{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
564 visninger | Oprettet:

OPDRAGELSE - bideri m.m. {{forumTopicSubject}}

Kære HN!

Jeg har her til sommer har jeg ejet min "søde" Aram i 9 år. Han fylder 12 til Juni.

Jeg træner groundwork med ham, men lige pt. er jeg ved at give op og har så meget lyst til at starte forfra med en ny hest. Men jeg har hellere ikke lyst til at give Aram fred(har været kraftig forfangen og har "skader" efter det), for han betyder simpelhen så meget.

Problemet er at vi begge er kørt surt i hinanden det sidste halve års tid, og det kører nu i en ond sort cirkel.

Under træning har han ekstemt svært ved at være fokuseret og lydig. Det er en ting jeg godt kan træne, da jeg har en "underviser" som hjælper mig, selvom der går nogle uger fordi det er simpel træning, men at han også bare skal lytte. Det har hjulpet før, men har været væk fra ham i knap 3 uger, så det er gået "bort" nu og skal starte igen. Men napperiet/bideriet. Dét kan jeg simpelhen ikke klare, overhovedet. Jeg bliver gal og ked af det og det gør bare avs. Det er hvis han får mad, så er det som om han ikke kan få fat i den og skal derfor ned og "gnave" i det for at få det - selvom han får med flad hånd, så det er nemt at få fat på. Det er dog ikke der problemet er størst. Det er når vi træner, strigler m.m. GUD hvor er det bare provokerende.

Jeg har prøvet at ignorere det, lige dappe ham på mulen, skubbet mulen væk, sige "AH" og rose når han har taget mulen væk. But nothing helps.

DESPERAT!!

Hvis I nu har gode tips mod lydighed, fokusering og ikke slå med hovedet konstant fordi han bliver irriteret, hvis jeg holder fast i ham, så skriv også. Men bideriet, er vigtigst, flere folk er trætte af det og især min mor er VIRKELIG træt af det.

skulle nogen kende en god jordtrænerunderviser i nærheden af Vasehus Rideklub(ved hvornum cirka) og som ikke er aaalt for dyr(da transport jo også koster), så sig endelig til! Eneste krav er at det ikke er Monty Roberts træner. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OPDRAGELSE - bideri m.m.
  • #1   14. apr 2012 følger lige med

  • #2   14. apr 2012 Find din vej ud med positiv og negativforstærkning - det vil helt sikkert hjælpe på det hele!
    Fra jeg slet ikke har kunne få Mento i trailer, til han nu går lige op 98% af gangene, de sidste 2% tager det lige ét forsøg til.
    Han har sparket mig med sine hingste-forben så mange gange, at jeg nu har et ar på benet..
    Han har bidt, sådan bidt bidt - hvilket han også er stoppet med! smiley

    Start med han skal koncentrere sig i 2 min. så pause, hvor du bare går væk fra ham også længere og længere tid. Når han mister koncentrationen, så gå rundt i en lille cirkel, også lav samme øvelse som du var igang med én gang til også pause smiley


  • #3   14. apr 2012 Håndfodrer du ham tit? smiley

  • #4   14. apr 2012 Kun i klikketræning, og til slut af dagen som "vi snakkes", men det er fordi han ikke kan få fat i alt i hans foderbøtte, så det kommer an på om det er gulerødder eller kiks(kiks hånd, gulerødder, foderbøtten). Men det er langt fra hver dag.. måske2/5 gange får han som belønning m.m.. det med slut af dagen får han altid. Måske gipper det nogle gange, men den er der ihvertfald, som en belønning på dagen . smiley

  • #6   14. apr 2012 Det Luna skriver er rigtig fornuftigt (dejligt du kommer med sådan nogle konkrete muligheder og løsninger, Luna).


    Men som hun også siger, er det DIG der skal finde kernen til problemet. Eller også skal du få andre syn på det - man skal være om hesten for at kunne finde problemet. Så hvis du har svært ved det selv, hvilket jeg godt forstår, så få nogle andre kloge øjne på ham. Giv andre lov til at håndtere ham selv, uden du siger noget, og derefter vis hvordan du plejer at gøre. Så kan det være problemet viser sig.

    Held og lykke.


  • #7   14. apr 2012 Jeg tror i starten at han helt klart var ivrig, og forvirret. Siden da har jeg gjort min signaler meget mere tydelige, så jeg tror egentlig bare det er gået hen og blevet en rigtig dårlig vane, for han ønsker at være hos mig, og kommer selv hen til mig. Han har ikke ondt når han bare står og bliver striglet stille. Jeg ved ikke om det kan være at det kan gøre så ondt pga han er spændt i kroppen, men jeg synes ikke det burde kunne føre til SÅ voldsom bideri. Det er jo under strigling, gå ture, træning. Dvs jeg skal fjerne ALT hvad jeg laver med ham, hvilket er jo langt ude, rent ud sagt, selvom pointen er god - men når det nu er "alt" så er det jo langt ude.

    Så af hvad det kan være:
    spændinger.
    dårlig vane.

    Andet kan jeg ikke se smiley

    Kiropraktor er desværre bare for dyrt, jeg har ikke råd til 800 kr + kørsel, for så at finde ud af der ikke er noget. Det er pengepungen ikke til.

    Usikker på mennesker.. Det ville undre mig, da han er ekstrem nusseglad. Han er jo dog blevet udlånt før og ikke behandlet godt, så kan jo være der har opstået et problem der som jeg selv har gang i, men jeg ved ikke hvordan jeg knækker det, eftersom låner er umulig at få fat på smiley

    Nå, som jeg kan se nu;
    Massage.
    Mine signaler skal være MEGET mere tydelige, og bare være bestemt når jeg mener nej ang bidning. Så må jeg se, om disse ting hjælper.

    Og så må jeg se om det hjælper ellers må jeg hive efter hjælp en gang til smiley Piiiiv... hader når det er sådanne problemer som opstår. Hvor er det nemmere at de kunne snakke.. suuuuuk :o(


  • #8   14. apr 2012 Og det var et skønt svar Luna. Det er ikke for at lyde som at jeg ikke gider og følge - men som skrevet så har jeg prøvet mange ting i løbet af det halve år cirka, og så er der jo selfølelig nogle gode grund - men at det ikke er dem som er årsagen. Men det er et super dejligt svar - og jeg fik da lidt ud af hvad det måske kunne være som du kan læse. Tak.

  • #9   14. apr 2012 Sofie, problemet er at han gør det ved ALLE. Der er ikke én eneste som han ikke gør det ved udover min underviser(hun er skøn og fantastisk, men dog også meeeeget afslappet og alting må godt gå langsomt, efter min mening måske én takt for langsomt), men hun har også 15 års efaring og er super dygtige ang det med heste og jordtræning. Hun har før fortalt mig at det er fordi jeg måske også selv er usikker og derfor sender ham signaler, som han prøver at "smide væk" ved at bide m.m, men at jeg også var usikker nu, fordi han bider, og derfor opstår der lige et problem der, med at skulle løse smiley

  • #10   14. apr 2012 Og tak smiley

  • #11   14. apr 2012 Jamen Camilla - du siger det jo selv! smiley
    Hvis hun er den eneste han ikke gør det ved, gør hun jo noget rigtigt. Og hvis hun er meget afslappet, så må du også give det et forsøg. Jeg forstår udemærket godt hvis du kan blive usikker omkring ham. Men så må du arbejde med dig selv! smiley Vejrtrækningsøvelser må blive din nye bedste ven.

    Giv det et skud. For det lyder da som om det kan være en løsning.
    Og husk - hvis du ikke er tryg og rolig - så har hesten heller ingen grund til det.


  • #14   16. apr 2012 De andre har haft mange gode forslag. Men du kunne jo også prøve at lade vær med at give ham godbidder - det kan være han er alt for ivrig efter godbidderne. Jeg ved selv fra en unghest, jeg træner med, at han fokuserede mere på godbidden end mig og opgaven. Han blev aggressiv hvis jeg startede med godbidder og så ikke gav ham det hele tiden (altså både når han gjorde noget rigtigt og forkert og når han decideret drillede mig. Han ville have den hele tiden). Derfor er jeg holdt op med godbidderne, og det virker rigtig godt. Han kan acceptere kun at få ros, og jeg har fundet et sted på hans hals, der gør ham helt salig og glad, når man klør ham der. Når jeg så bruger disse midler, har jeg en hest, der gerne vil arbejde og lære, men samtidig ikke er aggressiv og bider efter mig. Jeg kan ikke garantere, at det hjælper, da din måske er mere vant til godbidderne en unghesten jeg arbejder med er, men du kunne jo prøve det et stykke tid og se, om det virkede. smiley

Kommentér på:
OPDRAGELSE - bideri m.m.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce