{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

Træning uden udstyr - Konstruktiv kritik {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne rigtig godt tænke mig lidt konstruktiv kritik, hvad angår min træning af min hoppe. Både hvad gælder samarbejdet, Pearls opmærksomhed og mit kropssprog.

Jeg ved der er flere ting jeg kan forbedre/ændre, men kunne godt tænke mig nogle flere øjne til ting jeg evt. ikke selv har bidt mærke i.

<b>Se videoen her:</b> (53 sek.)
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151183709333822

Vi har kun trænet seriøst en god uges tid, og vi er ikke gået videre med træningen, end start, stop og drej og temposkift.
Af en nybegynder synes jeg selv hun klarer det godt. Vi træner aldrig mere end 5 minutter ad gangen, så det er ikke meget vi har nået so far.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning uden udstyr - Konstruktiv kritik
  • #1   16. dec 2012 Jeg er altså nødt til at sige det lidt ærligt.

    Synes du er meget upræcis i din placering i forhold til hesten - det ene øjeblik er du ved hendes skulder, det næste er du ved hendes mule, det næste er du foran hende, det næste på den anden side - du skifter hele tiden placering - og det gør det meget svært for hende at aflæse dine forventninger når du er så upræcis i de samme signaler.

    Det er målet at placeringen er lige meget, men det kræver rigtig meget træning at nå dertil og målet er jo at hesten samarbejder og ikke omvendt.
    Jeg har arbejdet lidt med løsarbejde sammen med min underviser og når vi har hesten tæt på er vi meget konsekvente med placeringen -. ALTID hans mule ved min højre hånd når jeg er på venstre side af ham - ikke nogen som helst andre steder.

    Det at du er ekstrem upræcis i de samme signaler - som her - følg efter mig - gør at hun har langt sværere ved at afkode dig - og dermed så er arbejdet også langt sværere for dig.
    Jeg ville finde en placering som jeg altid holder - når vi arbejder tæt på - og en anden når vi er lidt længere væk - og en anden igen når du er endnu længere væk. Man arbejder på flere niveauer når det gælder løsarbejdet - men hovedformålet er at hesten søger os - og ikke søger væk fra os.

    Derfor så skal man være ekstremt opmærksom på at lære et komme hen til mig signal således at man altid kan få hesten til at komme til sig - og ikke blot sender hesten væk fra en hele tiden med sin krop (en ting jeg lige måtte reminde mig selv om i dag)
    Og så er det ekstremt vigtigt at man er tålmodig.

    Jeg har gjort det - og nu har jeg ikke fået ret meget undervisning i det, men jeg har en ret god intution i forhold til det - at jeg er startet på folden og nu har udvidet til andre locations hvor målet stadigvæk er det samme.

    Jeg tror hun bliver forvirret over dine mange signaler - deraf den store mængde konflikt adfærd (hun har ørerne ret langt tilbage det meste af tiden).
    Det er svært at undgå i starten men man er nødt til at være meget præcis i sit arbejde hvis man vil have tingene til at lykkes er min erfaring.

    Jeg har arbejdet med løsarbejdet et halvt års tid efterhånden, så er ikke helt ny i det længere - men essen for mig er stadigvæk det samme - en aflappet hest - der følger mig overalt - og som er tryg ved de jeg laver.

    Jeg bruger rigtig meget både Mark Rashid, Klaus Ferdinand Hempfling og Uthe Lehman - som alle har samme grundsten - dig!

    Så et tip - find en dygtig underviser der kan sit kram - så går det meget lettere.


  • #2   16. dec 2012 Altså ved ikke hvormeget træning der er at hun løber efter dig men det ser hyggeligt ud smiley
    1. find en mindre stick (pisk) smiley
    2. Hun skal have lidt mere fokus på dig. Ved hende om nogle ting. Så som at stoppe når du stopper bakke osv.
    3. Dit kropssprog er fint men husk din energi. når hun skal løbe efter dig skal du da også virke overbevisende for at hun gider gøre det smiley


  • #3   16. dec 2012 Kia, tusind tak for di kommentar. Det var nemlig lige det jeg søgte.
    Jeg er nemlig ekstrem upræcis her til at starte med.

    Pt. er det største problem dog ikke at få hende til at følge mig, men til at skabe rum. Hun klistrer rigtig meget, og jeg har derfor svært ved at lave afstand, hvilket er noget af det næste vi skal arbejde på. Men du har self. ret - Først skal vi finde hendes plads, dén har jeg nemlig ikke tænkt så meget over før nu. smiley


  • #4   16. dec 2012 Dét, at hun følger efter mig med longepisken var et tilfælde. Det var faktisk sådan det hele startede. Så snart jeg havde den i hånden (selvom jeg ellers kun har brugt den til løslongering) begyndte hun at følge mig.
    Der er måske ikke så meget decideret træning over hvad vi laver i videoen, men vi er heller ikke gået i dybten med træningen endnu. smiley


  • #6   16. dec 2012 Den video vil jeg meget gerne se - og andre med.

  • #7   16. dec 2012 Jeg synes egentligt ikke det er væsentligt at hun klistrer opad dig i løsarbejdet - det er faktisk kun en fordel - hun helst ville klistre sig op ad en for at det bliver rigtig rigtig godt.

    Du må lære hende det at du nogle gange gerne vil have lidt afstand i en rebgrime og et tov - eller bare en almindelig grime. Det er ikke det man gør i løsarbejdet - ikke før man kommer noget længere end i er.

    I starten er det vigtigste nemlig at hesten forstår at den gerne må blive hos dig - og at du ikke kun ønsker den væk fra dig - men at du ønsker at hun skal komme til dig.

    Jeg har en hest, der smutter fra livet hvis han synes det er for træls - og han er i øvrigt ligeglad om man er tre man til at forsøge at stoppe ham - han har tidligere bare skredet i en grime - og forsøger også stadigvæk ind i mellem, når han bliver presset - så på ham har jeg brugt MEGET tid på at installere et komme signal.

    Men det er vigtigt at hun gerne vil blive hos dig - ellers bliver det aldrig godt tæt på. Meningen når det er tæt på er jo faktisk at man ønsker at hesten virkelig skal være i lommen på en - nogle gange måske en smule bogstavligt smiley - hvis du spørger min den røde, han gør det nemlig ret bogstavligt hvis man leger for meget target med ham smiley

    Jeg har brugt klikkertræningen men man kan også bruge almindelig negativ forstærkning uden problemer.
    Han vidste i forvejen at min hånd var target - så for ham er det her bare en udgave af følg target (kom frem og rør et target som jeg bruger fx når vi læsser - eller i andre sammenhænge når han bliver forskrækket).

    Så jeg ville faktisk tænke meget over dit kropssprog - også når du kalder hende til dig - for du er faktisk ikke særlig overbevisende om at det er DET du vil have.
    En god intention er det vigtigste træningsredskab jeg har.

    Jeg har ikke ret meget video af når vi løsarbejder - fordi jeg ikke særlig tit filmer (vi er alt for ofte alene)
    Men jeg vil prøve at få lavet noget næste vi arbejder med det til undervisning.
    For essensen af det jeg ønsker er at hesten skal komme til mig - og det er det Uthe Lehmann primært arbejder med.

    Og det er også det min underviser arbejder med.


  • #9   16. dec 2012 Rebecca smiley - hvem ellers smiley

  • #11   16. dec 2012 ... og den video illustrerer jo det jeg forsøger at forklare...
    TAK!

    Lige præcis sådan får man en hest der ikke skrider, er soft, rolig i sit mindset og som ønsker at blive hos en i stedet for de der Parelli heste der skrider for et godt ord.

    Og heste der er løstrænet på den måde er ofte også meget mindre sure i løsarbejdet, fordi de forstår - og aldrig er forvirrede hvad der der forlanges...


  • #13   16. dec 2012 En parelli hest skrider ikke for en kia?
    Kun hvis man udfører opgaven forkert? .. smiley
    bare lige så du ikke tror det om alle heste... smiley
    (jeg træner parelli)


  • #14   16. dec 2012 Jeg synes nu det ser meget hyggeligt ud smiley
    Men jeg ser personligt ingen idé i at træne frit arbejde inde i en lukket hal - det skal da trænes ude i hestens naturlige miljø.


  • #15   16. dec 2012 Anne, ville du selv gøre det? smiley
    Hvis det er en af dine første gange du træner frit uden udstyr overhovet?


  • #17   16. dec 2012 Lige præcis.
    Og det er altså ikke noget jeg selv har sagt - det er altså noget jeg har hørt fra mennesker der selv har trænet i Parellis system - at hestene - inkl. Parellis egne heste, har en tendens til at forlade sin træner fordi der ikke er nok motivation i at blive.

    ... og nu har jeg selv en hel del videoer på YouTube med Parelli folk - og her snakker jeg om folk der er ret langt - dvs. level 3-4.
    Og jeg synes de fleste af de heste jeg har set - med meget få undtagelser - har haft en del stress - og dermed lagt ørerne ned ad siden.

    At hesten arbejder med ørerne lagt ned ad siden ser man også hos Nezorov.

    En jeg tilgengæld aldrig ser det hos er Klaus Ferdinand Hempflin - men han kan også ET ELLER ANDET med heste.
    Ligesom Mark Rashid - men nu kan Mark Rashid efter min bedste overbevisning også et eller andet med heste... den mand har fat i den helt lange ende når det handler om arbejdet med heste..

    Men jeg mener også personligt at man bør lave løsarbejde udenfor.
    Jeg har selv aldrig nogensinde været i en roudpen med min hest - men jeg har trænet løsarbejde i blandt andre heste - hvilket betyder, at jeg nogen gang har haft 3 heste i nakken når jeg har lavet løsarbejde med min hest.

    Og jeg har aldrig selv været i en roudpen - eller haft et andet lukket område at starte op i da - jeg ikke har haft ridehuskort hele sommer, men kun har haft foldene - men jeg har alligevel lavet løsarbejde... så det kan godt lade sig gøre, men det kræver at man som træner er MEGET på - og er MEGET god til ikke at lade sit fokus flytte af at der er andre heste.

    Men jeg vil gerne se en video af en Parelli hest, der ikke har ørerne langt nede af halsen ved løsarbejde - jeg har bare ikke set dem endnu.


  • #19   17. dec 2012 forstår ikke hvad det skal være til træning for ? hvor vil du hen med det ?

    det er for flyvks, der er ingen konkrete øvelser, hesten kan ikke helt gennemskue det..

    At heste går fra sin træner kan der jo være mange ideer omkring. Men omkring parellig systemer har jeg snakket med en af hans ret så højt skolede trænere, som skiftede til honza blaha, fordi parelli var alt for hård ved hestene, for meget join up.


  • #20   17. dec 2012 Okay, tror jeg har forklaret mig forkert.

    Det er ikke træning som sådan. Det er starten på en leg - følg efter.
    Vi er ikke begyndt at sætte nogen kommandoer på endnu, andet end at hun følger efter mig, og har fokus på mig.

    I lang tid har jeg haft problemer med at fange hendes opmærksomhed, og détte er så skridtet videre. smiley Så nej, det er ikke noget seriøst træning. Hvad jeg mener med "seriøs træning" er, at vi er begyndt at gøre en smule mere ud af det, men det er self. ikke nemt at se ud fra hvad jeg skriver.

    Som sagt har vi kun brugt max 5 minutter om dagen i en uges tid, så det er omkring en halv time i alt, så der kan naturligvis ikke forventes det store.
    Det er første gang jeg prøver denne form for træning, så det er noget vi prøver os lidt frem med.

    Om hun er signalforvirret ved jeg faktisk ikke engang, for jeg giver hende ingen signaler endnu. Lige nu kalder jeg på hende, og hun følger. Jeg siger "Woah" og hun stopper. Det er så langt vi er. smiley

    Men igen, det er self. ikke nemt at vide, når jeg ikke har uddybet det godt nok smiley

    Sætter dog stadig pris på alle jeres råd, og tager det hele til mig.


  • #21   17. dec 2012 Jeg ved fra erfarne hestefolk - der har en lang uddannelse inden for adfærd m.m at man skal være ENDNU MERE præcis når man træner uden udstyr.

    Det skyldes at det stykke udstyr der før forbandt dig og hesten nu er taget væk - og det stykke udstyr giver du en pokkers pokkers masse ubevidste signaler med. De signaler er nu helt væk - og din mulighed for at guide hesten via fysisk kontakt er lige nu minimal.

    Derfor er det bare endnu mere vigtigt at man starter med at lære hesten nogle simple signaler den kan forstå - og som den virkelig kan se meningen i - og den derfor også finder motivation nok til at udføre opgaven.

    Det er blot fordi det bliver en smule ustruktureret og min erfaring med træning er så lang at når det ingen struktur, ingen form, intet konkret mål har (for hesten) så falder deres motivation for at udføre opgaven markant.

    Så det er blot for at det ikke ender skævt..


  • #22   17. dec 2012 hihi så klart man skal være mere præcis smiley du skal jo være en tøjle, det er svært at være en tøjle smiley

    Men det er jo ikke verdens undergang det du laver, man skal også bare kunne lege og ikke lave noget specifikt, og dejligt hesten gider det sammen med dig smiley I er søde at se på lykke smiley Kia tager det måske en anelse for alvorligt med al den tekst xD .hun er helt speciel, den måde hun opfører sig på i filmen, jeg ved ikke hvad du har af planer for hende, men lige nøjagtig den adfærd hun udviser, er den heste type jeg selv sigter efter næste gang jeg skal have hest. smiley


  • #23   17. dec 2012 Altså...

    Bare fordi man ikke har udstyr på heste kan man godt være præcis.
    Jeg har min hests mule ved min hånd nærmest hesten - og den hånd agerer således et target for hesten, som hesten så skal følge..
    Så kan man være meget præcis.

    Så kan du bygge de visuelle signaler på du ønsker, at når du går væk fra hesten skal han følge med.
    At når du stopper skal hesten stoppe, at når du bakker skal hesten bakke osv. det samme med sidebevægelserne i øvrigt.

    Sådan er man super super nemt super præcis - og hesten forstår opgaven.
    Og den udtalelse jeg har med at man skal være endnu mere præcis har jeg forøvrigt fra en, der har uddannet sig inden for hesteadfærd i England - og betalt en hel del for det - og som selv ynder at arbejde med løsarbejde og så lidt udstyr som overhovedet muligt.

    .. og det er jo fordi du laver en pokkers pokkers masse ubevidste ting når du har et tov i hånden.. det ved jeg man gør, fordi jeg har tænkt over det.

    ... og man skal ikke gøre det sværere end det er - men jeg ved at løsarbejde skal startes rigtigt for at blive godt.
    Og den video Malene ligger ind illustrerer egentligt meget godt min pointe fordi Uthe selv er meget præcis i hendes signaler og den måde hun træner hesten på - uden at hun på nogen måder er hård..

    Hun er utrolig blid, konsekvent og har en masse ting man kan tage med hjem og gøre i praksis.


  • #24   17. dec 2012 Kia, hvordan formår du at skrive så meget når ingen stiller dig spørgsmål xD

  • #25   18. dec 2012 Jeg syntes det ser rigtig fint ud! Selvfølgelig kan man altid lære mere ja, men alene det punkt hvor hun følger dig, arbejder jeg konstant med, uden respons.... Så jeg er imponeret! smiley

    Og Kia: Du imponere mig hele tiden! smiley Det er helt sindsygt så meget du ved!!! Og jeg vælger at tro på det, da du virker så sikker, og er så go til at beskrive det smiley Respekt for dig!


  • #26   18. dec 2012 Nu skal du ikke blive helt ulykkelig Lykke, over alle de rettelser du får. smiley Selvfølgelig er der lang vej endnu, og der er ting der skal finpudses og laves om på osv.
    Men du har jo trods alt også kun været igang en uge, så hvem forventer at du kan det hele på så kort tid? Det tager lang tid at lære, og ingen er perfekte, og ingen kan det helt. End ikke Kia smiley

    JEG synes det ser fint ud, selvom der selvfølgelig kan ske forbedringer. smiley


  • #27   18. dec 2012 Tak skal I have.

    Bliver nu heller ikke trist over de rettelser, tvært imod. Synes det er nogle super tips jeg får med på vejen, og dem tager jeg til mig.
    Ville bare lige gå lidt mere i dybten med beskrivelsen - For ja, vi har jo ikke trænet så længe, ej heller gået i dybten med træningen. Babysteps... smiley

    Men ja, jeg kan godt se at hun virker forvirret over signalerne, netop fordi vi intet har trænet på det punkt. So far er vi ved "følg efter". For en måned siden var hun sin egen, og gik hvor det passede hende, så selvom det ikke ser ud af meget, er jeg meget tilfreds. smiley


  • #28   20. dec 2012 Ja jeg ville også være mere tydelig, så hesti ikke er i tvivl om hvad hun skal smiley
    Jeg tror at konfliktadfærden ligger i at hun er forvirret.

    Hun er godt nok en skøn hest, I passer rigtigt godt sammen, og det er skønt at se at du bevarer roen selvom hun er lidt "flyvsk" smiley


  • #29   20. jan 2013 <b>Bicbak med Vimse og Pletpony</b>
    Tusind tak for dine søde ord.
    Angående hendes "flyvskhed" så er jeg vant til det. Der er generelt godt med spræl i hende, så men hun er ikke typen der løber en ned. Jeg har dog et ekstra øje til hende for en sikkerheds skyld.

    Men træningen går bedre, og hun er bedre og bere til at holde sig hvor jeg vil have hende. Men ja, babysteps. smiley


Kommentér på:
Træning uden udstyr - Konstruktiv kritik

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce