{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Endnu en farvebetegnelse.. {{forumTopicSubject}}

Og her kommer lige et indlæg med fra mig på en anden pony..

Vi bryder nemlig også hjernen med, hvilken farve denne lækre pony har:
http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=96585

De billeder, hvor han ser lidt rødlig ud i pelsen er ikke helt korrekte i farve..

Men hans far var buckskin, hans mor er denne, som vi så heller ikke er sikker på farven på;)
http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=135109

Endnu en gang, har jeg en teori, men er jo ikke sikker, så venter spændt på jeres svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en farvebetegnelse..
  • #1   14. aug 2011 De her er så ikke efter min, men ham der er øverst er halvbror til min smiley

  • #2   14. aug 2011 Hoppen er umiddelbart knabstrupper/appaloosa på brun. Kan bare ikke få det til at hænge sammen med pinto-faren.

    Afkommet er ligeledes med Lp-gen, men det er svært at tyde grundfarven. Evt. noget med silver?


  • #3   14. aug 2011 Har lige kigget på Baileys, hun er jo også helt klart knabstrupper. Hendes føl har så bare ikke fået noget pinto-gen fra faren....

  • #4   14. aug 2011 Ja nu er jeg jo ikke nogen farve ekspert med gener og x er og y er og kromosoner og alt muligt men..... der er jo knabstrupper i ham og den der farve kommer nogen gange i knab avlen og blegner lidt med tiden så der bliver mindre farvet og flere pletter.
    helt præcis hvad man kalder den aner jeg ikke men man ville ikke lyve hvis man sagde den er knabstrupperlød smiley

    Hilsen Nickie - som kun ved en lille smule om pletter smiley


  • #5   14. aug 2011 Jeg er fuldt ud klar over, at de er knabstruppere, både søn, mor og mormor, men det er jo ikke en farvebetegnelse smiley
    Jeg vil så mene, at hans mor er knabstrupper på Buckskin og ikke brun..

    Men hvilken farve har de?


  • #6   15. aug 2011 Her er et udsnit fra knabstrupperens historie som jeg syntes passer
    fint på den øveste :
    Den usædvanlige farve på Flæbehoppen var et mindeværdigt syn. Skønhed og kvalitet var samlet i et. Hun var mørkerød (Zobelfuchs), med hvid man og hale, stærkt stikkelhåret med små hvide pletter på kroppen.

    Så mon ikke han kunne være Zobel favet ?


  • #7   15. aug 2011 Altså hoppen er jo knapper farvet. På mig ligner det en palomino knapper... hvor de blå øjne så kommer fra har jeg svært ved at se. Havde faderen nogle aftegn?
    Kunne evt. være sabino smiley


  • #8   15. aug 2011 Jamen hans ben er jo mørkere? Vi har nemlig også diskuteret palominoknabstrupper, men de der mørke ben, forvirrer mig..Altså er han heller ikke zobelfarvet med de mørke ben?

    Anna F, hoppen er knabstrupperfarvet?? Jamen de findes da i alle mulige farver smiley Jeg tænker, hun er dun elller buckskin som grundfarve.. Faktisk dun, men det er nu baseret på den viden, at et af deres andre føl har tydelig ål.

    Faren havde ikke store aftegn, han havde en stjerne og en bagsok. Men flere af afkommene efter både hoppen i indlægget og hendes mor, har store aftegn, og flere har blå øjne, eller blå kant.


  • #9   15. aug 2011 Ham her er efter mormoren til ham i førte indlæg, han har flere hvide har på kroppen nu, men det var hans grundfarve, jeg lige ville vise.. Han ligner en zobel, men igen mørke ben?

    (link fjernet)


  • #10   15. aug 2011 Ja jeg kan godt se at på nogle af billederne er hans ben tydeligt sorte. Det lagde jeg ike mærke til. Så kan han selvfølgelig ikke have palomino grundfarve.

    Ham og moderen har 100% sikkert et Lp gen (knapper) smiley

    Hvilken grundfarve moderen har skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Men i mine øjne ligner hun en alm knapper med brun grundfarve.

    Hvem af hestene på billede hentyder du til? Jeg ser en brun forrest og en brunbroget bagved.


  • #11   15. aug 2011 Kan en buckskin bære dun uden at have synlig ål?
    Ellers må moren være dun..

    Sidste billede, der er ingen brunboget? Der er slet ingen broget.. Men han med stor blis og blå kant i øjnene, gylden(orange) store sokker smiley

    Men nej med hans mørke ben, kan han vel ikke være palomino grundfarve, men han har jo hvid man og hale, så hvad søren er han så?


  • #12   15. aug 2011 Hmmm nej ville mene at en dunskin ville have synlig ål.

    Mor er for mørk synes jeg til at være dun. Og hun har ingen ål.
    Men ponyen er vel også bare buckskin med lp gen ik?

    Gik ud fra at den er broget når den har det hvide i manen?
    Den har jo sort pandelok så når resten af manen er hvid, så gik jeg ud af at det var fordi den er minimalbroget smiley



  • #13   15. aug 2011 knabstrupperlød er så en farve....... det er ikke alt muilgt mærkeligt himstergimst med lidt af det og lidt af det ;D.... det er blot en betegnelse for en plettet hest smiley - knap er jo et eller andet sted startet som farveavl og er senere hen blevet til en "ren" race med mere og andet end farven, som jo så heller ikke er nødvendig mere........
    men i min hests pas, under farve står der : Knabstrupperlød, Rød fuldplettet.
    Men igen jeg har ikke en dyt forstand på det smiley men pletter er vel pletter smiley

    Kh NIckie


  • #14   15. aug 2011 Jamen Lp genet (som er det der giver knapper farve og appaloosa for de sgas skyld) kan udmønte ig på mange forskellige måder. Nogle får pletter, noge får tæppe, nogle bliver bare sådan lidt grumsede melerde at se på. Det der viser at denne hoppe har Lp genet er fordi hun har de grumsede kødfarvede områder (mule, omkring øjne og sandsynligvis også ved endetarmsåbning osv.) og så selvfølgelig hendes tæppe bagpå smiley
    Så hun er tydelig i mine øjne og det er tydelig at føllet har arvet det.

    Så nej, pletter er ikke bare pletter når det kommer til Lp genet smiley


  • #15   15. aug 2011 Anna F, jamen hvis han var broget, krævede det jo, at en af forældrene er broget? Og det er de ikke, hans mor er knabstrupper og igen faren buckskin.. Mener forøvrigt hans pandelok er blevet hvid, tjekker lige nyere billeder.. Hov og han er født med sort man/hale, ham med sort pandelok..

    Grunden til, jeg mener, hun er dun knabstrupper, er dette føl, igen med buckskin far, du kan på nogle af billederne, tydeligt se, hun har ål:
    http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=180966

    Nickie B, ja knabstrupperlød er en farve, men den er stadig basret på en grundfarve smiley


  • #16   15. aug 2011 Se så blev jeg kloger igen smiley selvom jeg godt nok syntes det er forvirrenede med alle de farve kombier hehe

  • #17   15. aug 2011 Holy me... det er dælme en smuk hest!!! Ja kan godt se der er en ret tydelig ål... Bare mærkeligt at hoppen så ikke har. Man man ved jo heller ikke rigtig med det der Lp gan... det kan vel lave noget ravage smiley

    Okay... mærkeligt den er blevet så hvid!! Men ja hvis ikke han er broget er han vel bare brun smiley
    Lys brun....


  • #18   15. aug 2011 Ja hun er en rigtig skønhed smiley Jeg tror desværre ikke nogen af os, har bilelder af moren som føl, men jeg synes at huske, hun var fuldfarvet, det vil jeg lige prøve at tjekke.. Men ja, det kan måske være, at ålen ikke ses grundet LP?

    Og ja han har skiftet gevaldig farve og han er kun 4 år, så han bliver nok endnu lysere smiley


  • #19   15. aug 2011 Virkelig skøn farve!! Sådan en må jeg lave... Har jo de farver jeg skal bruge til at lave den, hvis ellers Zodiac blir avlsgodkendt en dag smiley

  • #20   15. aug 2011 Ja det har du jo smiley
    Det må han da gøre, han er da en lille steg smiley


  • #21   15. aug 2011 Nu må vi se... han skal ihvertfald have en del flere år på bagen før han er udviklet nok... ville gerne have lidt bredere forpart, mere muskuløs bagpart, kraftigere lemmer og større hove... men nu må vi se smiley

  • #22   15. aug 2011 Ja han er jo heller ikke så gammel endnu, det bliver spændende at se, om han udvikler sig til det, du håber så smiley

  • #23   15. aug 2011 Ja det krydser jeg ihvertfald fingre for smiley

  • #24   15. aug 2011 den grumsede farve hedder vist meleret. ved knapstrubber heste kan fødes helfarvede og melere når de blir nogle måneder ældre ligesom en skimmel:)

  • #25   15. aug 2011 Ja det er rigtig.... smiley

    Det er netop det melerede look der gør at jeg ikke bryder mig om farven. Men det er heldigvis ikke noget problem da den ikke er tilladt hos shetterne smiley


  • #26   15. aug 2011 hehe ja de kan se lidt specielle ud, men nogen af den er pæne nok at se på:)
    jeg holder nu mest på fuldplettet hvis de skal være der:) ligesom min egen jeg har:)


  • #27   16. aug 2011 magnus T, mange tak smiley

  • #28   16. aug 2011 så lidt:)

Kommentér på:
Endnu en farvebetegnelse..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce