{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Hjælp til foderplan (Langt indlæg) {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg vil starte med at undskylde dette lange indlæg men har brug for nogle svar/råd.

Jeg står med denne 17 årige vallak hvor jeg godt kunne tænke mig hjælp til at få lavet en ordenlig foderplan evt. en med et foderprogram.

Informationer:

Lige pt får han:
8 kg wrap
ca. 1 kg havre (ikke valset)
25-30 g Gemüse-Kräuter-Mineralien (Mineral tilskud)
2 håndfulde lucerne ( ca. 200 gram - har afmålt)
ca 100-200 gram mash fra Hartog
Magnesium tilskud fra Bluehors
Hvidløgs granulat.

Her er følgende link til produkterne:

Gemüse-Kräuter-Mineralien: http://hippolyt.dk/DK/Produkter/Hest/Foder/Mineraltilskud.aspx og
http://wiegaarden.ipapercms.dk/StHippolyt/123463KatalogetHippolyt2011/?Page=47

Mash: http://www.brogaarden.eu/Foder.15/Hartog-Mash-15-Kg.34346.aspx

Magnesium: http://www.brogaarden.eu/Tilskud-Hest.141/Blue-H-Magnesium-F-600gr.31311.aspx

Hvidløg: http://www.brogaarden.eu/Urter-Hest.143/Hvidløg-Granulat-1,5-kg.39250.aspx.

Han har tidligere nøjes med:

Fase III fra Brogaarden hvor han fik lucerne, havre, magnesium, mash og wrap ved siden af.

Ellers har han også fået Naturmüsli fra St. Hippolyt sammen med havre og wrap.

Er der nogle der kan give mig en foderplan hvor at der ikke gives mere end 2 kg pr måltid fordi han får kun 2 måltider om dagen..

Om hesten og ønsker til foderest indhold:

17 år
Bruges fra vedligehold til let træning dvs. ikke moderat (konkurrence)
- Kan dog godt træne op til dog kun få gange om ugen af kortere tid.
- Skal helst gerne have så meget fedt/energi at han kan blive ved med at gå uden dækken
- Skal beholde sin havre på grund af energi.

Jeg har tidligere erfaringer med at mange musli m.m. ikke indeholder nok Magnesium og andre ting som de skal have og derfor er det så svært for mig.

Håber nogle har villet tage sig tiden til at læse dette og evt. kan hjælpe mig med at få lavet en ordenlig og håndterbar foderplan som ikke koster kassen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til foderplan (Langt indlæg)
  • #1   26. sep 2012 Jeg ville sige Equsana Perform Vit, Horselux Fiberpiller og lucerne... Der burde være nok energi til du kan smide havren væk, den er ikke brugbar når den ikke er behandlet alligevel....

    Kan han spise mere grovfoder?


  • #2   26. sep 2012 Altså jeg fodre utrolig billigt og godt efter min mening, og for mig at se, ville du kunne bruge det samme til din, og blot supplere med havren.
    Men er det nødvendigt at energien skal komme fra havre?

    Men jeg fodre med møllerens hesteplus, som er rig på rigtig mange vitaminer og mineraler (tilskud) (link fjernet)
    Så får min også equsana lucerne gold, som der er masser af godt fedt i!
    http://equsana.dk/produkter/alfa-gold
    og sidst men ikke mindst horselux fiberpiller. Dette får han som en ekstra kilde til at holde huld + for at holde tarm og mave i orden. Du kan undlade det hos din, da du jo gerne vil bruge havre. Men det kunne også være en mulighed at udskifte havre med fiberpiller, og hvis du ikke synes han har nok energi, så kan du supplere med lidt olie eller majsflager smiley


  • #3   26. sep 2012 der er ikke mulighed for mere wrap og han har fået havre i de 10 år jeg har haft ham og fungere bedst hvis han får det + andet...

    jeg syntes det kan være farligt at mixe for mange produkter så når i skriver i bruger flere forskellige produkter så tænker jeg bare at jeg gerne ville finde en han kan nøjes med + havre også evt tilskud af noget vitamin eller noget hvis der eks mangler magnesium, kalk, b vitamin ovs.

    Jeg ringede idag til brogaarden for at høre deres forslag. Hun rådede mig til at bruge Fase Balancer http://www.brogaarden.eu/Alle-varer.137.aspx?recordid137=30672 sammen med havre og wrap også kan jeg supplere på Lucerne og olie samt salt.

    Jeg har også ringet til st. hippolyt som vil komme med et forslag. Men kunne forestille mig at deres Naturmüsli som han har været på før at det er den hun ville anbefale... Der ved jeg dog at der eks. mangler magnesium.

    Jeg har kigget lidt på de 2's næringsindhold og kan umiddelbart se at det er Fase Balancer der indeholder mest og har en rimelig god optagelses evne.

    så det er sådan noget jeg er ude i. Altså kraftfoder hvor at det ikke overskrider 2 kg pr måltid inkl. havre.


  • #4   26. sep 2012 Desuden går han ude fra 8-9 om morgen til 6 aften og spiser desideret ikke særlig meget wrap... der er altid wrap til overs når jeg kommer om eftermiddagen og muger.

  • #5   26. sep 2012 Jeg kigger lige med, men her er lidt læsestof om havre imens: http://www.foderplan.dk/2008/08/det-handler-om-havre.html

  • #6   26. sep 2012 Jeg ved ikke om det var mig du hentyder til, men jeg synes bestemt ikke selv at jeg bruger mange produkter!

    1 - vitamin/mineralblanding (møl. hesteplus)
    2 - lucerne (for huld (20% fedt) og fordi det er godt for dem)
    3 - fiberpiller (for ekstra huld og for mave tarm)

    Hvis hesten bare gik og ikke blev brugt, kunne den nøjes med hesteplus + hø/wrap smiley


  • #7   26. sep 2012 Jeg ville personligt helt klart holde mig til Brogaardens foderplan. De er knald dygtige og med hjælp fra dem har jeg kunne holde vægten på min fuldblod de sidste par år.

    Jeg har dog købt Eggersmans foderprodukter i stedet for Brogaardens, men jeg har været meget opmærksom på, at der er det samme indhold i. smiley


  • #8   26. sep 2012 Jeg har leget lidt med foderet i et foderprogram. Dette er hvad jeg får ud af det, med dine ønsker (håber jeg:)) :

    8 kg wrap
    1 kg Fase Balancer
    500 g lucerne (Green Power Alfalfa)
    1 kg havre
    30 g salt
    3 dl olie

    Så skulle han være dækket ind.
    Det eneste der "springer frem" i programmet, er Ca/P-forholdet MEN det er pga. den tilførte mængde lucerne, og når det er tilført organisk er det OK. Desuden ligger forholdet langt fra grænsen, når man regner på det.

    Det var dog noget af en udfordring at give ham nok FE, synes jeg. Alt efter træning, fordøjelse osv. skal det selvfølgelig justeres.

    Håber det kan bruges smiley


  • #9   27. sep 2012 Helene - Det er pr. dag, ikk?

  • #10   27. sep 2012 Jo, det er pr dag smiley

  • #11   27. sep 2012 Helene:

    Tusind tak fordi du kiggede i et program smiley

    men jeg forstår ikke helt er der noget han mangler som jeg skal tilføje eller er det fint som det er?


  • #12   28. sep 2012 Jeg vl sige at Helenes udregning af foder passer meget godt, har selv lige smidt det i det foderprogram jeg har.
    Jeg synes dog at det er lidt meget salt ud skal tilføje, min skriver 20g salt.
    Jeg har selv erfaring med at Equsanna Omega lucerne, som jeg synes er meget bedre (indeholder soyaolie og hørfrøolie). Min hoppe (har svært ved at holde vægten) får nu:
    1 kg LA müsli fra St. Hippolyt
    500 - 1000g Lucerne (Omega)
    20 g salt
    20-30g tørret hyben (hjemmelavet)
    10 - 15kg hø
    Jeg vil sige at jeg har haft sværest med at fodre hende med wrap, hun spiser ikke så meget af det og tager ikke rigtig på at af det. Har du evt mulighed for at skifte grovfoder og sætte det lidt op?

    Du kan sagtens beholde din havre, når din hest er vant til det i så mange år. Vil du bruge fase 3 til ham igen?


  • #13   28. sep 2012 jeg har købt Fase Balancer til ham fordi det skulle gå lidt stærkt med at skifte foder.

    Jeg har mulighed for at skifte men så skal jeg selv ud og købe og det ved jeg ikke lige om min økonomi er til... Han fungere fint på Wrap og der er gerne rester tilbage om morgen.... han spiser ikke rigtig så meget om morgen og spiser halm på folden + lidt græs også kommer han ind og får wrap.


  • #14   28. sep 2012 hvilket salt er det i bruger til at putte i foderet? fint salt, groft salt, med eller uden jod?

  • #15   1. okt 2012 Fint salt med jod. Jeg bruger med jod, da jeg ved at vi mennesker ikke får så meget af det som vi har brug for, så det samme må gælde heste.
    Jeg tror kun at det måske er vægten der kan have indflydelse med hensyn til hvilken type salt.

    Hmm så spiser han også alt det grovfoder han kan, så er der ikke mere at komme efter der.
    Men prøv evt noget lucerne? Altså hvis pengene er der til smiley


  • #16   1. okt 2012 han får både 8 kg wrap + ca. 150 gram lucerne til hvert måltid.

    Han får nu pr dag:

    1 kg havre
    1,25 kg Fase Balancer
    3-400 gram lucerne
    8 kg wrap
    (hvidløg, magnesium tilskud (til den er brugt op), B-vitamin, Gulerødder/æbler)
    Også skal jeg jo give ham salt ved siden af smiley


  • #17   2. okt 2012 Så er det da også en fin foderplan du har fået stykket sammen smiley
    Om et par uger vil du kunne se om det er den rette foderplan eller ændrer noget på det så det kommer til at passe smiley
    Held og lykke! smiley


  • #18   2. okt 2012 skal jeg evt. give ham lidt olie ved siden af? plejer nemlig gerne at give olie her i vinter perioden.

  • #19   3. okt 2012 hvorfor vil du give ham olie?
    Jeg benytter olie i stedet for korn, desuden giver det et blankt pels lag, lidt godt fedt og så hjælper det også med at få affaldsstofferne til at flyde nemmere ud af hesten smiley


  • #20   3. okt 2012 jamen som et ekstra lille fedt depot/energi depot samt det er god smørelse for tarmene.

  • #21   4. okt 2012 Lyder fornuftigt nok. Jeg ville nok nøjes med at give ham max 2 dl pr dag. Han får en god mængde korn i forvejen.

Kommentér på:
Hjælp til foderplan (Langt indlæg)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce