{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Mening om foderplan til 2xaraber {{forumTopicSubject}}

Jeg bad om to foderplaner til mine arabere i min lokale foderbutik med flg ordlyd:
------
Jeg skal have to foderplaner - en til min vallak på 3 år i let arbejde/vedligehold og en til min nye drægtig hoppe på 7 år i let arbejde/vedligehold (termin omkring maj 2012). Vallaken har lidt svært ved at holde huld om vinteren og hoppen har rimeligt nemt ved det. Begge ox arabere. Vægt er jeg lidt usikker på - han ligger i den spinkle ende af araberne, hun i den mere kraftige. Mit bud er hhv 390 kg og 440 kg for hende.

Ønsker for foderplanerne:


De vil dagligt få ca 6 kg hø hver - middel kvalitet med den hø-sæson vi har haft.
Jeg vil gerne blande ca 200 g lucerne i deres foder dagligt (får jeg på opstaldningssted).
Jeg overvejer meget at supplere, i hvert fald hoppen, med Speedi-Beet. Hun er vant til roepiller, men da vi er flere om at fodre er det mest realistisk med en formulering, der gør at det er klar indenfor kort tid i hvertfald så længe tp er så høj at det ikke kan holde sig så længe.
Jeg vil gerne undgå alt for store daglige mængder, således at jeg ikke skal købe hjem alt for tit (ikke meget plads til opbevaring).
Det må gerne være økonomisk i brug, men 100 kr fra el til er ikke afgørende.
Må gerne indeholde hørfø-olie (fler-umættede fede syrer) til pelsen:-)
Ønsker højt fiber-indhold og lavt indhold af stivelse/kulhydrater.
Vigtigt for mig, at det indeholder nok af det gode protein (lysin).
Vil passe mig godt med pelleteret foder, men opfylder en müsli bedre kavene er det ok. Helst det samme foder (+/- noget af det) til begge to.
Det er ok at blande op til 3 forskellige fodertyper/tilskud (udover Speedi-Beet), men skal være i "tør form", så jeg kan blande til et par dage af gangen.
Og så skal vitamin- og mineralindholdet selvfølgelig dække behovet.
---------------

Fik flg svar:
Foderplan Forslag.

Vallak ca.400kg

Daglig fodertildeling.



Hø 6 kg.

Lucerne 0,2kg.

Speedi Beet 0,3kg.

Pavo Condition E. 1,0kg. Vitaminer og minerealer

EquiFirst Linamix 0,4kg. Omega 3 + 6 , Hørfrøsolie

Eggersmann Fiberpeller 0,5kg. Højt fiber indhold, lav stivelse



Foderplan Forslag

Drægtig hoppe 7 år

Ca. 440kg

Du kan bruge det samme foder til din drægtige hoppe men i lidt større mængde indtil ca. 1 februar, så foreslår jeg at lave en anden plan før foling.



Hø 6 kg.

Lucerne 0,2kg.

Speedi Beet 0,4kg.

Pavo Condition E. 1,3kg. Vitaminer og minerealer

EquiFirst Linamix 0,4kg. Omega 3 + 6 , Hørfrøsolie

Eggersmann Fiberpeller 0,5kg. Højt fiber indhold, lav stivelse

-------------

Har I nogen ide om det er rimeligt? kommentarer?
Det koster ca 20 kr pr dag pr hest ex hø.

Mange hilsener
Christina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mening om foderplan til 2xaraber
  • #1   10. aug 2011 Det kan jeg ikke vurdere, men jeg ville sende dit spørgsmål til en anden forhandler og høre hvad de svare smiley

  • #2   10. aug 2011 hvorfor lige eggersmann fiberpiller? Er det de eneste du kan få fat i? For ellers tror jeg at horselux fiberpiller er billigere smiley

  • #3   11. aug 2011 Har sendt mine "krav" til en anden forhandler også - som så har sendt det videre til en foderkonsulent fra Equifirst...ved ikke lige hvad jeg skal mene om det!!
    Så nu har jeg købt Foderprogrammet på SundHest.dk.... for det første kan jeg se at min vallak har fået for få kalorier i vinters (øv bøv - heldigvis nok vitaminer og mineraler), og så kan jeg se at ovenstående foderplan gíver pænt mange "røde tal" - den ene får for lidt, den anden for meget og flere af mineraler og vitaminer er der ikke nok af....er faktisk temmelig skuffet over min (nu tidligere) fodermand!!


Kommentér på:
Mening om foderplan til 2xaraber

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce