{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

hesten stejler... {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

jeg har idag været ude hos en veninde for at prøve at hjælpe med hendes 5 årige hoppe.

kort fortalt om hesten:
Star er som sagt 5 år og en glad hoppe. Ejer har arbejdet med grundlæggende horsemanship øvelser og redet en smule (sen tilridning). Hun går sammen med en anden jævnaldrende hoppe.

Den anden dag kom ejeren ned til sine to hopper på marken og ville træne lidt med Star. hun ser at nogen har været inde og lave fletninger i hendes man, men tænker ikke mere over det. Så snart hun sætter træktov i hendes grime og vil trække med hende, stiller hun sig på bagbenene! Det skal siges at Star altid har været sød og kærlig og meget samarbejdsvillig! Så ejeren er bange for at nogle har gjort noget ved hende eller forskrækket hende.
Jeg kommer så ud for at se hvordan og hvorledes hun ter sig. Jeg starter med at trække hende ind på træningsbanen og lave simple bakke og "følge-efter" øvelser. Det går rigtig fint og Star går roligt efter mig. Da vi så står stille og snakker lidt med ejer, lægger jeg mærke til at star, mens hun græsser, rykker længere og længere hen mod os og til sidst faktisk vil prøve at skubbe os lidt væk. Jeg skubber igen og vil flytte hende, da hun ikke skal flytte med os, men omvendt. Dette resulterer i at hun altså stiller sig på bagbenene! Hun prøver på ingen måde at ramme os eller være agressiv og er med det samme henne og have kontakt med os igen. Vi prøver et par gange at bakke hende og lægge lidt pres på hende så hun skal flytte sig for os, men hver gang vi skubber til hende, stejler hun. en enkelt gang rejste hun sig også selvom vi bare gik hen mod hende.

Jeg sagde til hende at hun skulle prøve at lade hende holde fri et stykke tid, da jeg også har mistanke om at ejer måske er gået lidt for hurtigt frem i træningen, netop fordi star har været så samarbejdsvillig og lærenem...
(tidligere ejer har efter sigende haft problemer med at hun stejlede, men nuværende ejer har ikke oplevet hende gøre det før nu)
Ejeren overvejer at kontakte "hestehvisker".


Nu vil jeg så gerne høre jeres mening! Har i oplevet noget lignende eller har i nogle idéer til hvad hun kan gøre med den her hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hesten stejler...
  • #1   16. maj 2011 Jeg ville starte med at få hesten checket af en dyrlæge/ kiropraktor/ tandtekniker for at være helt sikker på om hesten har smerter. Det lyder meget mystisk at hun reagerer så vilkårligt, og kunne derfor tyde på at hun muligvis har smerter.
    Hvis det så viser sig at det ikke er det fysiske der er problemet, så ville jeg kontakte en træner der virkelig har styr på konfliktadfærd og læringsteori, så hestens respons (at stejle) kan omkodes, og ejeren kan få nogle værktøjer til at håndtere hesten.


  • #2   16. maj 2011 Det er selvfølgelig rigtigt, at hesten ikke skal flytte med Jer, hverken bevidst eller ubevidst, men jeg ville ikke lægge for meget i det og heller ikke være bange for, at 'følg efter' legen er gået over gevind (ikke at du skriver at den er).
    Hvis tidligere ejer siger, at der har været problemer med at den stejler, så er jeg mest på en teori om at det er gammel adfærd der er blusset op, måske ved fletteriet. Måske har der været en situation, der har mindet hende om en gammel situation der har mindet hende om en gammel adfærd hun har haft succes med og som hun nu har genoptaget.

    Det, der er interessant er, hvad I gjorde ved det, da hun stejlede/mens hun stejlede. Hvad ledte op til det første gang. Man er jo som oftest ikke opmærksom på den sidste handling eller også er man over-opmærksom på det, hvorefter det selvfølgelig sker.

    Mange begår den fejl, at være meget fokuserede på det. Som i 'nu skal du bare se, når jeg gør sådan, så gør den sådan', for at vise omverdenen, hvad den gør. Det er jo så desværre bare med til at forstærke yderligere. Hvis I kan afkode og isolere det at hun stejler (måske med hjælp), så ville jeg anbefale, at I simpelthen undgår konflikten, men laver alt muligt andet og gør det så stærkt, at den gamle konflikt bliver lagt i glemmebogen igen. Der er mange der mener, at konfliktadfærd skal 'gennemarbejdes og løses', men ofte sker der det, hvis man ikke har tilstrækkelig meget check på det, at man bare fokuserer ekstremt meget på konflikten. Jeg kan bruge min egen Tinker som eksempel:
    Inden jeg begyndte at uddanne mig hos Ute (og Susan og Amanda og.. og ... og) havde jeg gevaldige problemer med min tinker-plag Fiona. Hun 'eksploderede' ud af det blå, stejlede og sparkede og angreb. Jeg skrev en masse om det, opsøgte konflikten når folk var der, så de kunne 'se problemet' og trænede og trænede med hende og 'problemet'. Det fyldte utrolig meget i min verden. Efter noget tid blev jeg klar over, at det var 'når hun følte sig presset' og 'når hun var alene'. Jeg havde mange trænere ude og vi fokuserede meget på grænsen og adfærden... Fred være med det - det blev lidt bedre og nu kendte jeg grænsen - sådan nogen lunde.
    En dag, blev jeg tvunget til at skulle have Fiona i trailere, og jeg måtte bare igang med at få hende læsse-trænet. HOV... Det gik STORARTET. Hun begyndte at komme med til Ute hver 14 dag. En af de første gange hun var med, kom der en skinne-cykel kørende. Jeg stod der og sagde: bare rolig Fiona, det er bare en skinnecykel, den kommer ikke og æder dig. Hvad fokuserede jeg på der? ÆDE FIONA og SKINNECYKEL. Ute kiggede på mig og sagde: Hvis du fokuserer så meget på en hesteædende skinnecykel, hvad tror du så din hest fokuserer på? Siden da, har jeg taget mig selv i at fokusere på problemer mange gange og gjort hvad jeg kunne for at 'bounce' væk igen når de poppede op. For ved, IKKE at fokusere på problemerne og holde mig væk fra 'grænselandet' har jeg kunne fokusere på alle de ting Fiona faktisk KUNNE. Og jo mere jeg lærte hende, jo længere væk forsvandt adfærden jeg ikke ønskede. Nu er vi ved at være der, hvor der nok skal tages hul på bylden igen. Hun stejler ikke mere, men er begyndt at sparke igen. Selvfølgelig skal der lukkes ned for det. Og jeg siger bestemt ikke, at Jeres projekt ikke skal bearbejdes og kan bearbejdes. Jeg mener bare, at nogen gange er løsningen til en start, at fokusere på noget andet, indtil man er klar til at håndtere det.

    Alt efter hvad der trickede det (og det tror jeg sagtens kunne analyseres) så er der forskellige fremgangsmåder. Men vær sikker på, at I har lokaliseret problemet først. Derfor er detaljerne omkring hændelsen utroligt vigtige. Rørte I eksempelvis et bestemt sted begge gange (omkring grimen/nakken måske)? Eller andet gentagende, som I ikke er opmærksomme på kan have betydning i første omgang..?Hvis Jeres reaktion har været at fjerne eller stoppe det I var i gang med, når hun stejler, så har I forstærket adfærden uden at ønske det etc. Der er så mange faktorer der kan spille ind og kan have spillet ind da det startede.
    Som Louise siger, kan det også være at hun har ondt et sted og at I har ramt eller nærmet Jer det sted, da I skubbede til hende. Det kan også være misforståede horsemanship-øvelser der ligger grund for det. Nogle øvelser kan fremprovokere aggressiv adfærd hvis man ikke har nok check på det - og det er let, ikke at have nok check på det. Mange tror, at 'horsemanship' er et system/en række øvelser, og når de har udført øvelserne, så er det det. Problemet kan være, at hesten enten forstår øvelserne/kommunikationen, og ejer ikke tager horsemanship-filosofien med videre, eller at hesten ikke forstår 'øvelserne' og faktisk lider overgreb fordi ejer ikke har udført eller opfulgt korrekt.
    Pyh, det blev lidt langt, men summasummarum er, fra min side, at jeg ville evaluere på, om 'grænselandet' kan undgåes i en periode og om det kan fyldes op med en masse andet, ind til hun mentalt er klar til at I fokuserer på Jeres issue igen. Hun kan alligevel ikke lære eller aflære når hun først er begyndt med sådan en voldsom adfærd uden traume. Så, undgå den 'Zone' og undersøg evt. som Louise foreslår, om der er noget fysisk i vejen - eller ring efter en af os og så kan vi kigge på det smiley


  • #3   16. maj 2011 Åh ja pauline! Jeg kunne skrive en halv roman som beskrev hvordan og hvorledes det hele foregik. Men hæfter mig lidt ved dine sidste ord om at kontakte en a jer (dig måske), eftersom jeg ikke har super meget forstand på alt og det har ejer bestemt heller ikke. Jeg vil prøve at spørge hende om hun er villig til at få dig måske, ud og se hende. Indtil videre lader hun hesten holde pause fra træning så hun netop ikke kommer til at gøre noget forkert for at komme til at forstærke adfærden. Må jeg evt. Give dit nummer til hende? Er det noget du vil prøve og har tid til?

  • #4   17. maj 2011 Hej Ditte,
    Jo selvfølgelig smiley Det ved du da smiley


  • #5   17. maj 2011 Og jo, tiden er MEGET bedre nu hvor arbejdet rent faktisk er deltid igen smiley

  • #6   17. maj 2011 lyder dejligt Pauline smiley sms'er lige til dig for at aftale noget nærmere... smiley

Kommentér på:
hesten stejler...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce