{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
352 visninger | Oprettet:

Hvad er dit formål med shetlænderavl? {{forumTopicSubject}}

Inspireret lidt af en tråd på HN, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad jeres formål er med at avle, og måske starte en lille debat op omkring emnet. Her tænker jeg ikke på avlsmål, eller hvad der fik jer til at starte med at avle shetlændere, men hvad jeres formål er med de føl I planlægger.

Jeg selv avler hovedsageligt i håb om at lave nogle gode brugsdyr, som gerne skulle kunne sælges som (kommende) køre eller børneponyer, mine hingste vil alle blive kastreret inden de kommer herfra, medmindre det virkelig er et oplagt hingsteemne. Jeg håber da også at der indimellem dukker en pony om som jeg ønsker at beholde til brug i fremtidig avl, men hovedformålet er at avle brugsdyr, hvorfor jeg også vægter temperament og lemmer højest når der skal vælges hingst. Dette er også grunden til at jeg går efter store ponyer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er dit formål med shetlænderavl?
  • #1   24. sep 2011 Vi avler ikke ret meget shetlændere, men når det endelig engang imellem sker er det for at beholde selv. Som hyggeheste til de store, og som køreheste og eventuelt rideponyer når der ind imellem kommer børn på besøg. Og så tager vi på det lokale plejehjem og muntre beboerne op med besøg af de små heste smiley

  • #2   24. sep 2011 vi har pt en shetterhingst vi håber vil kunne indgå i avl, men er ikk sikker, vi vil lave så meget efter ham selv, men håber evt en lille en som ham til 2 spands køre/ridepony'er derud over avler vi palomino'er til ridebrug primært men er mest for at lave en rigtig god en til mig selv og min datter...

    men det er ideer smiler en anden ting er virkeligheden smiler...


  • #3   24. sep 2011 Jeg har en 12 årig hoppe som jeg fik foræret sidste år da hun var i fol. Hun har givet os en skøn lille hingstebamse, som selvfølgelig skal kastreres til foråret sammen med den lille fyr vi har købt som legekammerat til ham.

    Begge de to hingsteføl vi har nu skal bruges til ren hygge, børneponyer og kørsel. Hoppen skal også kun være hyggepony. Hun er ikke egnet til avl da hun døjer en del med sommereksem, det kan være arveligt, mener de kloge hoveder, så trods fin stambog, så skal hun ikke lave flere føl her hos mig.


  • #4   24. sep 2011 Jeg prøver lige at stille spørgsmålet igen, da det ser ud til at det er blevet misforstået.

    Hvad er formålet med jeres avl? Altså hvad er drømmen for de ponyer I avler?
    Jeg tænker ikke på hvorfor I er begyndt at avle, eller hvad farve, størrelse og kvalitet, I ønsker for jeres afkom. Men hvad I ønsker at de skal bruges til?


  • #5   25. sep 2011 Jeg ønsker de skal bruges til det de er bedst til og det de ser ud til trives bedst med. Grunden til det lige var en shetlænder var at vi allerede havde en i starten, men jeg har altid bedst kunne lide at arbejde med hingste.Da hingste bare har noget i sig som hopper ikke har.

    Også fordi shetlænder er så rare væsner og gør hvad du ber dem om. Jeg har så godt nok kun en hingst jeg træner med, men for mig lige nu er det også nok. Og han har været så rar at træne med, min lillesøster skal passe ham de her 5 dage jeg er væk og de er sådan et godt makker par. Jeg er ikke urolig, det skal de nok finde ud af.

    Så jeg håber da når jeg bliver ældre jeg får flere shetlændere ind (hopper) så vil jeg gerne til at avle, og håber de shetlændere jeg så sælger elsker at lave noget.


  • #6   25. sep 2011 Nu er jeg ikke nogen stor avler af shetteren og stadig ny indenfor denne race.
    Men for mig er det vigtigt at de ponyer jeg avler kan bruges til hygge for børn såvel som voksne.
    Jeg vil gerne lave nogle god udstillingsponyer som også kan bruges til noget fx ridning eller kørsel alt efter deres størrelse.
    Jeg mener man sagtens kan have godt udseende og gode brugsegenskaber i en og samme pony:)


  • #7   25. sep 2011 Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at prøve at starte en debat op omkring emnet, er tråden under avl på HN, om de unge dyr skal sælges til spotpriser eller slagtes (emnet omhandler DV), hvilket fik mig til at tænke på shetlændere, især hingsteføl, som flere steder ses som en "biprodukt", og som i rigtig mange tilfælde enten bliver solgt for næsten ingen ting, eller slagtet. Da rigtig mange avlere mål er at avle gode avlsdyr eller udstillingsponyer, og her skal hingsteføllene være ekstra gode i forhold til hoppeføllene for at være interessante.

    Det er derfor jeg mener at vi som avlere (uanset om vi får ét eller 20 føl om året) bør overveje grundigt hvad det egentlig er vi vil med vores afkom, så vi kan vælge hingst og salgsmetode efter dette, samt hvad vores pladsmuligheder er.

    Da jeg gerne vil avle brugsponyer, især børneponyer, stiler jeg efter ikke at få flere hopper og afkom, end jeg kan beholde især hingsteføllene til de er 2-4 år og kan sælges som tilredne børneponyer. Jeg ville også gerne at jeg kunne sælge dem som tilkørte, men så længe salget er som det er idag er det ikke noget jeg vil lægge penge i, og har desværre ikke selv muligheden, men så er planen at de skal være fuldt styrbare, og have prøvet at trække noget, så de er klar til at spænde for vognen før de bliver solgt.
    Det kræver mere plads pr avlshoppe at gøre det på den måde, men det er ikke let at sælge børneponyer som føl eller plage, og da det er det jeg gerne vil avle, mener jeg at det er nødvendigt at have muligheden for at beholde dem til de har en alder hvor børnene kan ride dem.


Kommentér på:
Hvad er dit formål med shetlænderavl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce