{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.398 visninger | Oprettet:

Terrænprøverne - udstyr-debat {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

så er der snart Terrænprøver, og jeg synes det var en glædelig mulighed for at få hesten ud i terrænet og prøve noget nyt - for mig min unghest på 5, som skal lære-lære-lære.

Jeg synes self også det kunne være sjovt at tage min gamle terræn/military hest med, Apollo, for at komme igang med ham også.

Så jeg falder over udstyr. Citeret:

Udstyr
Der rides med spændt, godkendt ridehjelm. Sikkerhedsvest kræves.
Der rides med støvler eller korte støvler og leggins (rytterens læg og ankel skal være beskyttet, ’ukurant’ fodtøj uden hæl, såsom løbesko, er ikke tilladt).
Der må rides med pisk eller sporer eller ingenting
Der må rides med glat 2- eller 3-delt trense- eller muffebid eller med bidløst hovedtøj (bosal (ægte hackamore) eller snoregrime, men ikke med den mekaniske hackamore).
Klokker, gamacher og strygere er tilladt. Bandager er tilladt, hvis de er forsvarligt påsat og lukkede.
Fortøj og halerem er tilladt. Martingal og andre hjælpetøjler er ikke tilladt.

Først vil jeg sige at jeg selv rider med pelham - da min hest er en meget tændt hest i terrænet - det ville være meget uforsvareligt at ride med alm bid på ham, ja så ville vi nok være de hurtigste... Derefter falder jeg over at man må ride med snorgrime... går stærkt ud fra at det er rebgrime, og det synes jeg ville være meget uforsvareligt at ride med i terrænet, tænk hvis hesten stikker at? Man ville jo ikke have en jordisk chance for at kunne stoppe den ? (Min mening - self er der nogle der har trænet dem - ingen diskussion om bidløshed - der vil jeg ikke hen)

Så er martingal også udelukket ...

Efter mine erfaringer er der RIGTIG mange der rider med skarpere bid - da det ofte er mindre piger og fjordhesten er jo en stærk hest , så jeg synes faktisk at der er rigtig mange der bliver udelukket fra disse ellers gode terrænprøver?

Desuden synes jeg at det ville være mere ideelt at kombinere det med military - mange forbinder det med det samme, men reglementet i military er et helt andet, synes man burde lave samme retningslinier.....

Jeg forhørte mig om hvorfor man ikke måtte bruge pelham, og fik svaret at man skulle betragte terrænprøverne som lydighedstests..... Jeg synes bare ikke at man kan forlange at ens hest ikke er lydig fordi den er tændt i skoven ? Og så bliver det netop sådan en hest som bare ''trisser der ud af'',... synes personligt at det er sjovest når man virkelig kan mærke på hesten at den også synes det er sjovt... Min hest er jo også 100% lydig når den rider med pelham ? Den har jo bare Go på i terrænet, fordi den virkelig brænder for det...

Sorry det blev lidt langt - men hvad er JERES holdning ?? (-: glæder mig til at høre fra jer !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Terrænprøverne - udstyr-debat
  • #1   9. aug 2011
    Syntes reglerne er super gode :o)
    " Efter mine erfaringer er der RIGTIG mange der rider med skarpere bid - da det ofte er mindre piger og fjordhesten er jo en stærk hest "

    Hvis hesten er en stærk hest og ikke kan ride på alm. bid så bør man nok over veje at gå et trin eller to tilbage i træningen.
    Netop alt for mange unge piger rider med stærkere bid og springer over hvor gærdet er lavest.

    At man må ride med rebgrime syntes jeg er en super mulighed for bidløse.
    Muligt du ikke kan styre din på andet end pelham, men der er nogen der har styr på signalerne og kan styre deres hest bidløst.
    Hvis hesten iøvrigt beslutter sig for at stikke af og virkelig bliver bange så er bid eller bidløs ret ligemeget.

    Og igen FEDT at de ser det som en lydighedstest istedet for alle de heste der bare sponser der ud af for fulde hammer, imens der sidder en 12årig og forgæves rykker i pelhamen.

    En hest kan sagtens være tændt i skoven og have gnist, uden at være ustyrlig - de findes skam, det kræver bare træning.

    Martingal er for mig også noget symptom behandling - hesten tager hovedet højt op, overvej lige hvorfor. Har man for hårdt fat, for meget fart på, hesten har dårlig balance mm.¨
    Find problemet istedet for at pakke det væk.

    Thumbs op til reglerne!


  • #2   9. aug 2011 Nogle heste er bare MEGET tændte - du kan åbenbart ikke forstå ''hvor tændt'' en hest kan være. Når den har det allersjovest.


    Hvis hesten er en stærk hest og ikke kan ride på alm. bid så bør man nok over veje at gå et trin eller to tilbage i træningen.
    Netop alt for mange unge piger rider med stærkere bid og springer over hvor gærdet er lavest.

    --du kan jo sagtens gå et trin tilbage i træningen men det ændrer jo ikke hvordan hesten opfører sig når man galoperer og er på vej hjem ?

    At man må ride med rebgrime syntes jeg er en super mulighed for bidløse.
    Muligt du ikke kan styre din på andet end pelham, men der er nogen der har styr på signalerne og kan styre deres hest bidløst.
    Hvis hesten iøvrigt beslutter sig for at stikke af og virkelig bliver bange så er bid eller bidløs ret ligemeget.

    -JEG snakker ikke om de bidløse - jeg snakker om dem for pelham og de til dels lettere større bid - de har jo ikke chance for at ride terrænprøverne uden at måske få en dårlig prøve eller føle de ikke har styr på dem. Skal man bare udelukke dem ? Accepter at der er nogle der rider med det - vi er jo ikke alle sammen bidløse. Jeg prøver at føre debat for dem som faktisk rider med disse bid

    Og igen FEDT at de ser det som en lydighedstest istedet for alle de heste der bare sponser der ud af for fulde hammer, imens der sidder en 12årig og forgæves rykker i pelhamen.

    --De fleste 12årige som har en fjordhest er nok ikke stærke (taler af erfaring) nok til at tumle en fjordhest efter min mening - ikke dem med gnist, på en alm. bid..... Dem som har accepteret at de må ride med det andet for at lave andet en sandkasseridning - og så få en god tur med en mere styrbar hest - i know du ikke er enig med dette, men jeg havde ikke fokuseret debatten på træning , jeg havde fokuseret debatten på om man synes det skulle være efter det rigtige DRF reglement for terræn, eller vi igen skulle have et FJH reglement, eftersom både dressur og spring er efter DRF.....



    Martingal er for mig også noget symptom behandling - hesten tager hovedet højt op, overvej lige hvorfor. Har man for hårdt fat, for meget fart på, hesten har dårlig balance mm.¨
    Find problemet istedet for at pakke det væk.

    Martingalen er ikke kun til din beskevne brug - den blev lavet til hvis man falder af - så tøjlen ikke hænger ned og hesten får den i benet.




  • #3   9. aug 2011
    ' Z-Krapyl - Jo, jeg ved hvor tændte heste kan blive. Og jeg ved også at det kan laves om med træning.
    Nogle tændte heste er heller ikke tændte men har fået aktiveret flugtinstinktet og tænker LØØØB i forbindelse med springing.

    --du kan jo sagtens gå et trin tilbage i træningen men det ændrer jo ikke hvordan hesten opfører sig når man galoperer og er på vej hjem ?

    Jo, det ændre på hvordan den opfører sig. For så går man netop et trin tilbage og træner at hesten lytter og stopper når man beder den om det på alm. bid. Træner situationen først på dressurbane, så ind imellem springnene på banen og hen imod, så begynder man på små spring osv.

    hesten kan sagtens omvendes - handler bare om man gider hive noget tid ud af sin stævnekaldender til der.


  • #4   10. aug 2011
    Hvis hesten bliver skræmt, virkelig skræmt - hvilket ikke sker særlig tit, så er der intet bid eller optømning der kan stoppe den, for så mener den seriøst der er et eller andet det virkelig og helt og holdent spiser den!
    Også slår den fuldstændigt fra oppe i hovedet.

    Der kan man snakke om at stopknappen ikke virker, men ellers, så burde den virke smiley


  • #5   10. aug 2011 Jeg har ikke noget specielt forhold til reglerne og har ikke sat mig ind i dem men ud fra diskutionen her, altså så jeg vil nok være tilbøjelig til at sige at ridning i snor grime er helt ude i hampen til en sådan en terræn prøve og jeg kan med garanti sige at vores ridelærer ville ryste på hovedet og sige aldrig i livet. Det vil under alle omstændigheder være fuldstændig uforsvarligt at lade et barn for eksempel ride i en rebgrime i skoven! En fjordhest er brøle stærk om man vil indrømme det eller ej.. og man skal altid tænke på sikkerheden i en situation frem for alt.

  • #6   10. aug 2011
    Lisbet B - Nu er det bare sådan, at nogle kan styre deres brøle stærke fjordhest. Fjordhesten er nu ikke mere stærk end andre, så længe der er styr på signalerne.
    Og fordi nogle ikke kan styre deres hest i en rebgrime, så behøves man ikke sige det er uansvarligt at andre kan.
    Også stiller folk forhåbenligt ikke op, med mindre de ved hvad de laver smiley


  • #7   10. aug 2011 Er der nogen der vil være så søde at sende et link til en terrænpræve? :b
    Har ikke hørt om det før smiley

    Lige det med bidet og martingalen er jeg ikke enig i, for hvis fjordhesten (i hvert fald dem jeg kender og min egen) får en ide, så gør de det og derfor syntes jeg det er en meget god sikkerhed med et lidt stærkere bid. Og det samme gælder på en måde martingalen syntes jeg smiley


  • #8   10. aug 2011 jeg er enig i hvad Krikken ( nu som fuldendt hippie ) skriver;-)

  • #9   10. aug 2011 Krikken: Min datter og jeg er meget glade for vores fjordhest men der er ingen tvivl om det er en stærk hest for en lille pige. Og med det mener jeg ikke nødvendigvis at den løber hvorhen den vil for det gør den så sandelig ikke. Den er skam ganske velredet med signalerne iorden. Det er jo bare en robust stærk hest med en stærk hals. Det kan vi jo ikke komme uden om:-)

  • #10   10. aug 2011
    Lisbet B - Når du siger lille datter, så kan hun jo nemt komme til ikke at give lige så præcise signaler som en voksen, hun har ikke samme motorik og erfaring heller.

    Fjordhesten er ikke mere stærk end en haflinger eller irish cob - det handler bare om at have signalerne på plads. Især hvis man har en af de fjordheste der meget let lære af ens fejl.


  • #11   11. aug 2011 ØHHH.... at stoppe hesten derhjemme er overhovedet ikke ensbetydende i at kunne stoppe hesten i terrænet/nyt sted. Stoppe mellem spring - self kan den det

  • #12   11. aug 2011
    Så er det at man slf. prøver at tage nogle nye steder hen og træner det, for at forsikre sig at signalet duer.


  • #13   1. sep 2011 Der er vist noget, Krapyl har misforstået. Terrænprøverne har INTET at gøre med terrændelen af en militarykonkurrence. De har faktisk ikke ret meget at gøre med almindelige konkurrencer overhovedet.

    Fjordhesten Danmarks terrænprøver er en lydigheds- og mentaltest af Fjordhesten - og ikke noget, der skal foregå i vild fart. Det dommerne vil se, er en hest der fysisk og psykisk er i balance med sig selv og sin opgave, og som gør sit bedste for sin rytter.

    Man ønsker ikke at se en højspændt "fartdjævel", som er reguleret og holdt på plads af skarpe bid.

    På Youtube ligger der en video, der meget godt beskriver, hvad de fleste af forhindringerne går ud på. Søg på Fjordhesten Danmarks terrænprøve - den er et kig værd :o)


  • #14   2. sep 2011 Det ved jeg godt - det er intet jeg har misforstået, men jeg mener bare at mange vil bruge det som springbræt til military

  • #15   8. sep 2011 Det er ikke som sådan meningen at terrænprøven skal kunne bruges som springbræt til military. Og personligt var det heller ikke sådan jeg kom i gang med military med min fjordhest.

    Istedet bør man finde sig en god træner som kan hjælpe en igang med military.. Det er en krævende sport som kræver kvalificeret undervisning og den hjælp kan man ikke hente i en lydighedsprøve som terrænprøven nu en gang er.


Kommentér på:
Terrænprøverne - udstyr-debat

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce