{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.939 visninger | Oprettet:

Forfangenhed. :( {{forumTopicSubject}}

Heej.
Søger lige lidt råd, da jeg virkelig ikke aner hvor jeg står lige nu.

Jeg havde her i september dyrlæge ude, da jeg stod med en pony med mulig forfangenhed. Dyrlægen kom heldigvis frem til, at havde vi ikke reageret så hurtigt var han blevet forfangen, men vi fik det i opløbet. Han levede på jordfold og frøgræs + vitaminer i en måned, og derefter blev han roligt trappet op i wrap, og senere på græs. Han har den sidste måned fået fri wrap og 6 timer på græsfold uden de nogen problemer overhovedet.

Han blev her i lørdags hentet af en ny køber. Og nu i dag allerede står han med en mulig forfangenhed. (Hos ny ejer fik han samme foder som hos mig, jordfold og tørt wrap). Så vi ved ikke hvad der har udløst det.

Køber har, forståeligt nok, valgt ikke at beholde ham. SÅ jeg inden for en uge får ham hjem igen.

Er der nogen råd til hvordan jeg skal forholde mig?
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Skal han have noget specielt foder, eller tilskud der evt kan holde det nede?
Jeg har pt intet at bruge ponyen til, og har egentligt heller ikke plads til ham, så tænker om det overhovedet er muligt at sælge en hest, der har været syg?

Håber nogen gider hjælpe med lidt råd. Da forfangenhed er HELT nyt for mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed. :(
  • #1   11. jan 2012 Glemte at skrive at det er fuldstændigt umuligt for mig at kunne fodre med frøgræs (ingen forhandler med ordentlig kvalitet i nærheden). Har kun adgang til god halm og wrap. Så fodring bliver lidt et problem.

  • #2   11. jan 2012 Gå på jordfold og foder med halm på døgntid og hø to gange om dagen, du kan langsomt trappe op på græs .

  • #3   11. jan 2012 Fri wrap er no go i fremtiden, det er i hvert fald helt sikkert.
    Forfangenhed kan udløses af stress, så mon ikke det er det der er sket når han har fået et nyt hjem.

    Hvor er det synd for dig og hesten, træls situation.


  • #4   11. jan 2012 Min shetlænder blev forfangen for 4 år siden, hvor han så kom ind og stå i boks i en uge ca.. Derefter kom han på døgnfold igen, dog med mundkurv.. Han gik med mundkurv i alle de lyse timer fra ca april til oktober, jeg har ikke oplevet symptomer på forfangenhed siden. Det har været en utrolig god løsning for mig (:

    Ponyen døde desværre i december under operation..


  • #5   11. jan 2012 Jah. Er ked af det med wrap. Har altid kørt efter fri wrap. Specielt fordi han hurtigt taber sig om vinteren.
    Må se om jeg kan skaffe hø i nærheden. Hvis det er bedre for ham end wrap?

    Mundkurv kunne være en fordel når der kommer græs på foldene. Pt er det ren mudder, så der er ikke noget problem.

    Men syntes bare jeg har lært at heste helst skal have noget at spise mindst hver 4 time, for at undgå at udvikle mavesår m.m.?


  • #6   11. jan 2012 Fod'r ikke med halm.. Jordfold og HØ!

  • #7   11. jan 2012 Halm står han i i boksen. Så det tror jeg ikke kan undgås han spiser.
    Hø vil jeg også prøve at skaffe. Men ved pt ikke hvor.


  • #8   11. jan 2012 Ude ved mig fodre vi med halm så hestens mave ikke går i stå, det er kun hvis hesten har en meget sart mave at den bliver forfangen af halm.

  • #9   11. jan 2012 Forfangenhed kan komme af mange ting. Blandt andet af stress ved f.eks at komme et nyt sted hen.

  • #10   11. jan 2012 jeg havde en kronisk forfangen pony for nogle år siden.

    og endte med aflivning efter at have haft ham hjemme flere år på jordfold og med begrænset wrap/hø. (havde før gået hos mine forældre med flere tilbagefald med forfangenhed)
    han fik igen et tilbagefald efter få kg nyhøstet hø en dag.


    jeg gav ham foder forebyggende til forgangen hest (der findes mange mærker)
    ellers er det en stivelses og sukker fatting fodring de skal have.

    jeg gav wrap, der er som regel lidt mindre sukker i end hø.
    men gav kun lige anbefalet daglig tildeling og fordelt over mange gange dagligt.


    min blev ret trist af at gå alene det meste af tiden, så hvis jeg igen får sådan en pony så bliver det aflivning, især med et drejet hovben og så dårlig at min aldrig ville kunne tåle græs igen.


    prøv at gå ind på heste-nettet og søg under røgt og pleje på forfangenhed.

    der findes så mange tråde om emnet og rigtig mange gode råd.


  • #11   11. jan 2012 Cammi - at han får det i halmen og æder det derfra gør hellere ikke noget.. Men det giver kun en vom at give hesten halm som ekstra mad... Det mætter ikke og det giver ikke næring.. smiley

    Drop wrappen så hurtigt du kan. .:)


  • #12   11. jan 2012 Uh, læste lige alle indlæg i tråden. smiley

    Det er maks 2 timer uden foder de kan tåle at stå. og 3-4 timer uden vand. smiley


  • #13   11. jan 2012 Maja - Hvorfor ialverden gik din hest også alene?

  • #14   11. jan 2012 Og sørg for når det er seson for frost, at holde øje med varme nætter.. En hest kan også blive forfangen af at det har været en meget varm nat og så skal ud og spise græs, da det er rigtig kort og det er fyldt med sukker..

    Vores gamle blev aflivet i slutten af vinteren fordi hun blev forfangen pga. én enkelt varm nat og græs dagen efter i 3 timer..


  • #15   11. jan 2012 De har forresten lige får et par måneder siden haft et kursus for smedene på Berger's Smedie om forfangenhed. Der kom en rigtig dygtigt og meget anerkendt smed fra storbritannien og underviste. Ud af alle de forfangne heste han har behandlet gennem årene er der kun 1, der ikke kom oven på igen og måtte aflives.

    Så vil faktisk anbefale dig, at ringe til dem og snakke med F.eks Henrik Berger, som var med til kurset. De fik lært ham Englænderens teknik og behandlings metoder.


  • #16   11. jan 2012 hø er nødvendigvis ikke bedre end wrap, der går lidt sukker fra i wrappen når den ensilerer.

    man kan dog dyppe høet i vand og vaske lidt af sukkeret ud.


    og ja det er rigtigt hesten ikke bør gå mere end 4 timer uden noget i maven.

    frøgræshalm indeholder nærmest ingen næring, det er halm og ikke hø. og kun godt til at give for at de ikke står uden noget på folden hele dagen eks.


    jeg vil anbefale fiberpiller hvis hesten har svært ved at holde huld og så giv hø eller wrap (en analyse kan fortælle hvad der er bedst til din hest af det du kan få fat I)



  • #17   11. jan 2012 fordi jeg har dem hjemme og den anden hest jeg havde samtidig (og stadig har) skulle altså have græs. og meget mere hø/wrap.


    derfor gik ponyen alene på sin jordfold og den anden (fik lidt senere en mere) gik lige ved siden af. så de kunne se hinanden og blev ofte lukket sammen noget tid.


    det er desværre et stort problem når man kun har en hest der er så slemt kronisk forfangen og en anden der skal have noget at spise.


    så skal man enten få sig en mere syg hest så de kan gå sammen, mundkurv var ikke en mulighed til min da han slet ikke måtte få græs.


  • #18   11. jan 2012 Med hensyn til at gå alene bliver det intet problem. Min anden skal alligevel gå på jordfold. Da han er på slankekur.

    Frøgræs har de normalt fået bare for at holde maven igang, og så wrap morgen og aften.

    Tror jeg vil kontakte min dyrlæge med hensyn til wrap og hø mængder og anbefalinger.

    Hvad har i af erfaringer med ridning af forfangen pony? Han er nemlig kun snart 4 år og igang med tilridning.


  • #19   11. jan 2012 Du kan ride den normalt, de bliver bare tit stivbenet / halte i perioden hvor deres forfangenhed er i "udbrud" smiley

  • #20   11. jan 2012 Syntes absolut kke man skal ride på en pony eller hest, hvor forfangenheden er "udbrud". Det er utroligt smertefuldt for dem.

    Vent hellere til du er sikkert på lamellerne ikke længere går fra hov væggen.


  • #21   11. jan 2012 Det var heller ikke det jeg mente - Jeg mente du ikke skal ride den når den er i "udbrud" men når den kommer ovenpå igen og er genoptrænet kan den rides normalt.

  • #22   11. jan 2012 Altså han vil selvfølgelig heller ikke blive redet før han er "rask". Men tænkte mere sådan i fremtiden.

  • #23   11. jan 2012 Netop - Du kan ride normalt på ham igen når han er ovenpå igen smiley

  • #24   11. jan 2012 Okay, så forstod jeg den bare anderledes. smiley Men ja, som jeg nævnte ovenover, så har ham Englænderen fået alle sine patienter (undtaget 1) tilbage til deres "arbejde".

  • #25   11. jan 2012 Pernille K: Har fundet en der hedder det samme. Men han boede vist meget langt fra mig af. Kommer fra Sydsjælland..

  • #26   11. jan 2012 Ja, Berger's kommer fra vestfyn. Men du kan jo altid ringe. Der var også smede fra Sjælland med på de der kursus. Måske Henrik kan anbefale nogen.

  • #27   11. jan 2012 Årh. Jah. Okay. Må prøve smiley

    Hvordan er mulighederne for salg af sådan en pony. Har nemlig ikke nogen boks til ham det sted min anden er kommet hen. Så fra han kommer hjem, kommer han til at stå alene hjemme hos mig, indtil jeg finder en løsning. hvilket jeg er ret ked af han skal.

    Glemte helt at skrive at han som foder får 400 g tm super muslie plus samt lucerne dagligt. Det burde vel ikke være det værste at fortsætte med lige nu?


  • #28   11. jan 2012 Når han er kommet oven på igen, så skal du nok få ham solgt. Men du skal gøre køber opmærksom på, at han har været forfangen.

    Ham englænderens navn er i øvrigt Jim Ferrie. Hvis det skulle have interesse.


  • #29   11. jan 2012 Okay. Det var rart at vide. Han ville nemlig være den perfekte lille børnepony. Men har desværre ikke så meget at bruge ham til.

    Okay. Og tak, jeg vil da prøve lige at finde ud af noget om det. For vil jo meget gerne have ham ovenpå igen.


  • #30   11. jan 2012 Måske skulle du finde et sted til ham som har en forfangen pony i forvejen, så de kunne gå sammen hele tiden.. Det overvejer jeg nemlig selv at finde til min pony hoppe, hun har været forfanget sidste sommer. Jeg overvejer også at sætte hende i fol, så har jeg hørt at de ikke er så modtagne for at blive det igen...

  • #31   12. jan 2012 Jah. Det er også en mulighed. Det er bare lige med at finde det sted.

  • #32   12. jan 2012 Jeg har selv en pony, som meget nemt bliver forfangen smiley

    - Når han er ude, og der er græs får han mundkurv på. Det er for at han for det første ikke spiser for meget græs, men også for at han ikke får kløver, som er noget af de værste de kan få, hvis de døjer med forfangenhed. Tag det roligt. Tror stress udløste hans forfangenhed denne gang. Men ellers rugpiller opløst i vand skulle være rigtig godt (tror vist det er det de hedder, de piller der skal stå i vand). Det råd fik vi fra dyrlægen. Så får han wrap indendørs og han har ikke rigtig døjet med det siden vi begyndte på de piller som skulle opløses i vand.

    - Han er meget meget nem til forfangenhed min pony, så det var dejligt det hjalp smiley Motion gør jo også, at de har nemmere ved IKKE at få det. Så en gå tur/løbe tur ville også hjælpe og dagligt motion. Held og lykke!! smiley


  • #33   12. jan 2012 Det er oftest tykke ponyer der får det - Men ja de piller hedder rugepiller - De skal stå i vand i 8-24 timer før de må bruges da de ellers tager alt hestens væske hvilket kan være rigtig farligt, så bare husk at lade dem stå længe nok smiley

  • #34   12. jan 2012 Godt, så blev det bekræftet at det er rugepiller, var nemlig ikke helt sikker smiley

    - Det står på "pakken" hvor lang tid de skal stå, men de skal stå i så lang tid, at de er gennemblødte, så det er mange timer. Dog hjælper det også rigtig godt! smiley


  • #35   12. jan 2012 Haii. Har lige snakket med en bekendt i dag. Så han kan komme over til hende og stå. Alle hendes heste har før været forfangne, men går nu fuld tid på græs uden problemer.
    Og så sagde hun noget med at give dem en masse æblecider eddike?

    Så nu er opstaldning heldigvis på plads. Havde også overvejet mundkurv, da han elsker at lege, og dette er lidt svært på en mudderfold.

    Motion vil han også få masser af. Specielt fordi han kommer til at skulle gå på fold med en meget legesyg plag. smiley

    Roepiller har han normalt fået. Men er stoppet på det for 14 dage siden. Men skal have snakket med hende han skal ud til om hvordan fodring vil foregår. For ved ikke så meget endnu.

    Men skal foder være helt stivelse og sukkerfrit??
    tm super muslie plus som jeg fodre med nu har et stivelsesindhold på 8,8%. Er det for meget?


  • #36   12. jan 2012 Har næsten altid fodret med roepiller og syntes det er er rigtig godt og billigt produkt, bare ret besværligt om sommeren, når de så hurtigt blir "sure"

  • #37   12. jan 2012 Ved ikke om jeg har husket at få skrevet at han på ingen måde er tyk. Han taber sig hurtigt hvis han ikke får masser af wrap. Så dette skal jeg også have fundet et forfangenheds venligt foder mod.

  • #38   12. jan 2012 Tjørnehøj mølle har et musli foder er er velegnet til ponier, som enten er nøjsomme eller har været forfangen. Det fås ved land og fritid butikkerne og DLG. Ellers er der Leisure mix, som fås ? . Der er vidst mange light musli foder produkter at vælge mellem:)

  • #39   12. jan 2012 Ahhh har lige set du fodre ham med super plus i forvejen, det er bestemt heller ikke et skidt valg. Det får min tinker også. Lucerne er også okay, bare ikke overdrevne mængder af det:)

  • #40   12. jan 2012 Han kan sagtens spise lucerne, men hvis han får rugepiller burde det ikke være nødvendigt smiley

    Du kan helt sikkert finde noget musli der er egnet til forfangende heste og ponyer smiley

    Held og lykke .


  • #41   12. jan 2012 Okay, Nej tjekkede lige indholdet af stivelse i leisure mix, og det er på 12,5% i forhold til super plus hvor der er 8,8% Så tror jeg beholder mit nuværende foder. smiley


  • #42   12. jan 2012 Okay, vidste ikke du havde fodret med det:-) Men foderskift skal man også passe rigtig meget på med! Kolik bliver meget nemt fremkaldt ved foderskift.

    - Håber alt kommer til at gå som det skal, også er det jo fedt du har fundet sådan et sted at opstalde din kære hest:-)


  • #43   12. jan 2012 Jah. Så når hans foder nu kun er i små mængder, og med rimelig lavt stivelses indhold. Er det nok bedst at blive for det. Det fungere han også bedst på. smiley

    Og tak. Jeg håber godt nok også på det bedste. smiley Og jah, super dejligt med hjælpsomme venner, der har plads. smiley


  • #44   12. jan 2012 Lyder rigtig godt!:-) Held og lykke!

  • #45   12. jan 2012 Dyrlægen var ude i dag. Og han var heldigvis ikk forfangen!! smiley
    Fik i går a vide han stod med brand varme hove, men i dag var det åbenbart kun et ben der var problemet. Så er blevet totalt fejlinformeret af hende der har ham pt. Så nu skal vi bare være opmærksomme. smiley

    Men tak for råd allesamme. smiley Nu ved jeg hvad jeg skal gøre, både for at forebygge det sker igen, men også hvis uheldet skulle være ude.

    ( -Team Fjordhest!- ) M:
    Han skal ikke tabe sig. Nærmere tage på. Bliver pt på mit eget foder, da det er det han fungere aller bedst på. Og er bedre end de fleste forfangenheds foder produkter, smiley

    De fleste sige gulerødder og æbler er rigtig skidt. Begge dele, specielt æbler, er proppet med sukker.



  • #46   13. jan 2012 Forfangene heste må under INGEN omstændigheder få æbler!!!
    Og kun en gulerod engang imellem.

    Forfangende heste kan ikke tåle sukker og der er utrolig meget sukker i æbler.


  • #47   13. jan 2012 Det er lige det jeg tænker. smiley

  • #48   13. jan 2012 altså min dyrlæge har sagt til mig at syren i æbler er med til at neotralisere det fedt som ophobes derfor skal de helst have et par æbler eller æble sider hver dag for at forebygge....så min får 2 æbler om dagen hele året....

  • #49   13. jan 2012 Jah, okay. Altså da han blev syg i septembers, fik vi også a vide han gerne måtte spise de æbler der lå på folden. (der er 2 æbletræer på folden) Men de er også frygtelig sure, og indeholder ikke voldsomt meget sukker. I forhold til de søde. smiley

  • #50   14. jan 2012 jeg syntes det lyder fint med det foder han får nu, et af de foder med laveste stivelse og sukker så behold du ham bare på det.


    roepiller er også gode til fyld hvis han virker sulten, det gav jeg også min. de feder dog ikke som sådan.
    ellers er fiberpiller altså super, især til opfedning og indeholder ingen eller minimalt med stivelse.


  • #51   14. jan 2012 Forfangenhed kan også udløses efter hov
    beskæring.OBS.


  • #52   14. jan 2012 Man skal for guds skyld ikke fodre med musli - heller ikke det de siger er til forfangne heste - der er unødig sukker i! :S

    Min har EMS og er kronisk forfangen, det blev konstateret i foråret sidste år, og jeg passer selvfølgelig meget på med hvad han får og spise. Men han fungerer som alle andre "Normale" raske heste, og man kan ikke se eller mærke på ham at han er kronisk syg i både den ene og den anden form.

    Mht om du kan sælge den - ja det kan du godt. Men prisen vil falde MEGET for den. Der er ingen der vil give ret meget for dem. Og gruppen af købere vil også være mindsket meget, da mange ikke vil have en hest med denne lidelse - da det desværre i mange tilfælde slår dem ihjel med tiden smiley

    Hvis jeg var dig, ville jeg tage mig rigtig god tid med de nye ejere, og sørge for at vælge nogle, som VED hvad de står med i hænderne, og ikke en nybegynder som ikke aner hvad forfangenhed er.


  • #53   17. jan 2012 Jeg fodre med Horselux easy, super godt :-)), billigt og nemt og dosere.

Kommentér på:
Forfangenhed. :(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce