{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Hvilken farve får jeg ?? {{forumTopicSubject}}

Nu synes jeg denne gruppe skal have et indlæg..

jeg står og skal til at have føl, så jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvilken farve i tror mit føl får?

Faren er Vængur Fra Brunum, og er Brunobrogede
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=95932

moren er stjörnubirna fra Thorsholt, og er helt almindelig palmino.

har ikke noget billede af hende her inde..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken farve får jeg ??
  • #1   4. apr 2011 Jeg ved ikke om den passer til IRL heste, men prøv denne (:

    http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

    Du skal kunne hvilken form for broget hingsten er. Splashed, Sabino, Tovero osv.. (:

    Håber det kan hjælpe xD


  • #2   4. apr 2011 Lykke: Som skrevet, jeg vidste ikke om den kunne bruges (:

  • #3   4. apr 2011 Det kommer an på hoppens og hingstens gener.
    Google har vist mig, at hingstens far er rød. Det fortæller mig to ting: Han er bærer af rød og ikke homozygot broget.

    Så det giver mulighed for rød og palomino føl + 50% for broget (havde været 100% broget, hvis han var homozygot broget)

    Så mangler vi bare at finde ud af en ting: Om hingsten og/eller hoppen er homozygot for brun. Hvis bare en af dem er det, vil de ikke kunne få sort og smokey black føl.

    Hvis ingen af dem er homozygot for brun, kan de få:
    Brun
    Brunbroget
    Buckskin
    Buckskinbroget
    Rød
    Rødbroget
    Palomino
    Palominobroget
    Sort
    Sortbroget
    Smokey black
    Smokey black broget

    Og hvis en eller begge er homozygot for brun, kan de få:
    Brun
    Brunbroget
    Buckskin
    Buckskinbroget
    Rød
    Rødbroget
    Palomino
    Palominobroget

    smiley

    Ellers er hingsten normal tobiano broget


  • #4   5. apr 2011 hvordan kan jeg så finde ud af om de homozygot for brun?
    har farve på alle forfædre...

    kan ikke helt finde rundt i den hjemmeside.. (:



  • #5   5. apr 2011 Hjemmesiden jeg linkede, er egentlig ikke så svær (:

    Du har Sire og Dam. Ved Sire trykker du på Select color og vælger brun. Så går du hen til Solid og finder Tobiano. Det samme ved Dam, bare hvor du finder Palomino, og lader den blive på Solid. Så trykker du Continue. Nu er det så, at hvis du kender Generne, så trykker du på de forskellige cirkler. Kender du dem ikke, trykker du bare Calculate.
    Nu ved jeg jo ikke hvor god den er til IRL heste, men her er hvad jeg fik ud af det, uden gener xD

    14.58% - Buckskin Tobiano
    14.58% - Buckskin
    14.58% - Bay Tobiano
    14.58% - Bay
    8.33% - Palomino Tobiano
    8.33% - Palomino
    8.33% - Chestnut Tobiano
    8.33% - Chestnut
    2.08% - Smoky Black Tobiano
    2.08% - Smoky Black
    2.08% - Black Tobiano
    2.08% - Black


  • #6   5. apr 2011 Hvis enten deres mor eller far er sort, eller de har fået et sort(eller andre farver med sort grundfarve) føl, så er de ikke homozygote for brun smiley

    og hvis hoppen før har fået et brunt føl (eller med brun grundfarve), sammen med en sort hingst, så bærer hun i hvert fald 1 gen for brunt (kan godt være hun ikke bærer noget)

    Hingsten er jo brun(broget), så han bærer i hvert fald 1 gen for brun (måske 2, så er han homozygot) smiley


  • #7   5. apr 2011 Sarah & Sacha V
    Ja, men det er jo det, at når man ikke kender generne, bliver prosenterne ikke helt rigtige smiley

    F. eks. ved vi, at hingsten bærer rød d.v.s. at de har 50% for at føllet får rød grundfarve (rød(broget) palomino(broget))
    Hvis hingsten ikke var bærer af rød, ville føllet ikke kunne få rød grundfarve.

    Det er det samme med brun og sort grundfarve. F eks. hvis en af dem er homozygot brun, vil de ikke kunne få sort og smokey black, så derfor stiger prosenterne for brun og buckskin smiley
    Og hvis hoppen ikke bærer noget gen for brun (og hingsten kun bærer 1), så stiger prosenterne for sort og smokey black smiley


  • #8   5. apr 2011 <'3 Færøske heste <'3 Elisabet T: Jeg er ikke så god til det med farver, og vidste ikke om Color Calculator virkede på IRL heste, men jeg prøvede bare xD Det var ikke en konstatering af, at det var de farver føllet ville få (:

Kommentér på:
Hvilken farve får jeg ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce