{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
560 visninger | Oprettet:

Sadler ?? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,
håber I på HG. kan hjælpe mig med svar på mit spørgsmål !!

Jeg har en fuldblod-oldenborgs hoppe på 158 cm. med lidt af et sadelproblem.
Til daglig bruger jeg en 17" dressursadel og 16" springsadel, kan det, som en for stor sadel gør, skade hestens ryg/lign. ved at bruge en sadel der er for lille til hesten ????
Jeg sidder udemærket i selve sadlen som er en Wintec kombi, men er ikke sikker på om den vil ødelægge ryggen på hesten.

Kig evt. på Calinas profil hvor i kan læse om hende.

Vi skal have sadelmager den 7. oktober og vil derfor gerne have ny sadel til hende HVIS dette er nødvendigt.

Håber på relevante svar.

Mvh. Ditte Jørgensen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadler ??
  • #1   3. okt 2011 Jeg tror det ikke, men skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Jeg har også spekuleret på det. Måske er det en dårlig ting, at trykket ikke er fordelt over så meget af ryggen, som det kunne være? Følger lige med smiley

  • #2   3. okt 2011 Sadlens tommer er som udgangspunkt til str af din mås:-) dog er der selvfølgelig ting som skal passe på hesten. For eks kan man have en hest med en meget kort ryg. Den skal så have en sadel der ikke er lang. Nogle sadler er opbygget så de har et stort sæde, men en kort berøringsflade med hestens ryg. Håber ikke det blev for indviklet:-) Derfor synes jeg også det er så vigtigt med sadelmageren fordi de ved hvad de snakker om og hvordan problemerne kan løses:-)

  • #3   3. okt 2011 Tommer er alt efter hvor lang hestens ryg er. DERNÆST hvor stor rytters numse er.

    Min bruger 135 i dækken (oldenborger..), hun bruger en 16". Heldigvis passede den også min rumpe, ellers havde jeg haft et problem.. smiley

    Men en 17" er altså for lang til hendes ryg..


  • #4   3. okt 2011 Tror godt trådstarter er klar over det, I skriver - det hun (og jeg i øvrgt også) gerne vil vide er, hvad hvis hesten har en meget lang ryg, der passer til en 17", men man selv er sådan en lille, spinkel en, der svømmer rundt i en sadel på mere end 16" - vil det så skade hesten, at man vælger en sadel med en mindre liggeflade, hvor trykket jo så ikke bliver fordelt over så langt et stykke af ryggen som det egentlig er muligt?

  • #5   3. okt 2011 kigger med smiley

  • #6   3. okt 2011 Nu er jeg ikke sadel-ekspert (overhovedet) smiley

    Men min tanke er, at der ikke sker noget ved en lidt kort sadel.. Det vigtigste er jo at den ligger godt på hesten.. SÅ stor forskel er en tomme heller ikke at trykket bliver presset på ét sted.. Desuden kan du jo ikke veje det helt vilde, hvis du har fint med plads i en 16" smiley

    Men synes faktisk det er et rigtig godt spørgsmål, så følger lige med smiley


  • #7   4. okt 2011 Tusind tak for alle svarene ! - håber der kommer endnu flere med gode råd..
    Dam dam . dit sidste spørgsmål var præcis min tanke, tak smiley


Kommentér på:
Sadler ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce