{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.113 visninger | Oprettet:

Kan en hest være sindssyg og uden for rækkevidde? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i syv sind, og efterhånden så frustreret og ked af situationen at jeg føler jeg bør og skal træffe en beslutning eller finde en løsning, inden flere kommer til skade.

Har i nogensinde mødt / trænet / oplevet en hest, der var helt og aldeles uden for pædagogisk rækkevidde?

Min hoppe fra 2001 er altid blevet regnet som lidt utilregnelig, umoden og med mange unoder. Jeg lærte hende at kende allerede tilbage i 2007, hvor de daværende ejere allerede havde haft haft kiropraktor og dyrelæge på hende, som dog mente det blot skyldtes "manglende modenhed", og at det ville gå væk med årene.

Med årene og med masser af træning hos mig er det blevet meget bedre. Langt de fleste dage på en måned er der absolut intet - hun kan rides ud i mange timer uden problemer, rides og trænes uden udstyr, og er simpelthen det mest godmodige på jorden. Men så pludselig ud af det blå, kan hun have en dag hvor hun går voldsomt til angreb eller under ridning pludselig springer i luften og gør alt hvad hun kan for at kyle en af.

Hendes adfærd er decideret psykotisk og minder mest af alt om en.. skizofren eller sindssyg.

Jeg har haft dyrelæge, healer, telepatør, kiropraktor, tandlæge og massør på hende - ingen kan finde noget.

Forleden sagde en fra stalden til mig at nogen dyr jo bare er sindssyge - men findes der bevis på det? Er der heste der ganske enkelt er så mærkede af misrøgt og dårlig opvækst, at de ikke er til at redde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en hest være sindssyg og uden for rækkevidde?
  • #1   18. jun 2012 Jeg ved ikke noget om det men hvor er det synd for dig

  • #2   18. jun 2012
    Bare en ting fra en der ikke selv har haft sådan en:
    Skulle mene at heste ikke kan være kuk kuk bare "fordi" med mindre de har en svulst e.l i hjernen der trykker på nogle ting - det har jeg hørt om.
    Eller at noget fortid sidder i dem.

    Men bare kuk kuk og sindsyg - nej.


  • #3   18. jun 2012 Tjaa.. Jeg har en hoppe der opfører sig på samme måde.. Har bare valgt at leve med det og lade hende stå de dage hvor hun eksploderer..

  • #4   18. jun 2012 Jeg er faktisk ikke sikker på, om heste kan være sindssyge. Den direkte betegnelse "sindssyg" synes jeg ikke, jeg har hørt, men har hørt om heste med en eller anden form for psykisk lidelse (ret bredt). Men jeg kan ikke be- eller afkræfte noget.

    Jeg vil jo mene, at der bør være en logisk grund til de flip der. Jeg har selv oplevet det, men jeg tænker, at hvis det ikke er noget med ryggen eller anden form for ubehag, at det så må være noget, du måske gør, som du ikke tænker over? Eller at hesten bliver bange eller sådan noget?

    Det lyder til, at du har prøvet alt, så det er lidt en gåde.


  • #5   18. jun 2012 Men kan fortid sidde så voldsomt at det slet ikke er til at redde? Jeg har jo trænet problemheste for andre i efterhånden fem år nu, og jeg har bestemt oplevet heste der er mere aggressive end Lille Lyn, men så er hesten det relativt regelmæssigt. Eller man kan mærke når det er på vej - disse udbrud kommer ud af det blå.

    Har haft min kollega oppe, som har lidt flere års erfaring, og hun var ligeså overrasket over at opdage at udbruddene kommer uden man på nogen måder mærker det. Man kan have redet en god tur, og pludselig ud af det blå tager fanden ved hende. Hun bliver ikke bange, vil ikke hjem - hun vil bare ikke have nogen på ryggen mere. Og man ved slet ikke det kommer.

    Ligeså kan det være fra jorden - man longere eller træner og det hele går godt, og pludselig ud af det blå springer hun mod en.


  • #6   18. jun 2012 Enig med krikken.

  • #7   18. jun 2012 jeg ved ikke om du kender til Mark Rashid?

    men i nogle af hans bøger beskriver han en lignede adfær. her er det en hest der er sød som et lam og ligspuldselig går total til angreb på folk den lige har nusset med.

    der er vel omkring 3 historier om sådan nogle heste og i alle tilfælde finder de ud af at det er pga af, det vi vil kalde insest ved mennesker (: ved ikke om det måske kan være en mulighed?


  • #8   18. jun 2012 insest? Det kender jeg ikke noget til? Tastefejl?

  • #9   18. jun 2012 nå ja og det er noget med at deres hjerne, har en decideret fejl, pga af insest. Jeg må lige se om jeg kan finde det i bogen en gang imorgen hvis det er.

  • #10   18. jun 2012 sry jeg aner ikke hvordan man staver til? på tysk hedder det inzucht?

  • #11   18. jun 2012 Jeg fandt lige ordbogen frem - kan det passe du mener indavl?

    Det kan faktisk slet ikke udelukkes! Hun blev købt fra en kæmpe fold, hvor hun bare gik rundt for sig selv blandt 30 islændere. Køberne måtte hverken se moren eller faren på trods af hun kun var nogle måneder, så de antog hun var flaskeføl. Men jeg ved meget lidt om stedet hun er avlet.


  • #12   18. jun 2012 ja ordbogen har vel ret (:

    lige nu har jeg lidt travlt med eksamens forbredelse, men jeg kan se om jeg kan uddtbe det lidt imorgen, da der står en del i den bog om det (:


  • #13   18. jun 2012
    Indavl bliver mennesker også kukkuks af - så hvorfor ikke heste..


  • #14   18. jun 2012 Det lyder ikke helt ulogisk. Prøv at snakke med en dyrlæge om den mulighed, eller skriv til nogle kloge hoveder, forskellige forskere eller noget du ved smiley
    Hvis du mangler information. Eller find bøger omkring det.


  • #15   18. jun 2012 Lyder da realistisk.. Men hvad søren skal man stille op, når jeg vitterligt mener alt er prøvet. Jeg har jo også haft andre trænere på hende, som blot kan konstatere det samme som jeg selv - fantastisk det ene øjeblik og uden varsel agressiv.

  • #16   18. jun 2012 Men muligheden med indavl kan jo ikke udelukkes? Så jeg synes, at det er værd at undersøge nærmere. Evt. se om du kan få fat på avlerne..

  • #17   18. jun 2012 Lyder som borderline tilfælde smiley men alle heste kan trænes til at være blide, selvom de har skavanker, man oftest afleder hen på "dårlig opvækst". ALT kan trænes, specielt når det ikke er en 2 meter høj shirehingst du har med at gøre :P. Men nu troede jeg slet ikke du red seriøst på den?

    Nu må du ikke ta det ondt ment( Jeg prøver at skrive så sødt jeg kan for din skyld xD ), men en stor del af psyken kan skades af overvægt/undervægt, og typisk med fede heste kan de stresses af insulin toppe i blodet, det kan gøre dem hyper og agressive. Hun har måske noget ems/sukkersyge lignende, der gør en underliggende konflikt oftere og mere synlig.

    Ingen hest er tosset, eller sindssyg, der findes borderline tilfælde, men disse kan oprettes ved korrekt energi og samarbejde, med de rigtige hjælpere og forstærkere. Du kan selv se ute lehmans Fønix, eller klaus hempflings hingste, og andrew mcleans væddeløbere.

    En hest der viser sin konflikt på måder du beskriver lever et stresset liv, det skal tages hånd om hurtigt. Havde den ikke også fået mavesår ? Det kan vel på mange måder også gi smerter, så dens adfærd bliver påvirket.


  • #18   18. jun 2012 Jeg har aldrig læst eller hørt om en indavls procent så høj at hestene skulle blive syge af det. den må i hellere lige tjekke efter på Ises, før i sætter pengene på det.

  • #19   18. jun 2012 TO:
    Prøv at tage kontakt til Eva-Maria herinde. Hun kan " tale" med dyr. Hun er ret dygtig. Hun har hjulpet min hest og jeg.

    http://www.hestegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=129651


  • #20   18. jun 2012 Øhm.. Det kan godt være jeg lyder dum nu, men kan hesten ikke bare have en dårlig dag? smiley Min egen er som oftes også en fornøjelse at arbejde med, men sommetider vil han bare ikke. Så får han lov at blive stående på folden smiley

  • #21   18. jun 2012 Fleur: Det med Indavl har jeg også kun læst om i Mark Rashids bøger og det lyder meget som der bliver beskrevet. Har heller aldrig fundet noget om det andre steder ( har dog heller ikke søgt) (:

  • #22   18. jun 2012 Hun blev tjekket for mavesår men havde det ikke i en grad der havde nogen betydning konstaterede dyrelægen.

    Hun får dagligt tilskud mod EMS - men har aldrig fået konstateret sygdommen.


    Problemstillingen ligger i at hun angriber - hun går direkte til angreb, og det er nemlig ikke bare typisk konfliktadfærd. Der har været typisk konfliktadfærd, som helst bestemt skyldes mange ting, men med træningen er hendes tillid vokset og hun er blevet meget godmodig og tillidsfuld. Men så er det netop som om hjernen slår fra, og hun bare går til angreb.

    Det kommer ud af det blå, og kan både komme i starten, midten og slutningen af en træningssession.


  • #23   18. jun 2012 kigger lige med her.. kan ikke trykke abonnér :S

  • #24   18. jun 2012 ja - jeg må nok sige jeg tror mest på som nogle af jer andre siger: det er noget inden i der gener stress mavesår måske en betændelse eller svulst. tror flippende er en regktion på at holde smerten ud/ ignorer den. for så at det bare er blevet for meget og må derefter regere voldsomt.

    Og ja ingen hest kan være syge i sindet, med mindre de ingen kontakt har haft til andre heste mens de var føl eller generalt eller at nogen har tæsket og stresset den så meget det er blevet et mentalt åbent sår for evigt.


  • #25   19. jun 2012 Vil ikke mene at en hest kan være sindsyg. Altså når jeg tænker sindsyg tænker jeg Anders Breivik sindsyg foreksempel. Tror ikke heste er så kloge at de kan være sindsyge? Tænker mere at din hest har noget træls på opleveren.
    Prøv Torben Andersen, han er fantastisk. (link fjernet)
    Vi har haft ham ude, godt nok pga. trailerlæsning, men han kan også meget andet smiley


  • #26   19. jun 2012 Har du fået hende tjekket for svulster?

    Har fulgt lidt med på facebook omkring det, og håber virkelig du kommer frem til en løsning! smiley


  • #27   19. jun 2012 CTS:

    Hvordan præcist gøres det?


    Henvisninger til trænere har ingen interesse - jeg har kontakt til de trænere i DK jeg mener er i stand til at håndtere en sådan hest. Ingen af de andre skal have fat i hende.


  • #29   19. jun 2012 Desværre er det ikke sådan et tilfælde - sådanne tilfælde har jeg trænet før, og selvom "buldreheste" da er træls, så er det jo netop noget man kan tage med et gran salt.

    Men disse ting kommer som direkte angreb, og man ved aldrig hvornår de kommer. I tirsdags red jeg mange timer ud alene, og på trods af alle mulige stressfaktorer var der INTET. Og turen var endda startet med lidt konflikt. Om onsdagen tager min part hende ud, og der starter med intet at være. Da hun så vil hoppe op, bliver hun angrebet og hesten går helt amok og hopper rundt i et forsøg på at kaste hende af - selvom hun forsøgte selv at hoppe af inden det blev for voldsomt.

    Så har hun fået et par dages pause, og i går var jeg så selv ude og ride på hende - det var intet. Det var en af de dage, hvor jeg kunne styre hende udelukkende på vægten - intet tag i tøjlerne overhovedet.


    Det er derfor det er så stort et dilemma - den konfliktadfærd heste udviser til daglig eller f.eks. altid i bestemte situationer er til at træne, men hende her er så utilregnelig at man aldrig ved hvornår der kommer et udbrud. Og så kommer det så voldsomt at man ingen chance har.


  • #32   19. jun 2012 Jeg mener bestemt at heste kan blive forstyrrede i deres personlighed pga. hjernesvulster. Og man kan jo ikke bekæmpe en hjernetumor (med mindre man kan operere, men det vil jeg mene er at gå for vidt med en hest).
    Det skulle da være underligt hvis heste ikke fik den slags når nu mennesker og andre dyr gør!

    Er rigtig ked at at høre at du har problemer med hende og håber du kan finde en løsning.

    Forresten er jeg enig med Fleur i at de bliver sære af at være kraftigt overvægtige (har ikke set på din ponys profil).


  • #33   19. jun 2012 Kig her:
    Lidt nede af side 3, spørges der ind til hjernesvulster

    http://dressageinharmony.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=2375&p=29305&hilit=hjernesvulst&sid=fa337443eedef0d12f6643b3ae174f5e#p29305


  • #34   19. jun 2012 Jeg ved desværre ikke hvordan man gør det, men det ved dyrlægen nok. smiley

  • #35   19. jun 2012 Det kan da aldrig skade at prøve noget nyt? Dem der har speciale i det, kan næsten ikke gøre noget forkert????

  • #36   19. jun 2012 Hvorfor kan en hest ikke få psykiske lidelser som påvirker deres adfærd?

    Er der undersøgelser der afkræfter det pga lav intelligens eller lign., har i noget argument bag jeres påstande?

    Jeg aner intet om det, men kan ikke se hvordan man kan udelukke sindsyge hos heste. Sindsyge er normalt ikke et ord jeg bruger, foretrækker psykiske lidelser og tænker at heste vel godt kan have disse ligesom mennesker kan. Selvfølgelig ikke nøjagtigt det samme, da vi har forskellige hjerner, men noget derhen afkan vel godt være muligt.


Kommentér på:
Kan en hest være sindssyg og uden for rækkevidde?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce