{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Travers/traverade, hvordan gør i det? {{forumTopicSubject}}

Travers/traverade, hvordan gør i det?

Nu rider jeg akademisk dressur og ikke klassisk

Jeg er lidt nysgerrige omrking hvordan i laver en traversade?

Det en af de eneste sideførende bevægelser min fjordhest har utrolig svært ved at lave ved en langside. Så jeg laver versader på volte, indtil han er stærk nok til at lave den på en langside.

Han er dog utrolig stærk i sidebevægelser af alle former.
Men traversaden kæmper vi godt nok lidt med

Jeg gør det at jeg først starter i en versade på volte, da han så for den bøjning i halsen som han også skal have i traversaden. Den eneste forskel jeg gør fra versade til traversade er at jeg lægger udvendige ben til ham og indvendige tøjle ind til halsen for at holde skulderen ude. hvor det er modsat i versaden.

Min har meget svært ved denne øvelse og vil hele tiden slå over til at lave en pioet, som er det næste skridt efter en traversade, da det er meget nemt for ham. Det endelig meget fristende bare at lære ham pioetter, men så bliver mit arbejde med traversaden bare endnu sværere. Selvom jeg tror at pioetterne bliver som en leg for ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Travers/traverade, hvordan gør i det?
  • #1   22. jul 2011 Har han også svært ved det for hånd? For så er det der, jeg ville starte smiley


  • #2   22. jul 2011 Jeps der har han endnu svære ved det, da han har svært ved det på en langside. Efter træner vi det fra ryggen til han er stærk nok til at gøre det på en lige linje. Min underviser har heller aldrig oplevet at skulle gøre det sådan.

  • #3   22. jul 2011 Det eneste du faktisk skal gøre er at holde stillingen i ganachen.

    Men ja, hvordan er traversaden fra jorden?

    ellers så kig: www.kapriole.dk


  • #4   22. jul 2011 Jeps der har han endnu svære ved det, da han har svært ved det på en langside, træner vi det fra ryggen til han er stærk nok til at gøre det på en lige linje. Da vi slet ikke kan få ham til det på volte fra ryggen. Min underviser har heller aldrig oplevet at skulle gøre det sådan.

    Det skal dog lige siges vi først lige er begyndt at træne på det smiley
    Ville bare hører hvordan andre gjorde det, som lidt inspiration



  • #5   22. jul 2011 Jeg ville starte fra jorden så.

    Det kunne lyde somom at han ikke har fanget den røde tråd endnu? altså i versade skal indvendige ben ind og bære - den fanger de fleste heste meget nemt. Men det bliver sværere med traversaden fordi hesten skal forstå at den skal træde ind og bære med UDVENDIGE bagben.. smiley


  • #6   22. jul 2011 Angelika C
    Han har ikke svært ved at holde stillingen, men har svært ved at svinger bagparten på den modsatte side af en versade smiley


  • #7   22. jul 2011 Hmm.. hesten kan altså ikke stille sig uden at hoften følger med :b mit gæt er bare at han bliver ved med at bære med indvendig istedet for udvendig. Prøv at holde hans hoved parallelt med væggen/barrieren imens i holder stillingen - hvis han kan holde stillingen så vil der med 100% komme en traversade smiley pas på at han ikke kigger ind, for så er det jo klart at der ikke kommer en traversade ud af det smiley

  • #8   22. jul 2011 Han har fanget den røde tråd. Men da han er en lille kompakt hest har han bare svært ved den, også han slet ikke stærk nok til at lave den korrekt, det er mest det at det handler om, for han kan godt hvis man lige presser ham lidt. Nu er det også kun 2 gang vi har trænet det til undervisning. Og rider prima tur.

    Bare svært fra jorden at gøre det på en volte. Versaderne lært han også på volte. De dog meget nemmere at udføre på volte end traversaderne.
    Men da han har lært at flytte bagparten mod mig til fx når jeg indparkerer ham, så hvis man også bruger lidt fra den øvelse skal der intet til at han laver den, kræver bare 3 hånder.


  • #9   22. jul 2011 Jamen så kan jeg ikke se problemet hvis du siger at han har fanget den røde tråd og at han mangler styrke smiley så må du bare be om nogle få skridt i traversaden til begge sider (på lige linje lettest) nogle gange om ugen. Så skulle han gerne kunne finde ud af det efter noget tid.

    Og nu du siger 3 hænder, så må du bare reducere det lidt smiley min laver det for én hånd. Han har lært at flytte bagparten mod mig pr. kommando. Så jeg fører bare hans ganache i stilling ved at flytte min hånd i en bestemt position foran ham og vupti! traversade smiley hvis han har lidt svært ved at give nok stilling så prikker jeg ham også på de nederste halshvirvler


  • #10   22. jul 2011 Jeg spørg også bare hvordan i andre gør det smiley

    Min underviser er også hende som har undervist ham der har www.kapriole.dk


  • #11   22. jul 2011 Husk versade er en forberedelse til traven og traversaden er en forberedelse til galoppen.

    Traver synes jeg er lettetst at lave på en langside fra jorden af. Du kan evt starte i et hjørne så hest bliver stillet rigtig. Jeg gør så det trykker med en finger på den nederste 1/3 af halsen på halshvirvlen for at få hesten til at svinge hoften frem og den så bliver der, da jeg har haft en der ikke kunne holde hoften i stilling.
    Det er vigtig at hesten ikke braser igennem din hånd men respekter din og stopper op for et modtryk.
    du kan evt. gå foran hesten med en pisk på udvendig side, hvis den bedre forstår det som schenkelhjælp.
    Som udgangspunkt har jeg det synspunkt at fungerer tingene ikke fra jorden, så fungerer de heller ikke fra ryggen. Dog vil der altid være undtagelser selvfølgelig smiley


  • #12   22. jul 2011 Ah yesyes :b

    jamen ja mine metoder er som beskrevet, den uden de store hjælpemidler, laver den oftest når hesten er løs. Ellers stiller jeg hesten i ganachen op af et hegnog går enlig bare fremad smiley

    men ellers har henrik halle jo nogle rigtig fine videoer


  • #13   22. jul 2011 Tror min fjordhest er en stor undtagelse så.

    Anette S
    Jeg gør også sådan, men hesten svinger ikke hoften ud medmindre man lægger alt vægt i.


  • #14   22. jul 2011 okay så skal du bare lave noget Porcupine game som man siger på Parelli sprøg. Så den efter hånden lære at flytte sig for mindre fysiske tryk smiley

  • #15   22. jul 2011 Da Markus skulle lære traversaden fra jorden, brugte jeg en kørepisk.

    Placer hesten ved barrieren og stå med front mod den

    Læg den øverste del (lige over hvor du holder) lige foran skulderen, og lade den gå skråt hen over hesten ryg og ned så snoren hænger ned omkring hesten udvendige balle

    Bed om stilling og sæt i skridt når du har den

    Når I så går fremad, lægger du et pres lige der foran skulderen hvor piskens øverste del ligger. Hvis ikke det ligge tryk virker, så prøv i første omgang at forstærke det lidt. Hvis det stadig ingen effekt har, kan du med pisken "touchere" lidt på den udvendige balle.

    Hvis han har tendens til at løbe fordi det er svært, så pas på at han ikke krøller sammen i halsen fordi du holder igen, for så bliver det meget forkrampet.

    Tager han 1 ENESTE korrekt skridt, så stop træningen der og ros ham godt. Lamgsomt vil han kunne tage flere og flere skridt, men pres ham kun til hvad han kan klare, ellers bliver det noget træls noget smiley

    Lad være med at prøv på volte endnu, for det er en del sværere - muligt, men for svært for ham endnu smiley

    Håber du kan bruge det - ellers så spørg gerne ind smiley


  • #16   22. jul 2011 Måske skulle du lige have en kiropraktor til at kigge den igennem? Coco havde også en gang meget svært ved præcis traversaderne, efter en gang kiropraktor, gjorde hun det så let som ingen ting smiley

  • #17   22. jul 2011 team kærslund

    er det din nordbakke der er tale om ?

    Eftersom heste med tykke halse har svært ved ganache bøjning, er traversade specielt krævende da den forlanger fiksering og bøjning, så det kan tage noget tid at strække musklerne i halsen godt nok ud - husk husk husk altig er nemmere hvis hesten er i lang form og halsen ikker er afkortet - det kan være tilfældigt hesten selv afkorter, men forsøg at holde halsen lang til en start, det virkere i hvert fald hos mig smiley


  • #18   26. jul 2011 start helt klar ved hånden, selvom han også har svært ved det der.

Kommentér på:
Travers/traverade, hvordan gør i det?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce