{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.513 visninger | Oprettet:

Skab -indsprøjtning? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er 99 % sikker på at min plag er blevet smittet med skab, for en af de heste hun står sammen med har det, og nu begynder hun at få de samme symtomer smiley

Så hun skal jo behandles for det, og den anden hest der oss har det, har fået sådan en indsprøjtning af dyrlægen, og det skal den så have 2 gange mere.

Hende der ejer den hest, har en mor som er dyrlæge (ikke hestedyrlæge). Så hun kan købe indsprøjtningen selv, og de stikker så selv deres hest de 2 andre gange.
De har tilbudt at stikke min oss, og så skal jeg kun betale for det indsprøjtningen koster.

Men ved ikke rigtig om jeg "tør" smiley For hun har jo ikke prøvet at give en hest denne indsprøjtning før osv..
Så ved ikke rigtig om jeg bare skal få fat i en hestedyrlæge i stedet.

Hva sys i? og hvad havde i gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skab -indsprøjtning?
  • #1   25. feb 2012 En "hestedyrlæge" er tit bare alm. dyrlæge uddannet, men har så område inden for heste. En alm. dyrlæge lærer også at behandle heste. Så det kan du sagtens smiley

  • #3   25. feb 2012 Okey smiley

    Så får jeg bare hende til at gøre det.


    V.H. Gypsy Horses *: ja, sys oss jeg har hørt lidt skræmmehistorier..


  • #4   25. feb 2012 Som sagt er en hestedyrlæge en almindelig dyrlæge med speciale i heste... Pelle har oss fået sådan en og den skal bare ind i halsmusklen og det er det... smiley Den koster ca 400 kr. smiley

  • #5   25. feb 2012 Godt at høre smiley Nu er jeg mere rolig, hehe

  • #7   26. feb 2012 DU SKAL have en dyrlæge til at gøre det.. den kan slå en hest ihjel hvis den bliver givet forkert.. den er IKKE godkendt til heste kun køer.. min dyrlæge har fortalt om en en friser der døde på stedet da den fik den, den er virkelig ikke at spøge med nogen heste tåler den ikke.

  • #8   26. feb 2012 Uh, det lyder skræmmende! smiley

    Men hun har fået den her til morgen, og det gik fint, så hun er heldigvis ikke en af dem der ikke kan tåle dem.
    Eller kan det godt komme senere, eller næste gang de får den?

    Bliver helt nervøs nu..


  • #9   26. feb 2012 jeg ville vente lidt med at sprøjte mod skab . til senere forår . vi var ved at miste to heste i sidste weekend pga det . da hvis de har orm bliver alle vækket til live på en gang og de kan blive rigtig dårlige af det . vores fik ødemer på hals bringe og under mave plus de havde 41 i feber og på vej til at gå i chok af det . den ene hest var tarmene stoppet med at arbejde og måtte ha tømt mave sækken osv . det har taget en hel uge før de kunne bevæge deres ben korekt ,de lignede to der havde fået virus på balancen kunne ikke vende sig/bakke osv .de slæbte benene hen af gulvet når de gik, og meget lamgsomt. så tænk lidt over der , hellere vaske hesten i sebacil en gang i ugen til det er væk og brug parafin oile med svovl..

  • #10   26. feb 2012 Puha nej da! smiley

    Hun har jo fået sprøjten i dag..

    Hvor lang tid gik der fra dine fik sprøjten, til de fik det dårligt osv?

    Tror bare jeg vasker hende fremover! For selvom det går fint med sprøjten den her gang (håber jeg da), kan det vel sagtens gå galt næste gange eller?


  • #11   26. feb 2012 chancen for den får det dårligt er altså ikk så stor smiley
    vores dyrlæge havde fuld tiltro til at vi gav den selv...


  • #12   26. feb 2012 Jeg ville til enhver tid få en uddannet heste dyrlæge til at behandle, hvis det var min hest, jeg ønsker ikke at gamble med min hests liv og helbred blot for at spare lidt penge, men det er så bare mig.

    Man skal bestemt ikke tage let på den skab sprøjte, som nævnt tidligere længere oppe, så er den ikke godkendt til heste, og flere heste er døde af den, enten med det samme, eller efter et par dage, og vi ved alle, hvor sarte heste egentligt er, i forhold til feks, køer som det er beregnet til.

    Undersøg til bunds OM det er Skab, ved hjælp af hudskrab, blodprøver og en biopsi, og hvis det er Skab, så behandl det korrekt, istedet for bare at prøve alt muligt forskelligt og behandle i blinde

    Mvh. Karina


  • #13   26. feb 2012 Okey, ja så må hun jo have den 2. sprøjte oss, nu når hun er påbegyndt behandling.
    Sys nu heller ikke det så ud som om, at hun ikke kunne tåle den, men det er jeg vel først helt sikker på om et par dage..


  • #14   27. feb 2012 der gik ca to døgn din hest bliver jo ikke syg af den hvis den ikke har orm det var fordi vores var fyldt med orm til trods for at vi 3-4 mdr inden gav ormekur.. de kan selvfølgelig være allergiske. har din dyrlæge bevist det er skab?

  • #15   27. feb 2012 Den hest hun står sammen med har fået bevist at den har skab (det er rigtig slemt på den). De fik dyrlægen til at tage en skrabe-test på den, og det var skab. Donna (min hest), står meget sammen med den hest ude på folden, hvor de står og gnubber hinanden osv.. og hun er begyndt at få de samme slags sår/pelstab og klør sig helt vildt..
    Vi er derfor ret sikker på at det er skab.
    Da dyrlægen var ude at kigge på den anden hest, gav han den bare sprøjten med det samme, uden han havde resultatet fra testen. Virkede som om han tog lidt let på det? og han fortalte heller ikke noget om at nogen heste måske ikke kan tåle den osv.. Lidt underligt...

    Men holder lige øje med om hun får feber osv i løbet af de næste par dage..

    Har lige et andet spørgsmål:

    Nu når skab åbenbart smitter ret meget, burde de heste der har det så ikk gå på en mark for sig selv indtil de ikke har det mere?

    For den hest der har smittet min, har jo bare gået på fold sammen med alle de andre + min, for i starten vidste de ikke det var skab, men nu når de ved det og de ved at det smitte (er min jo bevis på), så vil det da være ret træls hvis alle hestene på gården pludselig har det..


  • #16   27. feb 2012 men jeg vil egentlig gerne lige hører hvor den har skab henne?

  • #17   27. feb 2012 Hun har lidt i hovedet, på halsen og lidt i nærheden af krydset.. Det er ikke så slemt på hende (endnu).. Men hun klør sig ret meget, og det er blevet værre og værre.. Og i løbet af sidste uge blev hun oss mere og mere tyndhåret i panden.. Så håber at det ikke bliver værre nu hvor hun er i gang med behandlingen..

    Den anden har det ret mange steder, og har store sår på grund af det.. i starten da det endnu ikke var blevet undersøgt, havde den fx nogen mærkelige sår inde på indersiden af sine bagben, og den tabte en del pels på undersiden af halsen.

    De mente det måske bare var fordi de havde været oppe at toppes ude på folden (der var lige kommet to nye heste til gården).
    Men jeg sys nu ikke det lignede bidsår m.m.. sagde jeg oss til dem. De havde så en teori om at det kunne være den hårde frost der gjorde det, så de gav den dækken på, for at se om det hjalp? Men gjorde det ikke..
    Endelig fik de fat i en dyrlæge, som så med det samme mente det var skab og gav den en sprøjte, og tog en test på den. Testen viste så oss at det var skab.
    Den ser efterhånden frygtelig ud, fordi den har gået med det så længe, og har tabt pelsen flere steder..
    Den skal have 2. sprøjte på fredag, som de selv giver den.


  • #18   27. feb 2012 Skab er kun på benene, siderne og bugen.. det breder sig ikk til ryggen og hovedet.,..

  • #19   27. feb 2012 En hest kan være ramt på hele kroppen.. men synes du skal få det undersøgt for det kan jo også være svamp men ja når den har gået sammen med den anden hest er det jo nok desværre skab smiley

  • #20   27. feb 2012 jeg har fået at vide at en hest kan IKK være ramt på hele kroppen. det står der oss herinde på nettet at det kan den ikk

  • #21   27. feb 2012 Hmm okey.. Men den hest der har det mange steder, og oss i hovedet, har jo fået det undersøgt og det er skab. Det er jo blevet testet, og går da ud fra at dyrlægen har styr på hvad han laver.

    Min har det heller ikke på ryggen, ved godt jeg skrev krydset, men det er der hvor den har hvivler (ka ikke huske hvad det hedder) på begge sider..

    Men sys da det lyder lidt underligt, hvis en hest ikke kan blive ramt på hele kroppen, hvis det nu er rigtig slemt. For det er jo en slags mider.


  • #22   27. feb 2012 Men nu spørger jeg lige igen:

    Skal en hest der har skab stå på en fold for sig selv, så den ikke smitter andre heste?


  • #23   27. feb 2012 ja den skal

  • #24   27. feb 2012 (link fjernet)

    Der står heri: kun sjældent breder skab sig fra ben til bug og siderne..


  • #25   27. feb 2012 Okey, tænkte jeg nok.

    Men hende der har hesten som er ret slemt ramt, synes ikke hendes hest skal gå på en fold for sig selv osv.. Men tænker bare at den jo kan risikere at smitte alle de andre heste inden den bliver rask.
    For den har jo fået smittet min, og det bliver vel oss svært for min at blive rask, hvis den går og gnubber med den anden hele tiden?

    Ved bare ikke hvordan jeg skal få hende til at indse det?


  • #26   27. feb 2012 hmm.. jamen ja.. jeres ku jo gå på fold sammen men som du selv siger kan der gå længere tid for din at blive rask

  • #27   27. feb 2012 ja, læste jeg oss lige.. Men min er jo oss en plag, som åbenbart har større chance for at få det på bug og sider. Og hun har lidt på siderne. Tror faktisk oss hun har lidt ved kodeledet, men er svært at se ordentlig, da hun ikke gider stå stille osv.. -hun havde ikke været i hånd før jeg fik hende, så derfor er hun kun lige ved at lære at stå pænt og få løftet hove m.m.

  • #28   27. feb 2012 jah oki... jah men håber i hvert fald det går over. men føl og plage har oss større chance for at få lus, som det jo oss kan være, end store heste har..

  • #29   27. feb 2012 Ja, håber det hjælper smiley

    Ellers må jeg jo få dyrlægen ud og tage en test, de kan vel oss se hvis det er lus eller noget helt andet


  • #30   27. feb 2012 helt sikkert.. smiley hehe... held og lykke med det

  • #31   27. feb 2012 Tak smiley

  • #32   28. feb 2012 En hest kan få Skab over hele kroppen, men det rammer oftest benene

  • #33   28. feb 2012 hvorfor siger diverse dyrlægesider så noget andet Karina?! Hesteskab er ikk det samme som ræve- og hundeskab.. derfor rammer det kun hesten på benene, siderne og bugen... Ræveskab og hundeskab derimod rammer over hele kroppen men det kan ikk smitte til heste

  • #34   28. feb 2012 Ved godt at det står på dyrlægesiderne inde på nettet... Men den hest der har smittet min, har det altså oss i hovedet, men det er startet på dens ben, og så har det spredt sig, fordi den har haft det rigtig længe..

    Så tja.. der kan vel være undtagelser


  • #35   29. feb 2012 Enig med mette K og et par andre herinde, lige denne sprøjte ville jeg heller ikke have andre end dyrlægen til at give, snakkede med en der havde mistet sin Tinker på denne sprøjte : (
    personligt ville jeg ikke turde løbe denne risiko, det har jeg mine heste for kære til : )





  • #36   29. feb 2012 Hende der gav den er oss en dyrlæge, bare ikke med speciale i heste..

    Det gik heldigvis fint, men hun skal jo have en til i næste uge, og ved ikke om jeg tøt tage chancen igen, nu når jeg har læst hvor galt det kan gå..

    Ved godt at hun skal have den 2. sprøjte oss, for at det skal virke. Men måske skulle jeg få en hestedyrlæge ude den her gang..


  • #37   29. feb 2012 Hov, undskylder lige mine tastefejl. smiley

  • #38   29. feb 2012 jeg har oss rimelig godt styr på det med skab for jeg har selv haft heste med skab... det er tit de kalder hårsækmider for skab fordi heste "ikk kan få" hårsækmider... og det er egentlig meget hen af det samme som skab men ikk 100% det samme

  • #39   29. feb 2012 Trine Aa F
    Jeg har "forsket" i Skab i mere end 5 år, og jeg hardesværre set heste med Skab, fra alt til kun i hovskæg, til komplet inficerede "elefant ben", fuld krops smittet, til kun hoved og ører osv.
    Korrekt så rammer det oftest og normalt kun ben, men alt kan lade sig gøre...... desværre.
    Det er et meget svært emne, og da der ikke er så mange fagfolk og forskere der interesserer sig i denne sygdom, så kan det være svært at finde noget læsestof man kan bruge til noget.
    Men jeg har været involverede i rigtig mange syge heste, hvoraf nogle har været så syge, at man desværre har været nødt til at aflive dem i sidste ende, fordi man ikke tog sygdommen seriøst, men man enten gav op og lod stå til, eller fordi man bare behandlede i blinde med forskellige midler, alt imens Skabs miderne bare fik mere og mere fat.


Kommentér på:
Skab -indsprøjtning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce