{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

HJÆLP!!! Ryttertilvænning {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften lyder, jeg er i gang med ryttertilvænningen af min 3 års vallak Charlatan, har sammenlagt været oppe at ligge på ham 4 gange, men nu er der så bare det at for hver gang jeg kommer op at ligge jo flere numre finder han på, det er specielt opstigningen jeg har problemer med, når først jeg ligger der er der ingen problemer og hende jeg har til at hjælpe kan sagtens trække rundt med ham hvor han går helt afslappet. Men under selve opstigningen er han simpelthen bare så fræk og han viser ingen respekt over for hende der holder ham, men hvis vi så bytter så står han helt stille og hun kan stå og hænge sig i sadlen og rykke i den, bare jeg står og snakker med ham. Han er utroligt lydig overfor mig og han reagere med det samme når jeg laver gå, stop og stå øvelser med ham (kan gå væk fra ham hvor han bliver stående der hvor jeg har bedt ham stå og han kommer når jeg siger han må komme). Men nu er det jo bare sådan at jeg enormt gerne ville være den første til at komme op og sidde på ham, og ville være meget ked af at skulle overlade den opgave til en anden, men hvad gør jeg lige når han simpelthen bare ikke vil stå stille når jeg skal op når det er en anden der holder ham og når han slet ikke respektere hende, han skaber sig helt åndsvagt når det er en anden der holder ham, bakker frem og tilbage, skyder skulderen, skraber med forbenene og sparker med det ene bagben? :S

Skal lige siges at han aldrig har haft en dårlig oplevelse med det og at jeg stiger meget forsigtigt op og ned. Har været meget forsigtig med ham og har taget det meget stille og roligt synes jeg selv, da han er en lidt sensitiv hest. Sidste gang vi trænede det, var han simpelthen bare så dygtig, var oppe to gange fra begge sider og kunne stige op ved hjælp af stigbøjlerne, men det kunne jeg da godt glemme i dag, overvejer lidt om det måske bare er drengestreger han har gang i og at han måske lige havde lidt for meget selvtillid i dag?

Hvad tror i det kan være og hvad ville i gøre i en situation som denne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!!! Ryttertilvænning
  • #1   14. mar 2012 Jeg ville nok lade hjælperen træne lidt af det du kan fra jorden med ham, med stop gå sådan at han også får respekt for hende!

    Jeg er så heldig at min 3års står helt stille mens jeg hopper op fra skammel selvom jeg er helt alene - har ellers ikke haft trænet så meget i det...


  • #3   14. mar 2012 Ja tror også bare vi skal prøve igen og så må vi se om han er lige så fræk næste gang. Har lidt svært ved at få hende til at træne med ham, da vi ikke har hest stående samme sted og da hun ligger og køre ekstra for at hjælpe mig.
    Men ville da godt nok ønske han kunne stå stille, der er bare ikke noget værre end en hest der går rundt mens man stiger op!

    Camilla: Er det ikke lidt risikabelt at gøre det selv, når du ikke har en fra jorden der kan holde hesten hvis den skulle gå i panik? Det ville jeg i hvert fald ikke turde til at starte med?


  • #4   14. mar 2012 Min er meget rolig så der kan jeg sagtens selv:-) Havde en til at holde de første 10gange vil jeg tro:-) Har været igang siden feb.

    Vil heller ikke anbefale at du skal gøre det alene, min er styrbar i skridt og trav... Mens jeg lå ind over hende og de første gange jeg var helt oppe var jeg heller ikke alene - det ville jeg ikke turde!



  • #5   14. mar 2012 men syntes du skal lade din hjælper træne jordøvelser så din hest får respekt for hende så den forstår den skal stå stille når hun siger det:-) Min hjælper havde trænet med min alene inden vi gik igang med at ligge ind over hende...

  • #6   14. mar 2012 de dage hun hjælper dig kan hun så ikke gå et par omgange med din hest og træne lidt fra jorden inden i går igang? Det var sådan vi gjorde - hun havde heller ikke tid at komme og træne andre dage alene..

  • #7   14. mar 2012 Nå okay, det var godt, for kan da blive helt farligt hvis man prøver på at gøre det hele selv.
    Ja tror også vi skal starte ud med noget træning fra jorden, inden vi prøver at lægge mig op og så må vi se om det hjælper. For dur jo ikke at det kun er mig han har respekt for!


  • #8   14. mar 2012 da min havde haft pause, startede vi også "forfra" altså - med lieg at vænne hende til vægten..
    Og vi gjorde det at jeg longerede osv, hende der skulle holde Sofie(min hest) imens jeg stod op, gik så lidt med hende og øvede gå, stop og stands øvelserne - så hun(min underviser) tog magten fra jorden og derofr havde kontrol!

    Derudover skal det siges, at jeg har købt min hest af min undervisers svigermor - min underviser har derfor haft Sofie fra hun var få måneder - og det kan selvfølgelig sagtens være derfor at der ikke skal mere til!


  • #9   14. mar 2012 Nu siger du, at du netop er meget forsigtig, dette ville jeg nok sige undlad at være det. du kan træne uden hjælper, at du skal kunne hoppe rundt om hesten, med en paraply over hoved " måske lige lidt vildt" Men forstå mig ret, jo mere forsigtig du er, jo mere lader både du og hesten op til at der skal sprænge en bombe, det fint at man buldre rundt om hesten under træning, man er kluntet og rør den på krydset osv, så vænner den sig til det med det samme, og så slipper du får den får et chok. jeg er til man hærder den med det samme, og fra jorden, og så tager man tingene med op.

    Et rigtig godt trick træn hesten i at stå mens du går hele vejen rundt om den, så du udenfor synsfeltet. Og brug altid samme ord. Og ja giv godbidder når den står pænt.

    gentag ros og godbid, går hesten så start forfra gentag ros godbid. Måske det tager en time måske flere dage, men det giver rigtig meget i den sidste ende.

    Rigtig god træning.


  • #10   14. mar 2012 Det var nu heller ikke på den måde forsigtig jeg mente, har da lavet alle mulige øvelser med ham, både med en masse høje lyde fx stigeremme der klasker mod sadlen, hvilket han ikke længere reagere på, har også stået og svunget longesnoren over krydset på ham, hvilket han også tager helt cool, er mere forsigtig på den måde at jeg tager en ting af gangen med ham og når han er fortrolig med det, så går jeg videre til næste trin og så er jeg hele tiden opmærksom på at han ikke får en dårlig oplevelse.

    Jeg bruger ikke godbidder, dem får han kun i boksen, da jeg ikke er interesseret i en hest der bliver aggressiv, tigger eller får andre dårlige vaner (har før set en pony der begyndte at bide, ligge øre og sparke ud efter en hvis den ikke fik en godbid), så mad og godbidder høre til i boksen, da man også kan være uheldig og få lært hesten noget forkert med dem.
    Han reagere også rigtig fint på stemmen og mit kropssprog og bruger kun enkelte kommandoer overfor ham og han forstår dem alle når det er mig der bruger dem. Kan sagtens gå rundt om ham og kan rører ham alle steder. Men ja bruger som sagt mit kropssprog rigtig meget til at vise ham vejen, det er jo også det de gør overfor hinanden i naturen. Har også været på tur med ham alene flere gange og her er han også rigtig cool, han er vandt til hunde, trafik, havet, traktorer osv. han følger mig bare hvor end jeg går hen.


  • #11   15. mar 2012 smiley Nu har min været på det sted du siger, pga forkert brug af godbidder, men det er faktisk til at pille af, og bruger dem når man skal er det et super hjælpemiddel, og heste forstår jo ikke et klap på halsen som ros, så syntes det synd du afskriver dig dem som hjælp fordi du har set andre misbruge det.

    Har hørt det før, og nej fordi en misbruger pisken eller bidet bruger jeg det altså stadig. Og ja jeg har brugt lidt træning på at vænne min af med at tigge, men det altså ikke så galt som folk gør det til, det som alt andet, opdragelse.
    Men jo helt op til dig.

    Ok så misforstod jeg din forsigtighed. Så virker det til dit fokus område er, hesten skal kunne stå når du ikke er foran. for han er tryg når du går foran, og er foran. Det skal du så vende til evt. ved din stemme at selv om du bagved ham eller andre steder, skal han stadig stå stille.
    God træning.


  • #12   16. mar 2012 Synes lige i skulle have en lille opdatering, fik min træner til at hjælpe, det er også hende der skal tilride ham så snart han er ryttervant.

    I dag kom jeg så endelig helt op og side og han tog det bare så pænt, så fik både et par runder i skridt og trav i longen og helt uden banditstreger, er så stolt af ham! smiley


Kommentér på:
HJÆLP!!! Ryttertilvænning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce