{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

at genoptræne ældre hest. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg dtår her og skal hjælpe med at få en gammel dv hoppe i gang igen.
HUn har stået de sidste 5-6 år og kun blevet brugt til hyggeridning, næsten ingen galop.
Inden hun kom her til stedet, havde hun gået en del år også uden at blive brugt. Men er sikker på hun har været brugt en del, da hun viser masser af rutine i det basale ting.
Hun er ikke tynd eller skadet men muskelfattig omkring ryggen, men hun er også ældre.

Jeg tænker lidt på hvordan det vil være sundest at starte op igen. Hun skal kun trænes op til normal skovtur og lidt hygge smiley
Jeg startede mandag med at gå en lille tur i skoven så hun lige kom igang, og idag valgte jeg så at longere hende kort med kapsun.
Jeg vil have hende til at søge ned og frem i longen så hun kan få brugt ryggen osv.
Vil nok mest bruge klassisk dressur til det. altså starte med ned og frem og så vente på hun kan løfte sig ved hjælp af ryggen.
Så måske også nogen bomme rundt i longen så hun får løftet sig en smule.
Og så som afveksling en skidttur i skoven.
Jeg regner med ikke at tage sadel på da det øverste af hendes skulder er meget muskelfattig, så kan ikke nænne det. Så tager bare en gjord med underlag og lammeskind og gele underlag på uden bøjler, så jeg ikke kommer til at sidde på hendes en smule fremtrædne rygsøjle.

Lyder det nogenlunde eller hvad skal jeg ellers gøre. smiley Tak på forhånd.

Vil ride hende bidløst forresten smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at genoptræne ældre hest.
  • #1   18. maj 2011 Hvis hun tydelig er muskelfattig i ryggen, så ville jeg ikke anbefale at sætte sig op på hende før efter nogle måneders træning (måske et halvt år?) - men ved ikke hvor længe I kan vente med det? - og jeg har også en tendens til at lægge lidt ekstra tid på i forhold til andre smiley
    Men husk på, musklerne er bare det "synlige" omkring en krop der er trænet op, men det der tager lang tid (og er ligeså vigtigt !) er at træne sener og knogler til at holde til belastning igen. En krop kan sagtens være muskelfyldig, men ikke have sener og led der kan holde til den belastning de er udsat for.

    Hvor meget udeliv har hun? - hvis hun har en god stor fold med varieret terræn (gerne en løsdrift hvor hun har stået de sidste par år), så har hun jo en bedre grundtræning end de fleste andre smiley
    Og hvor gammel er hun egentlig?

    Men ellers synes jeg du tænker rigtigt. Bomme er geniale og ture i varieret terræn er guld værd (i skridt og trav gerne, altså hvis du trækker efter min mening smiley ). Og longeringen, der regner jeg du mener med korrekt form(også i stilning)? Altså ikke bare "løbe rundt" som man ser nogen gør smiley
    Slalom kan også være godt for nogen og i bomtræningen kan du sagtens lægge dem i forskellige længder og højder (og farver? smiley ) for at aktivere hendes hjerne også.

    Håber det lykkedes godt smiley


  • #2   19. maj 2011 de sidste 6 år har uhn gået ude fra kl 6 til 6 i bakket terræn.
    Ved ikke præcis hvor gammel men over 15. Så det er ikke fordi man tænker jesus, sikke et stankelben.


  • #3   19. maj 2011 Emil er 30 år. han er muskelfattig - især ved ryggen og bagparten.
    om vinteren rides han stort set ikke. Om sommeren bliver han redet mere og kan holde til 30 minutters træning som også indebærer en del galop/trav. Han får sadel og rytter på "med det samme". Vi tager det med ro, altså mærker hvad han kan holde til. hvis han bliver træt, så får han en skridtpause.


  • #4   19. maj 2011 ! De sejeste Fjordbasser ! - 3 uger tilbage .
    Du skal huske på, at kondi og muskler er det letteste at træne op, mens det der "virkelig gælder" (sener, knogler og led) de tager meget længere tid at træne op en de to første.... så hvis han får en skridtpause er det ikk nødvendigvis nok i forhold til resten..................

    Anne Sofie, det lyder godt med foldens terræn! Hmm, altså, når heste kommer op i den alder(15-22), så kommer det jo MEGET an på hvordan de er blevet trænet før. For i den alder er nogen "totalt smadret" og andre ligner en gennemsnits 10-12 års. Synes du skal starte hende langsomt for at være sikker, og gerne meget med terræn + lang og dyb smiley


  • #5   19. maj 2011 ~ SilverFlake ~
    det virker fint for os


  • #6   19. maj 2011 Det er heller ikke noget man kan mærke nu, men hvis man tænker en generel genoptræning, så er det noget mange glemmer, og det ser man så først som benproblemer senere i livet.

    Tænk fx hvordan mange der træner til et maraton, de får problemer sidst i træningen(=par uger før maratonet) selvom de har det fint kondimæssigt, men det er sener og led der er blevet overbelastet, evt pga for hurtig opstart... Nogen er self mere holdbare end andre... En jeg kender trænede i 6-8 måneder til et maraton og fik knæproblemer alligevel mens jeg klarede det på 10 uger uden............... (NEJ, det er PISSE dumt at løbe sig op til det på så kort tid, for normalt ville man selv bede om skader... men jeg ville prøve... og who knows, måske bider det mig i bagdelen om et par år?)


Kommentér på:
at genoptræne ældre hest.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce