{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Opfedning ! {{forumTopicSubject}}

Jeg giver snart op ! min hest har tabt sig rigtig meget her hen over vinteren, og jeg kan bare ikke får ham til at tage på igen . jeg har prøvet flere forskellige slags foder, og lige nu får han 1,3 kg top e, 200 g linamix og 500 g greenpower gold 3 gange om dagen, plus han får 7-8 kg hø pr dag .
Nogle gode forslag til hvad jeg kan give ham ? har prøvet med olie osv. jeg har også prøvet at lade være med at motionere ham så han ikke forbrænder noget, men ingenting hjælper det ! Hjælp mig, hvad skal jeg stille op ???!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opfedning !
  • #1   13. feb 2012 er han tjekket for div orm? Hvad med Speedy beet? det giver ikke mere energi, men er godt fedene, det virkede på min gamle pony som var svær at holde vægten på!

  • #2   13. feb 2012 Personligt har jeg brugt Majas-roepiller(opblødt) melasse, wrap allitum og olie til opfedning.. alt dette er naturligvis blandet i hans standart foder som også indeholder - Lucerne-byg, hvedklid- soya & Lucerne, samt vitaminer tilsættes separat og blandes sammen med...

  • #3   13. feb 2012 tænder er i orden og han har fået ormekur for ca 2 måneder siden

  • #4   13. feb 2012 Vi har 2 travere som altid taber sig om vinteren, vi kunne heller ikke finde noget der hjalp indtil vi gik fra hø & over til wrap, nu er de blevet rigtig pæne & se på igen smiley Men derfor er det ikke sikker at det hjælper på din smiley
    De får så også kalve fede foder, lucerne, betfor & hvede smiley


  • #5   13. feb 2012 Stephanie - er muskel værdien noget der kan ændre sig ? for om sommeren er det absolut intet problem at holde huld på ham

  • #6   13. feb 2012 wrap gør forresten igen forskel fra hø , det er afprøvet. vi er så gået tilbage til hø igen, da det er billigere og nemmere at opbevare der hvor jeg står

  • #7   13. feb 2012 vil prøve at ringe der ned imorgen og høre ad så smiley

  • #8   13. feb 2012 SM J - ringer også til doktor dyr imorgen. men lungeorm er vel ikke kun noget der er om vinteren ? det er hver vinter han taber sig og har svært ved at tage på, men om sommeren er han gerne lidt for tyk .

  • #9   13. feb 2012 SM J - af hvad jeg lige kan finde om lungeorm , siger det ikke noget om vægttab , kun luftvejs problemer , og det er der ikke noget af .

  • #10   13. feb 2012 Er den tjekket for:

    sand i tarmene?
    Bændelorm?
    mavesår?
    Tænder?

    Og har du fået taget en blodprøve for at tjekke om alle tal er som de skal være??

    Det er i hvertfald første skridt.

    Jeg havde præcis samme problem som dig, og har nu fået min hest tjekket for ovenstående, plus hun har fået lavet ny foderplan.

    Hun har fået ordnet tænder (der var ikke det store at komme efter)
    Hun er blevet behandlet for bændelorm.
    Hun havde sand i tarmene, som hun er under behandling for.
    Og hun har fået taget blodprøver hvor hendes tal med hvide blodlegmer var meget lavt. (dette er vi ret sikker på bla. skyldes en virus, samtidig med at hun blev vaccineret, og derfor reagerede på vaccinen)

    Hun er nu helbredsmæssigt i orden, og mangler kun lige de sidste tjek op blodprøver i denne uge.

    Man kan ikke altid fodre sig ud af problemerne, det er vigtigt man finder årsagen til problemet, og får det under kontrol.

    Men jeg fik samtidig lavet en opfedningsfoderplan til min hest, som indtil videre har givet rigtig positive resultater.. før kunne man se hendes ribben tydeligt, samt rygsøjlen fremstod meget tydeligt, og hofteben stak ud, og hun var helt indsunken i lysken..

    nu her 1½ månede på ny foderplan ser hun helt anderledes ud, og har taget rigtig meget på.

    Hendes foderplan ser således ud:

    1,5 kg build up mix fra brogården
    1 kg fiberpiller fra horselux
    700 g. green power gold
    500 g. linamix (startede med 3 dl. koldpresset raps olie, men er nu hoppet over på linamix)
    80 g. travo e sport.

    Og ved siden af for hun omega 3,6,9 olie.

    hun får også lige nu loppefrøskaller for det sand i tarmene og så får hun en jernkur pga. hendes manglende energi efter hun havde tabt sig sådan.

    Hun hesten har taget SÅ fint på, og har næsten for meget energi.

    Hun mangler dog stadig at tage lidt på endnu, men når hun er i huld som hun skal være trapper jeg ned på fiberpillerne, men beholder den resterende foderplan.

    jern og loppefrøskaller, får hun som kur, så når kuren er overstået, fortsætter hun heller ikke med det.

    Håber det gav lidt til inspiration smiley


  • #11   13. feb 2012 Jo og så skal det også lige siges at Hø/wrap er alfa omega!!

    Min hoppe er sat op til 15 kg hø dagligt, og det har givet rigtig meget..!!

    Så det vil jeg også anbefale du gør med din.. så er jeg sikker på der nok skal ske noget.

    og ang. ormekur, så havde min også lige fået 2 måneder før.. men det var den almindelige, og ikke den for bændelorm..


  • #12   13. feb 2012 Min hoppe er general også lidt svær at holde huld på om vinteren, men det lader til at den nye foderplan virker + 15 kg hø.

  • #13   13. feb 2012 han fik også for bendelorm for 2 måneder siden . men tak for alle de gode input , men jeg tror dog ikke at han fejler noget usædvanligt, da det er hver vinter han taber sig, og der ingen problemer er om sommeren, hvor han ikke får de store mængder græs alligevel pga dårlige folde . men tror dog at jeg vil tjekke med doktor dyr alligevel.

  • #14   13. feb 2012 Det er altid godt lige at få taget nogle blodprøver, som giver et allround tjek om hestens tal er som de skal være..

    Men ellers som skrevet har min hoppe også problemer med at holde vægten om vinteren.. men med den nye foderplan tager hun lyn hurtigt på. smiley


  • #15   13. feb 2012 Jeg ville sætte op i hø! Jeg giver gerne 15kg hø eller 20-25kg wrap pr dag, min araberhoppe har ALTID tabt sig om vinteren, nogle gange ekstremt. Folk ville spørge om jeg sultede hende, men hun æder som et svin -.-'
    Min hoppe har taget på ved at få dette hver dag 2 gange om dagen:
    1-2kg vrinsk (fuldfoder)
    500g Green Power Gold lucerne
    Blue hors mineraler (brunt flydende snask)
    1-2 dl poppet majs (indeholder salt)
    1-2 dl olie (koldpresset rapsolie)
    500g - 1kg valset byg

    og det har gjort en kæmpe forskel, men det tog ca. 1 måned smiley


  • #16   13. feb 2012 har simpelthen ikke mulighed for at give mere hø end jeg gør nu da det så vil slippe op langt før tid, og kan ikke få fat i mere .

  • #17   13. feb 2012 det er noget øv efter min mening.

  • #18   13. feb 2012 Ja , jeg synes virkelig også det er træls , men der er bare ingen der har mere i mit område

  • #19   13. feb 2012 Christine M
    Sorry, sikkert ikke noget der skal være på her, meen er du ikke fra fyn? der er flere der har wrap og hø tilsalg der.. kik DBA


  • #20   13. feb 2012 jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, om han får linamix 200 g 3 gange dagligt,. for så kan der ikke gøres mere der men det tager ufattelig lang tid for nogle at fedes op.

    døjer selv med min

    men med det linamix skal der 100 gr. linamix pr 100 kg hest. sså hvis han får de 600 gr. får han jo nok.

    men ellers kan du prøve brogårdens sixteen plus. det må ikke anbefales, men i nødstilfælde kan man gøre det, da det er fedende, men bare HUSK at give vitaminer ved siden af


  • #21   14. feb 2012 der er et eller andet med der ikke er samme vitamin indhold i, da ældre heste ikke kan udnytte eller har brug for det det hele, derfor skal de have vitaminer ved siden af, de yngre heste. bare hvad jeg har fået at vide

  • #22   14. feb 2012 Man kan altid få fat i ekstra hø..! kig i aviserne, der er stort set altid annoncer med salg af hø. Tjek nettet, Gul og gratis, DBA, heste-nettet, hestegalleri osv.. hvis du mod al forventning ikke har held der, så kør rundt til de forskellige bondemænd.. der er næsten altid nogen der kan undvære en minibig eller to.

    Så det med at man ikke har mulighed for at give ekstra hø holder ikke helt smiley


  • #23   14. feb 2012 Min hoppe på 15 år får build up mix fra brogården, og det er SUPER godt til hende! smiley

Kommentér på:
Opfedning !

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce