{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

problemer med at stoppe hesten {{forumTopicSubject}}

Min hest har været rigtig sød til at stoppe li da han blev redet til, men nu er han bar kommet ind i en rigtig træls periode hvor han nærmest bar ignoere det.. og det endnu sværere da han er begyndt at ville løbe helt vildt, og specielt i hjørnerne fordi han tror vi skal galopere.. det virkelig ik nogen fornøjelse at ride for tiden, og har virkelig ik lyst til at sidde og "rive" i ham, men kan simpelthen ik få ham stoppet.. prøver at tage og slippe hele tiden, men så stopper han først 20 m efter.. og når han endelig stopper går han med det samme igen... jeg slipper ham når han står for at rose ham men så tager han et skridt frem og må stoppe ham igen, og slipper så igen og så tager han et skridt igen... og det gentager han bare... kan han ikke bar stå ? nu er han kun 3 et halvt, så er nok bare en træls periode han er kommet i, men hvordan håndtere jeg det bedst så jeg ikke ødelægger noed men stadig prøver at lære ham det? på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  problemer med at stoppe hesten
  • #1   28. dec 2011 bm

    min pony har dert bare med at sige "nu vil jeg den vej" og så løber han og du kan rive og flå i ham alt det du vil.... ingen reaktion!!


  • #2   29. dec 2011 Øv en hel masse parade, først skridt, så trav og så galop. Efter noget tid, ved han hundred procent, hvad du vil, og så er han blevet en del blødere i munden :-). Prøv om det virker, det har virker alle de gange jeg har brugt det :-).

    - Mvh. Louise Simonsen.


  • #3   29. dec 2011 Jeg ville sørge for at det var 100 % indøvet fra jorden, ved brug af stemmen, og bagefter ved brug af stemmen fra ryggen. Det vigtigste er at en hest stopper, når den bliver bedt om det. Hvis det var mig ville jeg vente med fx at galopere til jeg var sikker på at hesten kunne stoppe 100 % smiley

  • #4   29. dec 2011 Men hvis den nu ik gider stoppe i skridt med mindre man skal sidde eg rive i den, det hjælper jo ik på noed, for det er jo det jeg øver hele tiden nu hehe. Og hvordan vil du stoppe den med munden ? smiley jeg kan godt få ham ned i tempo, han stopper bar ik altid med det samme. Og nogle gange gør han. Kommer helt an på om han kører sig selv op eller hvad hehe

  • #5   29. dec 2011 er han glad for godbidder? Du kunne i en periode øve at han får en lille godbid hver gang du stopper ham. Det kræver selvfølgelig at du overhovedet kan stoppe ham. Men jeg tror at så snart han har fattet koblingen med at når han stopper får han en godbid, så burde der være god motivation for at stoppe når han bliver bedt om det. Du skal selvfølgelig ikke bruge godbidder til al evig tid, men indtil stoppet sidder på rygraden af ham

  • #6   29. dec 2011 Ja, det er svært. Min er i "genoptræning", og hun har aldrig haft let ved at galopere, når når hun gør, er hun svær at stoppe.

    Mit eneste råd: Vær konsekvent og rid for at få ro på hesten. Min tror også tit, vi skal i galop, når jeg øver anspring, men så er det bare at være tydelig, og gerne tilføje en stemmekommando, så den ikke er i tvivl, når den skal i galop, og IKKE skal. smiley

    Jeg er ex. holdt op med at bruge benene til galop, men bruger sædet. Efter det har hun kun taget fejl en gang. smiley

    Jeg øver tit kun stop/overgange, og så de sidste 10 minutter, når hun har fattet det, alm. dressur. Men ja, det er møg træls, og det er altså ikke fordi jeg rider forkert. Jeg tænker både over indlæringsteorien (Mclean), de tips fra Anatomisk rigtig ridning kurset etc., mens jeg træner.

    Og det virker jo også - hvor imod da jeg fik undervisning af topryttere, som ville have hende bag lod, fattede hun ikke en dyt. Nu, hvor tøjlen bruges til STOP og overgange, er hun ikke så meget i tvivl. Bare meget frisk.. Øv.


  • #7   29. dec 2011 Vil sige den der rive, løsen, riven løsen metode ikke er noget jeg vil anbefale, mange heste inorgere det bare. Du skal holde tilbage i tøjlen helt ind til den stopper, når den så stopper roser du den ved at "give slip'". og eventuelt en hel masse små, SMÅ volter, så kan den jo ikke løbe hurtigt, så er den tvunget til at sætte farten ned, så hver gang du synes den læber for hurtigt, så prøv lav en volte, og husk det skal være en lille volte :-).

  • #8   29. dec 2011 Kata & Samsonite

    Jeg ville vælge en kommando hvorpå han ved at han skal reagere ved at stoppe.

    Nogle siger stop, nogle prrrr, andre whoa ..

    Så ville jeg sørge for at hesten kunne den kommando 100% fra jorden, før jeg satte mig op på den igen. Derefter når den kunne det fra jorden, ville jeg sætte mig op, og videreføre kommandoen til ryggen. Og ligeså stille sætte det i forbindelse med den ønskede måde at stoppe hesten på fra ryggen.

    Arbejdet fra jorden vil jeg fx gøre via longearbejde, og ellers bare idet hesten trækkes, sørge for at bruge kommandoen hver gang du stopper ham.

    Håber det var til at forstå smiley


  • #9   3. jan 2012 vil starte fra jorden og longe, og godbidder. går han frem så bak. og ja i starten så hjælp ham, ved at træne stoppet steder, hvor han gerne vil stoppe. ved lågen ved mennesker osv. stop ros godbid. Og gradvist overfør det til andre steder.

Kommentér på:
problemer med at stoppe hesten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce