{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Hjælp til min plag {{forumTopicSubject}}

Hej,

Det bliver nok lidt langt, det beklager jeg, men kan nok ikke helt fatte mig i korthed og håber I gider tage jer tid til at læse og svare alligevel smiley

Jeg fik for et halvt år siden en dejlig plag, med et cool sind og hun var bare alt hvad jeg ønskede mig.
Hun var helt rå da jeg købte hende - kunne dog trækkes nogenlunde med. Hun havde heller ikke så meget selvtillid - ikke fordi hun var blevet jordet af nogen, men fordi hun intet havde oplevet i sit liv som foldbums.
- Jeg gik ture med hende og striglede hende. Vi gik op til vejen og kiggede på biler, og det hele gik egentlig fint. - Både med og uden min anden hest.

Nu har vi så holdt en pause grundet sneen, da vi hverken har bane eller ridehus og hun er en klovn på sine ben, så har været bange for om hun ville glide på markvejen.
Var ude med hende i sidste uge, hvor hun var et helvede at gå med, og vi kom derfor ikke særlig langt. Hun hoppede rundt, løb fra mig (stoppede dog da hun mærkede mig i den anden ende), bukkkede rundt, og var i det hele taget noget voldsom. Det samme skete for os i går, og så er det ærligt talt ikke særlig hyggeligt at gå.
I dag gik jeg ind på et aflukket foldstykke, og se, om kun kunne gå pænt der - og der var INGEN problemer. Gik lige så fint og stoppede samt bakkede for små fine signaler. Udover det fulgte hun mig rundt da jeg tog tovet af - og hun søger generelt mig selskab.

Hun er siden jeg fik hende blevet mere selvsikker, og ved at udvikle sig til en rigtig dame.
Men hvad kan det være? - Jeg tænker flere muligheder..
- Nervøs grundet at være taget fra flokken, men det var jo ikke et problem i starten?
- Forårskulder? (Rimelig tidlig forårskulder :P)
- Hun er i brunst, men på denne tid og med hendes alder bør det ikke have en indvirkning.
- Hun har først på året fået ordnet tænder, og hun havde nogle ordentlige spidser, som også har givet lidt sår i kinderne, som hun jo ikke har længere.

Eller er hun bare ung og "fræk", men uanset grunden - hvad gør jeg så ved det?
Jeg har aldrig haft en så ung hest, og føler mig pt lidt alene med det. Har godt nok haft hest i snart 6 år, men ham kender jeg jo nu ud og ind. Hun er på nuværende tidspunkt ikke farlig, og vil se om jeg kan løse det - eller i det mindste lave en forbedring inden for de næste par uger, og ellers vil jeg opsøge en dygtig pige der er i nærheden, for at få hende til at hjælpe mig smiley

- Tak fordi du læste så langt smiley Håber ikke det var for forvirrende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til min plag
  • #1   30. jan 2013 De plage jeg har med at gøre, kan finde på det samme (: Tror det er en blanding af flere ting:
    - At have stået stille
    - At være ung og fræk
    - At have "glemt" det basale
    Så det handler bare om at sætte grænser, opdrage og genopfriske hukommelsen smiley Din plag skulle meget gerne blive velopdragen på ingen tid... Hun er jo stadig en lille baby, der engangimellem skal have reglsættet forkalret mere end én gang (:

    Held og lykke med hende!


  • #2   30. jan 2013 Fie: Tak for råd smiley Hestene bor i Langeskov, så det er ikke forfærdelig langt væk. Står ved en veninde, der også gerne vil hjælpe ind i mellem, men hun har jo også sit at se till. Hun skulle have hjulpet i dag, men det blev ikke til noget.

    Cecilie: Det er muligt smiley

    - Som sagt, jeg er ikke vant til de helt unge, og kommunikerer med så fine signaler med min anden hest, og kan nogle gange have svært ved at omstille mig til en ny, fordi han og jeg kender hinanden så godt smiley
    Hun er ikke farlig, heldigvis. Men hvis jeg lader hende blive ved med der, bliver hun det jo kan man sige. Derfor jeg tager "problemet" nu, i stedet for om et halvt år smiley


  • #3   30. jan 2013 Åh, lyder lidt som min plag. ( som bliver 2 til maj.

    Hjemme er hun rolig og meget cool at arbejde med, også selvom man tager hende væk fra flokken og træner alene på f.eks ridebanen. Hun bliver ikke bange for noget, selvom man bruger presseninger , poser o.l. ( hun er kun utryg ved at stå i trailer )
    Lige så snart vi tager hende gennem porten og vil ud og gå en tur, så bliver hun meget opmærksom, og syntes alt er lidt småfarligt.
    I efteråret kunne hun sagtens gåes med, men efter vi på et tidspunkt havde en hest mere med på turene, har hun været helt umulig.

    Vi har så prøvet at gå 2 med hende, 1 på hver side af hende, begge med træktov i hende.
    Det hjalp rigtig meget. Vi kunne nå at stoppe hende med det samme hun prøvede på noget, og hun kunne dermed ikke få sin vilje at dreje rundt. Vi fik korrigeret hende med det samme hun lavede det mindste, og hun begyndte efter kort tid, at slappe meget mere af, og reagerede ikke engang på en knallert der kørte forbi 1-1½ meter fra hende smiley Sådan fortsætter vores træning af hende den næste tid.

    Så prøv evt at se om du kan få en til at gå med, når du tager hende ud at gå smiley

    Pøj pøj med det smiley


  • #4   30. jan 2013 Camilla: Det er nemlig det, jeg har sjældent mulighed for at få en med. Ved ikke hvem det skulle være. Har min veninde jeg står hos, men hvor ofte hun kommer til at hjælpe ved jeg ærligt ikke.
    Så det skal nok være noget jeg ville kunne løse selv, med mindre jeg får en udefra til at komme smiley


  • #6   1. feb 2013 Jeg tror, hun du har givet hende rigtig meget selvtillid, til at hun nu tør prøve dig af, det er et godt tegn, hun udvikler sig. Hun vil prøve dig af mange mange gange endnu, så er det med at fortsætte og fortsætte og forblive tålmodig ( det er hundesvært ), det er mega hård arbejde, at have unghest, nogen gange vil hun have "glemt" alt hvad hun har lært, så er det på den igen. Held og lykke med hende..:-)

Kommentér på:
Hjælp til min plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce