{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Beskæftigelse til fjollet plag? (også ulvetænder?) {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde mennesker på HG.
Jeg vil være glad hvis i læser HELE teksten smiley

Jeg har min fantastiske plag på snart 2 år, og guud hvor jeg glæder mig til at han skal tilrides næste år.
Han er simpelthen bare det mest kære og fjollede dyr jeg har haft.

Men, han skal jo komme af med al den krudt han har i nummeren på en eller anden måde, og da han ikke er så vild på folden og leger med de andre, gør han det når jeg skal træne med ham på banen - men det er ikke det der er problemet. Jeg lader ham nemlig bare løbe rundt og te sig de første 5 minutter.

Lige nu er jeg ved at lære ham at blive longeret, og gud hvor går det godt, han er så kær, det lille barn. Men jeg tænkte på, er der andet man kan gøre ud over longering?
Jeg er ikke så meget til al det der HMS pjat (undskyld hvis jeg støder nogle) men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg mangler bare lidt inspiration til hvad jeg kan lave med ham fyren, (heller ikke klik-træning). Har i nogle forslag? smiley

Vi leger forresten også på banen hvor jeg løber rundt, og så løber han efter mig og begynder at lege og hoppe, han er en meget fjollet hest.

Og undskyld, jeg ved godt at dette emne har været bragt op sååå mange gange. Men jeg har egentlig bare aldrig fået noget ud af det. Jeg vil nemlig gerne lave lidt seriøs træning med ham, som forbereder ham på det liv der kommer ham i vente, han skal være springhest smiley

Men hvad gør i selv med jeres heste på to års alderen? Og har i nogle lidt mere seriøse forslag? (han får selvfølgelig også lov til at lege som det pjattede barn han er)

Han er forresten ikke mere bange for bomme mere, og går glad over dem smiley

Og ja, et sidste spørgsmål, hvordan kan man se om han har ulvetænder, hvis han har? og har alle ungheste ulvetænder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beskæftigelse til fjollet plag? (også ulvetænder?)
  • #2   27. apr 2012 Han har haft trense på enkelte gange, og tager det fint. Jeg har også haft elastikgjord om maven på ham.
    Jeg er først lige begyndt at gå ture med ham - og jeg kan fortælle dig at han er en rigtig tøs på det punkt (han har haft en skade under foden og har derfor haft brug for boksro i to uger, men det er overstået nu). Men vi tager små skridt af gangen.
    Som sagt er jeg lige begyndt på longering, og han tager det fint. Vi mangler dog stadig meget træning dér.
    Jeg har trukket ham over bomme et par gange, men ellers ikke rigtig så meget på det punkt.

    Det er sådan ca hvad vi kan smiley


  • #3   27. apr 2012 Trense m. bid.
    Farlige ting (plastik, paraply, vandgrav osv.)
    Underlag.
    Gåture.
    Træne stemmekommandoer så den bliver letridelig.


  • #7   27. apr 2012 Det er helt ok, og jeg ved at der er så meget man kan lave, men min fantasi er så kort, og når jeg prøver at tænke over hvad jeg gerne vil lave med ham, kan jeg ikke tænke på noget. Og derfor er det rart for mig hvis nogle af jer folk kunne komme med noget inspiration og ideer, som jeg kunne bruge smiley

  • #8   28. apr 2012 Jeg plejer tage dem med rundt på tur, på matriklen.. Bare tage den med ind i ALLE de rum man kan komme ind i med en hest, lade som om man lave dagens arbejde, men bare med hesten som følge.. Sætte mig ned og slappe af rundt omkring og arbejde mere med steder, som har påvirkning på hesten..
    Derudover træner jeg meget med bomme, jo flere jo bedre, både i skridt og trav og flytter tit nogle, så der er huller, så hesten skal bruge hovedet, og måske hæve til 10 cm, så de bare skal hoppe lidt uden at belaste..
    Så kan man også lave diverse båse med bomme, fx en firkant de kan dreje rundt i, eller en smal bås eller bane, som de kan bakke igennem... En smal gang der knækker, kræver faktisk kun fire bomme..
    Så øver jeg gerne en masse med plastik, pressinger, paraplyer osv..
    Sidst men ikke mindst, bruger jeg meget kongens efterfølger, som du selv siger, plejer at træne dem helt ind til det jeg kalder svingdør, hvor de bare drejer omkring sig selv uden at flytte forbenene særlig meget..
    Nårh ja, men nu var du ikke så meget til lege og det, så det her var bare lidt for at sætte din fantasi igang... smiley


  • #9   28. apr 2012 Maja N, jeg kan ikke lige se hvad der er galt ved at sige "guud", da jeg og en masse andre jeg kender normalt bruger udtrykket "og gud hvor er det dog bare rart" fx.

    V.H. Gypsy Horses *
    Når jeg siger at jeg ikke er til HMS tænker jeg bare at man laver en masse øvelser hvor man får dem til at lave tricks, og en masse andre smarte ting. Det er lidt svært at forklare uden at få det til at lyde forkert... Når jeg forestiller mig en som laver HMS, ser jeg en som kan få hesten til at gøre alle mulige ting, bakke hoppe osv. ved kommando.
    Jeg kan ikke se hvad problemet med longering er, da det hjælper med at opbygge muskler og hvis bare man gør det rigtigt, lader hesten løbe helt ude for enden af linen, med hovedet søgende nedad.


  • #10   28. apr 2012 Jeg kan godt forstå, du ikke kan lide ordene HMS og klikker-træning, det kunne jeg heller ikke , før jeg fik en plag, som var umulig, og jeg så, hvor langt min HMS underviser kom med hende på 10 min.!

    HMS og klikker (du kan også bare bruge ros i stedet for DYGTIG og så godbid, så er man bare en "almindelig rytter", hehe).

    Men det er jo bare at lære den stop, frem for signal, flyt skulder, flyt bagpart, bak. Om du vil kalde det OPDRAGELSE eller HMS skal ikke skille os ad. *S* Jeg syntes også, det lød pop-smart engang.

    Jeg skal ikke arbejde mere med min plag, det har jeg gjort siden hun var føl, nu mangler jeg bare at sætte mig op og ride.


  • #11   28. apr 2012 Hvis jeg var dig ville jeg begyndt at træne med hovedtøj med bid og ligge en let sadle på smiley - ligge gamacher og bandager og klokker også videre på. Det er rigtig god hjerne træning smiley - og gavner i den sidste ende smiley

    lige lidt ind put fra en som heller ikke bruger HMS så meget smiley


  • #12   29. apr 2012 Jeg var nede i en butik og købe nogle klokker til ham igår, da han i vokseperioderne træder bagbenene op i forbenene, men hende damen sagde at jeg ødelægger hesten ved at putte klokker på ham? - så lærer han ikke hvor han skal sætte fødderne, det forstår jeg ikke. men ok.

    Jeg misbruger da overhovedet ikke ordet guud på nogen måde? jeg vil da mere sige at jeg takker ham fordi jeg har noget rart...


  • #13   29. apr 2012 Jeg forstår det ikke. Klokkerne er der bare, han kan jo stadig gå. Men hun var helt opsat på at jeg ikke burde købe dem.

    Men ok, så trækker jeg mit guud tilbage smiley


  • #15   29. apr 2012 Lad nu vær at starte noget træls og støde hinanden..

Kommentér på:
Beskæftigelse til fjollet plag? (også ulvetænder?)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce