{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.481 visninger | Oprettet:

Muligvis mavesår? {{forumTopicSubject}}

Hej :o)

Jeg ville høre om I måske kunne hjælpe mig lidt. Jeg står med en pony der konstant har dårlig mave og det startede allerede en uges tid efter jeg fik hende. Jeg har selvfølgelig søgt råd fra dyrlæger af igennem tiden da jeg ikke kunne forstå at hvorfor hun blev ved med at døje med maven. Der blev så lavet en håndprøve i 09 hvor dyrlægen mente at årsagen til hendes dårlig mave skyldtes at tidligere ejer ikke havde passet hende med ormekur og at hun derfor havde gået alt for længe med ubehandlede orm, at de havde ædt noget af hendes tarmvæv og derfor ødelagt mavens balance. Hun sagde dog at det ikke generede hende, og rådede mig til at prøve forskellige foderproduktier osv. for at finde ud af hvad der virkede bedst på hendes mave.

Dette har jeg så troede var rigtig, og har efterfølgende haft andre dyrlæger, hvor de bare har giver mig nogle produkter som jeg kunne forsøge mig med, men det har desværre ikke virket. I nogle perioder er maven bedre end andre, men generelt og konstant har hun dårlig mave i mere eller mindre grad.

Nu er hun så begyndt at have ondt i maven (hun står og spænder i maven under strigling og ejer af stalden har foresprugt hendes dyrlæge om hvad jeg kunne prøve for at afhjælpe hendes maveproblem og det første vedkommende sagde, det var at tidligere dyrlæges dianose ikke var korrekt, da hun ellers ville have lagt død efter at have fået orme behandling, hvilket hun ofte har fået.

Der skal selvfølgelig gøres noget og derfor vil jeg nu have en dyrlæge ud for at tage blodprøve og se om der evt. kunne være tegn på mavesår og derefter tage hende ind til ydeligere undersøgelse, hvis det viser sig at være noget.

Men jeg ville høre om I har prøvet noget ligende og evt. har bud på hvad det ellers kan være og om jeg kan undersøge hende for andre ting der kan foreårsager disse symtomer?

Jeg har selvfølgelig fået lavet en udvidet sygeforsikring på hende i sin tid, i tilfælde af at der skulle komme noget, men jeg kan ikke finde ud af at læse i mine papire om de dække sådan nogle undersøgelser og evt. behandling af mavesår hvis det er det, hun døjer med. Jeg har hende forsikret ved Dansk hesteforsikring og ved de dækker op til 80% men har mine tvivl om, hvilke undersøgelser de reelt understøtter. Håber I evt. kan være lidt behjælpelige :o)

Jeg øsnker så mange input som muligt og vil gerne høre fra andre der har erfaringer med mavesår eller andre ligende maveproblemer, så jeg kan få undersøgt hende så grundigt som muligt og efterhånden forhåbelig få udelukket nogle ting og finde årsagen til hendes maveproblemer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muligvis mavesår?
  • #1   25. dec 2011 Hvis du har mistanke om mavesår skal du få din dyrlæge til at lave en endoskopi, som er en kikkertundersøgelse af maven. Og har du mistanke om at hesten har mavesår skal du sørge for at den bliver fodret så sukker og stivelsesfrit som muligt, så korn er bandlyst! Og så skal den have fri adgang til masser af hø eller meget meget tørt wrap. God bedring til din pony:)

  • #2   25. dec 2011 Mange tak. Jeg ved ikke præcist hvad det er for noget foder hun får, da det er noget de alle får derude, men mener at have fået at vide i sin tid da hun kom der ud at der ikke var særlig meget sukker og stivelse i det og at det var noget godt foder, men må lige undersøge det nærmere. Derudover har hun adgang til hø/halm døgnets 24 timer, og så kontakter jeg en dyrlæge samt min forsikring, så snart de kommer tilbage fra ferien af :o)

  • #3   25. dec 2011 Lyder som en god ide smiley

  • #4   25. dec 2011 Dette er taget direkte ud af Equipage "Medicin og Sundhed". Der står selvfølgelig meget mere, bla. end masse baggrunds viden. Men det er er det vigtigste jeg har pillet ud.

    Hvis det er mavesår så.
    Symptomer: Ingen appetit, kedelig pels, hesten afmagres, flehmen, smasken, spyt, tænderskæren, let kolik, træg i ridning, krynnebidning.

    Årsager: Skylden for mavesår ligger først og fremmest hos forkert foder og stress. Typiske fodringsfejl, som irriterer maven, er for meget kraftfoder og for lidt grovfoder.

    Diagnose:
    Mavesår lader sig kun med sikkerhed diagnosticere ved en gastropi, da symptomerne ikke er helt enstydige. Hesten sederes ved undersøgelsen.

    Behandling:
    Gastrogard er det eneste medikament til at behandle hestens mavesår, som er tilladt i Danmark.

    Selvheling:
    Maveslimhindebetændelse og sår- kan også hele selv inden for tre til seks måneder, når årsagen, som for eksempel er dårlig fodring eller stress ved staldskifte eller sygdom, fjernes. VIGTIG! Reducering af kraftfoderet og tilbyd om muligt hø døgnet rundt og lad hesten meget på fold. Giv den herimellem diætfoder, som beskytter slimhinden. Man kan godt ride hesten, men den må ikke blive ophidset eller anstrenge sig meget.

    Alternativ behandling:
    Kamille, peppermynte, røllike og lakridsrod virker psykoterapeutisk mod mave irritation.


  • #5   25. dec 2011 Forebyggelse:
    Meget grovfoder og lidt havre: Hø og græs er den bedste skånekost til hestemaven. Kraftfoder skal uddeles i mange små portioner, og hø gives altid først. Undgå pludselige foderskift.
    *Alt med ro. Stress skal undgåes om muligt.
    *Kig i munden. Årlig tandkontrol er vigtig
    *Målrettet ormekur. Disse forhindre bremselarverne i at bore sig ned i slimhinden.
    *Ingen tricks. Undgå diætfoder og medicin, som kunstigt forhøjer pH-værdien i maven
    *Skånsom behandling. Der bør udvises forsigtighed ved administration af maveirriterende stoffer, navnlig ved truede dyr, som føl og meget stressede heste.


  • #6   25. dec 2011 Hmm, ja nu er jeg sgu på bar bund igen, for hun har ingen af de overnævnte symptomer. Hendes pels er fin og blød, hun har god appetit, er glad og tilfreds i stalden og står altid og kigger ud fordi hun helst skal følge med i alt hvad der sker i stalden. Derudover så er hun en anelse for tyk, og er den der styre hele folden, så energienniveuaet fejler heller intet.
    Kan man ikke også fastslå det via en blodprøve?


  • #7   26. dec 2011 Det var derfor jeg skrev det. Synes heller ikke det lød som det. Dyrlægen siger at de skal ned og kigge. Har nemlig haft mistænkt min for det samme. Men hun er blevet bedre. HUn var simpelthen bare alt for mæt i sit foder plus hø. Så nu da hun vægter høet højest får hun det mest da hun ikke blivcer brugt på meget pt og selvfølgelig hendes vitaminer og mineraler.

Kommentér på:
Muligvis mavesår?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce