{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

farve genetik {{forumTopicSubject}}

ja der er jo kun små 33 dage til min hoppe har termin. og jeg venter jo i spænding. men tænker da også en del over hvad farve den lille.
mor er rød og far er sort. så jeg regner jo med at det bliver en af de to farver.

jeg ved udover der at mormor er sort og morfar er brun.

plus så er der det med aftegn, min hoppe har blis, 4 hvide høje sokker og en relativ stor hvid plet under maven som er vokset med alderen.

hvor stor er sandsynligheden for hun giver det videre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  farve genetik
  • #1   27. feb 2012 Føllet kan kun blive rødt hvis hingsten er bærer af rød "under" sin sorte farve. Ellers vil hingstens gener for sort dominere over de røde fra hoppen. - men når morfar er brun vil der være en chance for at føllet kan blive brunt - hvis ellers mor har arvet et gen for brun fra sin far.
    Aftegningerne kunne godt lyde som minimal broget og så burde der vel være 50% chance for at hun giver dem videre.


  • #2   27. feb 2012 nu ved jeg at farman til følle har lavet røde, sorte og brune afkom,
    og mor har lavet et rødt afkom med en mørkebrun hingst.

    men så bliver afkommet nok rødt, men det gør mig nu heller ikke noget.

    så er det bare så spændende med aftegne.


  • #3   27. feb 2012 Hvis hingsten har lavet både sorte(og brune) og røde, så er der 50 % for hhv. rød og sort da hingsten så er bærer af rød. Dvs. han har ét gen for rød og ét gen for sort og der er lige stor chance for at han giver det ene eller andet videre. Hoppen kan kun give rød videre da røde heste har to gener for rød.

    Brun er kun synlig på sort frundfarve, så hvis hingsten giver sort kan hoppen evt. (hvis hun har fået det fra sin far) give et brunt gen til følle, som så bliver brun smiley


  • #4   28. feb 2012 der er en hjemmeside der kun er og farveavl jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder men jeg skal nok prøve og finde den

Kommentér på:
farve genetik

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce