{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Sikreste alternativ {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Som bekendt har vi fået en fuldkommen rå lusitanohoppe hjem i november, og jeg er nu ligeså stille igang med at ryttervænne hende, for hun er ifolet, og en smule mærket af det, men har brug for lidt hjernegymnastik og skridt/lidt travarbejde, for hun står bare og står ude på folden. (Alt er i samråd med dyrlæge)

Anyways - Amêndoa har seriøse tandproblemer. Hun er 5 år gammel og har aldrig set en dyrlæge, så alt andet ville være mærkeligt. Hun spiser sit stråfoder rigtig godt, men jeg har haft bid på hende tre gange, og idag, efter at have trænet med hende, var der altså rigtig mange ridser på det spritnye HS-bid.

Blev ærlig talt chokeret, hun har gumlet rigtig, rigtig meget på biddet, men idag, hvor jeg for første gang havde hende i longe, kunne jeg tydeligt se, at hun prøvede at krølle tungen tilbage i den ene side. Men vores hestetandlæge kan jo ikke ordne hende, for han vil ikke bedøve, når hun er i fol.

Jeg vil selvfølgelig gerne træne videre, har primært trænet i kapsun, men nu skiftet over til trense, hvilket jo ikke længere er en mulighed, for jeg må jo indrømme, at jeg aldrig helt har været til bidløs tilridning, dels fordi jeg personligt føler, at bidløs ridning på dét plan (på en ikke godt uddannet hest) giver en mindre eftergiven hest.

Amendoa er utrolig sød, hun er ligeglad med, at man kravler op, men bakker og går i cirkler, når man lægger ben til, og når jeg ville rette hende op med tøjlen, prøvede hun at løfte sig - det tror jeg fanden med de tænder.

Så! 100kroners spørgsmålet!
Hvilken bidløs anordning ville I anbefale?

Jeg -skal- have én eller anden form for sikkerhed, og derfor er almindelig grime eller den helt gammeldags, simple sidepull ikke lige første valg. Derudover er jeg ikke begejstret for hackamore, og da slet, slet, slet ikke på en hest, der ikke aner, hvad tøjlen betyder.

Det blev sgu et langt indlæg for så lidt! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikreste alternativ
  • #1   18. feb 2011 Altså, uanset hvad du vælger, så er det vel bare at træne tøjle osv. rigtig meget fra jorden først? Fuldstændig som med et bid, så hun ved at træk i begge = stop, træk i en = drej.. :o) Altså bare som en kommentar til det med hackamore som du ikke bryder dig om, for hvorfor er det at du ikke gør det? (spørger af uvidenhed om hackamoren)

    Jeg synes det lyder fornuftigt, og håber at du får fundet et egnet, selv har jeg intet godt forslag.. :o)


  • #2   18. feb 2011
    Ville bruge en kapsun.
    Den egner sig bedst til jordarbejde også mener jeg at skulle have hørt at den også er god til heste der evt. stikker af.

    Sidepulle er til at ride med og hackamore ville jeg kun springe og ride tur med. Den egner sig slet ikke til dressur efter min mening pga. måden den fungere på.

    Så er der en bitless men mange syntes ikke den giver ordentligt efter.

    Du kunne jo også evt. proppe noget andet inden under en kapsun men gik det helt galt kunne du trække i nødstoppet ( en hackamore, den virker kraftigt derfor god til tur/spring ).


  • #3   18. feb 2011 Jeg har trænet hende fra jord, men det bliver bare ikke ligeså godt, som når det foregår oppe fra ryggen.

    Jeg er meget imod hackamore, da det for mig er ligeså hårdt som et stangbid, og på en uerfaren hest, der alt andet end lige skal bruge lidt mere tøjletryk for at lære hende at styre rundt, til benpres er på plads, ville jeg lægge alt for meget pres på næseryggen, og jeg kender lusitanohesten godt nok til at vide, at de viger rigtig meget for pres - og så vil hun få en dårligere oplevelse end med biddet.


  • #5   18. feb 2011 Jeg har også overvejet en kapsun, men eftersom at trykket kommer meget oppefra (selvom ringene sidder nogenlunde ude til siden) er jeg bange for at lægge for meget unødvendig pres? Men den skal klart bruges i praksis. :))

    Tænker det også er dumt at lægge trensen indenunder og have både trense og kapsun, eftersom at biddet generer uanset hvad?


  • #6   18. feb 2011 Jeg vil ikke have min hest raspet uden bedøvelse - Det er derfor vi har en specialuddannet hestetandlæge. smiley

  • #7   18. feb 2011
    Har hesten tandproblemer ville jeg ikke proppe bid i munden - så vil jeg tro at den kommer til at fokusere for meget på det og derfor ikke altid lytte lige godt.


  • #8   18. feb 2011 Jeg ville også vælge en god kapsun og så gå efter dette...
    Eller måske en bosal...

    Hackamore er til meget schenkelstærke heste og med det mener jeg, heste der er meget lydhøre overfor tryk for schenklen og kan dreje for disse, plus du skal mære meget påpasselig med hvordan man drejer og at hesten skal være selvbærende, samt du skal være meget eftergivende på hånden...

    Rider selv med hackamore i dressur og man skal være lidt ekstra fint følende og sørge for ikke at sidde og hænge i den ellers har man hurtigt en hest der hænger på den og det er dælme ikke rart smiley
    det sidste var måske mere rettet til Eva K smiley


  • #9   18. feb 2011 Tror også jeg vil tage kapsunen smiley
    Bosal fungerer primært under hovedet, ikke? For ville gerne have noget, der havde træk i bedste side af hovedet, ligesom, lidt svært at forklare.


  • #10   18. feb 2011
    Boasal er for mig en hackamore.. Dvs. den er svær at dreje i.
    Fordi den fungere efter vægtstangsprincippet og man kan derfor ikke rigtigt "guide" til siden..


  • #11   18. feb 2011 Lige præcis - Du forklarede det vist lidt bedre end jeg gjorde. smiley
    Men vi kører op i Best Western imorgen og snakker med dem angående bosal, og så tror jeg jeg prøver kapsunen også. Nægter at putte biddet på hende, når hun laver sådanne ridser i, ville jo være ærgerligt at give hende dårlige oplevelser allerede, især når hun er så sød.

    Er bare lidt bange for om kapsunen (fordi trækket også er ret centralt "oven" på næseryggen) bare vil stoppe hende? Og hun er ikke nem at få til at gå friskt fremad i forvejen, reagerer meget nemt på kapsunen. Men nu må vi se!


  • #12   18. feb 2011 Kunne det være en mulighed at træne jordarbejde for lange liner indtil hun ved hvad tøjlen betyder?? Og så får hun også brugt hjernen.. I så fald er det jo lidt mere "frit" med det bidløse hovedtøj.. Jeg ville umiddelbart sige bitless, men du skal være sikker på at købe i ordentlig kvalitet ellers giver den ikke ret godt efter.. Men om den er smart til en hest der ikke forst[r signalerne og senere skal rides med bid, det er jeg meget i tvivl om.. Ellers er en soft hackamore nok det jeg h;lder mest til.. Men det kan selvf'lgelig v;re vanskeligt hvis du ikke er s[ meget til det..

  • #13   18. feb 2011 DISTURBIA .

    Jo den er under hovedet...

    http://www.lessismorehorse.com/bosal%20black%20wide%20shot.jpg

    Den er dog langt fra så kraftig som en "mekanisk" hackamore...
    Den er jo også til at man skal lære at ride med vægt og schenkler og bliver brugt primært under tilridning, hvis jeg ikke husker helt fejl..

    Det er ihvertfald dens primære grund i klasserne (altså bosalen), når man så kommer længere op i klasserne, må man skifte til bid smiley


  • #14   18. feb 2011 DISTURBIA .

    Ellers så vælg en neopren kapsun der ikke er så tung som med dem med kæde i..
    Nogen heste er jo mere følsomme end andre eller en ren læder kapsun smiley


  • #15   18. feb 2011 Jeg har tre forskellige slags kapsuner, så jeg tror ikke jeg skal ud og købe én mere - Den jeg har trænet i har været i meget, meget blød læder og helt uden kæde, så den vil jeg nok prøve først. smiley

    Hun reagerer rigtig godt med et torv på halsen, så måske et bosal kunne være en mulighed, men nu må vi se. Hun skal jo helst kunne rides med én hånd, når hendes uddannelse er til det, så det er måske et okay sted at starte, indtil hendes mund er i orden. smiley Hun er heldigvis virkelig sød.

    Jeg træner af princip ikke hende med lange tøjler/liner fra jord af. smiley
    Min hingst blev trænet med det, og det gav ingen rigtig succes, da jeg så kom på ryggen af ham. Men idéen er god.

    Har istedet lagt meget vægt på at kunne dreje og stoppe hende med et torv, der er lagt, dér hvor en cordeo ligger, og det fungerer altså ret godt, men igen, det er ikke sikkert det virker når man sidder deroppe!


  • #16   18. feb 2011 Vælg sådan en kapsun som jeg bruger. (kig i min profil)

    Du kan ikke bruge dem der er lavet af stof, det er det rene l*rt. (har selv haft en)

    Kapsunens funktion er at stille hesten, som den gør i kæben.
    Læs om kapsunens funktion her: http://www.heste-nettet.dk/forum/3/373152/373152/


  • #17   19. feb 2011 Disturbia og MLC - Tak for jeres forklaringer om hackamoren smiley Så lærte jeg også noget nyt i dag

  • #18   19. feb 2011 Jeg syntes, det er vigtigt at tænke på, at hvis hesten er øm pga. tænder, når der er bid i munden, kan hun også sagtens være øm, når der kommer pres udefra, hvis hun har tandspidser.

    Jeg tror også, at jeg ville vælge kapsunen smiley


  • #19   19. feb 2011 Ja, hun kan i hvert fald ikke samles i nogen grad - for hun kan formodentlig ikke føre underkæben frem, som de skal, pga. tandspidser..

  • #20   19. feb 2011 Ville nok heller ikke begynde at samle en fuldstændig rå hest, der i øvrigt er begyndt at blive godt gravid at kigge på. smiley

    Men det hele gik fint i kapsunen, så den bliver det for en tid, smiley


Kommentér på:
Sikreste alternativ

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce