{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
578 visninger | Oprettet:

utrolig nervøs hest {{forumTopicSubject}}

hej jeg håber i kan hjælpe mig.
jeg har købt mig en ny hest og har haft hende i 2 uger nu men hun er nervøs hun kan blive bange over ingen ting , og hun er meget bange for mine andre heste, men så snart jeg står og snakker med hende er hun rolig , men i dag blev hun bange den gan hun skulle ud og hun kom til at vælte mig og så trådte hun på mig så jeg har brækket en finger og forstuvet en andden , og derfor vil jeg virkelig gerne vide hvordan jeg får hende til at slappe mere af .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  utrolig nervøs hest
  • #1   18. apr 2012 Der skete det samme for mig og Argo, efter to uger blev han bange over nogle heste og løb ind i mig, trædte på min fod, som blev synder mast under hans hov. Det er et halvt år siden nu og har stadig mærket, som et "minde".

    Jeg startede med at lære min at acceptere "mit rum" i nøds tilfælde af at hvis hesten gik i panik, ikke løber ind eller lign i mig. Det er en start!

    Bagefter var det bare at ud og opleve noget, man selv skal være helt kold og vise vejen for din nervøse hest. Hvis hesten fx. er bange for en skraldespand, så istedet for at gå hurtigt forbi, så lad hesten stå at kigge og gå nærmere.
    Jeg gjrode det med min at når han så rørte ved de "farlige" ting fik han en lille godbid og klappet og snakket blidt til. I dag er han meget mere nysgerrig og står først og hyperventilerer indtil jeg snakker stille og rolig og nærmer mig den såkaldte farlige ting, så begynder han at sænke hovedet lidt og stille prikke med mulen til det farlige.
    - altså få vendt det før negative til noget positivt. At det er okay at være bange, men overvind den bagefter.

    Det er hårdt, men det er bare at blive ved og ved og ved! Og hvis at du kan vise overfor din hoppe at det ikke er farligt og bare fortsæt roligt, selvom hun evnt. danser rundt om dig.

    Jeg arbejder stadig på højtryk med min Argo, men han er blevet meget mere rolig og cool overfor fremmede ting! Han stikker ikke længere af, af skræk, men undersøger smiley


  • #2   18. apr 2012 For at vise hesten skal acceptere dit rum, er der maaange forskellige måder på.

    Min måde er en der kommer fra Marianne (fra Paradisgården)
    Når du stopper op og hesten så går videre (hestne på højre hånd og den løse ende af torvet i venstre) svinger du med torvet stille, hvis hesten ikke reagerer flytter du langsomt, mens du svinger torvet rundt, hen mod hestens hoved. Normalt vil hesten stoppe og evnt bakke. Hvis ikke den gør det ender hesten med at blive ramt (OBS! Det skal dog være et horsemanship torv hvor der er disse to læder flabber som ikke gør ondt på hesten, men giver en klap lyd der får hesten til at reagere straks) Det kan lyde lidt voldsomt, men det er det absolut ikke! Den er stille og rolig og utrolig effektfuld løsning.

    Det får også hesten til at være opmærksom på dig og lytte til dig istedet for alt andet.

    Hesten lærer hurtigt det ikke er en dårlig ting man svinger med torvet, men ligesom en advarsel når en hest vil sparke svinger den med halen for at sige "pas på! eller jeg sparker!"
    når hesten selvf. er stoppet og står der hvor du vil ha' den skal være, dvs. ikke for langt fremme (tilbage, er denne øvelse ingen hjælp!) Du stopper du straks med at svinge med torvet og giver hesten fred. evnt. aer og snakker blidt, altså viser at du er rolig og gavmild.

    Du beder alt i alt hesten om at have respekt for dig, men lige så snart den gør det ordentlig vil den forstå at den har frie tøjler. smiley


  • #3   19. apr 2012 Enig med Abso.

    Husk, du ikke skal koncentrere dig helt vildt om den farlige ting, f.eks. skraldespanden. Lad som om at det er tilfældigt at I stopper lige ved skraldespanden, og så kig den anden vej mens du aer hende. Faktisk, har du slet ikke opdaget skraldespanden! Så vil din hest tro at den ikke er farlig, hvilket den jo faktisk heller ikke er.

    Hvis du står og stirrer stift på skraldespanden, vil det se ud som om for hesten at du også er bange for den.

    Og stil dig altid mellem hesten og det farlige, medmindre den selv tager initiativ til at gå hen og kigge på den. Så kan du "beskytte" hesten lidt fra det farlige.


Kommentér på:
utrolig nervøs hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce