{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

Fra A til Å {{forumTopicSubject}}


Jeg har i længere tid set ridning her, på HN og andre steder - ridning som har mange navne; remonte, frem og ned, redressur mm.

Men i det hele handler det om at hesten går med en lang hals foran lod. Dvs. sådan her;
http://i44.tinypic.com/9rhfvb.jpg

Med halsen længere nede mod jorden måske, forskelligt fra hest til hest hvordan de gerne vil det i starten.

Men, hvordan og hvornår kommer man så videre her fra?

Denne serie serie viser det jo meget godt;
http://www.klassikreiten.de/files/neindorff3_199.jpg
Den mangler måske en LC holdning, men ellers - fra tilridning til grand prix holdning.

Har set mange heste der går remonte/frem og ned og jeg går selv ind for det som tilridnigsform, som noget hesten skal "lære" og starte der fra. Eller hvis hesten har stået stille i lang tid mm.

Men hvor lang tid skal tilridningshesten gå i nr. 1 form - hvornår tager man kontakt til tøjlerne og løfter hesten op i LC holdning?
½ år, 1år - længere tid, kortere tid?

Jeg kan sagtens forstå at folk er skeptiske over for folk der siger man skal ride sine hest sådan, fordi der er jo ingen, ikke lige hvad jeg ved af - der er kommet bare til en LC holdning.
Kender du nogen? Så kom gerne med noget billeder eller andet.

Men kom også gerne og vis din ridning hvis du rider som overstående. Er du ikke kommet videre pga. skader, vinter og intet ridehus eller hvordan?

Håber på det kan skabe noget debat og snak, forståelse smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra A til Å
  • #1   6. jul 2011
    Dette er for mig LC holdning;
    (link fjernet)
    http://www.horsesonly.com/finder/images/qh/j/jetsmoke-n-thunder-dressage30nf.jpg

    På begyndelse til samling, der er kontakt, halsen er stadig strakt fremmad men man er begyndt at tippe vægten om på bagparten - og derfor løftes hovedet også op.

    Det du viser vil jeg kalde... Hmm..
    Lære at slappe af og søge ned, grundstenene til hvad man basere samlingen på. Når det er på plads kan man så begynde at samle tøjlerne og flytte mere vægt.



  • #3   6. jul 2011 Altså sådan som jeg har forstået det, så er remonte, hvor hesten går ligeudrettet med snuden i jorden. right? I så fald har jeg aldrig set nogle komme rigtig videre derfra og mener ikke det er den rette vej frem.

    Jeg rider Coco med hovedet under mankehøjde i opvarmningen og altid i stilling og bøjning. Hun har ikke styrken nok til at ligeudretning, så vi tager et ben af gangen, til hun bliver stærk nok. Jeg tager hende op i noget der minder om det, du kalder en LC holdning sidst i træningen, dog kun i korte momenter og stadig med stilling og bøjning. Har desværre ingen billeder af det.

    Har ikke forstået alt der remonte halløj, ligeudretning med bæring er en utrolig svær øvelse, kan ikke se hvordan det skulle komme gennem remonte smiley


  • #4   6. jul 2011 Super spændende debat!

    Jeg ved ikke meget om remonte og hvad i ellers snakker om, men jeg prøver at lære så meget jeg kan, både ved at læse og ved at øve mig på den hest jeg ridder. Jeg rider ikke med tøjlen, bruger den kun lidt som hjælp.. Nu snakker i om LC holdning. Hvilken holdning er dette: (billedet er ikke det bedste..)
    (link fjernet)


  • #5   6. jul 2011
    Veo ! - Remonte, den lange form ( alla billed 1 og 2 i serien ). Og nej ikke nødvendigvis snuden i jorden - nogle heste gør det i starten pga. manglende muskler og fordi det er for hårdt at gå højere med hovedet.

    Men meningen med dette er at hesten lære at slappe af og søge frem og ned, gå dernede uanset om man drejer, laver en overgang eller sætter tempoet op.
    Når hesten er fuld afslappet hele tiden begynder man via. halve parader at flytte mere vægt om på bagparten - derfra løftes hovedet også mere op, og derfra kommer der mere kontakt.

    Men det er bare min tolkning og mening om hvordan det skal bruges - der er sikkert 117 andre mening smiley


  • #6   6. jul 2011 Ja er også helt enig i at man skal starte med hovedet over mankehøjde. Men det er ligeudretningen, jeg ikke kan se idéen i. For at hesten skal have styrken til at gå korrekt bæring, er man jo nødt til at træne bagbenene "hver for sig".

    Derfor ser man aldrig Å af remonte, for hesten får jo aldrig styrken af at ride ligeud uden at man har været inde og hente bagbenene smiley


  • #7   6. jul 2011
    Ved ikke helt om jeg misforstår men... Man kommer jo ind og henter bagbenene mere og mere hen i forløbet?

    Måske det også er mig der misforstår ligeugretning.


  • #8   6. jul 2011
    Af LC hestene mener jeg den brune går korrekt - slf. svært uden video og flere billeder, men lige det billed, sådan kunne jeg godt leve med Maja gik.

    Forvirringen skyldes nok også at vi heller ikke er enige om hvad diverse begreber betyder og står for.

    Har du Cecilie ingen du kan linke til, på youtube, et billed på google eller flere hvor du siger " det ser lækkert ud! " eller " det er korrekt" eller er hele verden bare galt på det? smiley


  • #10   7. jul 2011
    Fandt dette klip af Kyra, ikke ringe faktisk, selvfølgelig nogle fejl men ellers godt. Sjovt som hendes ridning har ændret sig;
    http://www.youtube.com/watch?v=D-m_y4O9HeM&feature=related


  • #11   7. jul 2011
    Nu jeg alligevel sidder og roder rundt på youtube, smider jeg lige linkene ind til en anden god gang;

    http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=PBtXDcwKuqU&feature=related

    ... Er det virkelig Kyra på den samme Max? smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=-r6QqYBzrCM&feature=related


  • #12   7. jul 2011 Krikken: Hvordan kommer man ind og henter bagbenene i remonte?

    Jeg henter bagbenene skiftevis ind gennem versader, traversader og renvers. Altså fokuserer på et bagben af gangen, som bliver hentet ind og styrket. Dette er en lang proces, og først når begge bagben er stærke, kan man ride lige ud med bæring.

    Når jeg snakker ligeudrettet, mener jeg at hesten går på et lige spor med hovedet og hals ligeudrettet også smiley


  • #13   7. jul 2011 Spændende debat smiley

  • #14   7. jul 2011
    Man henter bagbenene ind ved at samle hesten mere og mere :o) - i starten ikke så meget bag ben, som hesten bliver stærkere og halsen løftes mere, des mere bagben.
    Jeg ville aldrig begynde på versader på en 4års - eller "vers" af andre slags.


  • #15   7. jul 2011 Jeg kigger også med smiley

  • #17   7. jul 2011
    .. hvad fanden er LC-holdning?


  • #18   7. jul 2011
    Godt observeret Once - jeg var vist lidt træt, det var også sent på dagen xD

    AM - " LC holdning " - den holdning/samling der er krævet i et LC program smiley


  • #19   7. jul 2011 Samlingen kommer når bagbenene har styrke til at træde ind på tyngdepunktet og hesten kan løfte ryggen - og så kommer den høje holdning af sig selv.

    Bagbene bliver ikke stærkere af hesten kommer i højere holdningen, hvis man ikke træner bagbenene. Man henter bagbene ind for at samle hesten, ikke omvendt.

    Versader og traversader er "begynderøvelser". Ligeudretning er en svær øvelse.


  • #20   7. jul 2011
    Se, vi har to forskellige holdninger til det smiley

    Nej, bagbenene bliver ikke stærkere fordi hesten mases op i GP holdning, ikke så godt formuleret.
    Men holder stadig fast i at bagbenene styrkes mere og mere via overgange osv. som man laver og samtidig lægger mere vægt bag over.

    Du ser det som begynder øvelser, jeg ser det som svære øvelser.


  • #21   7. jul 2011 Jeg træner også akademisk.

    Men, som du jo selv har påpeget, ser man ingen komme videre fra remonte stadiet? I moderne dressur rider man netop en masse overgange, alligevel slentrer bagbene langt bagud.

    I princippet bør man jo slet ikke sætte sig på ryggen af en hest, der ikke kan gå i bæring.


  • #22   8. jul 2011 Veo: nej lige præcis ! og dem jeg kender som tager dén vej, ja så træner de ca et år fra A til bæring før de kommer på ryggen igen smiley



  • #23   10. jul 2011 Jeg er ikke enig i at formålet med remonten er at hesten skal slappe af. Det kan den gøre i så mange andre former.
    Formålet med remonten er at hesten skal ligeudrettes og have optrænet muskelstyrke til at kunne begynde at sætte sig og kippe i bækkenet. For at kunne dette skal hesten være afspændt smiley Ikke afslappet. En hest med spændinger vil aldrig kunne bruge sig korrekt.
    Jeg vil lige illustrere hvad jeg mener på det første billede trådstarter linkede til:
    (link fjernet)

    Her kan det trænede øje se at hesten er på hårdt arbejde. Den utrænede hest kan måske kun bevæge sig rundt i trav én omgang i longen, så må den have en pause.
    Enhver der har siddet på en hest i denne form kan mærke hvordan hestens muskler arbejder på højtryk under sig. Det er en totalt nice følelse!

    Krikken du skriver: "Men hvor lang tid skal tilridningshesten gå i nr. 1 form - hvornår tager man kontakt til tøjlerne og løfter hesten op i LC holdning?"
    Formålet med at bygge hestens muskler op gennem remonten er netop at den ikke skal løftes smiley Hesten løfter sig selv når den har muskler til det. Tøjlen er til at give signaler med, ikke til at forme hestens hals/hovedholdning med smiley

    Den største forskel på Akademisk og Remonte tror jeg er begyndelsesstadiet. I akademisk starter man med buet spor. I remonten starter man med ligeudretning smiley


  • #24   10. jul 2011
    Så hesten tager simpelthen selv hovedet op des længere man når hen? Arrrrgh smiley

    Tror vi er enige, bortset fra jeg mener at man via. halve parader flytter vægten mere og mere om på bagparten, des flere muskler hesten får.

    Ja, tøjlen er til at give signaler med - med løfte menes der også at gøre det via halve parader smiley


  • #25   10. jul 2011 Aha smiley
    Men jeg ville få hesten til at løfte sig mere fortil ved at få den til at kippe i bækkenet og sætte sig mere bagtil. Så får du fornemmelsen af at hesten går "op ad bakke" smiley
    Den rejser selv hoved og hals i takt med at den har styrke til det.


  • #26   10. jul 2011
    Må indrømme jeg ikke tror på hesten en dag tænker " Ah, nu har jeg flere muskler, så nu vil jeg til at løfte hovedet længere op, i en postion der ikke er nær så afslappende som denne her "

    Derfor mener jeg at man bruger de halve parader til at få hesten til at sætte sig mere bag til. Des mere den sætter sig bag til, des mere løfter den hovedet op.


  • #27   10. jul 2011 Ha ha - nej, det er jeg enig i! smiley

    Det er jo ved at justere en lille smule på hastighed, hoved og halsholdning, afskub, kip i hestens samt ens eget bækken, vægtfordeling mm at man kan justere så hesten trænes bedst muligt smiley
    Den bliver jo heller ikke ved med at blive stærkere og stærkere i den lave holdning. Når den har opnået styrke i lav halsposition, så kan man justere en smule så hovedet kommer lidt højere op, og så trænes musklerne her. Når hesten så er stærk i denne position, så justerer man igen osv osv.
    Til sidst har man trænet og justeret så meget så hesten uden spændinger kan bevæge sig rundt i den "høje holdning".
    Men det bliver i hvert fald ikke lige i år for mit vedkommende smiley Men jeg har set masser af heste i semi-høj holdning - det ser SÅ godt ud! smiley


  • #28   10. jul 2011
    Tror vi "grundmæssigt" er enige, bortset fra du vil gøre det med hastighed og jeg med halve parader.

    Vil dog ikke helt kun bruge halve parader da hesten jo skal drives frem igen efter den halve parader :o)

    Udover det, har bare sjældent set heste der er redet alla remonte komme højere op da de lader til at tage flere år at komme fra snuden i vandret stil og op imod LC eller længere op.
    Kender slf. kun dem her på HG og HN men syntes virkelig ikke der sker noget - ligesom med hestene bag lod, der forsætter år efter år smiley


  • #29   10. jul 2011
    Så man vil aldrig have samlet sin hest mere op eller hvordan skal det forstås? :o)

    Kalder det bare LC holdning fordi det er hvad jeg mener er hvordan en hest der går LC skal have halsen/hovedet.
    Om man kaldte det Mullemis istedet for ville være noget andet.

    Hvordan skal en hest der går LC da gå for dig og hvad med LB/LA? Eller er det meningen de skal gå frem og ned til evig tid?


Kommentér på:
Fra A til Å

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce