{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Hest anderledes med part {{forumTopicSubject}}

Øv min søde part har lidt problemer med hesten som jeg slet ikke har.. og ved ikke helt hvordan jeg skal løse det,..
Hesten fylder 5 år i år og er stadig ung.. og efter et udlån der ikke fungerede så var der nogle ting der skulle rettes op.. men til hverdag er hesten en sød og glad hest.. hun er meget energisk og kan ind imellem være lidt oppe at køre og så kræver hun at man ligesom kan trænge igennem og få hendes fokus..
Hun er en klog hest der let opfanger hvis man er tøvende og vag i sine signaler og så gør hun bare det hun finder bedst i stedet..
Og hun er jo ekstremt stærk både fysisk og psykisk da hun er fjordhest..
Problemerne er at hun ind imellem simpelthen går sin vej fra parten.. hun løber ikke eller andet voldsomt, går simpelthen bare, oftest i skridt og parten kan ikke fysisk stoppe hende.. hun forsøger en sjældent gang imellem dette med mig, men kan afbryde hende med ret små signaler så snart "tanken" er der..
Hun maser også, har åbenbart bidt og "stanget" når hun ikke fik sin "vilje".. løber imod parten når hun er løs.. det sidste ved jeg dog ikke om er aggresivt ment, for hun løber også imod mig, men ikke på en ond måde mere sådan leg og hun stopper altid, men hvis parten fx trækker sig er det jo ikke sikkert hun stopper..
Hun har engang løbet ud af boksen da parten ville muge mens hun var inde og væltet parten ned i en trillebør, hvilket kunne have gået meget galt.. men hesten er ikke vandt til det og har måske følt sig presset da boksen ikke er kæmpe (dog stor nok) af parten med greb og trillebør der ligesom "maste" sig ind.. derfra frarådede jeg at muge når hun er inde, fordi hesten også kunne komme til skade..
Men hvad pokker gør jeg lige ved at hun går fra parten, maser hende, bider osv.. når vi er der sammen så kan parten sagtens håndtere hende og jeg kan ikke umiddelbart se nogle åbenlyse fejl fra hende..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest anderledes med part
  • #1   28. mar 2011
    Jeg tror at parten og dig har en helt forskellig udstrålig..

    Ligesom nogle mennesker kan gå direkte hen til nervøse heste eller ustyrlige heste så kan andre ikke nærme sig dem - det har noget med udstrålig og gøre..

    Så jeg vil tro at parten slet ikke på hesten udstråler noget "stærkt" og fast - måske endda lidt usikkerhed. Men på den anden side, så finder hesten også hurtigt ud af at den kan gøre hvad den vil, hvis den en gang ikke bliver stoppet.

    Derfor tænker jeg at parten må være lidt hurtigere og konsekvent. Måske det også bare tager lidt tid for hest og rytter at lære hinanen og kende, før parten kan se tingene inden de kommer..


  • #2   28. mar 2011 det er nok fordi at hun hels vil have at du er der.
    det kan være hun føler sig utryg ved den der har part i hende:)


  • #3   28. mar 2011 Altså parten har haft part siden 1 december.. så jo ikke helt nyt.. i starten gik det ok, de gik ture (fordi is og sne forhindrede ridning).. hesten blev så stresset fordi den ikke kom nok ud, og begyndte at stikke af og løbe hen til folden når man gik med hende.. eller dvs hun forsøgte med mig, men jeg fik holdt hende, men hun rendte fra parten et par gange og blev generelt lidt umulig og sådan...
    Flyttede så hesten1/2 så hun kunne komme mere ud.. her har jeg så fået min søde og glade hest tilbage... men over for parten nå de er alene er hun så blevet strid..
    Hun gik i starten også fra en af de andre i stalden når hun skulle trække ind + denne pige heller ikke kunne få hende ind i boksen (hun stppede simpelthen bare og stod fast) hun brugte ind imellem 30-40 min på at få hende ind... hun begyndte også lidt med os andr, men kunne få hende ind på 5 min og ellers var det bare at give hende et blidt skub bag på.. hun har dog ikke længere problemer med hende og siger hun er sød og glad..
    Hende den sidste i stalden der trækker ind har aldrig haft store problemer, der har hun forsøgt sig 1-2 gange med at gå, er blevet stoppet og det er så det..
    Parten har også problemer med at få hende på fold efter de har trænet, især hvis de andre heste står der.. med mig ja der tøver hesten lidt (hun kan ikke lide at de andre står ved ledet) men jeg beder dem smutte og hun går derefter ind... med parten flipper hun og prøver at hive sig løs og løbe væk.. så ind imellem har hun måtte opgive at sætte hende ud..
    Parten har mest rideskole erfaring.. men er sød og høre efter når man forklare noget... men hvis det er pga hvad hun udstråler til hesten så er den jo ret svær for det er svært at lære en..


  • #4   28. mar 2011 Jeg kender problematikken. Jeg har selv måtte opsige en part, der ikke fungerede sammen med hesten og jeg har kun haft en brøkdel af de problemer hun havde med hesten - ganske enkelt pga. min bedre timing.

    Jeg har fx lige fået bugt med en meget uheldig stejleadfærd, ved simpelthen desensibilisering og en meget fornuftig timing - især timingen har min part bare ikke og når hesten så ikke reagerer på fremad., så er man jo nødt til at fortælle den at det er den faktisk nødt til at gøre.
    Derfor har min løsning på problemet derfor været at få et klart bedre og mere velfungerende fremad signal og få ro på hesten generelt. Dvs. fjerne evt. stressfaktorer.

    For hvis man ikke har den samme evne til at time sine signaler + der er væsentligt andre faktorer, der følger med - så kan man altså havne med en møghamrende udheldig adfærd. For eksempel en hest der stejler, løber, går eller andre ting.

    Måske er løsningen at hun bliver bedre til jordarbejde, for du har jo betydeligt mere erfaring i jordarbejde end hun har og derfor vil du også i enhver situation bedre kunne komme ud af den - fordi det ofte er et spørgsmål om timing af de forskellige ting i situationen så den ikke kommer ud af kontrol?

    Eller er jeg galt på den?


  • #5   29. mar 2011 Vilddyret: Nej timing er jo ekstremt vigtigt.. men også ret svært at lære fra sig.. gør selvfølgelig hele tiden parten opmærksom på at signalerne skal være klare og tydelige og eftergivenheden falde med det samme..

    Laurikke: Ja det er også det jeg gør.. holder hendes opmærksomhed ved mig og retter hende ind hvis hun "drifter" væk..


  • #6   29. mar 2011 Sådan er det bare at have part smiley

    Der går bare noget tid før de kan sammen med hesten, hvis de overhovet kommer til at kunne sammen med den...

    Det er ikke sikkert, der er meget forskel på hvordan heste opfører sig overfor forskellige mennesker..

    Har et eks da jeg søgte part til min, skulle have en til at longere Chivas, synes selv han er så nem at longere du siger "Galop" så galoppere han osv...
    Viste hende lige hvordan og hvorledes og så overtog hun ellers så gik der ikke længe, før han blev træls, ville ikke lige lave overgangene med det samme osv, altså ikke noget slemt, men bare sådan noget træls lal, så måtte den mor her lige op og sige fy til det lille Chivas barn smiley he he

    Det er næsten umuligt at undgå at der ikke sker en eller anden form for ændring, det er bare MEGET vigtigt at understrege hvad man vil acceptere og ikke acceptere og så må man bare leve lidt med resten og arbejde på det, når man selv har hesten, det er den pris man så selv betaler smiley

    Andre heste er jo så bare pisse ligeglade og kan håndteres af alle uden det kan mærkes på dem overhovedet..


  • #7   29. mar 2011 MLC: Selvfølgelig vil der være ting som fungere anderledes.. men det er jo ikke meningen det skal være til fare for både hest og part når de er alene.. det er jo ikke noget man bare kan acceptere.. jeg har jo også ansvaret for parten da hun er mindreårig..
    Det giver ikke som sådan mig problemer.. hesten er jo sød så snart jeg er der..


  • #8   30. mar 2011 altså min part havde jeg stor problemer med i starten, hun begyndte både at løbe med mig når jeg red hende og bukke mig, kort sagt jeg kunne ikke ride hende.
    Da hun havde ikke respekt for mig eller tillid til mig endnu..(hvilket kan føre til det din hest gør med parten, altså maser, bider, løber osv.)

    Derfor spurgte jeg hendes ejer (som hun stoler fuldt på og har et ekstremt stærkt bånd med), om hun kunne prøve at se mig når jeg red.
    Derfor kom hun og så mig ride, og fortalte præcis hvordan jeg skulle gøre, når hun fx. prøvede at tage kontrollen.

    Efter den ene time har hun været en stjerne, der har simpelthen intet været!!
    Det kunne være du skulle prøve det med din part for at se hvordan hun rider hesten og give hende gode råd?:-)

    Håber i finder ud af det sammen, i ønskes held og lykke med det herfra;-)


  • #9   30. mar 2011 Cecilie: Jeg er der skam næsten hver gang parten rider og har været det fra starten.. men der er heller ikke de store problemer fra ryggen... problemerne er fra jorden når hesten vil noget andet end parten..

  • #10   31. mar 2011 når okay så, men jeg håber i finder ud af det ihvertfald!:-)

Kommentér på:
Hest anderledes med part

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce