{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
864 visninger | Oprettet:

Hjælp til min plag {{forumTopicSubject}}

Hej,

Det bliver nok lidt langt, det beklager jeg, men kan nok ikke helt fatte mig i korthed og håber I gider tage jer tid til at læse og svare alligevel

Jeg fik for et halvt år siden en dejlig plag, med et cool sind og hun var bare alt hvad jeg ønskede mig.
Hun var helt rå da jeg købte hende - kunne dog trækkes nogenlunde med. Hun havde heller ikke så meget selvtillid - ikke fordi hun var blevet jordet af nogen, men fordi hun intet havde oplevet i sit liv som foldbums.
- Jeg gik ture med hende og striglede hende. Vi gik op til vejen og kiggede på biler, og det hele gik egentlig fint. - Både med og uden min anden hest.

Nu har vi så holdt en pause grundet sneen, da vi hverken har bane eller ridehus og hun er en klovn på sine ben, så har været bange for om hun ville glide på markvejen.
Var ude med hende i sidste uge, hvor hun var et helvede at gå med, og vi kom derfor ikke særlig langt. Hun hoppede rundt, løb fra mig (stoppede dog da hun mærkede mig i den anden ende), bukkkede rundt, og var i det hele taget noget voldsom. Det samme skete for os i går, og så er det ærligt talt ikke særlig hyggeligt at gå.
I dag gik jeg ind på et aflukket foldstykke, og se, om kun kunne gå pænt der - og der var INGEN problemer. Gik lige så fint og stoppede samt bakkede for små fine signaler. Udover det fulgte hun mig rundt da jeg tog tovet af - og hun søger generelt mig selskab.

Hun er siden jeg fik hende blevet mere selvsikker, og ved at udvikle sig til en rigtig dame.
Men hvad kan det være? - Jeg tænker flere muligheder..
- Nervøs grundet at være taget fra flokken, men det var jo ikke et problem i starten?
- Forårskulder? (Rimelig tidlig forårskulder :P)
- Hun er i brunst, men på denne tid og med hendes alder bør det ikke have en indvirkning.
- Hun har først på året fået ordnet tænder, og hun havde nogle ordentlige spidser, som også har givet lidt sår i kinderne, som hun jo ikke har længere.

Eller er hun bare ung og "fræk", men uanset grunden - hvad gør jeg så ved det?
Jeg har aldrig haft en så ung hest, og føler mig pt lidt alene med det. Har godt nok haft hest i snart 6 år, men ham kender jeg jo nu ud og ind. Hun er på nuværende tidspunkt ikke farlig, og vil se om jeg kan løse det - eller i det mindste lave en forbedring inden for de næste par uger, og ellers vil jeg opsøge en dygtig pige der er i nærheden, for at få hende til at hjælpe mig

- Tak fordi du læste så langt Håber ikke det var for forvirrende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til min plag
  • #1   30. jan 2013 Jeg tror bare at det er på grund af jeres pause og som du selv skriver så er hun ved at blive mere selvsikker. Det vil jo så også betyde at hun vil prøve dig mere af på alle leder og kanter. Hvis jeg stod med en hest som opførte sig sådan så ville jeg lige så snart den begyndte på det, ville jeg hæve min stemme med en meget kontant nej og så bakke den et godt stykke hvor efter jeg ville gå frem igen. Hvis den så gjorde det igen så gøre jeg det samme indtil den forstår at den ikke får noget ud af den opførelse.

  • #2   30. jan 2013 Problemet for mig er egentlig mest, at vi jo er på markvejen, så spasser hun fuldstændig, og jeg af en eller anden årsag taber hende, så er hun jo løs. Havde hun bare gjort det på en afklukket bane, for der kan hun ikke løbe så langt smiley
    Men det skal jeg jo nok på en eller anden måde få lukket ude.


  • #3   30. jan 2013 Tror bare hun skal i gang igen.. Bare gå nogen små ture og start langsomt op..
    Hesten er ikke i stand til at prøve dig af, så det tror jeg ikke er grunden.. Evt. start på folden indtil hun bliver "vant til" at bruge hovedet igen..


  • #4   30. jan 2013 Mange, mange heste glemmer de der små regler der er med at gå pænt i snor når de har holdt pause. Så jeg er ganske ganske enig med Cawani - sæt ikke din søde hest på plads, det forstår hun ikke noget af. Du må gerne være konsekvent, så når hun begynder at gå foran dig eller skubbe, så stop hende helt op, og når hun står stille, så ros hende og gå videre (i nævne rækkefølge)

    Det kan evt. gavne jer at have en pisk med som du kan holde ind foran hende hvis hun går/løber frem og ikke reagerer på et træk i grimen.

    Husk at ros det lille kræ, det er det hun lærer bedst af smiley


  • #5   30. jan 2013 Det lyder som om du har en plag, som alle andre plage. Det er tit sådan at de i små perioder, bliver trælse! Hopper rundt, er bange for noget som ellers altid har været der. Så opgiv ikke, du skal bare blive ved med at den i hænder og lave lidt med hende, så skal hun nok blive sig selv igen. Ved godt det er frustrerende, når de får de ture for som du selv skriver, er man jo bange for at der skal ske dem noget især hvid hesten river sig løs, eller at man selv bliver ramt af et ben. Jeg er ret sikker på at hun om 1 uge til 2 igen er den samme søde hoppe.
    Får hun brugt noget energi på folden, er der nogen at lege med? I de perioder hvor min plag ikke har haft nogen at lege med, har han været "billig tilsalg"
    Kort og godt opgiv ikke, det skal nok gå smiley


  • #6   30. jan 2013 Jeg ved godt at en hest ikke "prøver af" smiley Og jeg har altid fået afvide jeg er for blød, så jeg hverken råber eller skriger af hende. Hun får naturligvis en hævet stemme, og et ryk i grimen, når hun er for meget. Har haft stick med, som en nævner, men synes den bliver for meget at skulle holde styr på, når hun får sine flip.

    Hun går sammen med to - desværre ikke jævnaldrene. Min venindes hoppe, som er i fol, og egentlig holder sig for sig selv og er sur x) Og min egen vallak på 12. Han gider ikke rigtig at lege. Dog har min veninde også en shetlænderhingst, som rigtig gerne vil lege, men hun var ikke interesseret i at lege med ham i går, da jeg satte hende ind til ham. Tænkte at hun måske ellers ville have krudtet lidt af med ham under opsyn, men det gad hun ikke.
    Har købt en pilatesbold, som jeg tænker hun kan få at lege med ind i mellem, og har overvejet at købe en af de der bolde med håndtag, hun kan lege med på folden smiley - Nogle der evt har et link til sådan en?


  • #7   31. jan 2013 Jeanette: men tænk på at dit plag ikke ved hvorfor hun gør noget galt! Hun aner ikke hvor farlig hun er når hun hopper rundt!

  • #8   31. jan 2013 Bicbak: Det er jeg godt klar over, men det gør det ikke mindre farligt smiley Så uanset så skal hun jo lære det smiley - Det er bare måden hvorpå hun lærer det der ikke skal være for hård.

Kommentér på:
Hjælp til min plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce