{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

Det værst tænkelige er sket {{forumTopicSubject}}

Ja, så skete det også for mig, utroligt at jeg har været så heldig at der skulle gå så længe før de skulle ske. Det værste er at det er min egen skyld, og der går længe inden jeg kommer til at tilgive mig selv for det. Én ting er dog helt sikkert, for fremtiden vil jeg ikke lade mig påvirke når andre griner af mig når jeg lukker mine hopper på stald og holder øje med dem flere uger før der kommer føl, og jeg går og tror at det sker lige om lidt.

Joy har først termin om en uge, men jeg har gået og holdt øje med hende den sidste uges tid, hun var blød og klar bag i (som de andre har været en måneds tid før foling), men yveret var langt fra med endnu. I går kunne jeg se at der var en smule mælk ned af benet, men yveret var stadig ikke helt spændt op, så jeg besluttede at få gjort boksen klar idag, så hun fremefter kunne komme ind for natten til yderligere opsyn. Jeg havde det ret så skidt i går, og kunne på ingen måde magte at skulle til at muge boks for at få plads til hende, samt alle mine andre hopper har haft mælkeløb i et par dage før de folede, så jeg troede på ingen måde at det ville blive i nat.

Men jeg tog fejl, på et tidspunkt i løbet af morgenen var Joy smuttet ud af folden for at fole for sig selv, desværre har hun ikke helt været klar over hvad der er sket (første gangs hoppe), og har bare forladt sit føl efter det er kommet ud og gået tilbage til de andre ponyer. Da jeg kommer ud og finder hende her til morgen kan jeg se hun har folet, men der mangler et føl. Vi finder det fineste dunfarvede hoppeføl på kornmarken, helt stiv, stadig i hammen og tydeligvis i live da det kom til verden. Virkelig en hård oplevelse, især fordi jeg vidste at det kunne være undgået, hvis jeg havde taget hende ind, men jeg har bare haft så god erfaring med de hopper der har folet ude tidligere, så jeg tog det desværre ikke alvorlig nok med at få på stald denne gang. For eftertiden vil jeg helt sikkert være meget mere obs omkring unge hopper som aldrig har folet føl.

Det er virkelig en drøm der er brast, planen var at føllet skulle beholdes hvis det var en hoppe og den var dunfarvet, brun eller sort, så jeg havde en mini at udstille med på plagskuer de næste par år og Bellis havde en jævnaldrende at lege med. Nu overvejer jeg virkelig om jeg skal prøve at skaffe mig et føl eller en åring ude fra, da Bellis helt sikkert vil have mere ud af en jævnaldrende end de gamle hopper hun ellers vil komme til at gå sammen med.
En anden overvejelse ligger på alligevel at ifole Joy i år, men jeg skal i forvejen have 3 føl til næste år, så synes ikke rigtig jeg skal op på flere.

En ting er i alt fald sikkert, føl og efterbyrd skal gemmes, og råmælken malkes ud, så vi har til hvis der står et føl derude og mangler en mor. Joy er så glad for de andre føl, at jeg slet ikke er i tvivl om at hun nok skal tage et andet føl til sig.

Tak fordi I læste med, havde virkelig brug for at komme ud med mine tanker. Hvis I kender til nogle steder hvor man kan tilbyde en ammehoppe, må I endelig sige til, IKKE noget med at sende rundt på facebook, det er ikke til at få stoppet igen, regner dog med at slå det op i shetlændergruppen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det værst tænkelige er sket
  • #1   23. jun 2012 Sikke en grim oplevelse... Må virkelig ikk være sjovt..

  • #4   23. jun 2012 Tak for jeres søde kommentarer.

    Vi ved med ret stor sikkerhed at føllet var levende da det blev født, det har selv fået forbenet fri af hammen, og vi kan se det på den måde munden er åben på, og øjene.

    Joy har det rigtig godt, omstændighederne taget i betragtning. Jeg har været ude og trække et par små ture med hende, og hun har en god energi, samt en fin appetit, hun virker på ingen måde syg, faktisk virker hun til at have det bedre end de sidste to hopper lige efter deres foling. Jeg overvejer stadig meget om hun skal sendes til hingst i år, eller hvad planen bliver, hun er uden tvivl en dejlig hoppe.


  • #5   24. jun 2012 Det er jo sådan at det er dyr vi arbejder emd og derfor kan vi ikke altid forudsige hvad der sker...
    Om det er bedst at have unghopper inde eller ude når de skal fole er faktisk lidt et svært valg fordi de kan være noget forvirrede uanset hvor de bliver placerede.

    Vi har oplevet en af vores unghopper for mange år siden(en stor hest), blev taget ind fordi nu var det op over, vi tog hende ind og der gik nok en time og så folede hun det smukkeste sorte hoppeføl, fødslen gik fint men fordi hoppen var kommet til at ligge for tæt på et hjørne med hovedet trådte hun lige et skridt tilbage i det hun rejste sig og brækkede forbenet på føllet....

    Der stod vi, hvorfor lod vi dem ikke bare blive på marken??? Så havde hoppen nok ikke trådt på hendes føl for så havde der været rigelig plads.

    Det skal så siges at vi lader helst vores hopper fole på marken, men jeg har nu heller aldrig oplevet en hoppe gå væk fra sit levende (sunde og raske føl) efter folingen, for selvom de er forvirrede ved de godt der er sket noget som der skal undersøges...

    Jeg vil nu tro der har været noget galt med føllet, for bare fordi hoppen efterlader det, burde det kunne komme bevæge sig så meget at det skulle kunne komme ud af hammen, og et sundt og rask føl vil godt kunne overleve en del timer selvom det bare ligger og bliver koldt.
    Men hvis det har været levende vil jeg tro det har været syg og derfor har joy efterladt det, de ved altså mere end vi ved når det kommer til det.

    Jg har selv oplevet hopper skubbe deres føl væk, hvis der har været noget galt med dem.
    og jeg har også set det ved køerne...
    Efter vi havde fået bluethoung vacc. for nogle år siden hjalp vi en kvieko med at få kalv, kalven var fin størrelse og virkede frisk, men kvien ville overhovedet ikke have noget med den at gøre, vi valgte så at passe den op selv og efter et par dage blev den sær, hovedet drejede rundt og den begyndte at ligge i kramper. først fik vi startet noget behandling på den, og det blev bedre... Men så snart behandlingen var afsluttet begyndte den at krampe igen og andre mærkelige ting... den blev aflivet tilsidst, hvor efter vi kunne se at kalven nok burde have sluppet for den behandling og vi skulle have lyttet til kvien.


  • #6   24. jun 2012 Tak for din historie Ida, jeg var også selv nået frem til at føllet var dødt eller ikke levedygtig da hun kom til verden (se evt. min anden tråd).

Kommentér på:
Det værst tænkelige er sket

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce