{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

Ung hest - Martingal? {{forumTopicSubject}}

Jeg rider en ung vallak på 6 år og indtil videre, er vi kun nået til at ride dressur. Han vil meget gerne selv bestemme både tempo og retningen og hvis han ikke får sin vilje, tager han bare hovedet op og går imod min hånd.

Jeg har lidt tænkt på om en martingal vil hjælpe i dressuren i starten? jeg ved at når vi begynder at springe, så skal jeg have martingal på.

Han ved godt at han skal gå afslappet og lytte til rytterens signaler, men han er som sagt ung og en rigtig gadedreng og bølle så det er fordi han prøver mig af og selv vil bestemme - gør han med alle ryttere.

Jeg gider ikke at have afvide at jeg bare tager den nemme løsning, han ikke prøver mig af fordi at det er hesten ikke klog nok til.

Jeg beder om et enkelt svar - kan martingalen hjælpe så jeg får lidt mere kontrol over ham?

Jeg ønsker IKKE at denne tråd, bliver en diskution eller debat ! i det øjeblik den bliver det, sletter jeg det for jeg spørger om én enkel ting;).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ung hest - Martingal?
  • #1   9. jan 2012 Jeg bruger selv martingal, på min 5 års, hvis hun er træls i dressuren, og for mig hjælper det!:-)

  • #2   9. jan 2012 Okay (: hvordan hjælper det dig?:)

  • #3   9. jan 2012 det kan være en hjælp (:
    prøv det (:

    jeg prøvede det på min da han var 5 han blev desværre meget sur over det, men han går med den nu i spring uden problemer (:


  • #4   9. jan 2012 Okay:)

  • #5   9. jan 2012
    Nej, det ville jeg ikke gøre :o)
    Ville istedet, når hesten spænder og går hurtigt - tage hesten ned i tempo, promte. Om det så er 1-2 skridt efter den er sat i trav.
    Den er unghest, uerfaren, balancen er ikke god, signalerne sidder måske ikke helt. Derfor ville jeg ikke proppe martingal på, da jeg mener det skal løses på andre måder når hesten er ung og uerfaren.


  • #6   9. jan 2012 Krikken: Nu er hesten meget udviklet både mentalt og fysisk ift. hans alder, så han ved godt hvad han skal, signalerne sidder 100% i skabet MEN han vil bare gerne bestemme.

  • #7   9. jan 2012
    Så hopper jeg ud af tråden, da du så vidt jeg kan forstå på dig, ikke vil have afvide at heste ikke kan "ville bestemme" og være frække.
    Hvis signalerne sidder 100% så ville hesten adlyde, så det gør de jo ikke.


  • #8   9. jan 2012 Ja.
    Det gør de så, du kender ikke hesten men hej hej.


  • #9   9. jan 2012 Det er noget værre sludder at heste ikk er kloge nok til at kunne prøve deres rytter af...
    hmmm.. ja jeg har prøvet det før. jeg red min pony og min anden hest i små volter når den ville bestemme og ville mod min retning. og hvis det ikk virker ville jeg helt klart prøve martingalen for så uerfaren kan den heller ikk være når den er 6 år... smiley det er jeg overbevist om og er den redet meget så har den helt sikkert oss en balance som den kan bruge til noget.

    Men har redet en ox araber som var meget uerfaren. og hun ville meget gerne selv bestemme og fik hun ikk sin vilje så stoppede hun op og bakkede og hoppede nogle gange på forbenene... så tog jeg hende i en indvendig kort tøjle, styrede med benene og hænderne og tog hende i en volte i skridt hvis det var det tempo vi havde gang i.
    min lille Pelle har jeg prøvet hvor jeg er ved at glide af hver gang jeg rider på ham fordi han lige pludselig skal en anden retning end jeg selv er klar til og jeg styre ham med rolige hænder og så rolige ben man nu kan i en ponytrav. men der har jeg tvunget ham ind i en lille volte hvor jeg bestemmer helt hvad retning vi skal i og når vi er ude af volten rider jeg ham tilbage til det sted hvor han smutte med mig fra og så når han har gjort dette uden narrestreger så roser jeg ham.


    min søster har redet med martingal på sin store blanding oss fra da han var 6 år af og han har IKKE taget skade. bestemt ikk. tværdigmod er han blevet mere bevist om sin rytters signaler. Ved egentlig ikke hvorfor jeg har redet mine i volter når de mente de skulle bestemme men har altid gjort det samme fra jorden når hesten har gået for stærkt eller bare har gået den retning den ville å har jeg fået den ind i en lille volte og så gik det bedre igen.. smiley håber der er noget af det der lykkedes for dig


  • #10   10. jan 2012 Trine Aa F
    - Enig, men det er der bare så mange der siger, men det er jo hvordan man hver for sig ser hesten og træningen (:.

    Okay(: kender også mange som laver små volter når det er, og han ville også kunne med sin balance for han er jo redet og kan en masse ting som du selv siger, så så uerfaren er han ikke(: MEN han vil gerne selv bestemme tempoet og jeg er ræd for at vælte med hesten ;S har været ved at vælte flere gange med min pony og derfor vil jeg vente med de små volter til jeg er mere sikker på ham og omvendt:)

    Han er nemlig ret ny for mig og når jeg er vant til ponygangarter, så er det ret anderledes når man kommer op på hest, selvom han er lille, så har han stort rygsving og er meget gyngende at sidde på hvis du ved hvad jeg mener?

    På min egen pony, sidder jeg bare...eller sad bare uden at kunne bekymre mig om at jeg kunne falde af og så er ham den nye, lidt mere vågen end Fænrik smiley så det er noget helt andet ift. hvad jeg er vant til.


  • #11   10. jan 2012 Jeg synes man kan prøve i en periode smiley
    Men prøve at tage den af igen, da jeg mener en hest burde kunne gå uden smiley
    Min egen var også sådan i starten, men så var det en parade og tilbage, indtil hun lyttede igen, og så frem igen. Samt hvis jeg red på en 20 m. volte kunne jeg sagtens lave 20 parader og lige så mange halve, inden hun ventede ordentligt smiley
    Men her i starten- prøv det da smiley
    Held og lykke smiley


  • #12   10. jan 2012 Skridtovergang, om men så skal lave dem hver 5. meter, ikke så meget for signalernes skyld, men for at hesten bliver sat på plads og derudover styrker man schenkel/hånd forståelse, og forbereder hesten på højere samling.

  • #13   10. jan 2012 Okay smiley

Kommentér på:
Ung hest - Martingal?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce