{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Dominerende under jordtræning :/ {{forumTopicSubject}}



Skrevet: 08-08-2011 19:15:35 Slet hele emnet

Hej HG.

Jeg træner jævnligt jordtræning med min vallak Ferrari.

Han ser tit sur ud når vi træner, men er super dygtig(meget lærenem) Han vil meget gerne bestemme og tror han skal have godbid hele tiden og hvis han ikke lige får så bliver han sur, han ser ihvertfald sur ud, men har aldrig gjort noget.
Idag skulle jeg træne med ham og jeg ville vildt gerne lære ham at stejle( Jeg ved godt det kan være farligt og give problemer) Men kender ham efterhånden godt og han er jo super lærenem.
Jeg træner næsten aldrig med reb og det gjorde jeg heller ikke idag, så han stod 5-7 meter fra mig hvor jeg så ville prøve jeg har aldrig prøvet at lære en hest det før så jeg prøvede bare at stå og hoppe op og ned og med armene og sige høje lyde imens han stod med fronten mod mig han lettede sig lidt fra jorden og han fik ros, jeg gjorde det et par gange. 3-4 gang vente han røven til mig og 5 gang løb han hen mod mig med ørene tilbage og med stram mule, han så virkelig gal ud, sådan har han aldrig nogensinde gjort før han plejer aldrig være sådan. Jeg stoppede så der og nussede lidt med ham og derefter kom han på fold

Kom gerne med gode råd.

OBS : Han tror nogengange han er hingst især når hopperne er i brunst, han er også førehesten på folden og er meget dominerende overfor de andre heste, men har aldrig været sådan under træning.

Mvh. Sarah


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominerende under jordtræning :/
  • #2   8. aug 2011 Ja det tænker jeg også. forstår bare ikke hvorfor han reagerede sådan, han kunne jo bare have løbet/gået sin vej, det plejer han når der er noget han ikke gider eller forstår. han har aldrig været ondskabsfuld før.

  • #3   8. aug 2011 Heste stejler når de føler sig truede. Måske han så dig som en stejlende hest og han så ligesom... forsvarede sig selv?

    Tror, efter hvad jeg kan læse, ikke at "stejle" er et godt trick at lære ham, men jeg kender selvfølgelig ikke din hest smiley


  • #4   8. aug 2011 det kan godt være, men stod bare og hoppede, men det kan da godt være han har set det sådan han stejlede ihvertfald selv en lille smule.

  • #5   8. aug 2011 Ja, heste er jo meget fintfølende overfor kropssprog.

  • #6   8. aug 2011 ja det er rigtigt-

  • #7   8. aug 2011 Jeg tror ikke det er det bedste trick at lære en hest der har det med at være dominerende og "sur".

    Og at du stoppede da han blev voldsom, og løb imod dig, lærte ham at det er den reaktion du ønsker. (negativ forstærkning). Så han vil sansynligvis gøre det samme hvis du forsøger igen på samme måde. Hvis han da ikke bliver mere voldsom.

    Pas på med godbidderne. De skal bruges rigtigt, på præcis det rette tidspunkt, ellers kan det ende med han bider dig, og lærer undoder i stedet smiley


  • #8   8. aug 2011 Da han løb imod mig løb jeg derefter efter ham og så sur ud for at vise det ikke var iorden han fik heller ikke godbid vi lavede istedet for noget andet smiley Jeg tænker måske også det bliver for farligt når han allerede idag for første gang vi træner det bliver sur på mig. men han gjorde det jeg bad ham om alle gangene bare ikke den sidste gang der løb han hed mod mig.

  • #9   8. aug 2011 Godbidderne får han kun når han laver det jeg vil have ham til og han får dem med det samme og ros, men nogen gange vil jeg nøjes med at give ham hver anden gang og så bliver han irreterende og bliver ved med at gentage de trick han har lært for at få godbid.

  • #10   8. aug 2011 Ja det bliver nok for farligt, du skulle jo nødig komme til skade smiley Selvom man har den dejligste og mest cool hest i verden, så er det et levende dyr, der kan blive bange og frustreret/forvirret. Det skal man altid have i tankerne. Men må da indrømme at jeg nogengange glemmer min egen sikkerhed når jeg leger med Cruizer. (brækkede en lillefinger ved det i foråret).

  • #11   8. aug 2011 Puhaa det var ikke godt - ja det kan hurtigt gå galt.
    Jeg må hellere blive ved de mindre farlige trick smiley
    Jeg tror ikke han kunne finde på at bide mig da han løb efter mig men han skulle bare lige vise at det havde han ikke lyst til det var en trussel, men hvs jeg presser ham for meget kan det godt være det ender galt engang, det har jeg ikke lyst til hverken for hesten eller mig. det er bare lidt trist at droppe når han gjorde det syntes jeg. for tror sagtens han ville kunne lære at stejle på komando, men vil nødig have det ender galt.


  • #12   8. aug 2011 Altså nu er det ikke fordi jeg ved en hel masse om akedemisk ridning og træning fra jorden. Men de helt vildt gode lærer jo også deres heste at stejle (mener det hedder levade) og kapriole fra jorden af. Men det er som kronen på værket af lang tids træning og muskel opbygning.

    Så måske der er en anden og mindre farlig måde at gøre det på ?

    Ja hva ved jeg, det var da værd at undersøge smiley


  • #13   8. aug 2011 Ja det er rigtig nok det kunne selvfølgelig være.
    Syntes bare ikke jeg virkede skrammende eller noget og han var jo ikke tvunget til noget. måske jeg bare skal træne noget mere grundlæggene jordtræning og måske prøve igen når jeg finder det passende smiley


  • #14   8. aug 2011 Det kan være smiley

    Føl dig frem og pas på digselv.


  • #15   8. aug 2011 Sanne - tak for svar - det skal jeg nok smiley

  • #16   8. aug 2011 Hvis han kommer imod dig, i enhver truende cituation (hvor du ikke ønsker han skal komme imod dig), skal du tage et KONTANT/tydeligt skridt frem, og samtidig "puste" dig op. (tage armene ud til siden, så du blivger større). Det viser at du er føre "hesten" :-).

    Men pas på med det stejleri....


  • #17   8. aug 2011 Tror han blev lidt skræmt. Dels fordi du var MEGET dominerende og utrolig hård i dit kropssprog, og dels fordi han har været i tvivl om hvad han skulle.
    Ville nok fraråde dette tricks, eller i hvert fald denne metode. smiley


  • #18   9. aug 2011 At lære en hest, der i forvejen er førerhest og dominerende at stejle, synes jeg er en meget dårlig idé.
    Generelt skal man altså passe på med det jordtræning dér - synes man ser mange uheldige eksempler på heste, der begynder at se deres ejere lidt for meget som heste frem for mennesker.

    Jeg longerede min hest på et tidspunkt, da vi havde rigtig mange problemer med fremaddriften. Han nægtede nærmest at gå hurtigere end langsom skridt, og jeg læste at man kunne tage et pludseligt lille hop/løbeskridt fremad mod hesten for at få den til at gå stærkere. Det prøvede jeg så, med det resultat at min ellers fornuftige og rolige, trygge hest fór sammen som om nogen ville til at angribe ham. Det var ikke meget jeg gjorde, men reaktionen var stor - det skal man tage højde for i jordtræning. Det er ikke altid man får sendt de rigtige signaler, og der er en hårfin grænse mellem rigtigt og forkert.


  • #19   9. aug 2011 Før du begynder med alle de 'størere tricks' - Sørg for at han respektere dig helt under jordtræningen. Hvis han iforvejen ser sådan lidt sur ud. Og ikke ser ud til at nyde det, er det nok bedst at løse det problem først. Lav nogle enkelte og sjove ting. Det med godbidderne gjorde min hest også til at starte med. Træn de bedste og nemmeste tricks (hvis han kan andre) unden godbiddere. Men giv ham en en gang imellen for at han stadig syntes det er sjovt:-). Hvis han vil bestemme, kan du evt. bakke ham. Så viser du at det er dig der bestemmer. Det ville jeg gøre;-).

    // Kathrine


  • #20   9. aug 2011 Jeg giver de andre ret, det er en farlig ting med en hest der i forvejen er sur og virker dominerende. Jeg tror han reagerede så voldsomt fordi du var for kraftig i dit kropssprog. Det du gjorde var noget jeg ville gøre hvis hesten ikke vil bakke eller stoppe for mindre signaler. Så ville jeg forstærke signalet og tilsidst vifte med arme og ben.... Så du har i princippet stået og "råbt" ad ham, uden at han vidste hvad han skulle gøre, det er jo ikke helt fair...

    Jeg vil synes du skal få styr på dominansforholdet inden du går videre til den slags...

    Der var en der skrev noget med akademiske træning, der træner de det ved at bede om mere om mere samling bagud, så hesten tilsidst rejser sig. Men der skal du først kunne samle din hest almindeligt og derefter til piaf og tilsidst levaden. Sådan groft sagt. Det vil jeg mene er en bedre måde, når du nu gerne vil lære den det. At lære hesten at når du vifter med armene skal den stejle- det er ikke så smart.... hver gang du vifter med en arm, måske efter et insekt, vil hesten jo så stejle....

    Hilsen Helene


  • #21   9. aug 2011 tusinde tak for jeres svar og gode råd :O)

  • #22   9. aug 2011 Så lidt:-).

  • #23   13. aug 2011 Ved godt det er et lidt sent svar, men hvis du kan få fat i den så køb bogen "At danse med heste" den er super god, den fortæller om hesten eget sprog og hvordan du kan "tale" hans sprog :))

Kommentér på:
Dominerende under jordtræning :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce