{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.687 visninger | Oprettet:

Alrid! {{forumTopicSubject}}

Hej islænder ryttere!
Jeg har lavet dette oplæg i forbindelse med Alrid stævnet i Tvistur - og fremtidige Alrid stævner. Oplægget har det formål at samle information, viden og erfaringer. Der er altså plads til alle og ikke kun de ryttere som selv skal starte.

Stævnet!
Stævnet bliver afholdt den 28. og 29. april i Tvistur og følgende klasser bliver udstedt: AL1, AL2, AL3, AL4

Start!
Jeg har selv meldt til AL3, og startede sidste år en AL4 i Nøkkvi.
Lige pt ved jeg ikke om jeg tager en veninde med eller om jeg bare bliver kørt af ham den gamle, fakta er hvert tilfald at jeg skal overnatte der oppe, om det så bliver i traileren jeg overnatter må tiden vise. Men til jer der kommer, syntes jeg at vi måske skulle arrangere noget hygge lørdag aften, så vi får noget socialt og sammenhold ind over smiley ?

Forberedelse!
Som de fleste, der har startet Alrid, nok ved kræver det noget forberedelse til Alrid, eftersom der er så mange dicipliner;
Lydighed, hurtighed, distance, tærren og gangart.
- Kondition, puls, koordination osv. skal være på plads, men hvordan forbereder i jer bedst?

Min Træning!
Jeg rider 6 gange om ugen, hvor jeg cirka 4 ud af de gange rider koncentreret dressur, samt til sidste tölter (lydighed og gangart)
Derudover er jeg så heldig at jeg bor et sted hvor der er rig mulighed for at ride forskellige ture og jeg rider helst en tur på minimum 8 km. Under turen sørger jeg for at tempoet varierer, så jeg bruger både skridt, trav, galop og tölt, desuden bruger jeg også min turridning på at vurderer hvordan hestens puls reagerer; altså hvor meget bør jeg gøre af den pågældende gangart og hvor længe.
Cirka hver anden uge springer jeg så. Dette er nok den træning der halter mest... primært fordi jeg ikke ejer særligt mange spring og måske også fordi jeg er lidt for doven til at sætte en springbane op :b Dette har jeg dog tænkt mig at forbedre en smule ved at betale for nogle tærrenkurser.

Spørgsmål!
Jeg er tidligere dressurrytter og har derfor ikke alt for meget forstand på gangartsklasser, derfor vil jeg gerne have nogle råd og tricks til en god tur !?
Tempo, hestens holdning, rytterens indvirken, hvad kigger dommerne primært, hvad "tænder" dommerne ? smiley

Jeg håber at i vil dele ud af jeres viden og selv have lyst til at tage imod viden!

- Christina D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alrid!
  • #1   23. mar 2012 Hvor ligger Tvistur ? smiley

  • #2   23. mar 2012 Det er ikke langt fra ålborg smiley

  • #4   24. mar 2012 er stævnet åben?:DD

  • #5   25. mar 2012 Hvis du mener om tilmeldingen er åben, så ja smiley
    Hvis du mener om du ikke behøver at have rytterlicens, så jo det behøver du smiley


  • #6   26. mar 2012 okay tak, har fundet det inde på sporti og syns det er ret dyrt:D

  • #7   26. mar 2012 Det er ret dyrt ja, men vil gerne deltage til stævnet i Nøkkvi hvor der afholdes DM, så er nødsaget til at træne smiley

    Er der slet ikke nogen der har nogle input i forhold til hvorfor oplægget blev lavet? smiley


  • #8   14. apr 2012 Jeg skal også starte tvistur alrid stævnet..:D Det kan være vi ses..!

    Jeg skal starte AL4 og rider en del ture og øver rigtig meget springningen lige nu..:) Han er bedst i traven så vi øver meget lydighed og sørger for at vi kan få lidt point der. Der ud over øver jeg meget temposkift i tølt og overgange til og fra de forskellige gangarter også i tølt..:)

    Lidt om hvad jeg laver med ham op til stævnet..:D

    P. S. skal også starte DM i nøkkvi til september..:)


  • #9   15. apr 2012 Lyder godt Santa! Det ville være fedt hvis vi mødtes, for tager højst sandsynligt ikke afsted med nogen denne gang, så det bliver bare mig, merkur og min hestetrailer og kender bare nada mennesker da jeg er ny i islænderverdenen :b hehe.

    Hvor bor du henne? For vi er jo nogle ryttere der træner en del i forhold til distance hvor jeg bor smiley

    Skal også selv afsted til september smiley


  • #10   15. apr 2012 Super det lyder fedt, vi må lige finde hinanden..:)

    Jeg bor i herning..;-) Der er ikke vildt gode muligheder for lange ture og gode træningsområder men vi nøjes med det vi har..;-D


  • #11   15. apr 2012 Åh det var synd, hvis du boede tættere på kunne du komme med os, eftersom vi har mange tur muligheder og tit rider ture på over 13 km. smiley

  • #12   15. apr 2012 hvilken gangartsklasse skal du ride har ikke forstand på alrid, men rider tit gangartsklasser på min så det har jeg ret meget forstand på men primært er rækkefælgen: takt, tempo, form, bæring osv. tølt: 1 takt (den må ikke være pas eller trav agtig i takten husk tølt er 4 taktet 2 tempoet: i arbejdtølten skal dden tølte langsomt men må ikke se sløv ud eller gå i skridt eller hvad de nu kan finde på, i øgningerne vil de stadig gerne se en blød hest som er nem og lydig og du ikke skal sidde og slidde for meget i, i fri tølt forventer de at se et kæmpe tempo og trækker rigtig meget ned hvis den ruller meget i hjørnerne. I trav skal den være energisk og må ikke gå under eller over og hvis du ikke kan sidde stille i sadelen i nedesidningen vil jeg råde dig til at ride letridning, hvilket ikke trækker ned medmindre du er på forkert diagonal. i skridt lægger de også meget vægt på formen og i alle gangarter må den selvfølgelig ikke være for urolig med hovedet så formen skal være i orden her vil de igen gerne se en enerisk hest hvor bevægelserne går igennem hele kroppen men den må jo selvfølgelig ikke ile. ileri og form trækker mest ned. I galoppen betyder tempoet ikke så meget hvis den går pænesti middel tempo men de fleste sætter godt fut på fordi det bare ser pænere ud. De trækker meget ned på hvis du flyver en halv meter op i luften hver gang hesten sætter af så prøv så vidt muligt ikke at spænde op i sædet slap af og sæt dig ned og sæt hesten i dens hurtigeste tempo du kan hvor han stadig springer godt op så takt, tempo form, bæring osv det minder nok lidt om dressur bare her er du jo på ovalbane og du selv bestemmer tempoet sådan overordnet undtagen i tølten. Jeg må også huske at sige at hvis hesten kommer udenfor ovalbanen med alle fire bliver du disket! og din pisk må højest være 1,20 og du må højest have 250 grams klokker på hovene. så skal du huske t udfylde denne:
    (link fjernet)
    og det var sådan set det


  • #13   15. apr 2012 undskyld mit lange indlæg vil bare hjælpe mest muligt hvis du ikke gider at læse det så bare husk takt tempo form bæring og at hvis de ikke er i orden trækker det rigtig rigtig meget ned. Jeg tænker også meget på at ride alrid på min han er i super topform og kunne trave herfra og til månen. Hvordan startede i op og hvor meget trænede i op til jeres første stævne? Jeg skal vidst bare lige have ham til at springe over små åer i stedet for at at være bange for dem, men hvor svær er den allerletteste klasse og hvor højt springer man og hvor meget kræver de i dresuren i den letteste og hvor lang er både ruten man skal ride i tæren og hvor langt løber man til kapløbet og hvor meget bremselængde har man bagefter?

  • #14   15. apr 2012 Har faktisk lige læst dit indlæg, og det var en utrolig god besvarelse, som jeg vil støtte mig til for eftertiden. Tusinde tak fordi du tog dig til at skrive det.
    Jeg træende selvfølgelig indenfor alle diciplinerne og lavede skema for hver uge, så han ikke fik for meget af det ene eller andet.. Springning bør jo helst være en gang om ugen, mens distance og dressur (herunder lagde jeg også gangarts træning) bør trænes mere
    Hvad angår distance skal man jo arbejde sig op af, kilometerne og intervallerne i de forskellige gangarter skal jo stige taktmæssigt med hestens kondition. Desuden forsøgte jeg at være opmærksom på hans puls; hvorda n reagerede den i de forskellige gangarter, hvordan kommer han bedst ned i puls og hvordan kommer han for hurtigt op i puls.
    Jeg startede intensiv træning nogle måneder før, men havde selvfølgelig redet ham fast forinden den intenstive træning. Det var også nemmere at tage de helt lange ture, fordi jeg havde min veninde med på hendes islænder, og hun trænede efter dem samme aalrid ;).
    Jeg kan kun anbefale alrid, og dets flere der begynder, dets bedre!

    Hvad angår spørgsmål til klasserne, vil jeg henvise dig til www.alrid.dk, de besvarer ALLE dine spørgsmål smiley


  • #15   24. apr 2012 jamen så kunne vi jo hjælpe hinanden det var dejligt hvad for nogle islænderklasser skal du ride?

Kommentér på:
Alrid!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce