{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.154 visninger | Oprettet:

Seneskade {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har lidt brug for jeres hjælp, for sidste år i september fik min hest en meget kraftig seneskade. Nu efter et meget langt genoptræningsprogram, er han rask igen.. Men jeg ved ikke helt hvor rask han er, for når jeg er ude at ride i skoven og få gange omme på banen er det ligesom om han knækker sammen i det venstre forben som der har været skadet?
Er der andre som har oplevet det før? smiley

Nede i stalden har vi så snakket om at købe de der back on track ridegamacher smiley hvad synes i om dem? Tror i de vil hjælpe ham?
Håber i kan hjælpe mig lidt smiley
-Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskade
  • #1   16. jun 2012 At hesten knækker i benet har ikke noget med seneskaden at gøre. Såvidt jeg har erfaret...
    Jeg har igennem årerne oplevet en del heste (egne og andres) med seneskader og ingen af dem knækker sammen i benene hverken mens skaden er der eller efter. Men jeg er altid opmærksom på hvordan underlaget er for hesten- er ridebanen meget tung, meget hård, har den en hård overflade men som hesten alligevel kan træde igennem på og det så er mega blødt under?
    Jeg ville nok lige få ham tjekket på et tidspunkt hvor dyrlægen alligevel kigger forbi.
    Mht BOT- jeg har ikke prøvet deres ridegamascher og kan ikke se de skulle være mere effektive end almindelige Prof. Choice eller en god bandage. Det varmer alt sammen og støtter uanset og det er ikke fordi jeg er imod BOT for jeg bruger selv det samme princip som staldgamasche (bare mærket Fedimax) men der står hesten også stille og der er derfor ikke så meget gang i blodomløbet som der er når hesten er i bevægelse.
    Uanset så skader sådan et par BOT-gamascher ham ikke. Men personligt har jeg selv brugt PC og bandager. Det fungerer lige så fint. Så hvis du har det i forvejen og ikke for mange penge så ville jeg hellere bruge pengene på at få dyrlægen ud og så finde grunden til han knækker sammen fremfor at købe løs af alt muligt der måske ikke er brug for.
    Pøj pøj med ham :o)


  • #2   16. jun 2012 Har selv back on track ridegamacher, og ville til hver en tid vælge den frem for pc. pc sidder ikke godt på alle heste, støtter men sætter ikke blodomløbet i gang...
    Hvor i mod bot sidder perfekt, sætter blodomløbet i gang, det er mest effektive når hesten har dem på, og den arbejder.
    Er super glad for mine, og rider ikke med andet.


  • #3   16. jun 2012 BOT kan altid anbefales når det handler om seneskader. Bruger det til min egen seneskadede hest, og også til mine egne håndled (har kronisk seneskedehindebetændelse, og bruger dem periodevist hvis jeg får et udbrud, de er supergode!)

    At hesten knækker sammen tror jeg ikke er direkte forårsaget af seneskaden. Men du skal tænke på, at hesten har måske stået i et år og haft mere eller mindre ondt. Det betyder, at der uden tvivl vil være nogle aflastningspunkter, skævheder og eventuelt låsninger forskellige steder i hestens krop. Én ting er, at skaden er healet op. Nu skal kroppen til at heale.

    Man forstår det nok bedst selv, hvis man selv har prøvet det. Jeg har selv gået med smerter i hoften som er taget til i løbet af ca. 3 år. Jeg blev opereret, og havde en genoptræningsperiode på 3 måneder. Efterfølgende blev jeg ved med at have smerter, og vi overvejede endnu en operation. Heldigvis forsøgte vi os også med endnu mere genoptrænng hos en erfaren fysioterapeut. Efter 6 måneder, kan jeg nu gå og stå og bevæge mig næsten helt almindeligt. Muskulaturen i min skadede hofte har været så svækket, at det i sig selv gav mig besvær med at gå og være fysisk aktiv.

    Når man selv har været igennem sådan en tur, forstår man lidt bedre, hvad det er, man har med at gøre.
    Skridtture i skoven er en rigtig god idé, men jeg ville også anbefale dig at lave noget volte/longeringsarbejde, hvor du virkelig fokuserer på korrekt bøjning, stilning (ganschestilning) og indvendige bagbens fremadgriben og bæring. Når du arbejder på volten, styrker og smidiggør du skiftevis hver side af hesten (alt efter hvilken volte du arbejder på). Du vil sikkert opleve, at hesten er lettere på den ene volte, og sværere på den anden. Du skal træne begge volter ligeligt. På et tidspunkt vil forskellen på hver volte blive mindre og mindre, og til sidst (utopisk set) vil du have en hest, der er ligeudrettet (lige stærk på begge sider). På den måde, kan du fokusere og træne netop den side og det ben, som heste måske har nogle problemer med. Når hesten bare går ligeud i skoven, vil den altid bære mere med det ene bagben, og skubbe mere med det andet. Hesten vil naturligvis vælge at bære med det ben, den har lettest ved. Dermed bliver det svære ben måske aldrig styrket rigtigt, og det vil naturligvis give problemer i stigende grad.

    Jeg ved, at der bliver undervist i korrekt longering af folk indenfor Akademisk Ridekunst og AAR.


  • #4   16. jun 2012 Min tidligere halvpart knakk sammen men det skyldtes at hans gigt blev forværret. Nu kan han næsten ikke rides.

  • #5   17. jun 2012 Min hest har også haft en seneskade -en så slem en at dyrlægen ville lægge dyret på stedet.

    Vi startede med at købe Back on track - disse gamacher skulle du have købt fra dag 1, da de sætter gang i boldomløbningen i benet .-)

    Så købte vi noget tilskudsfoder og olier.

    (link fjernet)

    og noget omega 3-6-9 olie.

    udover det kørte vi ham til Hjortelund horsetreatment, hvor man stod i 5 uger, hvor man fik spa behandlinger og gik på skridtbånd.

    Min hest er idag bedre end før og har aldrig haft mere livsglæde og energi smiley Han kommer dog ikke på fold så meget om vintren når der er smattede folde, da heste med seneskader ikke må ''skride'' eller ''blive suget fast'' af/i mudderet, smiley

    håber du kan bruge mit svar smiley

    Hilsen Zenia


Kommentér på:
Seneskade

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce