{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

vægt {{forumTopicSubject}}

nu går i tiden med det her..
gør meget ondt
nu høre hvad i tænker.

jeg haft del problmer med folk efter mig ang mit vægt og ridning af mine heste/ponyer

hvad ´mener i er max vægt er for en fjordheste

en af gamel type (145cm høj 500 kg) og sport type (350kg 140 cm)

håbe at i med jeres svar


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vægt
  • #1   6. jul 2012 Min dreng er 140 cm, og vejer 360 kg (målt med målebånd). Han er ikke tynd, men må heller ikke tabe sig.

    Tror min gamle hoppe, også på 140 cm vejede 450 kg når hun var i form, og knap 500 kg når hun var fed. Hun var af den gammeldags type.


  • #2   6. jul 2012 hov undskyld jeg misforstod vist.

    Jeg selv vejer ca 50 kg, og min dreng er 140 og 360 kg

    Jeg ville ikke sætte mere end 70-80 kg på ham.

    den gammeldags type kan tåle noget mere, ville ikke have problemer med at sætte 90-100 kg på, vel og mærke at den er i form og bruger sin ryg rigtig.


  • #3   6. jul 2012 Jeg har også lige kigget billeder, og ser ingen problemer i at du rider de fjordheste du har på dine profiler.

  • #4   6. jul 2012 Louise ø og Freja ©
    er mig med sort hjelm ved luffe og kamille


  • #5   6. jul 2012 freja
    ja at var for fed (vægt for meget) til at må ride dem


  • #6   6. jul 2012 70-80 kg af den gamle type som fast rytter. 50-60 kg af den mere sporty type.

    Bare engang imellem op og sidde, så kan vægten godt være lidt højere.


  • #7   6. jul 2012 det kommer nok mest an på hestens form.. på birken hvor min datter rider er der ihvertfald ryttere der vejer over 100 kg..

  • #8   6. jul 2012 lige var ind se
    de ikke de helt ny billede af os


  • #9   6. jul 2012 Altså jeg vejer 70 kg, og har en hoppe på 142, sporty fjordhest - kender ikke hendes vægt, men hun er pæn i form.
    Forstår ikke i siger man kun må veje 50-60 kg for at ride en hest af den type.
    En fjordhest er jo ikke ligefrem bygget af porcelæn.


  • #10   6. jul 2012 Plejer man ikke at sige omkring 20 % af hestens vægt? Jeg vejer 55 kg, og min pony er af den sporty type, og er ca. 136...

    Altså der er meget diskussion om hvor meget heste kan bære, og vi kan vidst alle blive enige om at fjordheste kan bære meget, rigtig meget smiley I hvert fald mere end 50-60 kg smiley


  • #11   6. jul 2012 Fjordheste er stærke, Og ud fra de billeder du har på profilen så er du ikke for fed. Du ser ikke engang for stor ud.

    Men du vil muligvis se for stor ud på en meget spinkel/sporty fjordhest. Men jeg tror ikke du er for tung.

    Jeg har set meget tungere piger ride fjordheste. Så rid du bare løs.


  • #12   7. jul 2012 100 kg. Det er fjordheste. Kommer jo selvfølgelig an på hestens form, hvis den er utrænet og overvægtig, så vil jeg ikke mene de kan kalre så meget, men en velredet og tilpasvægtig fjordhest kan sagtens bære en fuldvoksen mand. De bruges jo også til handikapridning med 2 voksne ryttere på, så lad være med at spekulere på det, det er stærke heste, som egentlig ofte er mere egnede til voksne end til børn. Og hvem end der har sagt andet til dig aner ikke hvad de snakker om.

  • #13   7. jul 2012 Ja, en fjordhest KAN bære meget. Men spørgsmålet er hvor SUNDT det er for den..
    Fjordheste er stærke rent fysisk, og er oprindeligt avlet som køreheste og arbejdsheste, hvilket vil sige at de er avlet til at ignorere fysisk ubehag af en vis grad.

    Fjordheste's rygge er ikke fantastisk meget stærkere end alle mulige andre hestes, og de har ofte en meget kort ryg, hvilket betyder at det er begrænset hvor stort sædet i en sadel kan blive, og det igen betyder at personen på ryggen kun kan være af en vis størrelse for at være i sadlen!

    Både fjordheste og islændere synes jeg lider under et ryg som utroligt stærke, så dem smider vi da bare voksne mænd og overvægtige kvinder på 100 kg op på..


  • #14   8. jul 2012 Nu siger jeg noget som jeg sikkert får kæmpe r**fuld for, men her kommer det alligevel. Heste er et brugsdyr. De er store og stærke og kan holde til en helt masse. Efter vi har fået dem under vores vinger har vi gjort dem mere og mere skrøblige og til hvis fordel? Se på en bondemands gamle hest, som går i folden, lever af græs, hø og havre og ikke kender til nogle af de regler vi har lavet for hestehold. Bliver redet helt ukorrekt, med en sadel som passer sådan så om så. Levere i bedste trivsel i mange mange år. Se den fine sportshest i den flotte stald, som nærmest månedligt har dyrlæge for den ene og den anden skavank, trods alle regler er fulgt, fodringen er dyr og moderne og alt er tilpasset og korrekt. Bliver aflivet tidligt pga. skader og hvad har vi. Det er en grov generalisering og jeg mener naturligvis ikke at man bare skal skambruge sin hest indtil den ikke kan mere, MEN man skal altså huske at heste ikke er mennesker, at de har et helt andet opfattelses, reaktions og følelsesmønster end os. Alt med måde tror jeg er den bedste forkortelse for mit syn på denne sag. Alt med måde.

  • #15   8. jul 2012 Altså jeg vil sige at det er svært at bedømme, det kommer an på hesten og dens kropsbygning. Nu er min part Eto en rimeligt sporty type, og minder mere om en varmblod end en koldblod, og har da også været i tvivl om jeg var for stor til ham, da jeg vejer omkring de 80, men han lader ikke ikke til at føle ubehag, og da han havde dyrelæge for nylig var de rintet der. Så det er alt efter hesten (:

  • #16   9. jul 2012 Nu vejer jeg ikke 60kg;), og vil nu mene at jeg passer ideelt til min hest. Der er 153 cm og vejer 410 kg;).
    Han er så også i fremragende form, og har en sadel der passer ham og jeg!

    men aldrig om der kom 90 eller 100 kg op på ham! Det synd!


Kommentér på:
vægt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce