{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gangarter
  • #1   11. okt 2012 Den gang arter kan da ikk falde sammen??..

    men man kan tit forfedre en hest gangarter ved trænning.. i hvertfald traven. ved maser af ordenlig trænning få den til og bruge ryggen ordenlig og sådan.. Men en hest kan ikk "miste" sin gangart eller den bliver dårliger..

    Arbejde i lange køreliner er rigtig godt


  • #2   11. okt 2012 Camilla

    Heste kan nu godt få urene eller vekslende, og dermed "dårligere", gangarter. Min hoppe blev trænet meget for rygmuskler via traven - det gjorde traven renere og bedre, men gjorde samtidigt også at hun glemte hvordan man tölter. Det er vi nu startet helt forfra med, og der er langt fra det hun har kunnet til det hun præsterer lige nu... Og det tog altså ikke mere end et halvt år at ødelægge det.


    Noelle - Du skal have opbygget hestens rygmuskler og aktiveret bagparten. Det er egentligt et spørgsmål om at i begge skal i træning, hvis hesten har kunnet det men er faldet sammen mens du har redet den (ikke en kritik af dig - det kan jo ske for os allesammen at vi glemmer at være mere obs, eller laver en lille fejl).

    Jeg ville nok starte med skridt og trav. Masser af ned og fremsøgning, gerne trav over bomme, og meget gerne fra jorden også. Når traven er på plads kan du arbejde med overgange til galop - op af bakker i naturen (godt for bagpart) og på volter på bane. Læner hesten sig for meget ind i volterne, eller skynder den sig for meget på bane, er problemet sandsynligvis balance, og du er nok nødt til at tage den i longe (masser af plads til hesten, så stille og roligt mindre og mindre volter). Når du engang kommer på ryggen, kan det være en hjælp at ride galop i versadestilling, for at forhindre hesten i at smide skulderen og læne sig ind i volten.


    Men ja... Det primære er nok bomme, terræn, vekslende underlag, galop op af bakke, da de ting "tvinger" hesten til at fokusere på hvor den sætter hovene - det kan hjælpe med at give bedre balance og løft, og på sigt renere gangarter... Og husk de overgange. smiley

    Alt dette forudsætter selvfølgelig at problemet ikke er noget du skal have en dyrlæge og/eller kiropraktor ud og se på. Det var nok en god idé at starte der. smiley


  • #3   11. okt 2012 Som sagt ovenfor, så er det bagparten der skal aktiveres korrekt og derved give et løft i ryggen, så hestens gangarter med tiden igen kan blive mere fri og "op af bakke".
    Dette kan tage utroligt lang tid at træne op - hav det i baghovedet.
    Hvis den har haft rene, frie gangarter før du red ham (ingen kritik af dig) så ville jeg søge en underviser (hvis I ikke allerede har det) for så har du ikke fået aktiveret ham rigtig, så han er kommet i bærring og brugt sin ryg korrekt.

    Til at opbygge en god bagpart, så kan jeg anbefale dig en masse laaange skridtture i varrieret tærren. Både op og ned af bakker, på snoede stier osv.
    Den bedste dressurbane vi har er nu engang tærrenet - benyt dig af sving og snoninger til at bøje hesten, eller øve noget versade og schenkelvigninger.

    Jeg har altid trænet efter, at for at få en bedre skridt skal min hest have en god trav samt brug af ryggen. Så når jeg har fået bygger muskler og smidiggjort min hest (også ved hjælp af volter, slangegange, versader, schenkelvigninger osv. som beskrevet overfor af "Søster") begynder jeg at arbejde på travarbejdet.
    Den indledende skridttrænning burde meget gerne have givet hesten styrke nok til at komme i bærring i trav - ikke længe af gangen, men lidt. Lad hesten være med til at bestemme, hvor længe den kan klare samlingen/bærringen, og så husk at lade den strække halsen og komme "ned og frem" en del også - den mister ikke nødvendigvis bærringen af det, da du stadig får ryggen at sidde på. Men det er lettere for hesten. smiley

    Jeg ville aldrig begynde at gallopere min hest, før den var klar til bærring i både skridt og trav i længere perioder - hvad nytter det at sætte tempoet op, når styrken ikke er der i lavere tempo? Derudover så vil en masse travarbejde også influere på galloppen - når ryggen bliver brugt rigtig godt vil det komme med over i galloppen, som igen bliver fri og opadgående. smiley


  • #4   11. okt 2012 Louise

    Du har fuldstændigt ret. Det er også vigtigt at huske at smidiggøre hesten via volter, slangegange osv.

    Og du har bestemt også ret i at galop skal vente til de andre gangarter føles naturlige. Der var jeg nok en tand for langt fremme i træningsplanen.


  • #5   11. okt 2012 Det er helt iorden Søster McFluff. smiley
    Jeg gik bare helt tilbage til basis for jeg ved jo ikke, hvor de som ekvipage ligger.


  • #6   11. okt 2012 Søster McFluff:
    Hvad mener du med versadestilling i galoppen? :-|

    Jeg ser tit ryttere som rider galop på en hest i ubalance (den læner sig indad i volten) og så læner de sig sådan lidt udad - er det det du mener? For det mener jeg ellers er ret uhensigtsmæssigt :-|


  • #7   12. okt 2012 Bianca

    Man skal helst ikke læne sig nogen steder når man rider en versade. Sid ret op, se fremad, men sid en smule skråt med hofterne, og rid fra indvendig schenkel til udvendig tøjle. Det er stortset det samme som galophjælperne (der stiller man dog ikke hesten så meget til siden), men at tænke "versade" hjælper med at holde fokus på den rette stilling Altså, ret op, og tænk især "op".

    Hjælperne er nærmere beskrevet her:
    http://positiveriding.com/PRS%20files/ShoulderInDK-Sec.pdf


    .. Og i øvrigt synes jeg at man skal starte fra jorden hvis hesten læner sig så meget at man er fristet til at yde kontravægt.


  • #8   13. okt 2012 Søster McFluff:

    Jeg er helt enig - jeg troede nemlig du mente at man skulle sidde kontra smiley


Kommentér på:
gangarter

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce