{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

Hingsten er 'afkåret'?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har undret mig godt og grundigt over, i et stykke tid hvordan en hingst ligepludselig kan blive taget ud af avlen?
F.eks. ifolede vi vores to hopper i 2009 ved Mastrup Zola, men sidste i 2009 blev han 'afkåret pga. indekstal'. Hvad betyder det??

Og hvis vores hopper blev bedækket mens han var avlsgodkendt, hvordan virker det så?
Altså.. Da de blev født i 2010 var han jo så ikke avlhingst mere?.. Men det var han da de blev bedækket..

Nogle der kan hjælpe mig med at blive klogere på dette? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingsten er 'afkåret'??
  • #1   13. aug 2011 km

  • #2   13. aug 2011 Man har valgt at fratage hingstens bedæknings tilladelse da man har set at hans afkom ikke har levet op til forventningerne, på kåringspladserne. Hvis jeres hopper blev bedækket da han havde sin tilladelse i orden er der ingen ben i det så får de papirer som intet var hændt. Havde det været året efter havde der været tale om piratavl og afkommet havde ikke kunne få papirer. De unge hingst bliver jo også "kun" avlsgodkendt for et år af gangen og skal revurderes før de forsat kan anvendes i avlen.

  • #3   13. aug 2011 Jeg er altså ikke helt stiv i det der med indekstal, men jeg vil gerne fortælle det lidt, jeg ved.

    Indekstallene udregnes på computer (på Landskontoret, mener jeg). Det er ikke noget, man sådan lige selv kan regne efter. De ledsages af et tal for sikkerhed, som angiver sandsynligheden af arvemassen. Hvis der f.eks. er en sikkerhed på 0,98, så betyder det, at denne hest slår meget igennem på afkommet.

    Når en hest er ung og uprøvet, så kommer indekstallet fra forældrene. D.v.s. jo bedre forældre - jo højere indekstal.
    Når hesten bliver kåret, ændres indekstallet. Forældrene vil (såvidt jeg husker) stadig have indflydelse på tallet, men derudover vil kåringsklassen indgå i beregningerne.
    Senere, når hesten får afkom, vil disses tal også have indflydelse på tallet, så det vil kunne svinge hele hestens liv. Kun kåret afkoms tal har i øvrigt indflydelse på indekstallet.

    For fjordhingstenes vedkommende gælder det, at hvis indekstallet synker for langt ned, samtidig med at sikkerhedsprocenten ligger over 0,70 - så bliver hingsten afkåret, og udgår af avlen.

    For hoppernes vedkommende er der ikke nogen nedre grænse, men det siger jo næsten sig selv, at hvis hoppen har et ekstremt lavt indekstal, så er der sandsynligvis ikke rigtig noget avl i hende.


  • #4   13. aug 2011 hvor ser man hoppens indextal?:)

  • #5   13. aug 2011 Hvis føllene ikke har levet op til forvændningerne:( Tror det kan være derfor.

  • #6   13. aug 2011 Fjordlænderen:
    Hun snakket om hingste der er færdig kåret og bliver afkåret pga. af indekstal..
    Ikke hingste der ikke går igennem kåringen..


  • #7   13. aug 2011 Klostermarken: Mange tak, så belv jeg klogere smiley

Kommentér på:
Hingsten er 'afkåret'??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce