{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.439 visninger | Oprettet:

nyreslag flere gange , sommer ridehest kun. {{forumTopicSubject}}

sidder her og tænker der sikkert er flere der har heste med tendens til nyreslag , hvad gør i udover varme dækkener, lændedækken foder uden stivelse, man skal varme grundigt op er jeg med på, nu er det en som får nyreslag ved skridt da hun er ret hys selvom hun forblir i skridt. der er arbejdet med det og der er dage hun ikke er det, men generalt er det en hest der er nervøs og ængstelig og jeg syntes ikke jeg vil udsætte hende for mere end nødvendigt så dyrelægens forslag var ingen ridning om vinteren og kun ride i somerhalvåret eller aflive hesten. andre forslag ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nyreslag flere gange , sommer ridehest kun.
  • #1   25. nov 2012 Puha, det lyder rigtig skidt og smertefuldt for hesten.

    Prøv at få den testet for PSSM... Det lyder desværre meget som det.
    Jeg har selv en PSSM hest og man kan gøre rigtig meget for at få en god normal og velfungerende hest igen smiley


  • #2   25. nov 2012 hun er meget hurtig sig selv igen når hun er på smertestillende og ret normal dagen efter, dyrelæge tog ikke blodprøve da hun mente at nu v idste vi ved kulde at risikoen er størere desværre, og jeg har valgt hun fungere fint når hun ikke rides så tanken om aflivning er også i overvejelse når hun er så ængstelig og nervøs anlagt trods jeg har prøvet de sidste mdr at gøre tingene ens for hende og samme rytmer dagligt. desværre har hun siden køb været sådan ,så jeg har ikke været rette ejer desværre til hende da jeg ikke har formået at få hende til at være den begynderhest hun var købt som, tværtimod ;(

  • #3   25. nov 2012 Jeg syns nu alligevel du skal få hende testet... Det er rimeligt simpelt at have en PSSM hest. Hvis ikke det er i svær grad...

    Hvorfor skulle du aflive hende hvis hun kan komme til at fungere normel igen? Hele tiden...

    Jeg har selv en PSSM hest, og bruger ham fuldstændig som jeg ville med enhver anden hest. Også om vinteren.


  • #4   25. nov 2012 hvad gør du der gør at den funger din ?

  • #5   25. nov 2012 Med min tager vil hensyn til foder mht. stivelsesindhold, opvarming og det at hun ikke bliver kold som du selv skriver.

    Derudover får vi ca. hver 8-12 (lidt forskelligt) lavet en blodprøve der viser CK/AST tallene..
    Derudover får min noget der neutraliserer mælkesyren i musklerne (så det ikke ophober sig). Hun får også tilskud af magnesium, b-vitamin, e-vitamin, selen og elektrolytter, da mangel på dette også kan fremprovokere nyreslag.

    Da vi havde en længere konsultation med landbohøjskolen, sagde de at det var et forholdvis nyt studieemne, og derfor vider der ikke nær nok om det endnu, men heldigvis konsulterede de en hollandsk ekspert, som gav gode råd med vores, bla. om daglig motion - (en nyreslags disponeret hest skal helst være aktiv hver dag)

    Hvis du har nogle spørgsmål vedrørende dette, er vil jeg meget gerne svare på dem, bare smid en privat besked smiley


  • #6   25. nov 2012 pyha det lyder som noget der er dyrt, både blodprøver og foder tilskud. opvarming er svært når hun har sine hys dage desværre og tænker at når den får det selv i skridt ja så er der godt nok stor risiko ..

  • #7   25. nov 2012 Min egen er ret vågen og spænder noget op en gang i mellem smiley
    Jeg har fået en speciel spansk gjord, der ikke klemmer så meget om dem (den kan udvide sig) + gør at de kan få mere ilt ned i lungerne, hvilket gør at se kan få mere ilt ud musklerne, hvilket får dem til at slappe bedre af, bruge sig selv mere og ophobe mindre blodlactose (mælkesyre) smiley
    Du har ret i at det er dyrt, men for mig har det været alt værd smiley

    linker lige til gjorden: http://www.horselab.dk/equi-soft-gjorde-c-22.html


  • #8   25. nov 2012 kender godt den fra horselab smiley bruger også en anden som er god til den slags smiley hun får heller ikke spændt så stramt mere med den gjord.

  • #9   25. nov 2012 Jeg fodrer med specielt foder til PSSM heste, giver ekstra E-vitamin, bruger hø i stedet for wrap og så sørger jeg for han aldrig bliver kold og stresset i musklerne. Og så er godbidder og andet guf STRENGT forbudt!

    Udover det har jeg ikke de vilde udgifter til reglmæssige blodprøver og div. Jeg ved han har sygdommen, så jeg sørger for at holde der nede. Og han fungerer nu bedre end nogensinde før!

    Du er velkommen til at komme og hilse på ham, og så skal jeg gerne fortælle og vise hvordan jeg har en hest med en grim muskelsygdom smiley


  • #10   30. jan 2013 beuger du E vitamin med selen eller kun E vitamin smiley ?

  • #11   30. jan 2013 Altid E-vitamin med selen... Ellers optager hesten det ikke rigtigt smiley

  • #12   30. jan 2013 ok giver du det altid eller som kur ?

  • #13   30. jan 2013 Jeg giver det altid, men kun halv dosis (10 gram). Der er ekstra E-vitamin i hans foder i forvejen.

Kommentér på:
nyreslag flere gange , sommer ridehest kun.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce