{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.027 visninger | Oprettet:

Ændring af CR2 Filer? {{forumTopicSubject}}

Hej - Jeg har fået rodet mig ud i noget værre skidt ang. filtype af mine billeder, og har hårdt brug for assistance!

Jeg er åbenbart kommet til at tage billederne som CR2 filer og dette understøtter windows ikke.
Jeg har fundet et program til at ændre dem, men der kan jeg kun tage ÉT billed af gangen og derudover så ændre det sig fra en størrelse 16 MB til kun 1,2.
Det synes jeg umiddelbart er en vildt stor forskel og jeg kan ikke lade være med at tænke at det må få betydning hvis billederne f.eks. skal fremkaldes?

Mange af billederne er fra en barnedåb, hvor der skal laves en ekstra gave i form af store billeder til forældrene, så derfor skal kvaliteten ikke mindskes.

Håber der sidder nogle derude som kan hjælpe mig lidt, for føler mig godt nok lost :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring af CR2 Filer?
  • #1   26. mar 2012 Jeg bruger Irfanview, men det kan også kun et enkelt ad gangen. Min mor har sådan et program når hun lægger billederne over, så kan hun vælge at den skal lave alle om til JPG, så ligger de bare dobbelt i mappen, men så har man begge filtyper, kan bare ikke lige huske hvad den hedder smiley

  • #2   27. mar 2012 Har du photoshop elements? eller en af de andre typer Photoshop? Hvis ikke, så kan du hente en gratis prøveversion på adobe.dk under downloads.

    I Photoshop Elements, kan du gå ind under "file" og vælge "Proces multiple files"

    Her vælger du så den mappe, som CR2 filerne ligger i og derefter finder du et sted, hvor du gerne vil have JPEG filerne hen.

    Du springer "Rename file" og "Resize file" over (= Der skal ikke være hak ud for disse to muligheder)

    Sæt hak ud for "Convert files to" og vælg "JPEG Max Quality".

    Sørg for at du ikke har valgt noget i de næste felter (Med mindre du ønsker disse ændringer på dine billeder)

    Tryk OK og herefter laver programmet en JPEG kopi af billederne til den mappe, du har valgt ;o)

    Du kan nu se billederne og hvad numre de har. Jeg vil så anbefale, at du bruger photoshop elements til at redigere CR2 filerne i, da det giver dig større mulighed for at rette lys og farver. Når du åbner CR2 filerne bliver de først åbnet i RAW-converteren, hvor du har mulighed for at rykke på nogle "skydere" Når du har tilpasset alle billederne, skal du markere, dem som du vil åbne - ellers åbner den kun det sidste billede du har kigget på ;o)
    I selve photoshop editoren, kan du redigere yderligere på billederne, hvis du har lyst eller gemme resultatet i det format, du har lyst til (Feks JPEG, så du kan skrive det ud eller vise det på andre computere ;o))

    (",)





  • #3   27. mar 2012 Mange tak, det må jeg hjem og eksperimentere lidt med smiley

  • #4   27. mar 2012 Det er også Elements min mor bruger smiley

Kommentér på:
Ændring af CR2 Filer?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce