{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler for kørsel på veje
  • #1   31. maj 2011 De er stort set det sammen som med bil.
    Bare husk at holde dig væk fra motorvejen smiley



  • #2   31. maj 2011 Ja hold dig væk fra motervejen smiley

    Ellers bare de samme regler som for en bil, vi kørte en gang fra tyskland til op af i danmark, og ingen særlige regler...

    Men dog hvis man køre på A13 eller sådan en stor vej, skal man bare lige obs.på at bilisterne bliver rimelig sure, men man har ret til at køre der!


  • #3   31. maj 2011 Samme regler, som når du kører bil...

  • #4   31. maj 2011 NEJ IKKE SOM BIL SOM TRAKTOR må ikke være på motortrafik veje og motor veje smiley skal vist nok have en orange trekant bag på for at signalere at den er lagsom så bilerne kan se det på lang afstand

  • #5   31. maj 2011 Du skal have "kørekort" for og må køre i vogn på vejene ved mindre du har en med som har kørekort total nedern regler men sådan er det desværre

    min veninde har fået en bøde for det ;s


  • #6   31. maj 2011 Jep helt rigtigt som Michelle siger. (skriver) smiley

  • #7   31. maj 2011 Man må som nævnt ikke køre på motortrafikvej eller motorvej. Vognen skal være udstyret med lys og så vidt jeg husker osse en af de der trekant-reflekser (det har vores vogne i hvert fald, men kan ærligt talt ikke huske 100% om det er lovpligtigt).



  • #8   31. maj 2011 Lise -øøøh nej, man skal ikke have kørekort for at måtte køre hestevogn.

  • #9   31. maj 2011 Lise, hvor har du dog set det?
    Nu har jeg kørt vogn i rigtig mange år også til stævner og har da aldrig hørt om det.


  • #10   31. maj 2011 Det fik min veninde vide af politiet da de stoppede hende med hendes pony og der fik hun en bøde fordi man skal have kørekort for og køre på vejene

  • #11   31. maj 2011 Lise -så må hun anke den bøde. Der er ingen regler for kørekort i forbindelse med hestevognskørsel.

    Men man skal jo overholde samme regler som bilerne, og skal derfor kende til færdselsloven (vigepligt, færdselstavler osv), så det er da en rigtig god idé at bruge nogen tid på at sætte sig ind i den slags. Det er jo ens eget ansvar at kende den gældende lovgivning på området.



  • #12   31. maj 2011 Man skal da også være 16 år eller have en voksen over 18 år med hvis man RIDER på vejene smiley Kender reglerne for da jeg var 13 skulle jeg ride på vej til bane og det snakkede vi en del om hjemme

  • #13   31. maj 2011 Michelle -kan du linke til et sted det står? Den er ny for mig, og jeg skal være ærlig at sige at det tror jeg ikke på.

    I så fald burde man jo heller ikke måtte cykle på vejen som barn, selv gå til skole e.l.

    Kørekort til kørsel med hest er jeg jævnligt stødt på, og det er ikke korrekt, men den du kommer med har jeg godt nok aldrig hørt om


  • #14   31. maj 2011 Fik det afvide af en rytter dengang og tror det rigtigt fordi det er jo lidt noget andet at styre så stort et levende dyr end at styre en jern cykel det jo barnet selv der styre det hele der.

  • #15   31. maj 2011 Michelle -uanset hvor meget jeg gransker færdselsloven, så står der altså ikke noget om færdsel til hest skal foregå sammen med voksen. Så jeg tror nu ikke der er korrekt

  • #16   31. maj 2011 nej okay det måske noget jeg er blevet bildt ind så smiley men på den anden side rider man jo som knallert/ cykel og knallert kræver kort eller at man er over 18 hvis den er 35 km/t smiley

    Jeg tror nu jeg vil holde mig til min version når jeg har ansvaret for børn med heste hehe


  • #17   31. maj 2011 Man skal ikke have kørekort for at føre et hestedrevent køretøj. Et køretøj på 4 hjul, sidestilles med en bil. Men da det ikke er motordrevent og dermed ikke kan køre over 30 km/t, må køretøjet aturligvis ikke færdes på motorvej.

    Hestevogne og ridende skal ikke være udstyret
    med kørelys. Der er af justitsministeren fastsat
    følgende bestemmelser:
    JM bekendtgørelse nr 151 af 19.4.77. Der er fastsat
    følgende bestemmelser om afmærkning af hestekøretøjer
    og trækvogne:
    § 1. I lygtetændingstiden skal hestekøretøjer og
    trækvogne være afmærket i overensstemmelse
    med nedenstående bestemmelser.
    § 2, stk 1. Hestekøretøj skal være afmærket med
    mindst 2 fremadrettede, hvide eller gullige og
    mindst 2 bagudrettede, røde lygter, der uden at
    blænde er tydeligt synlige i mindst 300 meters
    afstand. Både for- og baglygter, der kan være sammenbyggede,
    skal være anbragt symmetrisk og så
    nær køretøjets yderste kanter som muligt.
    I lygtetændingstiden skal der på rytterens venstre
    ben være anbragt en lygte med hvidt lys fremad
    og rødt bagud, synlig i en afstand af mindst 150
    m. Hesten skal om hvert ben være forsynet med
    et reflekterende bind af mindst 5 cm bredde.
    § 2, stk 2. Endvidere skal køretøjet bagpå være
    forsynet med mindst 2 røde refleksanordninger, der
    er e- eller E-mærket eller godkendt af Justitsministeriet
    (JRU-mærket). Reflekserne skal være
    anbragt så nær køretøjets yderste kanter som
    muligt.
    Reflekser, der anbringes bag på vognen,MÅ IKKE VÆRE TREKANTEDE da de så kan forveksles med traktorer eller motorredskaber. Når refleksen ere- eller E-mærket, er det en garanti for refleksens
    effektivitet, idet mærkningen kun gives til reflekser, som har været afprøvet, og som har en vis størrelse og refleksionsevne. E-mærket skal være trykt/skrevet på refleksen. Hvis man vælger reflekser i refleksionsklassen I A eller IV A, er man sikker på at få en god og effektiv refleks med den bedste refleksion.
    Ved anbringelse af reflekser er det vigtigt, at man tager vognens størrelse og udformning i betragtning og anbringerreflekser i den korrektehøjde, sånærlyset fra bagvedkørende kan ramme refleksen. Placeres refleksen for højt eller for lavt, har man ingen glæde af en ellers god refleks.


  • #18   31. maj 2011 Michelle H: så er jeg ulovlig smiley hihi smiley

  • #19   31. maj 2011 Rytter ligestiles med cykel og hestevogn med bil....
    Intet kræver kørekort. Men omtanke i trafikken.


  • #20   31. maj 2011 Julia -det er IKKE korrekt at ridende ligestilles med cykel. Som ridende må man IKKE færdes på cykelstier o.l.

    Som ridende er man osse ligestillet med biler


  • #21   31. maj 2011 du skal undersøge om du må køre de veje du vil i randers. Der er nogle veje i randers hvor man ikke må køre med heste vogn. Pga der er for meget trafik.

  • #23   1. jun 2011 Starlight -det er ikke utænkeligt at ikke engang betjentene altid har helt styr på hvordan heste skal færdes i trafikken.
    Men ifølge færdselsloven skal heste altså være på vejen. Se evt dette link: http://www.heste-nettet.dk/nyheder/4103/

    At man så selv mener det er ok at være alle mulige andre steder, er ret ligegyldigt. Det bliver det ikke mere lovligt af


  • #24   1. jun 2011 Undskyld Michelle - der skulle have stået knallerter smiley

  • #26   1. jun 2011 Som ridende er du ikke ligestillet med biler.
    Eks en bil/ hestevogn skal placere sig i venstre side af vejen, ved venstresving.
    Det skal en cykel/ knallert ikke


  • #28   1. jun 2011 julia -men det skal en hest. Læs færdselsloven

  • #29   1. jun 2011 nope, Michelle - har læst FL Heste må ikke placere sig midt på vejen, mendmindre det er for vogn.

Kommentér på:
regler for kørsel på veje

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce