{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.448 visninger | Oprettet:

Muskelfattig hest {{forumTopicSubject}}

Min mor har fået halvpart på en supersød rundkørsel.

Hesten, Chanel, har en rigtig kedelig fortid som har gjort hende stiv over alt, de få muskler hun har er spændte som en knytnæve, hun har meget alvorlig gjordkrampe og er en lidt stresset type. Hun er lidt "autistisk", dvs. ændringer i rutiner har hun svært ved at forholde sig til og kan stå og panikke på stedet, hvor hun bare står og tripper.

Hun er en kanonsød type, gør ALT hvad man beder hende om, uanset hvilken tone det bliver i. Hun har elendige gangarter.

Min mor rider hende 1 - 2 gange om ugen, og jeg underviser hende i remonte så godt jeg nu kan. En af dagene så jeg så at selvom min mor havde givet hende hele tøjlen at strække hals på, gik hun bag lod. Hun strakte halsen, men gik bag lod.........

Min mor har ikke tid til at motionere hende mere end de få gange om ugen, så jeg tænker om det er en god idé at jeg longerer hende let i remonte uden rytter så hun kan danne muskler selv? Trav over bomme, gåture i terræn? Hvad siger I?

Chanel har en anden passer som rider én gang om ugen en tur i skoven på 1 - 2 timer. Så det er ikke en vildt god balance som er i det.

Hvad siger I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskelfattig hest
  • #1   7. apr 2012 Jeg strækker hale på hende både før og efter ridning af hende.

  • #2   7. apr 2012 Ja, det vil jeg tro er en rigtig god idé.. Hun lyder virkelig som om hun trænger til at få tillid til at tøjlen ikke hiver hende ind bag lod..

  • #3   7. apr 2012 Ja og hun er også den der trippende type. Vi træner at hun bare skal træde godt og afslappet, i stedet for stift og hurtige små skridt. Hvis man tager "for meget" i tøjlen tripper hun. Hun tager "pænt" hovedet ned og tripper.

    Sjovt nok har hun en fint følsom mund, er ikke spor hård overhovedet.


  • #4   7. apr 2012 Bianca - Nok fordi hun er så hyper følsom, at hun altid har krøllet sig ind, inden presset blev for kraftigt :o)

  • #5   7. apr 2012 Ja det lyder meget rigtigt. Hun er sådan en kanonsød hest. Første gang min mor havde hende ude, var det "kun" strigling og tillidstræning, og efter hun kom ud på fold kiggede hun så meget efter hende, det var så dejligt at se smiley

    Hun er lidt af en enspænder, hun står for sig selv på folden, har vinterdepressioner og "dør" nærmest indvendig hvis hun ikke får noget opmærksomhed. Skøn pige..


  • #6   7. apr 2012 En rigtig god idé smiley

  • #8   8. apr 2012 Hun har både haft kranio-sakral terapi og dyrlæge, hun bliver ikke bedre end hun er nu. Hun kan sagtens rides, hun går bare bag lod.

    Jeg har en video hvor hun bliver redet, jeg kan bare ikke lægge den her ind smiley


  • #9   8. apr 2012 Men hun er hverken typen der bukker, stejler, løber, eller noget andet. Hun har heller aldrig bidt, sparket eller på anden vis været farlig at omgås med.

  • #10   8. apr 2012 Men Carina:

    Hvilken type professionel hjælp ville du så foreslå?


  • #13   8. apr 2012
    Nu ved jeg godt at det kun er hendes part, men kunne I ikke få en massør ud og løsne lidt op i musklerne?

    Ellers tror jeg bare I skal fortsætte arbejdet og som du skriver, prøve lidt longering og gåture smiley


  • #14   8. apr 2012 Carina

    Sry men i klassisk dressur indgår der netop elementer fra "remonte ridning".


  • #15   8. apr 2012 Gerd Heuschman har været inde på at hvis hesten går bag lod trods lang hals og lang tøjle ligger der et problem i ryggen.. Men jeg har desværre ikke sat mig mere ind i det.. Ved at Epona har et indslag om det..

  • #17   8. apr 2012 Min gik også bag lod for løs tøjle, og det er rigtigt, det er fordi de spænder i ryggen.

    Hvordan jeg løste det: Dels i longe med ARR , det giver dem netop muskler i ryggen, og med ARR ridning og western. smiley

    Jeg ville anbefale longering, det er det bedste sted at starte. Alm. longe med indspændinger giver ikke muskler, det har jeg prøvet i mange år. smiley

    (link fjernet)


  • #18   8. apr 2012 Lone S
    tak for linket til siden! den skal jeg have set igennem .-) Det ser ud til at være gode videoer .-)


  • #19   9. apr 2012 Svar til alle tror jeg nok smiley :

    Først tusind tak for svar allesammen.

    Mht. massør har hun vist fået det 2 gange indenfor 1 - 2 år. Vi fik så at vide at vi skulle strække hale på hende hver gang hun er blevet redet, og hun trækker da godt nok også igen når man tager fat og strækker!

    Hun har tidligere haft sådan en "knold" tingest på ryggen ved lænden. Efter kranio-sakral behandling fik vi at vide at hun skulle skridtes uden sadel for lang hals i 20 minutter to gange, og så var knolden væk - hokus pokus må man sige.

    I longe har hun ikke helt fattet den der frem og ned endnu - hun giver lidt efter, så det kommer jo med tiden. Det vigtigste er jo at hun nyder at komme ud og kan slappe af.

    Til trods for hendes fortid, er hun egentlig en cool hest. Ikke bange for noget som helst. Ambulancer, traktorer, høje lyde.. Som om hun bare har accepteret det hele. Hun er også meget underdanig, men alligevel hviler hun i sig selv. Lidt mystisk personlighed.

    Super fedt link, Lone!


  • #20   9. apr 2012 Angelika - Jeg tror Carina mener "alm. moderne dressur", og ikke klassisk klassisk dressur med det hun skrev? :o)

    Bianca - Mht longen så husk at langsomt luntetempo er vigtigt, hvis du ikke allerede er opmærksom på det :o)


  • #22   9. apr 2012 Eva og Carina

    Det som står i DRF dressurfordringer ER klassisk dressur, hvis man da følger disse fordringer.
    Følger man det ikke (f.eks. tøjleridning for at få hesten "til biddet" osv) så kaldes det "moderne dressur" - eller TV ridning som jeg selv kalder det.


  • #23   9. apr 2012 <b>Angelika C</b>
    Det som DRF bruger er da engelsk dressur?


  • #24   9. apr 2012 AM

    Fordringerne blev skrevet af Gustav Steinbrecht og de er ikke ændret siden, kun nogle sprogmæssige ting. Steinbrecht siges at være "klassisk", det samme gælder de mestre som hans teori er inspireret af, du kender dem selv smiley


  • #25   9. apr 2012 <b>Angelika C</b>
    Blev de ikke ændret for et par år tilbage, eller var det kun billederne dertil?
    Billederne fik ellers høvl, fordi de viste heste med taktfejl.

    - En helt anden ting, som ikke rigtig har noget med noget at gøre.
    Er det rigtigt, at når man rider klassisk dressur, så skal man have håndfladen opad?


  • #26   9. apr 2012 Angelika - I know, men jeg ville bare forklare hvor jeg troede I misforstod hinanden :o)

    AM - Det var kun billederne.. Og de fik især høvl fordi de overhovedet ikke passede til ordene.. :o)


  • #27   9. apr 2012 <b>Eva K</b>
    Okay tak, kunne ikke huske det ordentligt smiley


  • #28   9. apr 2012 Eva: Jeb, jeg har trænet remonte med min tidligere halvpart før. Hun var kanon "dygtig" til at slappe helt af og lade ryggen svinge fra side til side og rigtig ride "støvsugerridning" smiley

    Men vi tager det stille og roligt med Chanel - hun er begyndt at give efter i longen, men hun søger ikke så meget ned endnu. Temposkift piller vi slet ikke ved endnu, men i dag var meget bedre end sidste gang! Sidste gang stivnede hun helt op, skød skulderen ind til mig og gik bare som en robot. I dag slæbte hun nærmest hovene, hun stillede sig godt nok ikke indad, men hun kiggede i hvert fald ikke ud ad smiley og så havde hun halsen vandret, enkelte gange kom hun helt ned smiley super fedt! smiley

    En anden ting er, at hun ikke bryder sig om at løbe på stor volte. Hun vil helst tulle rundt på en 5 øre helt inde ved mig, og det bryder jeg mig ikke om når hun er så muskelfattig og usmidig. Hvad kan jeg gøre for at få hende ud på volten?


  • #30   10. apr 2012 ©AM .

    Nej tror ikke at man vil sige, at man i klassisk har håndfladen opad smiley
    Man rider med hænderne på højkant, som hvis man holdte to fugleunger smiley (eller glas vand)

    Bianca B
    Du kan man fordel øve at vige for tryk med den hest tror jeg, den lyder ikke til at have fanget konceptet helt med at komme ud på en volte smiley
    Så der er flere ting jeg kan/burde prøve:
    Øve vige for tryk
    Få en hjælper i longeringen som går med hesten når den er usikker (fører den ud på volten feks,)
    Og så kunne du prøve at lave en volte af bomme, således at hesten går udenom bommene = volte. Det kunne måske hjælpe hesten smiley


  • #31   10. apr 2012 Angelika: Arh hvor smart smiley

    Altså hun bliver ikke helt usikker, hun går sådan robot agtigt, som om det er den eneste løsning. Men jeg tror at du har helt ret smiley Det vil jeg øve med hende smiley


  • #32   10. apr 2012 <b>Angelika C</b>
    Må indrømme at det ikke er så tit jeg holder fugleunger, men er det ikke bare ligesom engelsk med tommelfingrene opad? :b


  • #33   16. maj 2012 http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=286869
    Her er en video hvor min mor rider hende. Det er mig som underviser hende.


  • #34   16. maj 2012 @AM

    Nej. Holde fugleunger som i at man ikke skal sidde og klemme men holde nænsomt om tøjlen smiley eller som hvis man holder et glas vand, som jeg også skrev ovenfor, men det kan da godt være at du holder et glas vand, vandret så vandet hældes ud, men normalt holdes et glas med vand således at vandet ikke hældes ud.


  • #35   18. maj 2012 <b>Angelika C</b>
    Æh .. så er det jo to forskellige pointer.
    Fuglerunger = hold blidt på tøjlen
    Glas = hold hænderne på højkant
    Man kan jo godt gøre det ene uden at gøre det andet..


  • #36   18. maj 2012 ©AM .

    Æh nej, ikke som jeg beskrev det smiley :*
    utroligt som du ikke giver dig til andet end ordkløveri, og det er i hver eneste debat smiley


  • #37   18. maj 2012 <b>Angelika C</b>
    Forstår ikke du gider deltage i et internetforum, når du bliver sur bare fordi man ikke forstår hvad du mener.
    Det sker nemlig ret nemt over nettet at man snakker forbi hinanden.


  • #38   18. maj 2012 ©AM .

    Jeg er skam ikke sur, undrer mig blot over din tilgang til det som er skrevet smiley
    "Man rider med hænderne på højkant, som hvis man holdte to fugleunger smiley (eller glas vand)" synes jeg selv er ret godt beskrevet.

    Fugleungerne kan jeg godt lide at bruge da det giver et billede/fornemmelse af at ens hånd skal være blød = en ikke bremsende hånd


  • #39   23. maj 2012 <b>Angelika C</b>
    Men du kan da ikke forvente at alle forstår det på samme måde?

    Du beskriver i mine øjne to forskellige ting. Jeg spurgte om håndens stilling, men du skriver også noget om bløde hænder og at man ikke skal have tommelfingrene opad = forvirring.


  • #40   24. maj 2012
    ©AM .

    Jeg skrev netop at man skulle have tommelfingrene opad, hvordan holder du ellers på et glas vand? smiley du må være meget tørstig


  • #42   25. maj 2012 <b>Angelika C</b>
    Men men ..
    Hvis du kigger i beskederne længere oppe:
    Mig: "er det ikke bare ligesom engelsk med tommelfingrene opad?"
    Dig: "Nej."

    smiley


  • #43   26. maj 2012 ©AM .

    Lol og det gav jeg dig også et svar på derefter, skal jeg virkelig copy-paste det for at du læser det? smiley


  • #44   26. maj 2012 <b>Angelika C</b>
    Nu er jeg ikke den der opgiver en debat - you must know this by now, men jeg tror vi slutter den snart.

    Tror jeg har fattet din pointe.
    Nej, håndfladen skal ikke være opad, men hænderne på højkant (som holdt man et glas vand) og med blide hænder (som holdt man fugleunger) - helt ligesom jeg har lært man gør i engelsk dressur.

    Agreeness? smiley


  • #45   26. maj 2012 ©AM .

    Præcis smiley


Kommentér på:
Muskelfattig hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce