidt om hov-mekanismer {{forumTopicSubject}}

..og ikke mindst, så ved I nu, hvorfor jeg er gået over til barfodstrim. Jeg syns også, at det er meget tydeligt her, hvorfor det er så vigtigt, at stimulere hovens sål til sund og naturlig vækst, samt være hys med sur stråle. At glæde sig over, at have en hest der 'kun skal have smed en gang om året' er mildest talt kun pengepungens der glædes. For med mindre hesten selv er fænomenal til at få hoven passet, så er det mere et tegn på at naturlig sund vækst er gået helt i stå og hoven ikke har fuld mekanisme. Jeg kan blive helt panisk over hvad sko, trim uden på hoven, ingen pleje af sål og ikke mindst hvad dybstrøelse/halm kan gøre ved hestens ve og vel. Laminitis, som vises i en af filmene, opstår blandt andet i dybstrølse/halm. Dels, gør amoniakken i halmen/urin hoven 'skør', men dels, gør den dybe halm faktisk også, at hesten går på tå-spidserne og ikke selv kan vægtfordele, hvorved lamellerne bliver overbelastet og pakker sammen eller slipper helt. 10% af hjerte og lungefunktionen kører via et 'gratis-system' gennem hovene. Ved at fjerne hovmekanismen, fjerner vi også en del af 'gratis-systemet' og belaster dermed hjerte og lunger. Min egen Victoria er et godt eksempel. Hun havde sur stråle og næsten ingen stråle i det hele taget. efter hoven er blevet rettet op og mekanismen er ved at være bedre, kan dyrlægen høre en markant forbedring i hendes vejrtrækning og hjertefunktion. Løsdriften er blevet lagt om til tørv. Det har flere fordele. Dels er der altid tørt og blødt leje til hestene, dels, er tørven elastisk og fylder sålen, og sidst, men ikke mindst, så er tørven neutraliserende på ammoniakken.
Jeg vil ikke prædike eller sige tørv og barfod; men jeg vil opfordre Jer til at være OBS på, at strålen rammer jorden, at sålen er sund og elastisk, at lamellerne er sunde og at Jeres strøelse ikke er for dyb. Dyb strøelse gør faktisk også, at hesten skal bruge meget energi OG at den bruger sine muskler forkert.
Sidst, men ikke mindst: Alle mine heste havde faktisk 'karperyg' da vi startede trim og lagde om til tørv. Uden at have gjort noget andet end trim/tørv er alle 'karperygge' væk, overlinjerne er blevet SUPER flotte og vi kan fokusere på træning og ikke kun overlinje-opbygning.

Bemærk hov-væggen, strålen (frog) og sålen - tyk, elastisk og først og fremmest ensartet.

http://www.youtube.com/watch?v=ayEJacuoJ7I&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM&feature=related


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt om hov-mekanismer
  • #1   5. feb 2011 Pauline... TAK!!!
    For det første fordi du lige præcis har beskrevet det jeg selv har haft mega svært ved at forklare mine heste-venner! -Men også fordi du lige har bekræftiget mig i at jeg virkelig HAR den rigtige smed! Det er det her han altid fortæller mig, og jeg står bare sådan lidt og kan ikke helt forestille mig hvad han mener, men jeg stoler jo på manden. Men nu kan jeg virkelig SE hvad han mener og hvorfor han så pokkers ihærdigt altid får mig snakket fra at smide sko på bl.a. vores islændere.

    Nu forstår jeg! Og elsker min smed endnu mere!


  • #2   5. feb 2011 Jeg har selv haft problemer med at forklare hvorfor og hvordan. Filmene her, gør ord overflødige smiley
    Og ja, en god smed er virkelig guld værd. Jeg bruger så en trimmer i stedet, men en god smed kan jo også gøre det en trimmer kan (vil jeg tro). For mig er forskellen på filosofierne som følger:
    En smed (traditionel) trimmer hoven efter den form den har. Smeden har en sko som løsning på mange problemer.
    En trimmer [nytænker inden for hov-pasning - kan også være en open-minded smed], trimmer efter hovbenets stilling og stimulerer sund vækst. Trimmeren har ikke sko som løsning, og er derfor uddannet i at løse og forstå problemer før og efter det punkt, hvor smeden har løst det med en sko.


  • #3   5. feb 2011 Vores smed bruger sko. -Men han skal nærmest tvinges til at putte dem på. Han er bestemt ikke fan af det, og har i stedet udviklet et specielt søm som gør sko overflødige. Men dem bruger han også KUN hvis hoven virkelig er slem.
    Han bruger meget tid på at se hestens bevægelser før, efter og under beskæring og er vildt opmærksom på at hoven og hesten er i ét. Som han siger, så kan man ikke læse sig til at beskære en hov, for alle hove er forskellige, og bare fordi en hest er spinkel, kan den godt have store hove og skal derfor ikke bare have skåret af hoven så det ser kosmetisk rigtigt ud.
    Han ligger meget mærke til hvordan hesten slider og derfor hans store opmærksomhed på bevægelsesmønstret.
    Han sammenligner det ofte med bl.a. hestekiropraktore der forsøger at rette en gammel konkurrence hest op, som har en gammel skade. For i manges tanker skal alle heste være helt lige og korrekt anatomisk bygget. -Men er skaden sket, kan det være endnu værre at forsøge at rette skaden op.


  • #4   5. feb 2011 Fantastisk.

  • #5   5. feb 2011 Men.... Kan du sådan forklare hvad det er en trimmer gør, som en smed ikke gør?

    Og er der forskel på udstyr? Hvor ofte den skal trimmes/beskæres? Pris?

    ELSKER at lære nyt!!!!


  • #6   6. feb 2011 Det er netop Naturhov, der er min trimmer smiley Men det koster nu 'kun' 500 kr pr hest og shetterne koster 250. Men det er en gang i måneden. Jeg har lige svaret langt i en anden tråd. Jeg vil rigtig gerne svare mere, men check lige den anden tråd (i hestevelfaerd-gruppen), om svaret ikke hgemmer sig der - ellers skal jeg nok uddybe her - så bare skriv her i denne tråd igen. Lige nu er jeg bare for træt til at svare.


  • #7   6. feb 2011 Jeg tror problemet ligger i at der er ufatteligt mange dårlige beslagsmede.
    Jeg har været igennem en ordentlig bunke inden jeg fandt "the one"!
    Han siger at han tit ryster på hovedet over at folk INSISTERER på at deres heste skal skoes - og han siger også at 90 % af de heste han skoer ikke har brug for sko!
    (de sidste 10 % er køreheste eller heste med sygdomme eller virkelig problematiske hove)
    Selvom han ikke ved det, så ser han det man med et (for tiden) trendy ord kalder "holistisk" på det med hestehove. Han vejleder i fodring, underlag i stald/ på fold og under ridning. Han fortæller hjertens gerne om forebyggelse af sygdomme - herunder forfangenhed og anatomi med mere. Han er virkelig et omvandrende hov/ ben-leksikon. Han vejleder også gerne i hvordan jeg selv vedligeholder en beskæring bedst muligt.

    Han lever og ånder virkelig for sin profession, og sætter en stolthed i sit arbejde.

    Hvis alle smede arbejde på denne måde, så ville det nok være svært at skelne en trimmer fra en smed... Men sådan ser verden jo desværre bare ikke ud.


  • #8   6. feb 2011 Ej, sorry - fik først lige taget mig sammen til at se videoerne nu... Desværre beviser de efter min bedste overbevisning ikke en skid. En skrue i et bræt der belaster en knogle i en gennemskåret hov skal bevise hvorfor skoning af heste er dyremishandling... Ja goddaw!

    Jeg er ikke i tvivl om at barfodstrimning - udført af en veluddannet trimmer - kan være en super god løsning for de fleste heste. Og hvis jeg ikke kunne finde en dygtig, veluddannet og samvittighedsfuld smed ville jeg hellere end gerne bruge en trimmer til mine egne!
    Men videoer som dem du har linket til viser desværre hvor mange useriøse og uvidenskablige "beviser" der er for hvorfor den ene metode er god og alternativer er dyremishandling.
    Jeg synes det er synd at der kommer så meget ævl fra mange af de "nytænkende" folk rundt omkring... Det giver jo hele branchen et dårligt image og får folk som mig til at være (om muligt) endnu mere skeptisk overfor nye tiltag.

    Æv!


Kommentér på:
Lidt om hov-mekanismer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce