{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Foder til ung DV? {{forumTopicSubject}}


Hej

Jeg har en DV vallak på 2 år, som har fået diverse føl/plage foder indtil nu.
Men tænkte på om han snart kan begynde at få "almindeligt" foder? Altså fx noget korn osv?
Han har nemlig meget svært ved at tage på smiley Så det ville måske være lettere at "fede" ham op, hvis han begynder at få "voksen-foder".

Han er ca. 160 cm høj nu, men vokser nok en del endnu. Han får pt 900 g natur müsli (st. hippolyt) og noget lucerne + 10 kg hø om dagen. Men han tager ikke på, så skal have fundet noget andet foder tror jeg smiley
- desuden virker han ikke ret intra i sit foder mere, og står nogen gange bare og "plukker" i det.

Har i nogen forslag? og hvordan ser jeres foderplan fx ud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til ung DV?
  • #1   27. apr 2011 Jeg ville ikke begynde at give korn eller majs, eller andre stivelsesrige typer foder. Det har især unge heste ikke godt af.

    Jeg ville hellere vælge nogle fiberpiller f.eks, som også er gode til at holde sul på kroppen. Skulle det ikke være nok, så evt Linamix.

    Og derudover et vitamin/mineralprodukt, samt lucerne og hø.

    P.s. prøvede også en overgang Naturmüsli, men det ville ikke rigtig ned smiley Skiftede derfor til Gemüse-Kräuter-Mineralien ( fra Hippolyt ) sammen med de ting jeg har nævnt.


  • #2   27. apr 2011 min får 700 g. tm super plus om dagen og så hø ved siden af..

  • #3   27. apr 2011 Snakkede med en ansat ved foderlageret i kolding i dag, og hun anbefalede at jeg begyndte at give ham havre og linamix sammen med natur müslien her indtil han skal på sommergræs om ca en måneds tid.
    Og så anbefalede hun at jeg skulle give ham suregrow fra brogaarden, når han kom på stald igen.
    Synes jeg lyder som en ok plan for min hest. For så får jeg brugt det sidste natur müsli + havre og linamix gerne skulle få ham til at tage på. Og når han så kommer over på suregrow, skulle han være dækket fuldt ind der.
    -Det kan jeg desuden også fodre lidt med, mens han står på græs. Og tør ikke tage ham helt af sit foder i de måneder han er på græs.

    Hvad sys i om det?


  • #5   27. apr 2011 Havre til en 2-års lyder i mine ører ( og min dyrlæges ) ikke godt.
    Men der er jo nok så mange meninger om det smiley


  • #6   28. apr 2011 Ja, er også selv meget modstander af havre til heste i vækst smiley
    - Men har prøvet næsten alt andet efterhånden, og kan bare ikke få sul på ham. Så nu står den altså på lidt havre, sammen med linamix + natur müsli, indtil han skal på græs i juni.
    Så han skal jo ikke blive med med at have havre smiley

    Derefter begynder han jo på suregrow og evt. stadig linamix afhængig af om han stadig har brug for mere sul på kroppen.


  • #8   28. apr 2011 *Rinaco & Caia *:
    Lyder da rigtig godt! smiley Håber oss det virker på min.

    Har oss overvejet at tage nogen billeder af ham nu her, og så igen om nogen måneder, for at samligne forskellen. (for han skulle da gerne tage på fra nu af)


  • #9   29. apr 2011 Har du overvejet Opblødte roepiller, plus olie eller varmebehandlet majs smiley Roepiller er SUPER godt for alle heste i alle aldre.(især deres tarmsystem) og er både gode til heste der skal tabe sig, men samtidig, også til heste der skal tage på smiley Havre, byg, ja generelt stivelse, ville jeg aldrig give en hest ... kan ikke se grunden til det smiley Men roepiller, plus et vitamin ...

    Mine heste, får roepiller, grøn salvimin, fodersalt, nogengange grøn pille til hygge, og ellers masser af wrap smiley Og dem har jeg aldrig set tynde smiley


  • #10   1. maj 2011 Jeg har en DV hingst, der bliver 3 her i juli. Han har været UTROLIG tynd siden jeg har fået ham. (han har dog taget på, MEN man kan stadig ane ribben)

    Jeg har fodret med 1kg suregrow, 1 kg lucerne (fordelt på 3 måltider), 8kg wrap, 5 kg hø og 3 kg gulerødder HVER dag, så han har ikke manglet noget... MEN han er stadig tynd... DV'er kan være utrolig svære at fodre på,(og generelt bare varmblodsheste) Så nu har jeg fået lavet en foderplan.

    Min Dv er også lige omkring de 160 og vejer KUN 400kg.

    Han er kommet over på Brogårdens Græs/Lucerne Mix, og får nu 1,5 kg om dagen. Derudover får han 2kg Saracen, Plus 2dl olie i maden - stadig fordelt over 3 måltider.

    Sørg også for at han er ormefri, og har fine tænder. Det kan nemlig også være med til at de er tynde, eller ikke fordøjer maden ordenligt.

    Min er allerede begyndt at tage på. smiley

    Ellers, så sæt din hest op i Hø/Wrap... Det er faktisk det der giver bedst, og det "smadrer" ikke ben eller hovedet , som noget foder kan gøre. smiley

    Det er VIGTIGT at de bliver fodret ordenligt på, mens de vokser..

    Håber du kan bruge det til noget .

    Mvh. Nadia


  • #11   1. maj 2011 Nadia Maria L:
    Tak for dine råd smiley
    Her for nogen uger siden satte jeg han oss op i hø, så han får over dobbelt så meget som han plejer (nogen dage har han ikke nået at spise op, så meget får han). Og synes faktisk oss han begynder at tage stille og roligt på. + han er begyndt at få Linamix i sit foder, som skulle være rigtig godt. Overvejer også at blive ved med at fodre ham lidt, når han skal på sommergræs, afhængig af hans huld der.
    Men ja, det er sikkert rigtigt at varmblodsheste er svære at fodre på. Og især plage :b De må jo heller ikke blive fede.


  • #12   1. maj 2011 Nej det er jo det...

    Jeg fortsætter også med at fodre på min, dog kun 2 gange om dagen, når han ryger på græs..

    Det er genialt med Wrap/hø.. Det er altså det de bliver fedet bedst op på... smiley


  • #13   1. maj 2011 Ja, er det.

    Overvejer også om jeg både skal give ham wrap og hø her til efteråret/vinteren. Hidtil har han jo kun fået alm. hø, men wrap "feder" vidst lidt mere.


  • #14   1. maj 2011 Ja, det giver lige lidt ekstra...
    Jeg fodrer med 5kg hø på folden til morgen, 3 kg til eftermiddag og 5 kg til aften/nat smiley (Men det er bare ca. de får nok en del mere) Gider ikke veje, kører bare en hel bør ind til hver : D


Kommentér på:
Foder til ung DV?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce