{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Indlæring af drej {{forumTopicSubject}}


Nogle kreative forslag til hvordan man indlære drej på en ret så tung koldblod ( en rigtig koldblod på + 150cm, ikke en fjordhest e.l ), der grundet størrelsen er en del stærk?

På de andre heste jeg har lært drej mm. så har jeg lært dem det fra jorden først og gået ved skulderen og "redet" men fra jorden så hesten lære de signaler jeg bruger fra ryggen, fra jorden først.

Men ham her er så aldeles stærk, så hvis han gerne vil ned imod døren så går han bare ned imod døren også kan man ellers holde så meget imod man vil, han går sin vej.

Det foregår pt. i grime, det gør det ikke lettere men det er lige det der er til rådighed.

Han kan stop og start fra jord og ryggen men dreje er kun når han ikke finder døren mere interessant.

Hvordan tackles det lige?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæring af drej
  • #1   2. mar 2013 Jeg passede engang en meget stærk haflinger, på ca. samme størrelse. Når han ville gå, så gik han altså også bare. Her hjalp det at stikke albuen ind i siden af halsen, lige ved skulderen, og så dreje hovedet helt over mod en, for nærmest at tvinge den til at skifte retning. Bare at hive i torvet/grimen nyttede intet, så gik han altså bare.
    Men det her virkede virkelig. Når han så holdt op med at gå den vej han selv ville, men gik min vej, så slap jeg og roste ham. Efter noget tid lærte han at følge efter. smiley


  • #2   2. mar 2013
    Han skal ikke følge efter som sådan, skal bruge det til at overfører fra ryggen :o)

    Men kunne godt være jeg skulle prøve at stikke en albue på halsen, gjorde jeg i starten når han skulle stoppes da han ikke anede hvad stop var :o)


  • #3   2. mar 2013
    Det er sådan en tung herre her, strl x-full hoved, selvom han ser meget nuttet og lille ud på billedet.
    http://hest.webgallerier.dk/galleri/565/628/471/2821575-noriker-ernie


  • #4   2. mar 2013 Puha ja, de store er ikke ligefrem nemme. smiley

    Nej, men det kan måske få ham til at forstå, hvad det betyder når du forsøger at give drejesignal. smiley


  • #5   2. mar 2013 Pisk på skulderen fra jorden, og senere overført til ryggen.

  • #6   2. mar 2013 Fleur - Hvad gør man hvis hesten ikke reagerer på det?
    Det gør min nemlig ikke, men ville gerne lære hende det, da det gør det hele meget nemmere. smiley


  • #7   2. mar 2013
    Altså tappe til skuldren på højre side for at få hesten til at gå til venstre også omvendt for den anden vej?

    Indrømmer blankt at jeg er en kæmpe hat til at lære hesten at flytte forben alla skridtpiouette og forpartsvending ( bytter sikkert om på for og bagpartsvending, men det hvor man flytter forbenene rundt om bagparten ).

    Ham her reagere fint på pisk til at drive med, men ved ikke med at flytte sig for det. Prøvede det i dag på en anden hest, for at lære den for og bagpartsvending. Ved bagparten fungere det fint og hun er ret kilden og kan blive lidt irriteret over en og piske med halen men flytter sig efter lidt tid, men forparten kan man bare se at det kilder, men flytte sig, nix.


  • #8   2. mar 2013 En springpisk i hver hånd til at klaske lidt på skulderen når han ikke reagerer på benene det har virket på alle mine smiley og lave millioner af slangegange og skråt igennem og volter lige ud volter lige ud så kommer det nok smiley

  • #9   2. mar 2013
    Jeg kan prøve, men mit bud er at det ikke virker fordi han ikke aner hvad han skal gøre med det pres ( hvis han gør noget, så er det ikke at flytte sig til siden ) eller er ligeglad :o). Han er virkelig ikke en hest der kan proppes ind under at være motiveret for at komme af med pres, så stop blev indlært med godbidder først for pres fra grimen var ret ligemeget.



  • #10   2. mar 2013 Går han bare foran dig? Så havde jeg lært stopsignal ved at tage en pisk ind foran. Går han videre, vift lidt med pisken og til sidst får han den i hovedet hvis ikke han stopper...

  • #11   2. mar 2013
    Jeg HAR lært ham stopsignal som der står i det første indlæg, det er drej der mangler ;o)


  • #12   2. mar 2013 Jeg har godt nok aldrig danset med sådan en type hest, men jeg havde nok tyet til en pisk for at tydeliggøre min pointe i stedet for en albue i siden.

    Men smag og behag.
    Hvis du står på venstre side af hesten og ønsker hesten skal dreje til højre - det vil sige væk fra dig, så ville jeg tage en pisk - spring eller dressur afhængigt af hvor følsom den er (dressurpisken kan være en anelse mere bestemt) og tappe den på venstre skulder SAMTIDIG med at du beder den om at dreje, og så ville jeg sådan set i øvrigt fortsætsætte til dyret har overvejet at flytte sig sidelæns og ikke alle mulige mærkelige retninger for presset.
    Begynder den at gå frem ville jeg forholdsvis hurtigt korrigere den tilbage i den ønskede retning ved at daske den hurtigt på bringen for ligesom at fortælle, at det ikke er den her vej vi skal.

    Og så vil jeg i øvrigt samtidig vedholde mit pres i den tøjle som hesten endnu ikke har flyttet sig for - og så må man eventuelt de første gange blive en anelsen bestemt og skrue lidt op for signalet (selvfølgelig inden for rimelighedens grænser) for at få hesten til at forstå, hvad det er vi skal.

    Hvis den er tung at flytte for pres kan du jo eventuelt parkere dyret ude ved barrieren så den har næsen med front mod barrieren, og når du så står på modsat side, så burde det være forholdsvis logisk for hesten, hvilken retning den skal vælge.
    Så har du ligesom skåret ud i pap for prins knud hvad det er vi vil have.

    Gentag selvfølgelig med en sådan hest lige meget fra begge sider.
    Og så er timingen vigtig. Den type heste er ofte træge i bevægelserne men hovedet fungerer godt nok på dem, så du kan godt indlære noget forkert på dem uden større problem.

    Og hvis du skal skære det virkelig ud i pap for den hest, så ligger du en forhindring på den anden side af den i forhold til hvor du står, så har den reelt kun en mulighed - og så er det væsentligt nemmere for hesten at overskue.

    Især hvis du kun har en grime til rådighed.
    Jeg ville dog se jeg ikke kunne skaffe en rebgrime - det lyder som en lidt skarpere signal kan være nødvendigt ind i mellem.


  • #13   2. mar 2013
    Rebgrimer har jeg endnu dårligere erfaringer med, syntes de giver et endnu mere elendigt dreje signal med tøjlen fordi tøjlerne sidder fast under hovedet/hagen.
    Og ja, jeg vil gerne have et signal til drej via tøjle ligesom jeg også gerne vil til stop selvom det ikke er "in" at syntes sådan ;o).

    Men tak for at skære det ud i pap, så det er til at forstå ang. pisken - det giver jeg et forsøg ;o).


  • #14   3. mar 2013 Jeg har lært min koldblod på over 144 at dreje. jeg havde træktov i hendes grime. Jeg tog for enden af træktovet og tog min hånd om på røven af hende. Jeg tog en lille smule i tovet samtidigt med at jeg pressede bag på. Hvis hun ikke tog et skridt tog jeg hårdere i tovet og pressede hårdere med hånden.
    Min drejer rundt så snart jeg stiller mig ved midten af hendes mave, pejer på bagparten og siger drej smiley


  • #15   3. mar 2013 Jeg synes du skal anskaffe en rebgrime, kapsun eller trense så du kan lære hesten at adlyde signaler alle steder.

    Start med at træne drej når I bevæger jer væk fra døren, og når det sidder rigtig godt fast, kan I bruge drej-signalet de steder hvor han hellere vil gå mod døren.
    Kan du ikke indlære det med klikkertræning?


  • #16   3. mar 2013 Jeg vil også gerne have et dreje signal via tøjlen..
    Det er altså vældig praktisk at kunne styre retningen ;o)


  • #17   3. mar 2013
    Mia & Diamond[Forever and ever] :* - Det er en glimerende ting at gøre, men han er ret stærk, så hvis han ikke vil give efter for presset i grimen, så kan man presse lige så hårdt man vil - han går bare ;o)

    Anita N - Det er ikke min egen og jeg er på SU, så jeg bruger det jeg har ;o). Klikkertræning ved jeg ikke lige hvordan skal kobles på? Stikke ham en godbid når han giver efter for presset ?


  • #18   3. mar 2013 linda tellington har nice metoder til lidt langsomme heste, og lidt besværede ryttere i hvert fald, måske man kan få nogle gode input der


  • #19   3. mar 2013 Jeg tror måske at jeg ville anskaffe en kapsun, når han nu er så stærk og svær at dreje. Den kan du altså give lidt tydeligere signaler i, og de her koldblod (har selv 3 stk kampvogne, hvoraf den ene også har svær ved drej) skal altså nogle gange have lidt med grovfilen før de rigtig gider anstrenge sig.
    Hvad med godbidder? er han et madøre, for så kunne du klikkertræne ham og starte med at indlære drej væk fra dig, hvor du tager et longetov eller lignende og lægger fra udvendige grimering ned om bagdelen og så stille og roligt trækker ham den vej rundt. Det kan han helt sikkert nemt lære med lidt klikkertræning.


  • #20   3. mar 2013 Har ikke læst det hele, så ved ikke lige, hvad der er foreslået her til sidst smiley

    Men jeg tænker to ting smiley
    Første omgang, vil jeg lade hesten lave fejlen, stoppe den i det, og derefter rette den. Måden som jeg har brugt er en cordeo (min hest reagere meget på stoppsignalet fra den, men dog ikke på de andre rigtigt). Nå, men begynder hesten at vende mod stalden, selvom at du drejer den, siger du "NEJ!", og tager i cordeo'en, så den strammer foran halsen og stopper hesten. Når hesten står stille, bruger du afslappet kropsprog, ikke vild ros, men så den kan mærke, at du er tilfreds med at den stopper. Og nu drejer du den så væk i stående stilling og går videre. Til sidst er du ikke nødt til at stoppe den først, men kan dreje den uden stop smiley
    Dette kræver dog, at trin nummer ét er på plads, som er "vige for tryk". Inden du overhovedet begynder at lære hesten at dreje via tøjle, så øv at den skal flytte sig, hvis du prikker den på henholdsvis skulder og bagpart smiley
    (link fjernet)
    Denne øvelse har jeg fx brugt, når vi er kommet over punktet, hvor man stopper hesten helt op op retter fejlen.
    Hesten vil ikke fra den ene dag til den anden, gå fra at man stopper den og drejer, til at den drejer sig frivilligt. Når den begynder så småt at forstå at den skal dreje i bevægelse, vil den trykke sig ned mod stalden (højest sansynligt). Når i kommer dertil, så går du imellem hesten og stalden, giver den signalet til at dreje, og hvis den begynder at trykke sig, presser du din skulder eller albue ind mod hestens, og siger "RYK", så skulle den gerne begynde at sammenkoble øvelserne smiley

    Håber det var til at forstå smiley

    Du kan også kigge denne video, men ved ikke om den er til hjælp. Synes dog generelt hjemmesiden er god! smiley
    (link fjernet)


  • #21   3. mar 2013 Krikken: Så ville jeg starte med at øve stop. Det går jeg vel ud fra at du ved hvordan man gør. smiley Gå rundt på en lukket bane eller en fold. Og træk rundt med hesten. Inden du stopper tager du lidt i tovet og i det du stopper tramper du hårdt i jorden, stopper brat ud, hiver hårdt i tovet og siger "stå" eller "stop". Stopper hesten ikke bliver du stående og giver et ryk i tovet da hesten så gerne skulle mærke det smiley
    Hvis ikke går du efter den, men trækker konstant i torvet. Efterhånden skulle hesten gerne give efter og stoppe smiley
    Kender en der har en stor shire hingst som bare løber rundt og hun kan næsten ikke stoppe ham og jeg har slev med koldblod at gøre hver dag. Efter maj får med hingste at gøre hver dag. Også et føl som gerne skulle lærer nogle tricks. Så jeg ved hvad jeg snakker om smiley


  • #22   3. mar 2013
    Hesten kan sagtens stoppe :o). Ingen problemer der - også fra ryggen, men ikke dreje, han kender ikke signalet jo som han gør til stop. Stop og drej er to forskellige signaler.


  • #23   3. mar 2013 Hvordan har du forsøgt at lære ham drej-signalet?

  • #24   3. mar 2013
    Gå ved siden af ham ved skuldren, så er klik lyd eller tap med pisken frem signal ( samme som man så også bruger fra ryggen ). Også har hesten tøjler på som jeg så giver signaler i, så de igen kan overføreres til ryggen så jeg "rider" men fra jorden.

    Så dvs. har taget i den ene tøjle også ligger man jo et pres som hesten skal vige for.

    Det har virket ok fra jorden, der er mere kontrol men fra ryggen er jeg ret ligemeget undtagen stop og frem.


  • #25   3. mar 2013 Så tap med pisken oppe ved halsen hvis han ikke drejer. Du siger at han bare går sin egen vej nogle gange .........

  • #26   5. mar 2013
    Han var ret forvirret og gik bare frem, ind mod mig ( men ikke ind i ), bakkede og gik væk og alle andre retninger end til siden da jeg forsøgte på banen men forsøger i ridehuset for at se om det er lidt lettere med en mere lukket barriere og ikke så meget forstyrrende uden om :o).

    Jeg vil mene at han forstår pisken som et drivende signal, så han gør jo egentligt hvad han har lært og er følsom nok, det er jo så bare ikke at dreje ;o).

    YasseLasse - kan ikke se hvad jeg skal bruge join up til? Skal lære hesten og dreje :o)


  • #27   5. mar 2013 Prøv at tappe ham lige på det øverste af forbenet i stedet for skulderen.
    Det falder dem mere naturligt at dreje til siden der...


  • #28   6. mar 2013 Hvis du har lært ham at tap på skulderen med pisken betyder frem, så kan det jo ikke også betyde gå væk fra presset.

    Når du vil have drej installeret taler du så om drej for direkte eller indirekte tøjle?

    Det er klart at hesten er forvirret i indlæringsfasen, indtil det går op for ham hvad du vil have ham til. Her er det vigtigt at du ikke går med på hans forvirring, og bare bliver ved med at træne indtil han giver det rigtige svar.

    Når vi træner heste, er det vigtigt at give sig selv de bedste muligheder for succes. Du skriver at der var megen uro udenfor, derfor kunne du vælge enten at træne når/hvor der er mere ro eller at arbejde med at hesten skal fokusere mere på jeres træning end på det der sker ved siden af.

    Når du indlærer noget nyt skal du blive ved med at holde presset (her trykket for tøjlen) indtil hesten gør det du vil indlære. Så snart han bevæger sig bare det mindste til den side han skulle, giver du efter, og hvis han er klikkertrænet kan du klikke og give en godbid. Hvis din timing er god, går der ikke ret lang tid før hesten forstår det.

    En måde at gøre det hele lettest muligt for sig selv, er at tage udstyr på som gør indlæringen lettere. Du kan sagtens træne i grime, men så skal du bare hive meget hårdere i ham. Og han har lettere ved at gå imod dine hjælpere.


  • #29   6. mar 2013
    Han har ikke lært at tap på skuldren betyder frem, han har lært at tap der hvor benene ligger betyder frem :o).

    Jeg taler om direkte drej, dvs. tag i højre tøjle, gå til højre.

    Jeg har forsøgt at træne i ridehuset i dag med mere ro på og han har fået en rebgrime. Det var dog ingen sucess. Når man tapper ham på skulderen med pisken ( prøvede både med dressur pisk og kort springpisk der er flad for enden ). Hans reaktion når han blev placeret med hovedet imod barrieren og tappet på skuldren ( forsøgte også at kombinere det med at dreje hans hoved i den retning han skulle gå ), var enten at bakke, gå men ikke rigtigt dreje, gå sidelæns, vende sig med front imod mig.

    I det hele taget lod det til at han afprøvede en masse reaktioner for at se hvilken en jeg ville have.

    Rebgrimen gjorde ham ikke som sådan mere styrbar, han kunne uden problemer gå imod den og gå sin vej, som med en almindelig grime.


  • #30   7. mar 2013 Det ville være meget lettere at se Jer sammen i en træningssituation for at kunne se hvad der sker, og fortælle dig hvornår du skal give efter eller give en hjælp smiley

    Hvert minut vi er sammen med hesten er træning. Du er træneren, som bestemmer hvad din hest må og ikke må. Hver gang en hest øver sig på en ting, bliver hesten bedre til tingen, derfor er det vigtigt at hesten ikke får lov at gøre ting du ikke vil have.

    En rebgrime fordeler trykket ”hårdere” end en almindelig grime, fordi den er lavet af tyndere materiale. Du skal lære ham at følge rebgrimen. Hvis du lader ham gå imod rebgrimen vil han blive ved med det, fordi han ikke har lært andet. Han vælger selv hvor stort et tryk der kommer i den. Hvis han går imod dine anvisninger, kommer der et større tryk i grimen, ligeså snart han følger retningen giver du efter. Eftergiften er det der motiverer hesten til at følge efter. Timing er vigtig, du giver efter i det øjeblik han giver dig den adfærd du ønsker smiley Dette motiverer ham til at give dig mere af den adfærd.

    Han lyder til at være rigtig sød, du skriver at han prøvede forskellige adfærde, for at finde ud af hvilken du ønskede. Det er rigtig fint, næste gang du træner, giver du hjælpen, og i det øjeblik han enten gør det du vil, eller tænker på at gøre det giver du efter, (evt. efterfulgt af klik og godbid. For at det virker, skal du have lært ham at klik betyder "rigtigt" og udløser en godbid)

    Når du indlærer drej, er det vigtigt at du ikke hiver tilbage i tøjlen, men fører din hånd et stykke ud til siden (pladserer hånden f.eks. 20-25 cm til siden/væk fra hans hals, sådan du næsten leder ham på rette vej.) Når han har lært det kan du flytte hånden mindre og mindre til siden.

    Hvilken adfærd ville du gerne have han skulle give dig når du tappede på skulderen? Et perfekt drej kommer (måske) ikke med det samme. Enhver indlæring skal deles op i små bider, som tilsidst giver det ønskede resultat, i dette eksempel drej. Hvis du roste ham/gav efter når han havde taget et skridt til siden kunne det være første step til at indlære drej.
    Ønsker Jer god træning smiley


Kommentér på:
Indlæring af drej

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce