{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.188 visninger | Oprettet:

At trække en vild hest på fold -.- {{forumTopicSubject}}


Jeg er kommet i problemer med Mirellski!
Hun er dælme blevet en lille djævel at lukke på fold.
Hun går på fold ca. 2 timer dagligt sammen med ÉN anden hest.

Når vi lukker dem ud, skal jeg altid lukke Mirell ud først, da den anden ikke kan gå alene.
Problemet er bare, at jeg har svært ved at styre hende.
Hun trækker af sted, tripper helt vildt, hopper og springer rundt osv.

Når jeg så når hen til leddet kan hun slet ikke stå stille, hun står gerne og hviner og tripper imens jeg prøver at åbne leddet - når jeg så får det åbnet bliver jeg nødt til at kaste det fra mig på jroden for at kunne holde mirell, der flyver ind på folden - når hun mærker jeg har fat i hende og vil vende hende rundt begynder hun ofte at fare baglæns og sommetider stejler osv. for at få mgi til at slippe - men ejg venter til hun står HELT stille, så får hun et par godbidder og til sidst slipper jeg.

JEG kan godt "overleve" at hun skaber sig sådan - problemet er, at hun er 165 cm høj, hendes markkammerat er 170 og når de så spasser rudnt er det altså RET voldsomt!

jeg prøver at arbejde på det, men hun er lige træls hver dag, når hun skal trækkes ud.

hvad ville i foreslå?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At trække en vild hest på fold -.-
  • #1   27. maj 2011 hvorfor kun fold i 2 timer?
    Tror bestemt oz min ville være sådan hvis han ikke gik ude hele dagen, da han har så meget energi og elsker at være på fold... har du ikke mulighed for at lade hende være ude længere?


  • #2   27. maj 2011 Hvor belastende, kender det alt for godt..

    Ville tage den hest der bliver taget først og gå ned mod folden, så snart den skaber sig vil jeg gå tilbage igen, helt ind i boksen og vende, og ud igen, vende om når den skaber sig, helt ind i stalden og ud igen. Indtil hesten bliver træt af det og så bare hører efter..

    Og hvorfor går de kun 2 timer på fold?


  • #5   27. maj 2011 læste lige din profil og kan nu forstå hvorfor hun ikke er på fold længere... håber da hun bliver rask igen, det er så trist når der ernoget galt med dem smiley

  • #6   27. maj 2011 mirrell har brækket benet (ikke rikke??)

  • #7   27. maj 2011
    Tja. Jeg havde bare vendt om og var gået tilbage til stalden, når hesten var rolig, jamen så vendte vi snuden ned imod stalden igen... Blev den urolig, så tilbage igen..

    Hvilket kan tage et stykke tid, men sådan er det jo.

    Ellers kunne man når hesten blev urolig bede den om at stå stille, også slf. godbid for at stå stille/ros.. Så fremmad og urolig = stå stille.

    Man kunne også lave det der hedder at bede hesten om noget andet. Heste kan ikke multitraske - så derfor, hvis du beder hesten om at bakke er det svært at være pikgok imens, eller beder den om at smile osv. - så egentligt at distrahere den og slf. rose den for at den gør hvad du beder den om.

    Well.. Bare et par muligheder smiley


  • #8   27. maj 2011 Så snart den er urolig sætte den ind i boksen igen

  • #9   27. maj 2011 Man kan da sige at du har fat i den rigtige ende. Jeg ville personligt bare skifte godbidden ud med et kærligt aen på halsen. Slippe hesten fra torvet og sige "værs' go" Det har altid hjulpet på det heste jeg kender der har haft lidt problemer. Pas på du ikke brænder dine hænder på torvet når kun trækker afsted med dig. Det kan gøre noget så frygteligt stor skade. Får du ALTID din vilje? eller sker det sommetider at det lykkedes hende at rende fra dig? Jeg ville nok også overveje lidt mere foldtid og kigge på hva det er hun får af foder.

  • #10   27. maj 2011 Sker det KUN ved leddet eller også på vej ud til folden. Hvis det KUN er ved leddet kan det være at når du kaster hegnet fra dig at når hun høre det knitre når det ligger på at hun tror hun får stød fordi det er dén lyd de forbinder med det, hvis hun måke engang ved et uheld eller i leg har bakket røven op i hegnet eller sådan noget. Hos nogen heste bliver det bare plantet dybere end hos andre.

  • #11   27. maj 2011 Ja det er jo nok fordi den bliver overgearet af at være så lidt ude.. men da den jo er skadet så er mere fold nok desværre ikke muligt.. men jo heller ikke godt for den at spasse sådan rundt smiley øv den er svær..

  • #12   27. maj 2011 måske mere foldtid rent faktisk var sundere end en hest der ter sig

  • #13   27. maj 2011
    Tusind tak for svar.

    Synes dog nogen er liiidt for hurtige til at dømme smiley
    Mirell brækkede sit venstre forben i januar i år - og har stået i boksro i 3 måneder, og er først for nylig begyndt at gå på mark igen.
    Da hun er kraftig overvægtig af at stå stille, og går på GRÆSmark skal hun sættes lgieså stille op i tid for at undgå forfangenhed osv.

    Angående foder:
    Mirell lever af wrap og vitaminer - der er intet, der kan skæres ned på der smiley Desuden får hun også magnesium, der også har en lidt "beroligende" effekt, meget mildt i foderet.

    Angående hingstekæde og lignende:
    Mirell er enormt bange for skæld ud - har prøvet hingstekæde en enkelt gang, da hun var værst - det endte med en panisk hest, der stak af fra mig og stak af ud på marken med kæden og det hele .. Så det skal hun i hvert fald sleeeet ikke have på smiley

    Maya:
    Jo hun har brækket benet - men det var lige blevet godt - og så blev hun halt igen for et par dage siden, og vi havde dyrlægen ude- nu har hun så smadret ledbåndet på det ene bagben!! )':



  • #16   27. maj 2011
    Sølle to timer?
    Jeg gør præcis som dyrlægen beder mig om, og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.
    Mirell skal ikke på jordfold - 1. fordi vores jordfold kun er til at lukke heste løs på og 2. de må kun gå der under opsyn og 3. hendes hove er smadrede og skal på GRÆS har smeden pointeret smiley
    Og så vil jeg gerne pointere at 2 timers fold + ridning er meget i forhold til at stå i sin boks 24 timer i døgnet, som hun har gjort i over 3 måneder inden vi nåede hertil smiley


    AS:
    Hvis du læser, hvad jeg har skrevet kan du se, at jeg allerede bruger godbidder mm.. smiley
    Mirell kender ALLE signaler som gå, stå, bak osv - men hun er bare ligeglad, når vi når til at skulle lukke på fold smiley




  • #18   28. maj 2011 Som de andre siger, så kan du prøve at vende om, og gå tilbage til stalden, når hun begynder at blive overgearet.

    Personligt ville jeg nok ikke gøre så meget ved det lige nu, for når hun har stået stille så længe, så er der ikke noget at sige til, at hun bliver lidt 'tosset i hovedet', når hun endelig får lov til at komme ud.

    Min venindes hest har også haft brækket benet, og da han endelig fik lov til at komme ud igen, der téede han sig også tosset, og det er jo klart, for han havde jo ikke haft mulighed for at få brændt noget krudt af, eller blive stimuleret som de gør, når de kommer på fold med andre heste. Det tog noget tid, men han begyndte altså at blive nemmere og nemmere, efterhånden som han kunne komme ud i længere og længere tid. Man må bare være tålmodig. Det er hesten jo blevet tvunget til at være så længe.

    Selvfølgelig skal den ikke have lov til hvad som helst, men vil mene, at det du gør lige nu, er helt fint. Når hesten går med så meget energi i kroppen, som den ikke har kunnet komme af med, så nytter det ikke noget, at man forlanger alt for meget af den til at starte med. Det vil tit gøre den endnu mere frustreret, end den er i forvejen.

    Efterhånden som hun så kan komme af med mere og mere af den energi, så kan du også forlange mere og mere af hende, og så skal hun altså nok begynde at opføre sig "normalt" igen.


  • #19   28. maj 2011
    De sejeste fjordbasser:
    øhm, hvordan skulle jeg kunne gøre noget ved 1 og 2?
    Flytte min hest eller hvad?

    Hun skal IKKE flyttes - hun bruger 3-4 uger på at falde til et nyt sted og det er en enorm stor stressfaktor for hende at blive flyttet. Desuden står vi på det bedste opstaldningssted i området smiley

    Måske synes du 2 timer er lidt? Måske er jeg enormt ligeglad med din mening.

    et brækket ben og en ledbåndsskade er altså ikke noget at spøge med!

    og Mirell skal ikke have mundkurv på. hun lever af græs, wrap og nogle vitaminer - så skal hun squ have mulighed for at få sit græs.

    Måske synes du heste skal stå ude 24 timer i døgnet - det kan så bare ikke lade sig gøre med det jeg gerne vil bruge min hest til.
    Når hun er klar til det skal hun stå ude det meste af dagen, men ind om natten..

    Jeg spørger kun om råd til, hvordan jeg skal håndtere min vilde hest - jeg behøver ikke at folk skal gøre sig klog på, hvor længe min hest går på mark. Jeg følger dyrlægens råd og det har jeg tænkt mig at blive ved med smiley

    Og i en del af vinterperioden bliver vores store folde lukket, så der kommer hestene kun ud 2 timer om dagen på timefolde - og det er de squ ikke døde af endnu. De får lidt ekstra energi i de perioder, men så bliver de jo så bare redet lidt hårdere i stedet.

    Og min hest ville ikke have bedst af at gå ude 24 timer i døgnet om vinteren om det så var i løsdrift, da hun bliver brugt til ridning, stævner mm.. smiley



  • #20   28. maj 2011
    Camilla:

    Ja selvfølgelig er de overgearede i starten smiley
    Ja, tror også abre jeg forsætter som jeg gør smiley
    Det er lidt svært at få gode råd i denne tråd, da alle har meget mere travlt med atblande sig i, hvor længe min hest går på mark :b


  • #21   28. maj 2011
    Og ps.

    Hun har fået skaden af et SPARK på folden og IKKE af at hoppe rundt.
    Og benet brækkede hun i sin boks.


  • #22   28. maj 2011 Det er nemlig det, og hvis man aldrig har oplevet en hest med brækket ben, eller anden skade der kræver så meget boksro, og de så bagefter kun må få meget kort tid på fold (min venindes hest startede med kun at måtte være 15 min. på fold!), så kan man altså ikke sætte sig ind i det.

    Det kan godt være man kender nogen, der kender nogen, der har en hest med sådan en skade, eller at en af hestene ude på rideskolen har haft sådan en skade, men hvis ikke man selv har haft med hesten at gøre, så ved man altså ikke hvad det vil sige, at stå med en frustreret, energifyldt hest, på den måde.

    Selv hvis man har, så har vi stadig hver vores måde at gøre tingene på, og selvom man mener man fik styr på hesten, så sker det altså også tit (tit, ikke altid!), at hesten bare føjer sig, og går stille med frustrationerne, i stedet for at få dem ud af systemet, det har mange af dem nemlig tendensen til.
    Personligt vil jeg hellere have en hest, der tér sig lidt, og får luft for frustrationen, end en der gå stille rundt med den. Men sådan er vi jo så forskellige. smiley


  • #23   28. maj 2011
    Lige præcis ! smiley
    Mirell måtte også kun få 30 minutter dagligt i starten - efter ikke at have været ude i 4 ½ måned smiley

    Så 2 timer er squ meget i det perspektiv .. Det går stille fremad!
    I dag er de ude i næsten 3timer - vi må hæve det med 15-30 minutter dagligt nu smiley Så det går fremad..


  • #24   28. maj 2011 Okay, ja så er i da godt på vej fremad. smiley
    Så tror jeg altså også hun snart bliver nemmere, når hun får lov til at være så meget længere ude, for hver dag. smiley


  • #25   28. maj 2011
    Jamen det sjove er, at hun faktisk pt. er blevet værre jo mere hun har været ude og jo mere hun er blevet redet xD ...


  • #26   28. maj 2011 Det er sikkert bare fordi hun kan. smiley
    Hun får det jo også bedre og bedre, og kan mere og mere. Men så må du jo bare være lidt mere efter hende, for der skal selvfølgelig også være grænser for galskaben. smiley


  • #27   28. maj 2011
    Ja, problemet er så også bare, at hun er panisk angst for skæld ud .. xD
    Hvis hun laver et eller andet lort, og du bare hæver stemmet f.eks. og siger "ey!" eller lignende, så flegner hun helt. Panikker og hopper rundt... -.-

    Var oppe på hende en dag - hun var på beroligende, men alligevel flippede hun ud, stejlede lodret gentagne gange og alvede det vildeste rodeo o.O
    Midt i hendes rodeo får jeg så fat i hende og siger "EY!" og så farer hun sammen, stejler lodret og springer fremad -.-

    så man skal være lidt .. forsigtig (xD), da hun ofte reagerer lidt .. underligt på ting :b


  • #28   28. maj 2011 Okay, jamen hvad så med bare at få hende ud på folden, så længe hun nu må, og så ellers lave ting fra jorden? Det kunne måske være en god idé, indtil hun lige kommer af med al energien. Det er nok også nemmere at få hende "gen-opdraget" fra jorden, og så må du jo finde en eller anden måde at fortælle hende, når der er noget hun ikke må. Det kan faktisk på en måde være meget godt, at hun er så følsom på det område, for så skal der ikke så meget til, for at fortælle hende, når der er noget hun ikke må. Nogle heste er jo fuldstændigt fatsvage på det punkt, og fatter knap nok et vink med en vognstang. smiley
    Men hvad så, hvis du bare siger 'Nej!', sådan stille og roligt, uden at hæve stemmen, men alligevel med meget fast stemme?
    Og hvad med kropssprog, kunne forestille mig hun reagerer ret godt på det? Det plejer i hvert fald at være meget effektivt, på en følsom hest. Lidt svært, her på den anden side af skærmen, men altså du må jo prøve dig lidt frem. smiley


  • #29   28. maj 2011
    Jamen jeg rider ikke rigtigt for tiden - hendes brækkede ben har jo taget 4 måneder om at hele - så har vi genoptrænet ca. 1 måned og nu har hun fået en ledbåndsskade på det ene bagben fordi hun er blevet sparket : s
    Så nu bliver hun kun skridtet lidt eller kommer på skridtbånd - og så mark.. :b

    Men ja, hun er enormt følsom smiley


  • #30   28. maj 2011 Okay, jamen så kan du jo også sagtens lave lidt med hende, fra jorden af. Bare det at du trækker rundt med hende, får hende til at stoppe og bakke, det kan faktisk også gøre noget. Bare sådan nogle simple ting, der ikke kræver det store af hende, sådan aktivitetsmæssigt. Du kan også finde på nogle små lege, for at udfordre hendes intellekt lidt, det vil kun være godt for psyken. Det er med at få hende igang igen, ikke kun benene, men også hjernen. Begge dele har jo nok stået pænt stille på det sidste. smiley

  • #31   28. maj 2011
    Jeg må ikke ..
    Hun må kun skridtes ligeud og på hårdt underlag : s
    Det er det eneste hun må alve ..


  • #32   28. maj 2011 Du kan også sagtens lave nogle lege med hende, hvor hun ikke behøver flytte sig. Eller hvor hun kun skal gå ligeud. Det er bare med at bruge fantasien. Gem godbider under ting, inden i ting, eller sådan noget. Plastik krus kan f.eks bruges til meget. smiley
    Det er bare med at bruge fantasien. Bare det at hun kan få lov til at bruge hovedet lidt, det kan sagtens kompensere lidt for, at hun ikke kan bruge benene så meget endnu.

    Jeg har f.eks også lært min hund, at "gætte" hvilken hånd jeg holder en godbid i, og tænker da også man ville kunne lære en hest det. Har godt nok ikke prøvet det, men det er da forsøget værd. smiley


  • #33   28. maj 2011
    Jeg har lært hende nogle små søde tricks imens hun har stået stille smiley


  • #34   28. maj 2011 Det er også en god ting! smiley
    Det er altid sundt for dem, at bruge hovedet. smiley


  • #35   28. maj 2011
    Ja, men hun lærer ldit for hurtigt :b
    Hun lærte at smile på 5 minutter - efter 2-3 dage kunne hun det helt perfekt..

    hun lærte at kysse på 10 minutter - efter 4 dage kunne hun det helt perfekt også.

    ØØØØØØV :b



  • #36   28. maj 2011 Hehe, det er da dejligt. ;D
    Hvad så med at sige ja og nej, altså at nikke og ryste på hovedet? smiley

    Ellers må du finde på noget mere indviklet, at lære hende. smiley


  • #37   28. maj 2011
    det vil jeg helst ikke lære hende, da det er suuuuper belastende, hvis hun f.eks. kommer til at gøre det under ridning osv :b


  • #38   28. maj 2011 Ja, men der er det jo så, at de skal lære det på kommando, så de KUN gør det på kommando. smiley

  • #39   28. maj 2011
    jajjaja smiley


  • #40   28. maj 2011 jeg tænker, at hvis hun får mundkurv på, så kan du øje det med en halv time/ttime pr dag i stedet, og hun stadig får lige så meget græs smiley med GG mundkurv får hesten 1/2 af hvad de får uden smiley

  • #41   28. maj 2011
    Mirell skal ikke gå med mundkurv.


  • #43   28. maj 2011
    Min hest har ikke fået skader fordi den ikke går på mark.
    Den kommer ikke mere på mark end den gør fordi DYRLÆGEN siger den ikek må.

    Jeg vil gerne hjælpes - TIL HVORDAN JEG SKAL TRÆKKE HENDE, ikke høre på folk, der tror de er klogere end dyrlægen.


  • #44   29. maj 2011 Nu svarer jeg ud fra, at du har forsøgt alle de logiske ting - bakke, rose når hun er dygtig og på forskellige måder forsøgt at holde hende tilbage og så vise det er det rigtige.

    Mht til vejen derned, så vil jeg sige at det simpelthen bare må være træning og træning. Det skal nok også blive bedre, når hun langsomt får mere tid på folden. Det er jo forståeligt, at hun er oppe og køre når hun endelig kommer ud. Hos os er hestene stadig ret "vilde" når de bliver lukket ind på græsfolden, og de er oppe på en 4 timer nu. Og går resten af døgnet på jordfold !

    Men hvad med at åbne hegnet inden du henter hende? Så kommer du jo bare ned til en åben fold, og hvis det alligevel er hende der er først..


  • #45   29. maj 2011
    Det har jeg også gjort de seneste dage Andrea smiley Altså åbnet hegnet inden jeg gik derned med hende.. Men tak for rådet :b

    Ja, jeg håber da også det bliver bedre.. Ligenu er hun oppe på 3 timer, men hun bliver nærmest værre og værre at trække med jo mere hun kommer ud o.O

    Jeg har ikke bakket hende, da hun er en stejler.... smiley


  • #47   29. maj 2011
    Sammenhængen mellem bak og stejle? smiley

    Hvis du har en stejler vil den højest sandsynligt rejse sig på bagbenene, når du lægger et pres på den, der betyder bak .. smiley



  • #49   29. maj 2011 Ikke nødvendigvis AS smiley At stejle er hestens måde at sige fra på, så selvom hesten kender bakkesignalet så er der noget der gør at den ikke vil bakkes / domineres.

  • #51   29. maj 2011
    AS:

    Min hest har ingen smerter så den hypotese kan du roligt pakke væk smiley
    Min hest kan sagtens bakke, men når hun er helt oppe at køre som hun er i den givne situation jeg har beskrevet - ja så reagerer hun med at stejle i stedet.






  • #53   30. maj 2011 Jo, for det at stejle er konfliktadfærd. Det er jo også at sige fra, hvis den stejler fordi den har smerte smiley

  • #55   30. maj 2011 Jeg har heller ikke påstået at det er udelukkende pga dominans, men det er en af årsagerne smiley

  • #56   30. maj 2011 Min pointe var, og beklager hvis jeg ikke skrev det forståeligt, at når du bakker hesten så er det jo faktisk ret dominerende (som regel ! ). Når den så stejler så siger den fra overfor det at blive bakket, som jo sådan set er at blive domineret. Men det betyder ikke at den siger fra fordi den ikke vil domineres, men den siger fra overfor noget som er dominerende af en måske komplet anden årsag - fx smerte.

  • #57   30. maj 2011
    AS:
    nej det er lige netop ikke en mulighed smiley
    Mirell er smertedækket - hun får smertestillende og har INGEN smerter bekræfter dyrlægen smiley
    Så jeg kan sige med sikkerhed, at hun IKKE har ondt et eneste sted i kroppen ligenu.


    Angående stejleriet som værende konflikadfærd eller ej og alt det der - Mirell er lidt.. uden for kategori smiley Hun har et utroligt kompliceret adfærdsmønster.. Hun stejler også sommetider, hvis hun bare er overfrisk og ahr for meget energi selvom jeg bare går stille og roligt rundt med hende eller rider rundt på hende smiley

    Og hun stejler altså også, hvis man er ved at lukke på fold og hun er vanvittigt overfrisk og oppe at køre, og man så forsøger at bakke hende smiley

    PS:
    Så var hun MEGET sødere at trække på fold i dag. Men nu er det så ikke sikkert hun kan komme på fold mere resten af sommeren.. smiley


  • #58   30. maj 2011 ej hvorfor er det ikke sikkert :(? (det med fold)

  • #59   30. maj 2011
    I fredags havde vi dyrlæge til hende, da hun haltede - vi troede det var det brækkede ben, der var problemet, men vi fadnt så ud af, at hun er blevet sparket af sin foldkammerat og har fået en ledbåndsskade.
    Hun skal så kun skridtes det næste stykke tid, men måtte gerne komme på fold, hvis ikke hun løb helt vildt rundt derude.

    I dag kulminerede det så helt - hestene var på fold i 4 timer, og de har eftersigende løbet rundt det meste af tiden, jagtet hinanden og alt sådan noget. Jeg var der de første 10 minutter, hvor de slås en smule, men de faldt til ro og jeg blev nødt til at køre, da min far skulle bruge bilen..

    Da jeg kommer derud til min hest, som står i sin boks, kan ejg se, at hun har været våd at sved over hele kroppen - vi nøjes med at trække hende en lille tur, da hendes ben også er mere hævet..
    Bagefter skyller jeg benene på hende, og så skummer der pludselig gammelt sved op, så de må virkelig have svedt derude - og hun må slet ikke løbe smiley

    Så nu har vi besluttet i fællesskab med dem, der ejer den anden hest, at nu er det nok. De skal ikke ud sammen mere..
    Tog nogle billeder af dem de første 10 minutter i dag - laver et fotoalbum med det om lidt, så kan i se, hvor agressiv han var smiley

    Men nu er der kun 2 løsninger - enten skal hun gå på fold alene hele sommeren, ellers skal hun slet ikke ud : s


  • #60   30. maj 2011 Er der ikke andre hun kan komme ud sammen med da?

  • #61   30. maj 2011 Camilla- hun skriver jo at hun køber rundt sammen med resten af hestene, og det vil hun nok blive ved med.
    Jeg ville se tiden an. Det kan sku værre farligt når den i forvejen har det der led halløj og har haft brækket benet.
    Sys det er et svært valg, og kun et valg du kan traffe med dig selv smiley


  • #62   30. maj 2011 Det kommer an på den anden hest. Ikke alle heste skaber sig, bare fordi de kommer på fold. smiley

    Desuden læser jeg det sådan, at hendes hest er blevet drevet rundt af den anden hest, og så er det jo dér problemet ligger.


  • #63   30. maj 2011
    Camilla:
    Nej..
    De andre heste, der skal ud (der er mange, der slet ikke kommer på fold hos os) står alleredei flokke rundt omkring.
    Mirell stod sammen med én anden hest på en lidt mindre fold helt nede ved stalden, men de kan ikke enes og kommer derfor ikke ud sammen mere : s



  • #64   31. maj 2011 Okay. Kan hun gå alene på fold?
    For vil da mene, at det trods alt er bedre, end at hun slet ikke kommer på fold, så længe hun ikke styrter rundt hele tiden.


  • #65   31. maj 2011
    Det ved jeg ikke - det finder jeg ud af i morgen ..
    Mirell har generelt en meget skiftende adfærd, så det er lidt svært at regne med : s


  • #66   31. maj 2011 Jeg ville så sætte den ud alene.. eller forhøre mig om det er muligt at bytte rundt på nogle heste så hun kan få en anden makker.. for heste skal altså ud, at andre ikke lukker deres ud derude (som så ikke engang er skadet) ja det grænser i mine øjne til mishandling..
    Forstår godt din ikke kan gå ude hele dagen og evt må stå alene pga skaden ind til den er helt klar.. men at holde den inde hele sommeren når den godt må gå ude, ja det ville være synd..


  • #67   31. maj 2011
    Hun må godt gå ude, hvis hun IKKE løber.
    At løbe i 4 timer med en ledbåndsskade som hun gjorde igår - det er bestemt ikke "tilladt".
    Hun får selvfølgelig lov at gå ude alene, hvis hun kan finde ud af det..
    Jeg tager al min eksamenslæsning med derud i dag og sætter mig et sted derude, hvor jeg kan holde øje med hende - så krydser vi fingre for, at hun opfører sig pænt smiley

    Angående de andre heste på stedet, der ikke kommer ud - de bliver allesammen redet og kommer ud af boksen osv. men der er mange af dem, der mener at deres 250.000 kroners heste dør af at komme på mark smiley

    Og så har der lige været en pony derude, der blev sparket på folden og fik åbent benbrud og måtte aflives på stedet på marken - det hj´ælper ikke på deres pylleri..Og kort efter får mirell så den ledbåndsskade -.-


  • #68   31. maj 2011 Sådan er det jo, de kan komme til skade, men chanserne for at en hest der kun kommer ud under ridning og anden håndtering bliver skadet (under ridning eller i boks) er faktisk større end at de bliver skadet på fold, fordi deres sener og led simpelthen er svagere og der samtidigt oftest kræves mere af de heste..
    At nægte hesten deres naturlige liv pga penge viser desværre en stor mangel på indsigt i det dyr man har valgt at have smiley
    Dejligt du vil gøre alt for at hun kommer ud trods hun er skadet smiley


  • #69   31. maj 2011
    Jeg er helt enig med dig - alle mine heste har også altid været på mark mindst et par timer dagligt uanset prisen på dem :b

    Bortset fra en enkelt, der fik gentagne kodeledsforvridnigner - han måtte ikke komme ud i frostvejr for dyrlægen smiley

    Det gik heldigvis ok at have hende på mark alene i dag smiley


  • #70   31. maj 2011 Dejligt det fungerede med hende alene.. og håber hun snart er fit igen så hun kan få lov at lege lidt med andre heste smiley

  • #71   31. maj 2011 Du er nu en skøn heste-ejer søde Rikke smiley

  • #72   31. maj 2011
    Hun kommer ikke ud med nogle andre heste bare fordi hun bliver fit igen.. Hun kommer højest sandsynligt ikke ud med andre før til september, når de andre kommer ind fra sommergræs.. smiley


Kommentér på:
At trække en vild hest på fold -.-

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce