{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Sort eller red roan hingst? (bedækning) {{forumTopicSubject}}

Så fandt jeg ud af hvor meget jeg går op i farverne. Det er måske lidt for meget, for hvad godt er.

Jeg har lige fået et super tilbud, hvor jeg kan vælge imellem to hingste der står samme sted.

<b>Sort hingst:</b>
Denne hingst er på en top 3 over Europas bedste TWH hingste, og det er muligt han ligger nr. 1. Han er kuldsort og har et gangpotentiale der vil noget.

Inden jeg fik tilbuddet, havde jeg egentlig ledt efter hingste, hvor chancen for brun ikke var så stor, men samtidig har jeg naturligvis også kun kigget på hingste med alle de egenskaber jeg søger. Bl.a. er tavlen meget vigtig for mig, da jeg er særligt vild med en bestemt linie.
Desværre har denne hingst ikke den linie jeg søger, men stadig har han alt andet.

Han har dog også en farve, hvor der er stor chance for brun, hvilket er hvad jeg har forsøgt at ungå.

<b>Det ca. resultat ser således ud:</b>
http://img.photobucket.com/albums/v632/Python-molurus/PearlxYahoo.png

Som det er skrevet op, ser det faktisk godt ud, da jeg heller ikke ville have noget imod bay tobiano.

Her er lidt lidt billeder af hingsten:
http://tennesseewalker.de/yahoocoin.html
(der er billedserie i bunden)

<b>Red roan hingst:</b>
Denne hingst har jeg kun mødt to gange da han var føl/plag. Jeg har altid været helt vild med ham, da han er ufatteligt smuk, har et godt hoved og er efter en hingst jeg er vild med.

Percy kender jeg ikke tavlen på, men kender både hans mor og far, og kan rigtig godt lide begge hans forældre.

En af de ting der trækker mest ved Percy, er farven. Champagne roan er ikke meget set (jeg fandt kun to ved at google), så det kunne være super spændende at forsøge mig med. Og da han jo er en god hingst med gode kvaliteter, trækker det lidt mere...

<b>Deres farveresultat ser ca. således ud:</b>
http://img.photobucket.com/albums/v632/Python-molurus/PearlxPercy.png

Her er lidt lidt billeder af hingsten:
http://img.photobucket.com/albums/v632/Python-molurus/DSC_7892.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v632/Python-molurus/DSC_7920.jpg

Når jeg siger ca. til farveresultaterne, er det fordi jeg ikke kender deres anlæg.

Hvad synes I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sort eller red roan hingst? (bedækning)
  • #1   3. jan 2012 Hmm jeg sympatiserer med dit dilemma, for jeg er en ligeså stor "sucker for unique colors" som du er! smiley

    Altså jeg har jo selv en datter af Yahoo.Coin og ved at han giver flotte afkom med enormt gang potentiale! Hans farve er måske ikke så spændende, men med Pearl vil der være god chance for at få et føl med en interessant farve alligevel da hun bærer både champagne, tobiano og cream (og muligvis også sabino). Så selvom følle måske ikke bliver champagne kan det stadig blive palomino, buckskin, smoky black og en kombi af de nævnte farver og tobiano! Det er da ikke sådan at kimse af vil jeg mene smiley

    Selvfølgelig kan der også komme sort, rød (hvis Pearl også bærer rød?) og brun, men selv de almindelige "kedelige" - no offense til de der holder af brune/røde/sorte heste - farver kan jo blive i tobiano...

    MEN muligheden for champagne OG roan trækker også virkelig! Farvemulighederne er jo nærmest uendelige hvis du bruger Percy smiley

    En ting du kan gumle lidt på er, at HVIS der nu skulle komme en brun/rød/sort (ganske alm helfarvet "kedelig") ud af det, som du så ikke ville beholde; hvilken én ville du så tro var nemmest at sælge - den med Yahoo til far, eller den med Percy? smiley Food for thought...


  • #2   3. jan 2012 Prøv evt at lave en plus ig minus liste ved de to hingste uden at have farven med.

    Når du har lavet listen, hvis så hingsten med den mindre spændende farve vinder, så må du jo overveje om den anden har minusser i en grad/type så du ikke kan leve med det?
    Du siger f.eks. at den roan kender du ikke tavlen på. Det kunne i hvert fald være en idé at finde ud af inden? Måske er der noget der, som du ikke er interesseret i?


  • #3   3. jan 2012 Tanja - Ja, der ville Yahoo nok være bedst, men samtidig har han også lavet utroligt mange føl i EU, hvor Percy ikke har lavet nogle endnu. Det giver måske også Percy et lille plus, selvom det ikke har noget med føllet at gøre som sådan.
    Dog er det også et minus, da jeg ikke ved hvad Percy laver af føl. Der er jo ingen tvivl om, at Yahoo laver super gode føl, bare se på Joyce. På det punkt trækker Percy nok mest grundet farven. Men vi ved jo også at Venom (Pearcys far) har en rigtig god gang.

    Eva, jeg har skrevet til ejerne efter video og tavle. Bliver næsten nød til at se Percy i aktion, før jeg kan bestemme mig 100%.


  • #4   3. jan 2012 Efter at have studeret lidt farvegenetik kan jeg så meddele, at Percy ikke kan være bærer af agouti da begge forældre er sorte (eller sortbaserede, sort mor, blue roan far), så det vil give en anden beregning af føllets mulige farve.

    Godt nok er Yahoo ikke af dine favorit linier, men hans farfar er halvbror til hingsten der startede din favorit linie: Pride's Generator. Så helt langt ude er han da ikke smiley

    Men vil give Eva ret i, at det kunne være godt at lave en sammenligning, måske en liste over positiv og negativ vil give et bedre billede af hvem der er det bedste valg.

    Og så er det selvfølgelig væsenligt, hvad Percy's stamtavle indeholder og hvordan hans gang er...


  • #5   3. jan 2012 Jeg ville vælge den sorte!
    Med en hoppe der har sååååå mange fede dominante farve-gener, ville jeg overhovedet ikke skelne til farven når jeg skulle vælge hingst.

    Og ud fra din beskrivelse lyder den sorte altså til at være den hingst med den højeste kvalitet.

    Og du ved jeg er lige så syg med farver som du er, så det er altså bestemt ikke fordi jeg har noget imod farveavl, tværtimod. Men når nu du har muligheden for ikke at skulle tænke på farven (fordi din hoppe bringer så meget på den front) så er det da et privilegie kun at skulle tænke på kvaliteten af hingsten.


  • #6   3. jan 2012 Ville osse vælge den sorte... men det er KUN fordi jeg ikke er så vild med den andens bygning;-)

    ELSKER Roan nemlig


  • #7   3. jan 2012 ¤ Stald Esmann ¤: Jeg er heller ikke imponeret af bygningen på den roan smiley


  • #9   3. jan 2012 <b>| Signe & Líf |</b>
    Nej Tennessee walkere bliver ikke kåret. Der må man som hoppeejer selv bedømme hvilke kvaliteter man skal/vil gå efter. Heldigvis er langt de fleste her i EU meget fornuftige med valg af hingst og der er selvfølgelig en tendesn til at kigge på hingstens showresultater, hvis den da har nogen. Yahoo er multiple European Grand Champion og der er stor enighed i EU om, at han er topkvalitet!
    _______________________________________________________

    Jeg er klart enig i, at Yahoo(sort) har den bedste bygning, men vi bør også tænke på, at Percy (red roan) kun er 2½ år på billedet. Han er langt fra færdigudviklet...

    Han er heller ikke tilredet (naturligvis) så vi har heller ikke set hans ganganlæg ordentligt endnu.


  • #10   3. jan 2012 Endnu mere grund til at vælge Yahoo smiley

  • #11   3. jan 2012 Enig Anna!

    Nu vil jeg så afsløre at jeg har fået præcis samme tilbud, men eftersom Yahoo er Joyces far har jeg naturligvis valgt Percy. Joyce har enormt gangpotentiale (fra Yahoo self!) og da jeg kender både Percys mor og far og er vild med dem begge, er jeg ikke så bange for at vælge Percy, omend han er ny indenfor avlen. Han er 3 år nu, så en anelse ældre end på billederne Lykke viste.

    Anyways, måske kan man bedre få en idé om Percys potentiale ved at se hans forældre...

    Percy og hans mor(i forgrunden):
    (link fjernet)

    Percys far Venom:
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #12   3. jan 2012 Det er måske nemmere at se Percys far Venoms bygning på dette billede:
    http://img.photobucket.com/albums/v210/Brego_mellon_nin/IMG_0255.jpg


  • #13   3. jan 2012 Jeg kan fortælle at jeg også hælder mest til Yahoo, og det har jeg faktisk gjort selv inden jeg fik tilbuddet. Samme dag snakkede jeg nemlig om at bruge ham :o) Jeg synes Percys bygning er svær at bedømme ud fra de billeder, men på billedet hvor han bevæger sig, kan jeg ikke lide hans bagpart. Men havde været nemmere at bedømme, hvis billedet var taget lige fra siden.
    Jeg har dog skrevet og bedt om video af Percy, for at se både gang og eksteriør.


  • #14   3. jan 2012 Ja en video ville nok være god at have! smiley
    Hvis jeg selv skulle vælge til Pearl havde jeg klart valgt Yahoo, men det kan jeg jo ikke til Joyce eftersom han er hendes far ;P


Kommentér på:
Sort eller red roan hingst? (bedækning)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce